2021-08-20, 11:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Självklart är det inte frihet att sitta i karantän, det förstår varje person som testat på det. Jag är i riskgrupp, jag är 100% för att folk ska få göra sina egna val och inte basera dom utifrån min situation. Hur mycket folk dör inte av rökning och vad görs åt det? Förstå att när propagandan kör igång så är alla inte lika svaga som dig och hoppar på med en gång.

Och så kommer du med skitsnacket igen. Citera gärna beviset för att jag är rädd för vaccinet eller försök förstå att dina känslor gör dig blind för vad du vet och vad du inte vet.

Att röka är ett personligt fritt val, ingen tvingar dig till det. Staten höjer skatten på tobak jämt och ständigt för att förmå folk att sluta röka, man har även kampanjer exempelvis på cigarettpaketen om hur farligt det är. Numera har man även förbjudit folk att röka på uteserveringar. Så lite gör man.

Det är bara att läsa bakåt i din historik, där du exempelvis käbblar om vaccinet är godkänt eller nödgodkänt. Du vet det har ingen betydelse, under tiden ges det miljarder stick på jordklotet oavsett hur mycket du käbblar.

Om du nu tillhör riskgrupp så borde du vaccinera dig så kan du sluta vara så himla rädd, kanske kan du komma ur din karantän också? Jag har vaccinerat mig så jag inte ska smitta dig och vi kan få ett slut på den här skiten, bra va?

Jag har bra koll på mina känslor, är lugn som en filbunke. Men jag kan bli lite upprörd när folk slänger ut en massa skit och påstår det är fakta.
Citera
2021-08-20, 11:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Att sätta friska människor i karantän är dubbelplusobra.

++bra? Så mer karantän till folket! Eller menar du att lockdown är dåligt?
Citera
2021-08-20, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att röka är ett personligt fritt val, ingen tvingar dig till det.Staten höjer skatten på tobak jämt och ständigt för att förmå folk att sluta röka, man har även kampanjer exempelvis på cigarettpaketen om hur farligt det är. Numera har man även förbjudit folk att röka på uteserveringar. Så lite gör man.
Staten höjer skatten på rökning för att tjäna pengar på andras beroende, precis som att staten kör på plastpåseskatt istället för att byta ut påsarna mot miljövänliga påsar.

Citat:
Det är bara att läsa bakåt i din historik, där du exempelvis käbblar om vaccinet är godkänt eller nödgodkänt. Du vet det har ingen betydelse, under tiden ges det miljarder stick på jordklotet oavsett hur mycket du käbblar.
Hade ingen aning om att rädsla bevisas genom att man håller sig till fakta. Hade heller ingen aning om att dom processer som tagits fram för att säkerhetsställa att medicinering som tas fram funkar som man vill att den ska funka helt saknar betydelse.

Citat:
Om du nu tillhör riskgrupp så borde du vaccinera dig så kan du sluta vara så himla rädd, kanske kan du komma ur din karantän också? Jag har vaccinerat mig så jag inte ska smitta dig och vi kan få ett slut på den här skiten, bra va?
Du kan fortfarande smitta andra om du inte är för faktaresistent för att ha förstått det. Så enligt dina egna värderingar ska du nu sitta i karantän.

Citat:
Jag har bra koll på mina känslor, är lugn som en filbunke. Men jag kan bli lite upprörd när folk slänger ut en massa skit och påstår det är fakta.
Du är alltså arg på dig själv som vägrar erkänna att vaccinet inte har ett fullt godkänande eller som påstår saker om främlingar du inte har en aning om. Eller hur var det nu, du var för att pensionerade ska fängslas och folk dö iom att du tyckte mitt beteende gjort att det blivit så samtidigt som du tyckte vad jag gjort är bra?

Citat:
Att röka är ett personligt fritt val, ingen tvingar dig till det.
Vad bra att du är för personliga fria val, ibland kan man tro att du är emot det.
Citera
2021-08-20, 12:04
Medlem
Citat:
++bra? Så mer karantän till folket! Eller menar du att lockdown är dåligt?
Du missade ett ”o”.
Citera
2021-08-20, 12:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Staten höjer skatten på rökning för att tjäna pengar på andras beroende, precis som att staten kör på plastpåseskatt istället för att byta ut påsarna mot miljövänliga påsar.

