2021-08-17, 02:12
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ebba,
-jag ser framför mig när Min son och Esbjörn satt i köket och fantiserade om hur det skulle se ut till julen.
Ebba
- jag minns särskilt hur vi höll på i stora rummet och försökte bestämma färg.
Majken
-Ebba med anhang kom flera gånger upp hit och tjatade på Esbjörn.
Johann
- Esbjörn kände sig uppvaktad av Ebba ( i ordet uppvaktas natur ligger att vara nära.)
Ebba
- vid kontrakskrivningen var jag, min vännina och Esbjörn i köket.

I rest my case.
Hur stort är köket? kunde dom hålla avstånd?

Odalg är ganska stor och hur tror du att M-gård har fått den infon?
var hon där och i så fall var ju inte Esb själv i sitt lag som många säger

Johans inlägg är ju helt patetisk om det nu är som du skriver då han lika gärna kunde bli uppvaktad med en blomogram han har i sina inlägg och framförande inte sagt många sanna ord.
Möjligtvis då han sa att Esb skulle hem och fundera på hennes bud om 200k extra fast det inte handlade om priset???

Bordet var och är på samma ställe dom satt på varsin gavel och hennes väninna satt på sidan mot köket, tror du Esb var för närgången då?
2021-08-17, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Det enda jag sett konkreta underlag för är att Esbjörn försökte få tag på Ebba vis telefon och brev innan han gick till Expressen. Bilder finns på dessa brev.

Har du bevis för att Ebba försökt lösa konflikten annat än med grova skadestånd om han inte lyder Ebba så får du gärna presentera dessa.

Min erfarenhet av er i Ebbas livets ord-osande sekt här på FB är att ni alltid kräver ovedersägliga bevis för varje litet frågetecken kring Ebbas agerande men alltid slutar svara när ni presenteras med dessa bevis och aldrig ger underlag för vilka sjuka påståenden ni än häver ur er.

Han kunde dykt upp på tillträdesdagen med någon han lita på eller ett ombud.
Busch skrev brev till Esbjörn när han inte dök upp på tillträdesdagen. Enligt henne själv ska försök att ringa.
Brevet som Esbjörn skulle ha sänt, har har han visat för media, det är sant. Verkar som han aldrig sände det då han har det fortfarande oss sig.

Och att kalla dig själv för Ebbas livets ord-osande sekt är tragiskt. Att du hatar Busch märks. Är det för hon är en kvinna?
2021-08-17, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har läst det i tidningarna.
Men skriver hon inte om det påmEbba partiledare för KD Facebook sida oxå? I det inlägget som fick henne att torska på förtal.

Du kanske tänker på brevet busch sände..
2021-08-17, 06:07
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Eftersom det finns ett giltigt kontrakt och Esbjörn är den som vill backa ur kontraktet, så sitter han med Svarte Petter på hand. Han kan inte diktera några villkor, han är utelämnad till Ebbas vilja. Vill Ebba träffa honom, för att diskutera hur de går vidare, kan han förvisso neka, men då tar rättvisan över och då måste man ha bevisen på sin sida för att vinna. Något man sällan har, om man sitter med Svarte Petter.

Varför Esbjörn, tillsammans med sitt ombud, inte ville träffa Ebba är obegripligt. Inte är Esbjörn rädd då för Ebba. Han kunde ha låtit Binninge sköta allt snack. Inget hade blivit värre för honom av att göra så. Men saker och ting kunde ha blivit bättre.
Det är i det närmaste obegripligt att du fortfarande inte förstår att när den ena avtalspartnen förklarar avtalet hävt, såsom Esbjörn gjorde I brevet daterat den 3 september2020 (aktbilaga 64), upphör avtalet omedelbart att gälla. Esbjörn har med andra ord redan "backat ur" köpekontraktet. Det gäller inte längre.

