2021-08-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Bra att du erkänner du hatar kvinnor. Du behöver gå till en psykolog för prata om ditt hat mot kvinnor. Förhoppningsvis får du hjälp med ditt hat mot kvinnor.
Hoppas verkligen du får en hjälp du verkligen behöver.

Du blandar ihop korten likt en falskspelare.

Det jag tycker är viktigt att påtala i denna affär, efter att Ebba Busch gjort sig skyldig till grovt förtal, är att hennes agerande är en fara för demokratin om hon får makt i en regering.

Att smutskasta och förtala en människa som äger de man själv vill äga och att det finns anhängare med samma syn på äganderätten är också en fara för demokratin. Att det finns folk som tycker det är rätt agerande av ledaren, ger vibbar om en mörk tid.

Att relativisera, hitta "värre" egenskaper hos motståndare är inget som gör Ebba Busch gärningar till bättre än vad de är. Att Ebba Busch är kvinna, gör det hela patetiskt, när inte ens en gammal åldring som Esbjörn faller helt. Hon börjar se ut som en käring, med ett snipigt utseende. Åldern och tvistandet tar ut in rätt. Hon ser lika elak ut som hon är. Hon är inte längre en ung och fräsch kvinna, oavsett vad du tycker om feminism.

Det jag noterar är att alla vill ha unga fräscha kvinnor i näringslivet och i politiken för att visa upp en jämställd arbetsplats. Sen när kvinnorna blir äldre kan de vara kvar på jobben om de också är kunniga. Livet är mer orättvist för kvinnor än vad du har en aning om!
2021-08-20, 11:39
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
När slutar du med din avhumaniseringen av människor?
Hatar du busch för hon är en kvinna?
Hatar du kvinnor?
Anser du kvinnor ska misshandlas?
Hur många kvinnor har du misshandlat?
Njuter du av slå kvinnor?
Varför vill du ensamstående mammor inte ska rättigheter?

Du skrev Esbjörn var en god medborgare bara för han betala skatt. Du verkar förneka han körde på någon.
Du skriver långa texter om hur hemsk en människa är baserad på ditt eget hat och vad en sida har skrivit
Du bry dig inte om svenska lagar ska gälla esbjörn, bara busch.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är du som hävdar att Ebba Busch ställning i hennes parti kommer att försvagas av hennes förtal av Johann Binninge. Jag har inte diskuterat hans kriminalitet i relation till hustvisten, jag besvarade ditt påstående om vad människor i allmänhet tycker om det påstådda förtalet.

Jag hävdar fortfarande att folk i allmänhet har överseende med att man kallar en person som dömts för misshandel och våldtäktsförsök på sin styvdotter för ”tidigare i hovrätt dömd till fängelse för sexuella övergrepp på minderårig”.

Det finns inget som tyder på att hon tappat stöd i sitt parti vare sig som följd av fastighetstvisten eller förtalet. Att påstå att det skulle bero på någon sorts tystnadskultur är korkat eftersom mätningarna sker med slumpvis utvalda anonyma väljare via telefon. I så fall måste det finnas någon sorts mental påverkan som når ut från Ebba Busch till varje tänkbar väljare som styr hur de svarar när SIFO ringer. Det låter inte så troligt faktiskt.
Som den bokstavstrogne du är borde jag räknar med att du inte kan förväntas först något jag inte bokstavligen skrivet. Att en förtala dom i nutid påverkar Ebba har inget att göra med Johanns tidigare domar.

Genom att skriva det hon skrev på sin facebooksida hon har som sin yrkesskada. Det vill säga där hon tydligt skriver som partiledare för KD och där hon representerar partiet.

Genom förtaladomen och genom det villkorliga straff hon avtjärnar i detta nuet. Bevisar hon att KD inte står på brottsoffrets sida, något som de verkligen säger sig göra. Hon visat att KD inte alls står bakom de förslag de har lagt kring striktare lagar kring vad som skrivs på social media. Att Ebba oxå ertappad med direkta lögner i sina inlägg. Samt faktumet att hon agerat som hon gjort under brinnande pandemi.

För KD och Ebba är hennes förtalsdom i högsta grad aktuell både för kommande val( både riksdagsvalet och valet att ha henne kvar eller inte).

