2021-08-21, 15:47
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Konspirationsteorier?
Majkengänget skrev inlägg på Facebook tillsammans med Binninge om att möra till köparen.
I det gänget ingår till paketpris allihopa utom Matz.
Konspirationsteorier?
Precis, Konspirationsteori!
Okey, varför har Majken, Monica, Ulf och Johann bildat detta brottssyndikat då? Hur kom de smide de sina planer? Är allt Majkens och Ulfs idé från början? Hur lyckades de få med dom två nya ombuden på bedrägeriet? Är det Ebba eller Esbjörn som är målet? Har Majken smitt dessa planer under hela deras långa värdskap? Och är Matz ännu en ond kraft runt Esbjörn, eftersom Ebba skrivet om honom på flera ställen?

Jag kan tycka att du, som inte tycker Ebba direkt ljuger när hon säger att hon låtit två mäklare värdera huset. Som inte tycker att Ebba begick förtal direkt när hon skrev om Johann. Trotts att det av åklagare klassas som förtal, som inte tycker att hon skulle behöva redovisa vilka reparationer som åligger Esbjörn att betala.

Du tycker inte att du läser in lite väl mycket i en Facebook dialog? En dialog där skribenterna troligen var i affekt och känslan av att Ebba lurat av Esbjörn huset.

Ebba har utan bevis beskyllt folk för att ha ekonomiska intressen av huset och där med Sagt att Esbjörn är oförmögen att ångra sig själv. Som har torskat på förtal. Lägger lite väl stora växlar i att någon säger;
Göra lite mör.

Så ja konspirationsteori, jag tror de flesta ser att, göra lite mör, inte talar för ett brottssyndikat som samarbetar kring en livrädd Esbjörn, i syfte att krossa Ebba.
2021-08-21, 15:50
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Gissningsvis syftar hon till four-by-four som är den här typen av bräda:

https://images.thdstatic.com/productImages/66a16ac2-87c4-42ea-9957-b9b13361a78d/svn/timber-4220254-64_1000.jpg

Den har måtten 89 x 89 mm, osäker på vad den kallas på svenska.

Det är nog stolpe 96* 96 och andvänds mest i tryckt format då till staket "stolpe" som även passar på postaren.
4*4 ärmycker riktigt gammalt mått och andvändes som hyvlat eller ohyvlat ohyvlat är då lite mer än 101 i torkat tillstånd.
Torkmånen la man till då virket krymper ca 2-4%
Beroende på fuktkvot och träslag mm
Senast redigerad av braattha 2021-08-21 kl. 15:54.
2021-08-21, 15:50
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörn säger i TV att han ångrade sig när han insåg att Ebba Busch sågat ner träd på skogstomten. Det komiska är att det en gång i tiden växte päronträd i den skogen.

Det mest komiska är att Esbjörn själv var med vid röjningen.
Ja båda röjningarna till och med!
2021-08-21, 15:58
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det mest komiska är att Esbjörn själv var med vid röjningen.
Ja båda röjningarna till och med!
Jag tänker att med tanke på hur noga Ebba påpekade att inte alla markerade träd ska ner, så låter det som det fanns någon form av uppgörelse mellan dom att bevara träden på skogstomten.

Esbjörn var upprörd vid trädfällningen på kontraksdagen. Han bad Ebba be dom sluta.

Så ni har nog rätt i att det var trädfällningen som fick bägaren att tippa över.
Hon lurade mig säger Esbjörn i polisförhöret angående träden.

Om Ebba inte varit så het på gröten hade nog detta inte hänt.
2021-08-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Okey, varför har Majken, Monica, Ulf och Johann bildat detta brottssyndikat då? Hur kom de smide de sina planer? Är allt Majkens och Ulfs idé från början? Hur lyckades de få med dom två nya ombuden på bedrägeriet? Är det Ebba eller Esbjörn som är målet? Har Majken smitt dessa planer under hela deras långa värdskap? Och är Matz ännu en ond kraft runt Esbjörn, eftersom Ebba skrivet om honom på flera ställen?

Jag kan tycka att du, som inte tycker Ebba direkt ljuger när hon säger att hon låtit två mäklare värdera huset. Som inte tycker att Ebba begick förtal direkt när hon skrev om Johann. Trotts att det av åklagare klassas som förtal, som inte tycker att hon skulle behöva redovisa vilka reparationer som åligger Esbjörn att betala.