Jag tror nog att skatten betalar en del av den sjukvård rökarna drar på sig.

Citat:
Hade ingen aning om att rädsla bevisas genom att man håller sig till fakta. Hade heller ingen aning om att dom processer som tagits fram för att säkerhetsställa att medicinering som tas fram funkar som man vill att den ska funka helt saknar betydelse.
Nä att du är okunnig vet vi, vaccinet fungerar bra.

Citat:
Du kan fortfarande smitta andra om du inte är för faktaresistent för att ha förstått det. Så enligt dina egna värderingar ska du nu sitta i karantän.
Ja man kan ff smitta, men risken för att jag blir smittad är betydligt mindre än för en ovaccinerad och därmed minskar risken för dig att bli smittad av mig.

Citat:
Du är alltså arg på dig själv som vägrar erkänna att vaccinet inte har ett fullt godkänande eller som påstår saker om främlingar du inte har en aning om. Eller hur var det nu, du var för att pensionerade ska fängslas och folk dö iom att du tyckte mitt beteende gjort att det blivit så samtidigt som du tyckte vad jag gjort är bra?

Vad bra att du är för personliga fria val, ibland kan man tro att du är emot det.

Nej jag är inte arg på någon, inte på dig heller.

Jag är för frihet, under ansvar. Du kan exempelvis inte gå runt och hugga någon med kniv för då tar vi din frihet ifrån dig, även om det är ditt personliga fria val att göra så.
Citera
2021-08-20, 12:20
Medlem
Citat:
Ja man kan ff smitta, men risken för att jag blir smittad är betydligt mindre än för en ovaccinerad och därmed minskar risken för dig att bli smittad av mig.
Hur mycket mindre? Så pass mycket mindre att de flesta länder som ligger bra till med vaccinering ligger dåligt till med smittspridning?

Citat:
Jag är för frihet, under ansvar. Du kan exempelvis inte gå runt och hugga någon med kniv för då tar vi din frihet ifrån dig, även om det är ditt personliga fria val att göra så.
Fast är det verkligen sant, du tycker ju det är bra när folks agerande leder till andras död iom att du tyckte mitt beteende lett till andras död samtidigt som du tyckte mitt beteende var bra?

Du är alltså för att folk ska få välja själv vilken medicin dom stoppar i sig, speciellt om den medicinen inte har ett fullt godkännande, eller ska det vara upp till någon annan?
Citera
2021-08-20, 12:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hur mycket mindre? Så pass mycket mindre att de flesta länder som ligger bra till med vaccinering ligger dåligt till med smittspridning?

Fast är det verkligen sant, du tycker ju det är bra när folks agerande leder till andras död iom att du tyckte mitt beteende lett till andras död samtidigt som du tyckte mitt beteende var bra?

Du är alltså för att folk ska få välja själv vilken medicin dom stoppar i sig, speciellt om den medicinen inte har ett fullt godkännande, eller ska det vara upp till någon annan?

Jag läste någonstans att risken för att smittas är 8 ggr lägre för en vaccinerad, de sa det även på medcram häromdagen. De flesta länder har bara vaccinerat ungefär halva befolkningen, folk skiter i restriktioner och rekommendationer, då blir det stor smittspridning.

Jag menade kanske inte ditt beteende per se, men antivaxxare som springer runt och smittar folk, om du nu varit i karantän som du påstår, eller ff är?

Ja folk får välja själva. Jag tycker din hårdnackade inställning till godkännandet är idiotiskt, speciellt om du tillhör en riskgrupp. Vaccinerna kommer att fortsätta ges vare sig du vill eller inte. Vi konstaterade väl för ett tag sedan att du lider av någon form av autism?
Citera
2021-08-20, 12:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Vad menar du? Våra enstaka eremiter i skogarna blir inte smittade, eftersom de inte utsätts för någon som är smittad, men när det gäller alla övriga så träffar vi folk i någon omfattning.
Njae, i närheten är nog något tiotal meter när det gäller coronavirus.

