2021-08-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Hur många sprutor måste jag ta för att vaccineras mot alla varianter av covid?

Är det bara totalt 2st sprutor per år eller blir det 4,6,8?
3 hittills, men det kommer mera, vad jag har läst så 5 är väl ingen omöjlighet
Citera
2021-08-20, 19:43
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nu inför Norge karantänskrav för alla svenskar..förutom de som fått 2 doser vaccin eller genomgått covid-19 det senaste halvåret. Enligt svt

Japp. Vi måste tyvärr behandlas som Finländarna, Danskarna och islänningarna.. och tyskarna osv.
Citera
2021-08-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Genom luften - ja. Det kan vi enas om.

Men att viruset skulle ligga kvar i luften, och smitta någon som kommer dit fem minuter senare - nej.

Det är så aerosolsmitta funkar. Så länge inte de mikroskopiska dropparna torkar ut(vilket kan gå fort eller långsamt beroende på %RH) eller UV-ljus förstör viruset så kan det hänga kvar aktivt i luften. Desto längre folk vistas i en lokal ju mer risk för smitta, om det finns en sjuk i lokalen. Virusmängden i luften ökar för varje andetag. Tänk dig då en buss eller liknande där du har ett flöde av smittade som rör sig genom bussen, då ackumuleras höga nivåer. Munskydd gör inte någon skillnad, utandningsluften går ut och in på sidorna av masken. Därför syns ingen effekt av munskydd på smittspridning när man jämför länder med maskmandat mot de som inte haft det. Det var storstäderna som hade störst smittspridning, jag tror det beror på just detta. Mycket kollektivtrafik.
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-08-20 kl. 19:51.
Citera
2021-08-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Hur tänker du dig att folk ska veta när de blir smittade, när inkubationstiden tros vara från en vecka till en månad? Jag känner till folk som isolerat sig mestadels, och hållit ordentliga avstånd, men ändå blivit sjuka. Vad är det du tänker dig att de som smittats har gjort med andra människor?

Ingen kan handla i en butik på 10 meters avstånd, t ex. Passera en granne i trappen. O s v, o s v.

Exakt. Det är bara att acceptera att smittan är här. Alla kommer bli infekterade, vaccin eller ej. Det är immuniteten efter infektion som kommer vara slutstation för alla. Inte en enda spruta till behöver ges utöver riskgrupper som kommer behöva uppdatera minst årligen.

Dock så läste jag något oroväckande idag om att vaccinerade inte kommer kunna skapa samma naturliga immunitet som om de var ovaccinerade. Isf har jag fel om naturlig immunitet som slutstation, då måste de som vaxats fortsätta med sprutor. Det återstår att se.

Källan till informationen är trovärdig men det var inte en vetenskaplig studie, jag vill ha en studie innan jag tror på det.
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-08-20 kl. 20:02.
Citera
2021-08-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns hur många exempel som helst på motsatsen. Aerosoler kan hänga kvar i luften i timmar och viruset överlever i dagar om det inte utsätts för direkt UV-ljus. Detta bevisades för över ett år sedan. Var bland annat en japansk studie där man framkallade nysningar och hur dessa aerosoler rör sig i ett slutet rum. Viruset färdas på de små vattendropparna och följer med inandningsluften. Inte så mycket att diskutera egentligen.
Du pratar om laboratorium, jag pratar om verkligheten.

Som boende i city går jag där andra människor nyss har andats hundratals gånger om dagen. Det är övergångsställen, mataffärer, hissar, trapphus, rulltrappor, bussar m.m. Ändå har jag, hela min familj och många jag känner gått utan munskydd hela pandemin utan att smittas av corona.

Samtidigt känner jag minst femtio personer som haft corona. Alla smittades genom någon de känner.

Det är så verkligheten ut. Alla har några nära kontakter som man umgås med trots att det är pandemi. Och så letar sig smittan fram, från hushåll till hushåll. Det tar formen av ett s.k. kluster.
Citera
2021-08-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det är så aerosolsmitta funkar. Så länge inte de mikroskopiska dropparna torkar ut(vilket kan gå fort eller långsamt beroende på %RH) eller UV-ljus förstör viruset så kan det hänga kvar aktivt i luften. Desto längre folk vistas i en lokal ju mer risk för smitta, om det finns en sjuk i lokalen. Virusmängden i luften ökar för varje andetag. Tänk dig då en buss eller liknande där du har ett flöde av smittade som rör sig genom bussen, då ackumuleras höga nivåer. Munskydd gör inte någon skillnad, utandningsluften går ut och in på sidorna av masken. Därför syns ingen effekt av munskydd på smittspridning när man jämför länder med maskmandat mot de som inte haft det. Det var storstäderna som hade störst smittspridning, jag tror det beror på just detta. Mycket kollektivtrafik.
Jag håller med dig i princip.