Att göra detta till en feministisk fråga är trams. Kritiken hade varit samma om Ebba var Ebbe. Om Ebba vore Ebbe och Esbjörn hade varit Ester tror jag att kritiken mot den manliga partiledaren som lurat en stackare liten tant vore väldigt mycket hårdare.
2021-08-20, 11:41
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Han blev polis förhörd 2020 innan han skrev på kontraktet.
Han förlora inte sitt körkort.

Jag är inte den som hoppas att Esbjörn är kognitiv nersatt som andra I denna tråd.
Jag har ansett att Esbjörn borde ha kommit på tillträdesdagen med någon, t.ex en vettig advokat och pratat med Busch.
Ja det hade varit att föredra. Det håller jag med om. Men vi kan inte gärna göra om och göra rätt på den punkten. Så vi får förhålla oss till den som en pusselbit i det hela och se om rätten lägger någon vikt vid det.
2021-08-20, 11:43
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om du vill få med dina inlägg kompletta vid citat så får du försöka låta bli att redigera dessa i efterhand.
Det står dig fritt att tycka. I det här fallet gjordes Dick min redigering innan du postade ditt inlägg, så det är du som inte citerat mig korrekt.

Jag tar det för tredje gången. "Inte heller finns det någon anledning att tro att Esbjörn Bolin var påverkad eller uttröttad.Den tragiska händelsen måste i stället förklaras med just en omedveten brist i uppmärksamheten" betyder följande:
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
När det gäller skrivningen du citerar så konstaterar domstolen att Esbjörn inte var påverkad av alkohol eller narkotika vid olyckan och att han inte led av allvarlig sömnbrist. I annat fall hade Esbjörn kunnat dömas för rattfylleri enligt Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.
Domstolen har inte uttalat sig om Esbjörns neuropsykologiska status.

Citat:
Det finns inget i citatet som bekräftar dina fantasier om att olyckan berodde på brister i mörkerseende eller nedsatt uppmärksamhet, tvärtom. Det var därför domstolen skrev ”omedveten brist i uppmärksamheten”. Om Esbjörn varit medveten om att han lider av kognitiva funktionsnedsättningar så borde han naturligtvis ha informerat rätten om dessa. Det borde även ha framkommit vid de påföljande förhören eller allra senast vid förhandlingen. Men ingen annan är team Esbjörn har noterat dessa kognitiva funktionsnedsättningar som uppenbarligen gör hans liv så besvärligt och får honom att sälja fastigheter mot sin egen vilja.
Du citerade Esbjörns egna ord. Han påtalade att han har svårt med mörkerseendet.

Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning är väl dokumenterad i hans journaler sedan tio år tillbaka.
Det framgår av aktbilaga 38.
2021-08-20, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När en handling benämns köpekontrakt och inte uppfyller formkraven i jordabalken är det inget köpekontrakt Ebba hade som uppfyller formkraven i Jordabalken.

När till och du, uppfattat att det var ett köpekontrakt Ebba Busch trodde hon hade, innan hon insåg att hon klantat till det två gånger med lantmäteriet, kom kom hennes advokat fram till att kalla köpekontraktet för ett köpeavtal, som med bindande verkan ska tvinga Esbjörn till att underteckna ett köpekontrakt. Det som var tänkt av Ebba som ett steg där man bara upprättar köpebrev, blev två steg i affären med en osanning om att det var tänkt att köpebrev skulle upprättas senare mellan parterna.

För mig är de ytterst märkligt att ett avtal inte är innehållsmässigt överensstämmande med avtalets rubrik. Står det köpebrev överst på pappret, är det ett köpebrev. Står det köpeavtal på ett dokument är det köpeavtal. Att köpebrevet nu är ett köpeavtal, rubricerat om köpebrev, med bindande verkan att upprätta köpebrev, är en efterkonstruktion.

Det jag tycker är allvarligt med benämningen av själva avtalet, och att Ebba Busch trodde att hon kunde få lagfart då hon hade ett köpebrev, handlar om hennes intention. Det var kuppartat, och Ebba trodde hon hade ett genomfört köp när hon började röja hos Esbjörn.

Utan vittnen som bevittnar säljarens underskrift när ett köpebrev undertecknas, och att det som hände mellan Esbjörn och Ebba under midsommar i sken av en kandelaber, kan vara det lagstiftaren hade som syfte när formkrav är tvingande lag. Fastigheter ska inte byta ägare på lösa boliner...
Du har svårt att fatta? Det är ett köpekontrakt tänkt att följas av köpebrevet. Står så i det också.
Rätten har fattat det också, bara inte du.
Köpebrevet används normalt, bevittnat av två personer för lagfart. Men köparen ska söka lagfart inom 3 månader enligt lag vilket Ebba gjorde på köpekontraktet och lagfarten är nu vilande. Allt helt korrekt.