Om viruset smittar som luftburet skulle det vara rätt många som tyckt att de hållit ordentliga avstånd till andra och plötsligt blivit smittade ändå.
Så verkar det inte vara.
Citera
2021-08-20, 12:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nej, ser bara inte relevansen på din fråga och ser hellre att revodneb ska svara på mitt inlägg än att du ska leda in diskussionen på något annat.
Kanske kan man klara av att diskutera två saker?

Eftersom vi inte haft någon karantän i Sverige så var det lite intressant att veta vilket land du är i för att förstå.

Nu har jag sett att du tillhör riskgrupp och av den anledningen verkar ha valt karantän, så frågan är utredd.
Citera
2021-08-20, 13:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Och igår rapporterade Stockholm identiskt många nya smittade som förra torsdagen.

Alltså ytterligare tecken på att Stockholm peakat. Men jag är skeptisk till att det verkligen redan skett.

Eftersom vi inte vet hur siffrorna rapporteras in så kan man inte dra sådana slutsatser nu.

Det skulle lika gärna kunna vara en fördröjning som ingen talar om.

Precis som FHM säger att vi har "lite dödsfall" när vi har en månads fördröjning på dödsfallen.
Sedan när vi har mycket dödsfall påstår de att de beror på "en månads fördröjning" så läget är bättre egentligen

De vänder och vrider som vanligt så att svensken ska vaggas in i falsk trygghet och smitta så många som möjligt.
Citera
2021-08-20, 13:05
Avstängd
Citat:
Jag läste någonstans att risken för att smittas är 8 ggr lägre för en vaccinerad, de sa det även på medcram häromdagen. De flesta länder har bara vaccinerat ungefär halva befolkningen, folk skiter i restriktioner och rekommendationer, då blir det stor smittspridning.

Jag menade kanske inte ditt beteende per se, men antivaxxare som springer runt och smittar folk, om du nu varit i karantän som du påstår, eller ff är?

Ja folk får välja själva. Jag tycker din hårdnackade inställning till godkännandet är idiotiskt, speciellt om du tillhör en riskgrupp. Vaccinerna kommer att fortsätta ges vare sig du vill eller inte. Vi konstaterade väl för ett tag sedan att du lider av någon form av autism?

Det är möjligt, men de räknar inte in RISKEN FÖR ATT EN VACCINERAD SKA SMITTA.

En vaccinerad kan vara smittad men inte uppvisa symptom på något sätt, och eftersom den är vaccinerad så har den ingen försiktighet alls och blir därmed en superspridare.

Det är inget man har valt att kommentera.

Tvärtom M föreslår att enbart vaccinerade ska ha tillgång till restauranger etc.
Det blir ju PERFEKT.
Smitta ner kockarna som sedan lagar all mat så alla blir smittade.
Citera
2021-08-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Influensa smittar också "genom luften". Det är det som kallas för "droppsmitta".

Coronavirus har vi haft så länge vi känner till. De har alltid klassats som droppsmitta, och pandemin kommer inte ändra på det.

Nja, droppsmitta sker via nysningar och hosta då stora droppar kan flyga iväg och hamna på tex på ytor där någon sätter handen och blir smittad när hen kliar sig på näsan. Covid är en aerosolsmitta. En aerosol kan vara droppar, men de är så små att de hänger kvar i luften. Ångor från en vaporizer är en aerosol, rök är en aerosol. Det är så små partiklar att de är luftburna.

Det är sannolikt därför influensa har försvunnit, det är droppsmitta i högre grad, så munskydd och handtvätt/sprit funkar på det viruset. Men covid finns i utandningsluften, i ångan, den du ser när du andas ut i kallt väder. Så det räcker med att en smittad har andats i rummet du går in i så riskerar du att smittas, oavsett om det används munskydd. Desto längre man vistas i ett slutet utrymme ju större risk att smittan sprids. Skillnaden mellan aerosolsmitta och droppsmitta är sannolikt anledningen till att restriktioner och rekommendationer har haft effekt på influensa men haft noll effekt på covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in