2021-08-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja men jag vet inte hur man skall få folk här att förstå det. Skulle dropparna hänga kvar i luften som folk här tror skulle alla haft covid nu .. hur kan man inte se det sambandet?
Både du och jag och fler skrev nog det 😀för ett år sedan ..
Man måste förstå den här trappan:

1) Direkt blodsmitta. (HIV, Hep C et al.)
2) Droppsmitta (Calici etc.)
3) Aerosolsmitta (De flesta luftvägsinfektioner mm.)
4) Luftburen smitta. (Mässling mm.).

Man får ett hum om var man ska placera in olika smittor med ledning av drtas R0-värde.

Genuint luftburna smittor har ett R0 på 12 eller högre.

EDIT: SARS-COV-2 KAN inte bli luftburet med hänsyn till hur det är uppbyggt.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-08-20 kl. 21:13.
Citera
2021-08-20, 21:21
Medlem
GeleZachas avatar
Där kom den. Regeringen öppnar upp för vaccinpass vid evenemang. Väntat, men gör en förbannad
Hoppas folket vågar säga ifrån mot denna fascism
Citera
2021-08-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Där kom den. Regeringen öppnar upp för vaccinpass vid evenemang. Väntat, men gör en förbannad
Hoppas folket vågar säga ifrån mot denna fascism
Jag har sagt det hela tiden.. det kommer! Alla medlemsländer ska införa detta, de kommer Att utvidgas likt frankrike

Problemet är du blir bunden till de medicinska kraven staten säger att du måste ha för att kunna leva ett dräglit liv.

Det vansinnigt naivt att tro det stannar vid vaccinationer, som corona lagen ska väl vara tillfällig eller heter det pandemilagen nu? Är den snart permanentad?
Senast redigerad av Porky123 2021-08-20 kl. 21:42.
Citera
2021-08-20, 21:26
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det där skrev jag om för över ett år sedan. SARS-CoV-2 är en aerosolsmitta. INTE en luftbuten smitta. <- PUNKT.

Det visar all klinik.

Vi är flera som länge nu har hävdat att det är skillnad på ren luftburen smitta och aerosolsmitta, även om skillnad inte alltid är jättestor. Vissa typer av inomhusmiljöer med sämre cirkulation och mer närhet mellan personer är givetvis värre än inomhusmiljöer där folk håller bra avstånd.
Citera
2021-08-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vi är flera som länge nu har hävdat att det är skillnad på ren luftburen smitta och aerosolsmitta, även om skillnad inte alltid är jättestor. Vissa typer av inomhusmiljöer med sämre cirkulation och mer närhet mellan personer är givetvis värre än inomhusmiljöer där folk håller bra avstånd.
OK. Det var ju isf tråkigt att ni inte supportade mig den gången. . . .
Senast redigerad av NurseRatched 2021-08-20 kl. 21:33. Anledning: Skrivfel.
Citera
2021-08-20, 21:33
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
OK. Det var ju isf tråkigt att ni inte supportadr mig den gången. . . .

Det tror jag nog att jag gjort. Vet att du skrivit om det redan tidigt in i pandemin. Men annars har jag nog själv skrivit om det.
Citera
2021-08-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du har helt rätt vilket det empiriska bevisar. Jag såg en simulering där man visade att en luftburen pandemi skulle smitta 2 tredjedelar av jordens befolkning inom loppet av några månader .. och så ser det ju inte ut. Sedan att det beter sig luftburet i vissa miljöer har folk hakat upp sig på .
Exakt. En pandemi som faktiskt hade samma spridningspotential som mässlingen skulle slå ner som en atombomb.
Citera
2021-08-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det tror jag nog att jag gjort. Vet att du skrivit om det redan tidigt in i pandemin. Men annars har jag nog själv skrivit om det.
Ja OK.

Jag ÄR bitter fö att idioter i tråden tror att sjuksköterskor inre kan ha vetenskaplig kompetens. (IDIOTER som "Kalaskuken vilket pubertalt frustrerat nick förresten, eller IMBILDEN, den helt faktresistente. )
Senast redigerad av NurseRatched 2021-08-20 kl. 21:41. Anledning: Skrivfel.
Citera
2021-08-20, 21:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ja OK.

Jag ÄR bitter fö att idioter i tråden tror att sjuksköterskor inre kan ha vetenskaplig kompetens. (IDIOTER som "Kalaskuken vilket pubertalt frustrerat nick förresten, eller IMBILDEN, den helt faktresistente. )

Jag förstår dig. Har inte orkat kommentera i tråden på ett tag. Mycket halvmärkliga personer som postar.
Citera
2021-08-20, 21:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja OK.

Sjuksköterskor kan naturligtvis ha vetenskaplig kompetens, precis som människor som inte pluggat på högskolan överhuvudtaget. Detta kan man nämligen skaffa sig själv - det händer inget MYSTISKT på vissa akademiska fakulteter, t.ex. den medicinska. Jag har också retat mig på den åsikt som poppat upp här och var, när någon har kritiserat Tegnell och Carlson med anhang, att har man inte en färdig läkarutbildning och helst epidemiologi som specialitet, så ska man hålla tyst för då kan man inte förstå frågeställningarna, eller läsa forskningsrapporter. Det är HEMSKT att det fortfarande finns ett sådant folkförakt!
Citera
2021-08-20, 21:51
Medlem
Outcome Reporting Bias in COVID-19 mRNA Vaccine Clinical Trials

Pfzier/BioNTech vaccine BNT162b2, this critical appraisal shows: relative risk reduction, 95.1%; 95% CI, 90.0% to 97.6%; p = 0.016; absolute risk reduction, 0.7%; 95% CI, 0.59% to 0.83%

Reporting relative measures may be sufficient to summarize evidence of a study for comparisons with other studies, but absolute measures are also necessary for applying study findings to specific clinical or public health circumstances

https://www.mdpi.com/1648-9144/57/3/199/htm
Citera
2021-08-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sjuksköterskor kan naturligtvis ha vetenskaplig kompetens, precis som människor som inte pluggat på högskolan överhuvudtaget. Detta kan man nämligen skaffa sig själv - det händer inget MYSTISKT på vissa akademiska fakulteter, t.ex. den medicinska. Jag har också retat mig på den åsikt som poppat upp här och var, när någon har kritiserat Tegnell och Carlson med anhang, att har man inte en färdig läkarutbildning och helst epidemiologi som specialitet, så ska man hålla tyst för då kan man inte förstå frågeställningarna, eller läsa forskningsrapporter. Det är HEMSKT att det fortfarande finns ett sådant folkförakt!
OK. Detta gäller givetvis aven för läkare antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in