Att söka lagfart hindrar även att säljaren försöker låna eller sälja med fastigheten som säkerhet till någon annan.

Jag tror inte du är så dum att du inte fattar det här utan du vill bara passa på att kasta skit på ett hatobjekt.
2021-08-20, 11:57
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Rättegången om trafikolyckan var bara ett par dagar innan MUF.
Esbjörn deltog vid rättegången där han även själv vittnade om omständigheterna vid olyckan.
Däremot gjordes inte ens någon bedömning av om Esbjörns körkort skulle återkallas.
Då Esbjörns uppträdande och vittnesmål inte gav rätten några indikationer på bristande kognitiva funktioner, olyckan skedde i mörker och regn med oklarhet gällande cyklistens synlighet.
Esbjörn dömdes som vållande men dömdes inte för grov vårdslöshet (har jag för mig)
Esbjörn är fortfarande körkortsinnehavare utan spärrtid eller förbehåll.
Om hans kognitiva svikt inte gav indikationer på att körkortet skulle återkallas och det bara någon dag innan MUF, hur kan då dessa kognitiva svårigheter bedömas ha varit så svåra redan sommaren 2020?
Nu är det så fiffigt, förstår du, att körkort och avtal regleras av olika lagar. Villkoren för återkallelse av körkort är inte de samma som villkoren för att avtal ska ogiltigförklaras. Därför spelar det ingen roll för fastighetsbråket om Ebba och Esbjörn har körkort eller inte.
2021-08-20, 11:58
Medlem
Citat:
Det står dig fritt att tycka. I det här fallet gjordes Dick min redigering innan du postade ditt inlägg, så det är du som inte citerat mig korrekt.

Jag tar det för tredje gången. "Inte heller finns det någon anledning att tro att Esbjörn Bolin var påverkad eller uttröttad.Den tragiska händelsen måste i stället förklaras med just en omedveten brist i uppmärksamheten" betyder följande:

Domstolen har inte uttalat sig om Esbjörns neuropsykologiska status.

Du citerade Esbjörns egna ord. Han påtalade att han har svårt med mörkerseendet.

Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning är väl dokumenterad i hans journaler sedan tio år tillbaka.
Det framgår av aktbilaga 38.

Givetvis uttalade sig domstolen inte om Esbjörns neuropsykologiska status eftersom de inte såg någon anledning att lyfta den frågan. Det fanns inga misstankar i vare sig FU eller under förhandlingarna om att det skulle ha påverkat händelseförloppet.

Om du lyckas tolka något om dåligt mörkerseende i Esbjörns citat så får man gratulera, då är du eb fena på att läsa mellan raderna.

Esbjörns egna upplevelser av en lindrig kognitiv funktionsnedsättning är dokumenterade, de är även styrkta av Majkgård. Dock inte hans före detta sambo som tolkade dessa som glömska.
2021-08-20, 12:05
Medlem
Citat:
Nu är det så fiffigt, förstår du, att körkort och avtal regleras av olika lagar. Villkoren för återkallelse av körkort är inte de samma som villkoren för att avtal ska ogiltigförklaras. Därför spelar det ingen roll för fastighetsbråket om Ebba och Esbjörn har körkort eller inte.
Polisen som genomförde förhöret om trafikolyckan kommer att vittna i den kommande rättegången om fastighetstvisten. Det är där intresset för olyckan ligger. Vad polisen kommer att få för frågor vet vi inte, det är väl iofs inte omöjligt att det kan komma en fråga huruvida det fanns någon tanke att återkalla ett körkort någon gång mellan olyckan och rättegången. Det svaret kommer att vara av intresse.
2021-08-20, 12:08
Medlem
Lejon-xs avatar
Ebba har stämt Esbjörn "Bättre rätt" till fastigheten! Vilken är den fråga/or i fallet, som tingsrätten ska ta ställning till, för att ge fastigheten till henne?
2021-08-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Tyvärr håller ju inte ens priset på fastigheten den taxeringen. Och det är det som gör det intressant för denna affär.

Räkna ut 3 493 000(taxeringsvärdet på huset vid köpet) plus 25%. Du landar på en siffra betydligt högre än de 3,9 Ebba gav.

