Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Du vet att det är skillnad på > och >=. Det är klart att du inte har lägre lön, om du har högre. Men den är ju inte heller lika - vilket är vad feminismen eftersträvar.

Nej tack vare feminismen, det är ju tvärtom om så att det är det förhatliga västerländska upplysningsidealen.

Men som sagt, ni feminister har vanligen en låg ideologisk kompetens.

Vad beträffar läsförståelse; till skillnad från er gör jag ogärna svepande omdömen baserat på kön, då detta vanligtvis är en ganska ointressant strata.

Jag har inte högre lön, pga mitt kön, jag har högre lön pga högre utbildning än mina manliga kollegor.
Alltså ingen diskriminering utan skäliga orsaker.
Och att jag som kvinna kunnat skaffa mig högre utbildning, rätt jobba med det jag nu jobbar med, samt rätt till den position jag har, samt rätt att slippa lönediskriminering baserat på mitt kön är tack vare feminism. Finns ingen annan ideologi som gjort det jobbet åt mig.
Citera
2021-08-21, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Upphovsrätten tillhör mannen och därför måste lagen justeras.
Härligt, hur går det med de planerade lagändringarna? Fick ni upp den där hemsidan nån gång?
Citera
2021-08-21, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag har inte högre lön, pga mitt kön, jag har högre lön pga högre utbildning än mina manliga kollegor.
Och att jag som kvinna kunnat skaffa mig högre utbildning, rätt jobba med det jag nu jobbar med, samt rätt till den position jag har, samt rätt att slippa lönediskriminering baserat på mitt kön är tack vare feminism. Finns ingen annan ideologi som gjort det jobbet åt mig.
en lönediskriminering som aldrig existerat förutom hos feminister och dess hjärntvättade fårskock.
Citera
2021-08-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Upphovsrätten tillhör mannen och därför måste lagen justeras.
"Upphovsrätten"?

menar du kvinnor har ingen "upphovsrätt"?
Är du ens medveten om att kvinnor biologiskt sett bidrar jävligt mycket mer till skapelsen av en ny människa än vad en man gör? Hon har därför betydligt större "upphovsrätt" än en man.

Men, grejen är att aborter handlar om hennes kropp och inte en mans. så sorry. Du har ingen rätt tvinga en kvinna göra som du vill avseende hennes kropp vare sig det handlar om att du vill knulla eller skaffa barn.
Citera
2021-08-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triton5150
en lönediskriminering som aldrig existerat förutom hos feminister och dess hjärntvättade fårskock.
Nääää visst. Sverige har ju aldrig haft olika lön för samma arbete...har aldrig hänt...idel "feministiska fantasier".
Citera
2021-08-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Feminister har grova psykiska störning så dom kan man aldrig ta på allvar. Låt dom grina sin tårar

Om man fortfarande röstar på FI efter 25 har man oftast några stora problem med sig själv, tro mig jag vet. Jag kan förstå om man vill passa in på Södermalm som ung tjej.
Citera
2021-08-21, 15:23
Medlem
Citat:
Nääää visst. Sverige har ju aldrig haft olika lön för samma arbete...har aldrig hänt...idel "feministiska fantasier".

Jo, men det var ett tag sedan.
Citera
2021-08-21, 15:23
Medlem
Kan "man" enas om en sak......det är, i princip, uteslutande män som byggt upp allt som vi idag har ikring oss, hus, energi, bil, avlopp, klocka, mat i bekväm förpackning. Jag utgår från det, men såklart har kvinnan varit med på resan, men det är mannen, den vita mannen, som byggt dagens "välstånd".

Nu tänker vi oss två identiska städer, med säg 20.000 innevånare. Vi låter män och pojkar flytta in i en stad, och kvinnor och flickor i den andra. Hur ser dessa städer ut efter, säg, 20 år? Städerna har industri, kommunfullmäktige, skolor, dagis, energiverk, affärer mm.