Du tycker inte att du läser in lite väl mycket i en Facebook dialog? En dialog där skribenterna troligen var i affekt och känslan av att Ebba lurat av Esbjörn huset.

Ebba har utan bevis beskyllt folk för att ha ekonomiska intressen av huset och där med Sagt att Esbjörn är oförmögen att ångra sig själv. Som har torskat på förtal. Lägger lite väl stora växlar i att någon säger;
Göra lite mör.

Så ja konspirationsteori, jag tror de flesta ser att, göra lite mör, inte talar för ett brottssyndikat som samarbetar kring en livrädd Esbjörn, i syfte att krossa Ebba.

Om Esb bott på mitt pensionat och gjort lite jobb mot mat o husrum så hade jag ALDRIG stoppat honom från att sälja och jag hade ALDRIG försökt först då få hjälp via kommunens bistånd för något jag tidigare skött åt Esb.
Hade jag skött Esbs hygien och byk så hade det inte förändrat sig när han säljer sin fastighet.
Det är så beräknat uträknande fult och taskigt mot Esb.
Sen at JB har ett horn i sidan til KD och de allihopa känner varandra och drar igång det hela,,det är ingen konspirationsteori utan en konspiration där det finns flera intressenter.

Stackars Esb!
Han skulle ha suttit på Spanska solkusten i inköpt billigt hus och njutit livet.
Ibland åkt till Sverige och fikat hos Ebba.
Majken kunde ha hälsat på honom eller han hälsat på hos henne.
2021-08-21, 16:15
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
I så fall har fastighetsmäklare Theo Dietz inte utfört sitt uppdrag utan upprättat ett köpekontrakt med felaktiga uppgifter.

Du förstår, det går inte att "gömma undan" belåning av ett pantbrev eftersom uttagna pantbrev registreras hos Lantmäteriet och Ägararkivet. Där registreras även uppgifter om pantbreven är utnyttjade eller inte. I det här fallet har Esbjörn ett pantbrev i pappersform, vilket borgar för att pantbrevet inte är utnyttjat.

Det står också att säljaren ska överlämna ett obelånat pantbrev på tillträdesdagen. Det hade varit omöjligt om pantbrevet varit utnyttjat.

Precis som Martinator påpekade måste alla paragrafer i köpekontraktet läsas tillsammans. Din metod är att konsekvent "bevisa" din uppfattning genom att ignorera de delar av avtalet som motbevisar din uppfattning och bara ta hänsyn till det du tycker stödjer din uppfattning.

Läs §8 tillsammans med §1 och §2så ser du att jag har rätt. Pantbrevet är inte utnyttjat.

Läs också §11:
Sedan köpeskilling betalats enligt de i 1 § angivna villkoren, ska säljaren till
av handlingar samt köparen överlämna bevittnat kvitterat köpebrev avseende Fastigheten och
nycklar övriga handlingar som behövs för att köparen ska få lagfart. Säljaren ska
även till köparen överlämna de nycklar säljaren har samt aktuellt utdrag ur
fastighetsregistret, obelånade pantbrev, gällande tomtkarta om sådan finns
och andra handlingar rörande Fastigheten, vilka år av betydelse för köparen
som ägare av denna.
Dags att inse att ni är överbevisade. Att Esbjörn skulle ha gömt undan ett belånat pantbrev som "räddar" Ebba från dröjsmålet med betalningen är bara ett tramsigt halmstrå.

Jo det var ju det, att vid överlåtelsen överlämna…..
Vid tillträdesdagen ska överlämnas obelånade pantbrev.
Ja visst är det registrerat men det är inte offentliga uppgifter annat än att pantbrev finns.
För hur mycket som återstår av lånet, kan bara ägaren eller ägarens bank se.
Så belåningens summa innan överlåtelsen var något bara Esbjörn och hans bank visste.
Men det betyder att Ebba numera också vet, hon står ju också som ägare i fastighetsregistret.
Sååå tror ni det också kommer fram i tingsrätten så småningom?
Har en misstanke om att det inte står rätt till med det där pantbrevet.
Skriftliga pantbrev är väldigt vanskliga att hantera och för såna gäller helt andra regler.