Med tanke på att du skriver att Esbjörn sitter på Svarte Petter undrar jag vad du tror att Esbjörns brev till Ebba har för rättsliga konsekvenser? Om det inte är en hävningsförklaring som leder till att deras avtal bryts vad är det då?
Citat:
Om Esbjörn vill få tillbaka sin sommarstuga, samtidigt som han inte har det juridiska på sin sida, varför ska Ebba ge honom det och betala hundratusentals kronor för nöjet? Förtroendeskadan är redan skedd och den kan inte Esbjörn reparera med annat än en förstasida i Expressen, där han, Binninge och co ber om ursäkt för att de oriktigt beskyllt Ebba för att vara den felande parten i den här affären. Det kommer inte hända.
Esbjörn har fortfarande kvar sitt älskade sommarnöje, har du missat det? Han har ju kvar lagfarten på fastigheterna, trots Ebbas försök att få lagfarten utan att först betala för fastigheterna. En lagfart är en registrering i fastighetsregistret som ses som ett bevis på att vem som äger en fastighet.
Senast redigerad av DoraF 2021-08-17 kl. 06:18.
2021-08-17, 06:22
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är i det närmaste obegripligt att du fortfarande inte förstår att när den ena avtalspartnen förklarar avtalet hävt, såsom Esbjörn gjorde I brevet daterat den 3 september2020 (aktbilaga 64), upphör avtalet omedelbart att gälla. Esbjörn har med andra ord redan "backat ur" köpekontraktet. Det gäller inte längre.

Med tanke på att du skriver att Esbjörn sitter på Svarte Petter undrar jag vad du tror att Esbjörns brev till Ebba har för rättsliga konsekvenser? Om det inte är en hävningsförklaring som leder till att deras avtal bryts vad är det då?

Du menar brevet där han påstår att han ångrat sig?

Om det är en giltigt hävningsförklaring, blir det inte lätt att göra husaffärer i framtiden, det är min lekmannaåsikt. Ännu mer intressant blir det då hävningsförklaringen inte ens nått Ebba. Något som diskuterats senaste dygnet här, men som jag spekulerade i redan förra hösten.

Har man inte mer på fötterna än ånger, så sitter man med Svarte Petter, det är min fasta övertygelse.
2021-08-17, 07:28
Medlem
Citat:
Du menar brevet där han påstår att han ångrat sig?

Om det är en giltigt hävningsförklaring, blir det inte lätt att göra husaffärer i framtiden, det är min lekmannaåsikt. Ännu mer intressant blir det då hävningsförklaringen inte ens nått Ebba. Något som diskuterats senaste dygnet här, men som jag spekulerade i redan förra hösten.

Har man inte mer på fötterna än ånger, så sitter man med Svarte Petter, det är min fasta övertygelse.

Du är en idiot. Det säljs fastigheter som aldrig förr. Detta "köp" av Esbjörns egendom är ett mycket speciellt fall, och visar vad Ebba Busch och liknande element tror de kommer undan med i den märkliga tid vi lever i.

Att Esbjörn hävde ett dubiöst avtal med Ebba Busch, har inget med alla andra normala försäljningar att göra då de inte hanterats av typer som henne och mäklarkompisen på Sjönära på det sätt som nu ska avhandlas i en tingsrätt.

Ebba Busch & co lever i villfarelsen att de kan ändra på vedertagna lagar, regler och sedvana folk flest och folk i branschen ser som självklara rutiner, när fast egendom byter ägare.

HD har varit tydliga, om att en hävningsförklaring behöver inte innehålla komplicerade ord och termer, och trots det fattar inte du! När en part talar om att han säger upp ett avtal och motparten uppfattat att säljaren sagt upp avtalet, är avtalet hävt med en hävningsförklaring, oavsett hur man formulera saken, eller förmedlat budskapet.

Jag skrev redan om det förra hösten, men det försvann i snömos likt du och dina kumpaner framför. Efter en hävning finns det inget fullgörande av något avtal att diskutera på en bank!

Det enda som återstår är att diskutera hur prestationerna går åter, en sak advokaten som Ebba Busch anlitat, har missat. Att tjafsa i domstol om att Ebba Busch har bättre rätt när det handlar om ett kontraktsbrott är märkligt, och vilseledande.

Nu handlar det bara om konsekvenserna av hävningen, där fokus ligger på om Ebba Busch lidit någon skada orsakad av Esbjörn. Min åsikt är att alla de skador hon tar upp är självförvållade. De ekonomiska skadorna beror endast på hennes girighet och på ett agerande som skulle vara listigt.

Det som skulle vara intressant i denna tvist är hur man formulerar och värderar Esbjörns skador, i denna tvist eller i en separat skadeståndstalan.

Ebba Busch diskuterade med med olika rådgivare, som mäklare, jurister och influencers. Efter det kom hon till lösrykta slutsatser om hur man skaffar sig en ståndsmässig bostad att stoltsera med på Instagram med renoveringar och annat krafs hon åtrår. Där hon tog avtalsrätten till en ny rännstensnivå och gick till drabbning mot en åldring med kognitiva svårigheter under en pandemi..

