2021-08-21, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det var Ebba som först brör mot köpekontraktet. Det gjorde hon när hon satte in handpenningen direkt på Esbjörns konto i stället för på mäklarens klientmedelskonto.
Du är ju vara så in i helvete korkad så att det saknas motstycke...
EXAKT VILKEN DEL AV FÖLJANDE MENING KLARAR DU INTE AV ATT FÖRSTÅ....?
Citat:
Handpenningen inbetalas genom insättning på säljarens konto
nr 8424-4 ,1*******-4, Swedbank.
2021-08-21, 17:29
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du är ju vara så in i helvete korkad så att det saknas motstycke...
EXAKT VILKEN DEL AV FÖLJANDE MENING KLARAR DU INTE AV ATT FÖRSTÅ....?
Citat:
§18 Deposition
Särskilt uppdragsavtal om deposition av handpenningen på fastighetsmäklarens klientrnedelskonto ska träffas med anledning av i detta avtal intaget villkor.
Aktbilaga 2
2021-08-21, 17:32
Medlem
Citat:
Aktbilaga 2
Ja - det är EXAKT den jag citerar....
I köpeavtalet står följande:

Citat:
§1 Köpeskillingens erläggande
.....

Köparen betalar köpeskillingen till säljaren på följande sätt:
• Betalar handpenning 2020-08-26 390 000 kr
• Betalar kontant på tillträdesdagen. 3 510 000 kr
Summa köpeskilling 3 900 000 kr

På tillträdesdagen ska likvidavräkning upprättas.
Handpenningen inbetalas genom insättning på säljarens konto nr 8424-4 ,1*******-4, Swedbank.

Menar du att Ebba bröt mot kontraktet genom att fullgöra det som står i kontraktet....?
2021-08-21, 17:48
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ja - det är EXAKT den jag citerar....
I köpeavtalet står följande:

Menar du att Ebba bröt mot kontraktet genom att fullgöra det som står i kontraktet....?
Uppenbarligen har Ebba brutit det särskilt uppdragsavtal om deposition av handpenningen på fastighetsmäklarens klientrnedelskonto som enligt köpekontraktet har upprättats.
2021-08-21, 17:52
Medlem
Citat:
Uppenbarligen har Ebba brutit det särskilt uppdragsavtal om deposition av handpenningen på fastighetsmäklarens klientrnedelskonto som enligt köpekontraktet har upprättats.

Står även handpenning ska gå direkt till säljares konto
2021-08-21, 17:53
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Det står ju svart på vitt att det ska betalas till säljarens konto i kontaktet. Vad har du för kontrakt vi inte andra har?
2021-08-21, 17:53
Medlem
Citat:
Men till och med du måste väl förstå att hon inte kan sätta in handpenningen på TVÅ ställen samtidigt...?
Och varför har inte Esbjörns kader av ombud framför denna briljanta idé än - är de om märkligt än mer okunniga än du?
2021-08-21, 17:58
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om Esb bott på mitt pensionat och gjort lite jobb mot mat o husrum så hade jag ALDRIG stoppat honom från att sälja och jag hade ALDRIG försökt först då få hjälp via kommunens bistånd för något jag tidigare skött åt Esb.
Hade jag skött Esbs hygien och byk så hade det inte förändrat sig när han säljer sin fastighet.
Det är så beräknat uträknande fult och taskigt mot Esb.
Sen at JB har ett horn i sidan til KD och de allihopa känner varandra och drar igång det hela,,det är ingen konspirationsteori utan en konspiration där det finns flera intressenter.

Stackars Esb!
Han skulle ha suttit på Spanska solkusten i inköpt billigt hus och njutit livet.
Ibland åkt till Sverige och fikat hos Ebba.
Majken kunde ha hälsat på honom eller han hälsat på hos henne.
Det är ingen som stoppat Esbjörn från att sälja. Men det finns dom som ställer upp för honom för att hjälpa honom så att det blir som han vill.

Majken har väl aldrig slutat hjälpa honom. Anledningen till att de ansökte på kommunen just nu. Var väl troligen att när Esbjörn fattar beslut om att sälja, sedan behöva få det förklarat för sig och sedan ångrar sig. Inser omgivningen att Esbjörn har större hjälp behov än man tänkt när man tuffade på i sin lilla vardag.

Jag tror inte Esbjörn har något intresse av spanska solkusten han vill bara ha sitt hus.