PS:
Det räddar inte Ebba från något då Esbjörn begick första avtalsbrottet redan den 3 sep.
O det har hans advokater bekräftat i en inlaga till tingsrätten.
Det andra var när han inte kom till banken och gjorde likvidavräkning.
2021-08-21, 16:28
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag tror hon löper linan ut ocv får därmed köpebrevet.
Men sen kommer hon att låta han få behålla fastigheten ändå.
Juridiskt rätt och även rätt enligt alla som tycker hon gör fel.
Men troligt får Esb bekosta henes utlägg som hon haft, dom juridiska kostnaderna får nog var och en stå för själv.
Kom ihåg....

Skulle du kunna vara snäll och förklara för DoraF lite om skriftliga pantbrev.
Jag tror inte hon förstår att där gäller inte samma som för datapantbrev.
Är ju rena vilda västern när det gäller skriftliga pantbrev.
Det registreras bara att man tagit ett pantbrev, men inte om det är belånat.
Det är bara banken som ger ut lånet som vet och där är banksekretess.
Man kan belåna en fastigheten med ett skriftligt pantbrev fast man inte äger fastigheten.
Esbjörn är ingen lallande dement farbror utan en slug tjurig gubbe.
Nog visste han vad han gjorde när han tog ett skriftligt pantbrev i näven.
2021-08-21, 16:32
Medlem
Citat:
Jag tänker att med tanke på hur noga Ebba påpekade att inte alla markerade träd ska ner, så låter det som det fanns någon form av uppgörelse mellan dom att bevara träden på skogstomten.

Esbjörn var upprörd vid trädfällningen på kontraksdagen. Han bad Ebba be dom sluta.

Så ni har nog rätt i att det var trädfällningen som fick bägaren att tippa över.
Hon lurade mig säger Esbjörn i polisförhöret angående träden.

Om Ebba inte varit så het på gröten hade nog detta inte hänt.
Det är inte en skogstom... I begreppet skogstomt ingår skötsel.
Tomten är inte skött över huvud taget de senare 20 åren och det vi ser är ett hie.
Visst - en våt dröm om du jobbar på länsstyrelsen - men inte får någon annan.
2021-08-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
I så fall har fastighetsmäklare Theo Dietz inte utfört sitt uppdrag utan upprättat ett köpekontrakt med felaktiga uppgifter.

Du förstår, det går inte att "gömma undan" belåning av ett pantbrev eftersom uttagna pantbrev registreras hos Lantmäteriet och Ägararkivet. Där registreras även uppgifter om pantbreven är utnyttjade eller inte. I det här fallet har Esbjörn ett pantbrev i pappersform, vilket borgar för att pantbrevet inte är utnyttjat.

Det står också att säljaren ska överlämna ett obelånat pantbrev på tillträdesdagen. Det hade varit omöjligt om pantbrevet varit utnyttjat.

Precis som Martinator påpekade måste alla paragrafer i köpekontraktet läsas tillsammans. Din metod är att konsekvent "bevisa" din uppfattning genom att ignorera de delar av avtalet som motbevisar din uppfattning och bara ta hänsyn till det du tycker stödjer din uppfattning.

Läs §8 tillsammans med §1 och §2så ser du att jag har rätt. Pantbrevet är inte utnyttjat.

Läs också §11:
Sedan köpeskilling betalats enligt de i 1 § angivna villkoren, ska säljaren till
av handlingar samt köparen överlämna bevittnat kvitterat köpebrev avseende Fastigheten och
nycklar övriga handlingar som behövs för att köparen ska få lagfart. Säljaren ska
även till köparen överlämna de nycklar säljaren har samt aktuellt utdrag ur
fastighetsregistret, obelånade pantbrev, gällande tomtkarta om sådan finns
och andra handlingar rörande Fastigheten, vilka år av betydelse för köparen
som ägare av denna.
Dags att inse att ni är överbevisade. Att Esbjörn skulle ha gömt undan ett belånat pantbrev som "räddar" Ebba från dröjsmålet med betalningen är bara ett tramsigt halmstrå.
du ska nog googla lite på pantbrev och INTECKNING innan du forsätter trassla in dig....

