2021-08-18, 10:44
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Jag är emot passen.. men ska vi ha SKA det vara till 100%. Och ja de ska baseras på din invuduella immunitet inte generella

Jag ser hur det kommer bara att krascha.

Om man har ett vaccinpass för alla som är vaccinerade, det vill säga de som har runt 90 till 16% skydd så kraschar själva tanken i och med de sistnämnda utgör precis samma risk som ovaccinerade i principen med att föra vidare smittan till andra.

Börjar vi sedan med olika privilegierar beroende på hur länge sedan det var du tog sprutan, dvs 6 olika steg för varje månad som effekten har avtaget så har vi skapat ett klassamhälle där överheten enbart ska gå göra saker.

Båda kommer antagligen leda till inbördeskrig oavsett hur man ser på det. Det sistnämnda kommer ju krascha ekonomin med tanke på att folk kommer sluta konsumera på grund av de inte kommer att kunna få göra det, och det förstnämnda blir ju bara symboliskt eftersom man skyddar sig själv mer eller mindre och sprider smittan lika mycket som de är inte har immunitet.

Have fun I guess
Citera
2021-08-18, 10:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det blir antagligen 3-4 sprutor om året om det sjunker gradvis till 16% varje halvår. Det är väldigt lätt att just nu intala svenska folket om vaccinpass eftersom Sverige har sagt till folket att det är två sprutor och sedan är det slut.

Ingenstans har Tegnell eller FHM nämnt att det eventuellt blir att man måste ta det flera gånger om året vad jag har läst, rätta mig om jag har fel. Det har pratas om en eventuell tredje spruta. Vilket borde tas nu för de som har vaccinerat sig runt jan/feb eftersom deras skydd enligt studier är runt 16% nu.
Det är väl absolut inte det som framförts som jag uppfattat det, men det går alltid att uppfatta information på olika vis.

Sedan håller jag med dig om att ingen pratat om 3 - 4 sprutor om året och det tror inte jag blir aktuellt.
Blir det så är det fine för mig, men jag kan förstå om andra tycker det kan vara störande att få vaccin var tredje månad.

Hur som helst är min gissning utifrån vad jag läst och hört att viruset troligen kommer att bli mindre skadligt med tiden och då behöver vi ju inga flera vaccinationer annat än för riskgrupperna.
Citera
2021-08-18, 10:46
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ungefär 1900000000 (1,9 miljarder) är fullvaccineraade (har fått två doser) och ytterligare 553000000 (553 miljoner) har fått en dos, så att säga att vaccinen är "helt oprövade" är väl att överdriva?

Kanske menar du att vaccinen kan tänkas ha långtidseffekter som vi inte känner till?

Vaccinen började testas för ungefär ett år sedan och med tanke på hur många som vaccinerats så tror jag att risken för att vi nu ska upptäcka någon allvarlig biverkning, som vi inte sett ännu, är ganska liten.

En viktig fråga att ställa sig, är om folk som får sjukdomar eller dör av vaccinen rapporteras korrekt. Hur vet man säkert vad som har samband (särskilt utan kontrollgrupper, i en korrekt utförd studie)? Endast väldigt tydliga plötsliga insjuknanden i sällsynta sjukdomar har rapporterats. Läkare med anekdotiska vittnesmål, påstår att deras anmälningar om VAERS inte registreras. Det kanske stämmer?

Om kontrakten som sägs ha läckt från Pfizer är korrekta, så säger de ju också att det köpande landet förbinder sig att inte rapportera biverkningar under 10 år. 30 år för Israel.
Citera
2021-08-18, 10:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Nu har vi ett intressant läge.

- Ökad smittspridning av Delta och viruset generellt
- Knappt 50% av befolkningen har fått 2 doser
- Enligt flera bedömare krävs det en immunitet på 90% för att inte Deltan ska sprida sig
- Skolorna öppnar denna vecka
- I USA har man märkt en kraftig ökning av delta, speciellt i skolmiljö
- Många förväntar sig att FHM släpper på rekommendationen att arbeta hemma från 1 okt

Det ska bli intressant att se hur smittspridningen ser ut om cirka 6 veckor, men jag befarar att det inte kommer vara särskilt positivt. Jag tror att vi får en ny fjärde våg när samhället bäddar på det här viset.
Citera
2021-08-18, 10:49
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är väl absolut inte det som framförts som jag uppfattat det, men det går alltid att uppfatta information på olika vis.

