Kan "man" enas om en sak......det är, i princip, uteslutande män som byggt upp allt som vi idag har ikring oss, hus, energi, bil, avlopp, klocka, mat i bekväm förpackning. Jag utgår från det, men såklart har kvinnan varit med på resan, men det är mannen, den vita mannen, som byggt dagens "välstånd".
Nu tänker vi oss två identiska städer, med säg 20.000 innevånare. Vi låter män och pojkar flytta in i en stad, och kvinnor och flickor i den andra. Hur ser dessa städer ut efter, säg, 20 år? Städerna har industri, kommunfullmäktige, skolor, dagis, energiverk, affärer mm.
Det är en ganska brutal fråga, men visar nog på skillnader ultimativt. Är det någon som tror att kvinnosamhället har underhållits vad gäller byggnader, fordon, el och datasystem mm.? Om det förekommit någon utveckling, i vilket samhälle har det skett. ( Utveckling kan vara både "social" utveckling och materiel, så förmodligen har utveckling skett i båda samhällena, men standarden har sjunkit socialt respektive materiellt. De båda komponenterna behövs, därför skulle ett samhälle med 50/50 förmodligen vinna gravt över de extrema....)
Jag får säkert många arga påhugg nu, är bara trött på könskampen, som enligt mig inte skulle behöva utkämpas, om vi la ner detta med att kön är en social konstruktion, låt män vara män och kvinnor vara kvinnor, varför göra det så svårt?
red.....kanske kvinnor tycker det är svårt, eftersom de tycker sig vara i ett underläge, kanske, eftersom mannen ( hittills) stått för all materiel utveckling? Den oundvikliga frågan blir då; varför ska kvinnan tävla mot mannen? Har inte kvinnan ett eget värde att luta sig tillbaka på? Jo, blir mitt svar, kvinnan är bättre än mannen på att bygga sociala kit, det räcker långt för att skapa trivsel för människan ( mannen får fortsätta med försök till materiell förbättring....)
Senast redigerad av Whyback 2021-08-21 kl. 15:45.