Efter att ha köpt fastighet och gjort bodelning, och iakttagit avstyckningar m.m. där hon själv varit delaktig part, i närområdet i Marielund, är Ebba Busch inte i god tro beträffande det rätta värdet på Esbjörns fastigheter.
2021-08-17, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du är en idiot. Det säljs fastigheter som aldrig förr. Detta "köp" av Esbjörns egendom är ett mycket speciellt fall, och visar vad Ebba Busch och liknande element tror de kommer undan med i den märkliga tid vi lever i.

Att Esbjörn hävde ett dubiöst avtal med Ebba Busch, har inget med alla andra normala försäljningar att göra då de inte hanterats av typer som henne och mäklarkompisen på Sjönära på det sätt som nu ska avhandlas i en tingsrätt.

Ebba Busch & co lever i villfarelsen att de kan ändra på vedertagna lagar, regler och sedvana folk flest och folk i branschen ser som självklara rutiner, när fast egendom byter ägare.

HD har varit tydliga, om att en hävningsförklaring behöver inte innehålla komplicerade ord och termer, och trots det fattar inte du! När en part talar om att han säger upp ett avtal och motparten uppfattat att säljaren sagt upp avtalet, är avtalet hävt med en hävningsförklaring, oavsett hur man formulera saken, eller förmedlat budskapet.

Jag skrev redan om det förra hösten, men det försvann i snömos likt du och dina kumpaner framför. Efter en hävning finns det inget fullgörande av något avtal att diskutera på en bank!

Det enda som återstår är att diskutera hur prestationerna går åter, en sak advokaten som Ebba Busch anlitat, har missat. Att tjafsa i domstol om att Ebba Busch har bättre rätt när det handlar om ett kontraktsbrott är märkligt, och vilseledande.

Nu handlar det bara om konsekvenserna av hävningen, där fokus ligger på om Ebba Busch lidit någon skada orsakad av Esbjörn. Min åsikt är att alla de skador hon tar upp är självförvållade. De ekonomiska skadorna beror endast på hennes girighet och på ett agerande som skulle vara listigt.

Det som skulle vara intressant i denna tvist är hur man formulerar och värderar Esbjörns skador, i denna tvist eller i en separat skadeståndstalan.

Ebba Busch diskuterade med med olika rådgivare, som mäklare, jurister och influencers. Efter det kom hon till lösrykta slutsatser om hur man skaffar sig en ståndsmässig bostad att stoltsera med på Instagram med renoveringar och annat krafs hon åtrår. Där hon tog avtalsrätten till en ny rännstensnivå och gick till drabbning mot en åldring med kognitiva svårigheter under en pandemi..

Efter att ha köpt fastighet och gjort bodelning, och iakttagit avstyckningar m.m. där hon själv varit delaktig part, i närområdet i Marielund, är Ebba Busch inte i god tro beträffande det rätta värdet på Esbjörns fastigheter.
Och denna hävningsförklaring skulle alltså ha skett 3 september?
2021-08-17, 09:09
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det säger rätt mycket om hur torrt på fötterna du har faktamässigt och hur din personlighet är, när du börjar din argumentation med epitet. En skrivbordskrigare, stor och stolt gömmer du dig bakom din bildskärm, vilt hamrande på tangenterna, fortare än vad dina hjärnceller hinner med.

Om ånger i sak blir en giltig hävningsorsak i Esbjörnfallet, så är det de facto så att alla fastighetsaffärer blir osäkra affärer. Jag förstår inte att du tror att just Esbjörnfallet kommer vara ett undantag i lagen. Om avtalet är "dubiöst", så är det där det ska angripas.

