Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Du menar brevet där han påstår att han ångrat sig?
Om det är en giltigt hävningsförklaring, blir det inte lätt att göra husaffärer i framtiden, det är min lekmannaåsikt. Ännu mer intressant blir det då hävningsförklaringen inte ens nått Ebba. Något som diskuterats senaste dygnet här, men som jag spekulerade i redan förra hösten.
Har man inte mer på fötterna än ånger, så sitter man med Svarte Petter, det är min fasta övertygelse.
Du är en idiot. Det säljs fastigheter som aldrig förr. Detta "köp" av Esbjörns egendom är ett mycket speciellt fall, och visar vad Ebba Busch och liknande element tror de kommer undan med i den märkliga tid vi lever i.
Att Esbjörn hävde ett dubiöst avtal med Ebba Busch, har inget med alla andra normala försäljningar att göra då de inte hanterats av typer som henne och mäklarkompisen på Sjönära på det sätt som nu ska avhandlas i en tingsrätt.
Ebba Busch & co lever i villfarelsen att de kan ändra på vedertagna lagar, regler och sedvana folk flest och folk i branschen ser som självklara rutiner, när fast egendom byter ägare.
HD har varit tydliga, om att en hävningsförklaring behöver inte innehålla komplicerade ord och termer, och trots det fattar inte du! När en part talar om att han säger upp ett avtal och motparten uppfattat att säljaren sagt upp avtalet, är avtalet hävt med en hävningsförklaring, oavsett hur man formulera saken, eller förmedlat budskapet.
Jag skrev redan om det förra hösten, men det försvann i snömos likt du och dina kumpaner framför. Efter en hävning finns det inget fullgörande av något avtal att diskutera på en bank!
Det enda som återstår är att diskutera hur prestationerna går åter, en sak advokaten som Ebba Busch anlitat, har missat. Att tjafsa i domstol om att Ebba Busch har bättre rätt när det handlar om ett kontraktsbrott är märkligt, och vilseledande.
Nu handlar det bara om konsekvenserna av hävningen, där fokus ligger på om Ebba Busch lidit någon skada orsakad av Esbjörn. Min åsikt är att alla de skador hon tar upp är självförvållade. De ekonomiska skadorna beror endast på hennes girighet och på ett agerande som skulle vara listigt.
Det som skulle vara intressant i denna tvist är hur man formulerar och värderar Esbjörns skador, i denna tvist eller i en separat skadeståndstalan.
Ebba Busch diskuterade med med olika rådgivare, som mäklare, jurister och influencers. Efter det kom hon till lösrykta slutsatser om hur man skaffar sig en ståndsmässig bostad att stoltsera med på Instagram med renoveringar och annat krafs hon åtrår. Där hon tog avtalsrätten till en ny rännstensnivå och gick till drabbning mot en åldring med kognitiva svårigheter under en pandemi..
Efter att ha köpt fastighet och gjort bodelning, och iakttagit avstyckningar m.m. där hon själv varit delaktig part, i närområdet i Marielund, är Ebba Busch inte i god tro beträffande det rätta värdet på Esbjörns fastigheter.