Det är en ganska brutal fråga, men visar nog på skillnader ultimativt. Är det någon som tror att kvinnosamhället har underhållits vad gäller byggnader, fordon, el och datasystem mm.? Om det förekommit någon utveckling, i vilket samhälle har det skett. ( Utveckling kan vara både "social" utveckling och materiel, så förmodligen har utveckling skett i båda samhällena, men standarden har sjunkit socialt respektive materiellt. De båda komponenterna behövs, därför skulle ett samhälle med 50/50 förmodligen vinna gravt över de extrema....)

Jag får säkert många arga påhugg nu, är bara trött på könskampen, som enligt mig inte skulle behöva utkämpas, om vi la ner detta med att kön är en social konstruktion, låt män vara män och kvinnor vara kvinnor, varför göra det så svårt?

red.....kanske kvinnor tycker det är svårt, eftersom de tycker sig vara i ett underläge, kanske, eftersom mannen ( hittills) stått för all materiel utveckling? Den oundvikliga frågan blir då; varför ska kvinnan tävla mot mannen? Har inte kvinnan ett eget värde att luta sig tillbaka på? Jo, blir mitt svar, kvinnan är bättre än mannen på att bygga sociala kit, det räcker långt för att skapa trivsel för människan ( mannen får fortsätta med försök till materiell förbättring....)
Senast redigerad av Whyback 2021-08-21 kl. 15:45.
Citera
2021-08-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, jag har inte sett just själva serien. Men jag kan en del om neurologi. Alla människor är mer eller mindre styrda av sina känslor, drifter och behov. Men har också frontallob som kan bromsa upp oss och gör att vi gör "rationella" val. Kvinnor saknar inte denna mekanism.

Nej men poängen är att Kvinnor och Män har olika personlighetsdrag. Vilket du kan se om du kollar på vilka yrken dom olika könen väljer. Varför har det inte blivit en skillnad med tanke på att vi har haft feminist i 15 år i Sverige? Det har ju inte blivit mer kvinnliga ingenjörer bara för det? Om man påstar att skillnaderna beror på ett "social construct" borde väll dom jämnat ut sig när ett samhälle blir mer jämställt ? Kolla bara på södermalm . Dom flesta av dom där brudarna vill ju bli Psykolog inte programmerare?
Citera
2021-08-21, 15:28
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Feminister har grova psykiska störning så dom kan man aldrig ta på allvar. Låt dom grina sin tårar
Det skriver jag under på. Vi har ju en speciell här på FB som är störd bortom all sunt förnuft. Hennen anmäler allt och när hennen qoutar så lämnar hennen namnet borta, så andra inte skall svara.

Att det är skillnader mellan kön är bra, det är vackert med diversitet, endast kommunister vill att alla skall se likadana ut.
Citera
2021-08-21, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag kan se många områden där kvinnor får mer hjälp än män, t.ex sjukskrivs de oftare, de lever längre, de tar 60% av alla platser på högskolan, de jobbar mindre, de får mer i pension. Så min fråga gällde naturligtvis om kvinnor behandlas Sämre än män i Sverige.

Hur tänkte du där?
Sjukskrivningarna kan ha en viss skevhet, det finns det som tyder på detta. Och det behöver vi som samhälle komma tillrätta med: att mäns sjukdomar/ohälsa tas på större allvar.

Men att kvinnor "tar" 60% av högskoleplatserna, kan ju lika väl bero på att kvinnor måste utbilda sig för att få välbetalda arbeten, medans män kan få välbetalda arbeten utan högskoleutbildning. Eller av intresse. Att kvinnor som grupp jobbar mindre, beror ofta på att kvinnor är de som går ner till deltid när de fått barn. Denna rättighet har även män. Kvinnor är i regel fattigpensionärer och lever därmed länge, men fattigt på sin pension än vad män gör, som lever kortare men rikare på sin pension. Att Kvinnor lever längre är en biologisk orättvisa och inget att göra något åt.
Citera
2021-08-21, 15:30
Medlem
Citat:

Jo det gör det, och har så gjort. Det är knappast marxismen som skapat det västerländska samhället. Marxismen/feminismen har som tur är bara haft marginell inverkan på samhället.

Det är väl fint att du omfattar den meritokratiska lönebildningen; och därmed övergett, åtminstone när det passar, likhetskravet. Det är dock ett avsteg från feminismens idé om likhet i utfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in