Sedan håller jag med dig om att ingen pratat om 3 - 4 sprutor om året och det tror inte jag blir aktuellt.
Blir det så är det fine för mig, men jag kan förstå om andra tycker det kan vara störande att få vaccin var tredje månad.

Hur som helst är min gissning utifrån vad jag läst och hört att viruset troligen kommer att bli mindre skadligt med tiden och då behöver vi ju inga flera vaccinationer annat än för riskgrupperna.

Ja, förhoppningsvis.

Återigen så blir det denna höst/vinter spännande att se hur det urartar sig. Kommer det en ny mutation? Lamda eller Ipsilon har ju redan 3 mutationer som inte vaccinet biter på, men smittspridningen är ju obefintlig än så länge för dem jämfört med Delta. Om den slås ihop med Deltan så blir det fyrverkeri igen.

Folk har blivit extremt illamående osv med andra sprutan, och de som jag har pratat med är inte så hypad till en tredje om det skulle hända. Dock så representerar inte dessa alla i Sverige, men jag har verkligen svårt att se att folk i Sverige skulle vilja ta en spruta 3-4 gånger per år.
Citera
2021-08-18, 10:50
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Är pandemin påhittad? Det måste krävas enorma resurser för att fabricera en pandemi där 209 401 514 konstaterade fall finns och 4 395 097 personer avlidit (exklusive mörkertal).

Nä, PCR-testerna är ju otillförlitliga så de kan ju visa positivt för lite vad som helst, papaya, en get, öl o.s.v.
Citera
2021-08-18, 10:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Japp.

Sedan tar man in hur effektiveten av vaccinet gradvis sjunker per månad som jag har redan postat ett par gånger om idag.

Ska vi ha vaccinpass för de som har 90% skydd och de som har 50% skydd får inte heller gå på Restaurang osv?

Vart drar man gränsen?

Om syftet med vaccinpass är att folk ska vaccinera sig så drar man gränsen vid "fullvaccinerade".

Målet med vaccinerna har ju numera blivit att minska dödsfallen så smittspridningen får vi acceptera.
Citera
2021-08-18, 10:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Nä, PCR-testerna är ju otillförlitliga så de kan ju visa positivt för lite vad som helst, papaya, en get, öl o.s.v.

Britterna gör många helsekvenseringar så tror nog att de upptäckt om det var papaya i proverna.

Men visst, har en smittad hanterar papaya eller druckit öl så kan ju såklart PCR visa positivt. O getter kan säkert också få covid.
Citera
2021-08-18, 10:54
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Gissar att de fulla intensivavdelningarna också mest bestod av förklädda getter och en del papayor. Suck, det måste till en förbättring av vårt utbildningsväsen...
Citera
2021-08-18, 10:55
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om syftet med vaccinpass är att folk ska vaccinera sig så drar man gränsen vid "fullvaccinerade".

Målet med vaccinerna har ju numera blivit att minska dödsfallen så smittspridningen får vi acceptera.

Då kan vi stanna vid att just vaccinera riskgrupperna och de äldre för att de ska skydda sig själva. Allt annat är lite av dårskap med tanke på hur de yngre inte löper någon större risk av detta virus.
Citera
2021-08-18, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så du menar att de har stridsmask 90 och övrig utrustning utan rimliga skäl? Det får du gärna ge en förklaring till.
Ja, absolut. Det finns inga skäl alls. Det är bara politik.

Jag vet inte vad det finns att förklara. Om man har antikroppar mot en sjukdom så behöver man inte gå runt med stridsmundering. Antikropparna skyddar dig mycket bättre än kläderna du har på dig.
Citera
2021-08-18, 11:02
Medlem
Citat:

Nu var ju huvudfrågan huruvida pandemin var påhittad eller ej. Vet inte riktigt på vilket sätt pcr-testers tillförlitlighet påvisar att pandemin är en bluff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in