Att Johann har ett hormon sidan till KD är ju inte bekräftar. Utan enbart En spekulation.
Citat:
Det är inte en skogstom... I begreppet skogstomt ingår skötsel.
Tomten är inte skött över huvud taget de senare 20 åren och det vi ser är ett hie.
Visst - en våt dröm om du jobbar på länsstyrelsen - men inte får någon annan.
Det har visst omnämnts som skogstomt. Det säger Esbjörn i alla fall. En skogstomt vid en sjö. Sen om Esbjörn bara kallar det skogstomt för att det alltid varit skog på den vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det finns saker som man kommer överens om att ex återställa till som det var förut ex man har plockat bort trösklar och dörrar då säljaren inte ville ha dessa.
I en förhamdling om priset kommer man överens om ev avdrag på priset eller återställa. Så enkel är det.
Vad nu gubben har gjort som hon finner olämpligt att sälja i det skick vet jag inte, men skulle gissa på hans fulkopplingar av vattenn och el som i kombo är direkt livsfarliga.
Jag har svårt att se vad som skulle behövas återställas i ett hus som ska totalrenoveras. Jag menar väggar ska tilläggsisoleras fönster ska bytas, det ska borras efter vatten, bergsvärme och tank ska grävas ner. Vi antar att kök och badrum ska blåsas ur. Vad tänker du skulle behövas återställas innan ett sådant projekt?
2021-08-21, 18:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Tack för förtroendet.
Jag tycker du har det under kontroll och närmre upplysningar behövs ju inte.
Själv har jag pantbrev på 650k detta finns ingenstans registrerade om det inte är belånat eller inte.
Det är endast banken som vet. Dom digitala finns ju registrerade och dom i pappersformat behåller ju banken som pant om man har utnyttjat dom.
Därav hålls ju uppgörelsen på säljarens bank så man kan lämna över dessa till köparen obelånade (om det är pappersformat) inte fysiskt förståss om nu köparen vill utnyttja dom
Är dom obelånade är dom troligen i säljarens ägo någonstans typ bankfack. Det är ju en värdehandling
Enligt köpekontraktet ska Esbjörn lämna över ett obelånat pantbrev till Ebba. Det betyder att Esbjörns fastighet är obelånad.
2021-08-21, 18:03
Medlem
Citat:
Tack för förtroendet.
Jag tycker du har det under kontroll och närmre upplysningar behövs ju inte.
Själv har jag pantbrev på 650k detta finns ingenstans registrerade om det inte är belånat eller inte.
Det är endast banken som vet. Dom digitala finns ju registrerade och dom i pappersformat behåller ju banken som pant om man har utnyttjat dom.
Därav hålls ju uppgörelsen på säljarens bank så man kan lämna över dessa till köparen obelånade (om det är pappersformat) inte fysiskt förståss om nu köparen vill utnyttja dom
Är dom obelånade är dom troligen i säljarens ägo någonstans typ bankfack. Det är ju en värdehandling
Även outnyttjade pantbrev förvaras på banken. Syftet med en likvidavräkning är att ge både köparens och säljarens banker ett underlag för att genomföra nödvändiga transfereringar. Det kan till exempel betyda att en del av Ebba Busch inbetalade köpesumma ska gå till Esbjörn Bolins bank för att lösa ett lån som han har där, efter det så överförs i så fall det obelånade pantbrevet till Ebba Busch bank för att finnas som pant för hennes lån. Det är av den anledningen det hade varit riktigt dåligt om Ebba Busch hade betalat köpesumman direkt till Esbjörn Bolins konto. Jag betvivlar att banken som lånade henne pengarna hade godkänt en transferering till Esbjörns konto utan att en likvidavräkning genomförts.

Att påstå att hon inte fullföljde affären genom att inte betala huset på tillträdesdagen är helt enkelt korkat. Hon har inte uttryckt något annat än en önskan att få betala. Det är ohederligt av Esbjörns advokater att lämna in ett sådant påstående till tingsrätten.
2021-08-21, 18:04
Medlem
Citat:
Enligt köpekontraktet ska Esbjörn lämna över ett obelånat pantbrev till Ebba. Det betyder att Esbjörns fastighet är obelånad.
Nej det betyder bara att han måste lösa alla lån på tillträdesdagen...
Vi vet med andra ord inte om han gjort det.
2021-08-21, 18:07
Medlem
Citat:
Det var Ebba som först brör mot köpekontraktet. Det gjorde hon när hon satte in handpenningen direkt på Esbjörns konto i stället för på mäklarens klientmedelskonto.

Antingen har du inte förstått eller inte läst sidan du länkar till. Jag lutar åt den förstnämnda förklaringen.
Inteckningen registreras i fastighetsregistrets inskrivningsdel efter beslut av oss. Därefter utfärdas ett pantbrev som förs över till banken. Pantbrevet är en värdehandling och fungerar som ett bevis på att inteckningen har gjorts.
Lantmäteriet för den svenska pantbrevs- och inteckningsverksamheten och samarbetar bland annat med banker, kreditinstitut och större fastighetsbolag. Det betyder att uppgifter om vilka inteckningar och pantbrev som finns i samtliga fastigheter i Sverige återfinns i Lantmäteriets Fastighetsregister:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Fastighetsinformation/Fastighetsregistret/registrets-innehall/#faq=b03d

Så nej, Esbjörn har inte kunnat "gömma undan" ett lån som tagits med fastigheten som säkerhet för mäklaren Theo. Även om det handlar om ett pantbrev i pappersform lämnar kreditgivare information till registret om att pantbrev är utnyttjat. Mäklare kontrollerar vilka uppgifter som finns om fastigheter i fastighetsregistret. Uppgifterna är inte hemliga utan den informationen kan beställas via någon av Lantmäteriets återförsäljare

Dina invändningar blir allt mer desperata och krystade. Att påstå att en köpare bryter ett avtal genom att betala handpenning till säljaren är förmodligen det underligaste argumentet som framförts i denna tråd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in