Men det är en fråga om mängd. Hur ofta händer det egentligen. Om det pågick mycket smitta mellan personer som inte ens sett varandra, så hade smittan väldigt snabbt penetrerat hela befolkningen.
Citera
2021-08-20, 20:28
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag håller med dig i princip.

Men det är en fråga om mängd. Hur ofta händer det egentligen. Om det pågick mycket smitta mellan personer som inte ens sett varandra, så hade smittan väldigt snabbt penetrerat hela befolkningen.

Du har helt rätt vilket det empiriska bevisar. Jag såg en simulering där man visade att en luftburen pandemi skulle smitta 2 tredjedelar av jordens befolkning inom loppet av några månader .. och så ser det ju inte ut. Sedan att det beter sig luftburet i vissa miljöer har folk hakat upp sig på .
Citera
2021-08-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du har helt rätt vilket det empiriska bevisar. Jag såg en simulering där man visade att en luftburen pandemi skulle smitta 2 tredjedelar av jordens befolkning inom loppet av några månader .. och så ser det ju inte ut. Sedan att det beter sig luftburet i vissa miljöer har folk hakat upp sig på .
Det där skrev jag om för över ett år sedan. SARS-CoV-2 är en aerosolsmitta. INTE en luftbuten smitta. <- PUNKT.

Det visar all klinik.
Citera
2021-08-20, 20:48
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nästan 40 % av alla 16- och 17- åringar i Sverige har fått första vaccindosen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Såg någonstans att någon region redan låg på nära 70 %.

Hur kommer det sig att vaccinationsviljan är så stor?
Dum fråga! Varför skulle det skilja sig från den vuxna hjärntvättade befolkningen där enligt utsago över 80% är inokulerade. Idiotföräldrar plus hjärntvätten i skolan borgar för detta resultat. Inte mer än så men tragiskt är det.
Citera
2021-08-20, 20:52
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det där skrev jag om för över ett år sedan. SARS-CoV-2 är en aerosolsmitta. INTE en luftbuten smitta. <- PUNKT.

Det visar all klinik.

Ja men jag vet inte hur man skall få folk här att förstå det. Skulle dropparna hänga kvar i luften som folk här tror skulle alla haft covid nu .. hur kan man inte se det sambandet?
Både du och jag och fler skrev nog det 😀för ett år sedan ..
Citera
2021-08-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle tippa att minst 90% av smittoöverföringen sker genom luftsmitta. 10% genom kontaktsmitta där ev handtvätt skulle hjälpt.
Ändå låder de allmänna råden att man ska tvätta händerna och hålla avstånd. Att råden ser ut så beror inte på det medicinska, utan på vad det är samhället mäktar med. Det är garanterat viktigare att inte dela inomhusluft med andra främmande människor än att tvätta händerna, men eftersom det inte fungerar i vardagen i många miljöer ges inga sådana råd. Det är hyckleri.

Då skulle ju huvudsaken vara att förbättra ventilationen i många inomhusmiljöer som är sårbara tex skolor.
Inte att tvätta händerna.
Avstånd kan ju vara en poäng om viruset bara färdas 1m utifrån kroppen. Men jag tror 2 meter är minimum avstånd.
Och det hålls ju inte. Det är också extremt svårt att hålla det på en rent teoretisk nivå ens eftersom det är så många som rör sig ute i det offentliga.
Citera
2021-08-20, 21:01
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Exakt. Det är bara att acceptera att smittan är här. Alla kommer bli infekterade, vaccin eller ej. Det är immuniteten efter infektion som kommer vara slutstation för alla. Inte en enda spruta till behöver ges utöver riskgrupper som kommer behöva uppdatera minst årligen.

Dock så läste jag något oroväckande idag om att vaccinerade inte kommer kunna skapa samma naturliga immunitet som om de var ovaccinerade. Isf har jag fel om naturlig immunitet som slutstation, då måste de som vaxats fortsätta med sprutor. Det återstår att se.

Källan till informationen är trovärdig men det var inte en vetenskaplig studie, jag vill ha en studie innan jag tror på det.
Riskgrupper ska fan inte ha sprutan, ja vill säga om man inte vill att de ska dö undan i så fall, vilket man ju iofs vill...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in