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/hantera-pantbrev/
2021-08-21, 16:59
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Skulle du kunna vara snäll och förklara för DoraF lite om skriftliga pantbrev.
Jag tror inte hon förstår att där gäller inte samma som för datapantbrev.
Är ju rena vilda västern när det gäller skriftliga pantbrev.
Det registreras bara att man tagit ett pantbrev, men inte om det är belånat.
Det är bara banken som ger ut lånet som vet och där är banksekretess.
Man kan belåna en fastigheten med ett skriftligt pantbrev fast man inte äger fastigheten.
Esbjörn är ingen lallande dement farbror utan en slug tjurig gubbe.
Nog visste han vad han gjorde när han tog ett skriftligt pantbrev i näven.
Tack för förtroendet.
Jag tycker du har det under kontroll och närmre upplysningar behövs ju inte.
Själv har jag pantbrev på 650k detta finns ingenstans registrerade om det inte är belånat eller inte.
Det är endast banken som vet. Dom digitala finns ju registrerade och dom i pappersformat behåller ju banken som pant om man har utnyttjat dom.
Därav hålls ju uppgörelsen på säljarens bank så man kan lämna över dessa till köparen obelånade (om det är pappersformat) inte fysiskt förståss om nu köparen vill utnyttja dom
Är dom obelånade är dom troligen i säljarens ägo någonstans typ bankfack. Det är ju en värdehandling
Senast redigerad av braattha 2021-08-21 kl. 17:01.
2021-08-21, 17:10
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Göra lite mör.

Det finns saker som man kommer överens om att ex återställa till som det var förut ex man har plockat bort trösklar och dörrar då säljaren inte ville ha dessa.
I en förhamdling om priset kommer man överens om ev avdrag på priset eller återställa. Så enkel är det.
Vad nu gubben har gjort som hon finner olämpligt att sälja i det skick vet jag inte, men skulle gissa på hans fulkopplingar av vattenn och el som i kombo är direkt livsfarliga.
2021-08-21, 17:18
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Jo det var ju det, att vid överlåtelsen överlämna…..
Vid tillträdesdagen ska överlämnas obelånade pantbrev.
Ja visst är det registrerat men det är inte offentliga uppgifter annat än att pantbrev finns.
För hur mycket som återstår av lånet, kan bara ägaren eller ägarens bank se.
Så belåningens summa innan överlåtelsen var något bara Esbjörn och hans bank visste.
Men det betyder att Ebba numera också vet, hon står ju också som ägare i fastighetsregistret.
Sååå tror ni det också kommer fram i tingsrätten så småningom?
Har en misstanke om att det inte står rätt till med det där pantbrevet.
Skriftliga pantbrev är väldigt vanskliga att hantera och för såna gäller helt andra regler.

PS:
Det räddar inte Ebba från något då Esbjörn begick första avtalsbrottet redan den 3 sep.
O det har hans advokater bekräftat i en inlaga till tingsrätten.
Det andra var när han inte kom till banken och gjorde likvidavräkning.
Det var Ebba som först brör mot köpekontraktet. Det gjorde hon när hon satte in handpenningen direkt på Esbjörns konto i stället för på mäklarens klientmedelskonto.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
du ska nog googla lite på pantbrev och INTECKNING innan du forsätter trassla in dig....

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/hantera-pantbrev/
Antingen har du inte förstått eller inte läst sidan du länkar till. Jag lutar åt den förstnämnda förklaringen.
Inteckningen registreras i fastighetsregistrets inskrivningsdel efter beslut av oss. Därefter utfärdas ett pantbrev som förs över till banken. Pantbrevet är en värdehandling och fungerar som ett bevis på att inteckningen har gjorts.
Lantmäteriet för den svenska pantbrevs- och inteckningsverksamheten och samarbetar bland annat med banker, kreditinstitut och större fastighetsbolag. Det betyder att uppgifter om vilka inteckningar och pantbrev som finns i samtliga fastigheter i Sverige återfinns i Lantmäteriets Fastighetsregister:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Fastighetsinformation/Fastighetsregistret/registrets-innehall/#faq=b03d

Så nej, Esbjörn har inte kunnat "gömma undan" ett lån som tagits med fastigheten som säkerhet för mäklaren Theo. Även om det handlar om ett pantbrev i pappersform lämnar kreditgivare information till registret om att pantbrev är utnyttjat. Mäklare kontrollerar vilka uppgifter som finns om fastigheter i fastighetsregistret. Uppgifterna är inte hemliga utan den informationen kan beställas via någon av Lantmäteriets återförsäljare
Senast redigerad av DoraF 2021-08-21 kl. 17:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in