"Hävningen" i fråga:

Citat:
Uppsala 3 sept 2020

Ebba Busch

Betr. köp av min fastighet 4:77+7:1=67
Marielund i Uppsala kommun

Jag har ångrat försäljningen och har därför återbetalt er-
hållen handpenning, 390:000 till
ditt konto
Återbetalning görs den 4/9-020

Med vänlig hälsning

Esbjörn Bolin
Esbjörn Bolin
Senast redigerad av fnirp 2021-08-17 kl. 09:22.
2021-08-17, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF

Esbjörn har fortfarande kvar sitt älskade sommarnöje, har du missat det? Han har ju kvar lagfarten på fastigheterna, trots Ebbas försök att få lagfarten utan att först betala för fastigheterna. En lagfart är en registrering i fastighetsregistret som ses som ett bevis på att vem som äger en fastighet.
Vilket väsentligt avtalsbrott har Ebba gjort den 3 september? Du menar väl inte att man bara kan bryta ett avtal så där utan rimliga skäl?
Vad menar du med slutar gälla omedelbart? När det skrevs? När det Bedömdes vara mottaget? När det accepterades och hur i så fall? Om mottagaren inte anser att det är rimligt, vad gäller då? Enligt dig alltså…..
2021-08-17, 09:33
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Finns det bilder på brev där Esbjörn försöker nå Ebba på telefon? Kan du inte posta dem är då så vi andra får se

Det enda du har sett är ett brev som Esbjörn visat upp. Bevisligen har det brevet alltså inte skickats till Ebba. Hade det varit skickat till Ebba hade inte Esbjörn kunnat visa upp det. Du är inte för djävla smart, den saken är säker

Ja, på det finns det faktiskt bevis. Flera stycken. De har skickats in till domstolen av Ebbas ombud. Om jag inte minns fel skickades de in i samband med att slutlig bevisuppgift ingavs. Läs och lär. Blindstyre!

Fint, då ser vi fram emot de "brev" du nämner ovan.
Sedan kan du ju försöka förneka Ebbas inlagor till domstolen, din analfabet
Från Ebbas Facebook 2021-02-19

"I början av september får jag ett brev med information om att säljaren Esbjörn har ändrat sig."

Menar du att EB ljuger om att hon fått brevet?
2021-08-17, 09:35
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Det säger rätt mycket om hur torrt på fötterna du har faktamässigt och hur din personlighet är, när du börjar din argumentation med epitet. En skrivbordskrigare, stor och stolt gömmer du dig bakom din bildskärm, vilt hamrande på tangenterna, fortare än vad dina hjärnceller hinner med.

Om ånger i sak blir en giltig hävningsorsak i Esbjörnfallet, så är det de facto så att alla fastighetsaffärer blir osäkra affärer. Jag förstår inte att du tror att just Esbjörnfallet kommer vara ett undantag i lagen. Om avtalet är "dubiöst", så är det där det ska angripas.

"Hävningen" i fråga:

Lite ovanligt att man visar upp ett brev som man påstår sig ha skickat.

Finns det något mottagarbevis på detta?
Finns det ens något bevis på att det är skickat?

Brevet funkar att visa upp i Expressen men tingsrätten vill nog ha lite mer uppgifter.
2021-08-17, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Och denna hävningsförklaring skulle alltså ha skett 3 september?

Jag har inte koll på datum, men likt alla personer som läst en tidning, vet jag att Esbjörn inte vill sälja, att han påtalat detta flera gånger till Ebba Busch i skrift, muntligt och genom sitt agerande. Han har även skaffat ombud som förmedlat att han inte vill sälja fastigheterna.

Ebba Busch har uppfattat att Esbjörn inte vill sälja till henne, möta henne i banken, diskutera m.m. trots lock och pock och en stämningsansökan i tingsrätt.

Parterna har ingått ett nytt avtal, i röran av den fria avtalsrätten. Det finns inga formregler för hur en hävning ska gå till. Det är fallgropen när denna fastighetsöverlåtelse diskuteras eftersom det blir lätt att hamna i fel tunna när köpebrev har formkrav enligt JB för att bevilja lagfart. Men hävning är inte fastighetsrätt.

Hävning är avtalsrätt, som nu tillämpas om en fastighet. Om Ebbas utfästelse på Facebook om att Esbjörn inte behöver sälja, är en accept av Esbjörns hävning, eller ett anbud, en utfästelse etc. är det en sak för juristerna att reda ut. Men ett nytt avtal är det oavsett vem som gav utfätelse/anbud och vem som gav accept. Med stöd av ett HD avgörande om att en hävningsförklaring inte behöver innehålla svåra ord som hävning, borde saken inte vara för svår att förstå.

Ingen kan ha missuppfattat att Esbjörn sa i TV intervju att han sagt upp avtalet, och en utfästelse från Ebba Busch är bindande om det så sker på Facebook. Likt förtal på Facebook är ett brott som ledde till att Ebba Busch gjorde sig skyldig till grovt förtal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in