Jag har svårt att hitta en förklaring till beloppet 300 000Kr. Men den summan kanske bara är en trådsanningen. Jag har oxå svårt att i materialet till rätten hitta vad avdraget skall täcka. Men hänvisa gärna till bilaga ska jag läsa det.
Men nu har professionella värderare från båda sidor värderar fastigheten som den såg ut vid resp värderingstidpunkt och kommit fram till marknadsvärde som inte avviker väsentligt från köpesumman. Notera att de tar hänsyn till det dåliga skicket vilket inte taxeringen gör.

Att du, en random person på Flashback, inte tycker att deras professionella bedömning håller tycker jag inte är värt nåt. På vilket sätt skulle du ha bättre kompetens än yrkesmän i sin roll?

Summan för röjning har diskuterats här hur många gånger som helst och du verkar ha nån slags tro att den skulle vara magnifikt överdriven. Jag har sagt förut att för mig är den inte orimlig med tanke på mängden av skrot och även vad som ev kan finnas. Även Mats har nämnt att det är stora mängder skrot.

Det är dyrt att röja viss materiel om man ska vara laglig. Dessutom verkar det vara som att parterna är nöjda med den delen av överenskommelsen. Jag har inte hört att nån utanför tråden ens har ifrågasatt kostnaden. Men vill du ha en exakt lista på vad som ska bort så får du nog åka dit och inventera själv. Det är väl snarare så att av köpekontraktet kan man uttyda att Esbjörn tar bort det han vill ha kvar, resten lämnas åt Ebba att röja som hon vill utan att Esbjörn ska betala eller ha nåt för det,
2021-08-20, 12:20
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Tillägg:

Detta är vad som står I sammanställningen av den muntliga förberedelsen (aktbilaga 51):

Domstolen inleder med att redogöra för Ebbas ståndpunkt. Sedan redogör rätten för det som parterna är överens om, dvs att tvisten gäller det köpekontrakt som Ebbas ombud skickat in och att köpekontraktet uppfyller kraven i Jordabalken. Till sist redogör domstolen för Esbjörns ståndpunkt.

Domstolen har alltså inte tagit ställning på något sätt till köpekontraktet och dess giltighet - precis som Vresrosen skriver - utan redovisar enbart parternas uppfattning.

Bara för att ett avtal om köp av fastighet uppfyller de formella kraven i Jordabalken och undertecknas av parterna är det inte automatiskt giltigt. I avtalslagen finns angivet skäl till att ett formellt riktigt och undertecknat avtal inte gäller. Att den ena parten inte förstår vad den undertecknar är ett skäl till att avtalet är ogiltigt. Ett annat skäl är om priset är på tok för lågt ("ockerparagrafen").

Esbjörn hävdar att han inte förstod vad han undertecknade. Han hävdar också att priset är på tok för lågt. Det gör att köpekontraktet är dubiöst. Om domstolen kommer fram till att Esbjörn kan bevisa detta ( ett av två räcker) kommer domstolen att förklara köpekontraktet för ogiltigt. Ebba hävdar att Esbjörn förstod och att priset är marknadsmässigt och om domstolen kommer fram till att hon kan bevisa detta blir utfallet det motsatta.

För tillfället för man väl säga att köpekontraktet i praktiken hänger i luften.

Ja syftade på att kontraktet uppfyller det formkrav som finns för köpekontrakt vid fastighetsköp. Sedan finns det såklart de invändningar som du och Vresrosen skriver om.

Om rätten skulle komma fram till att Esb inte befann sig ett sådant tillstånd förvirringstillstånd som gjorde honom inkapabel att förstå vad han skrev under, samt att det inte går att hävda ocker i detta fallet. Kommer du och Vresrosen då att ta tillbaka åsikten om att det rör sig om ett dubiöst kontrakt?
2021-08-20, 12:23
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Rätten har inte tagit ställning till avtalets giltighet. Det gör rätten efter vad som framkommer om avtalet och övrig bevisning, som olika vittnesmål under huvudförhandlingen. När rätten hört allt parterna har att säga börjar de med att arbeta med en dom. Det är rätten som kan lagen.

Har inte rätten tagit ställning till om köpekontraktet uppfyller de formkrav som gäller vid fastighetsköp? Finns det paragrafer med som är ogynnsamma för Esb som normalt inte finns med i köpeavtal?

Att parterna sedan är oense och att Esb tex hävdar sin kognitiva hälsa etc är ju en annan sak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in