2021-08-20, 11:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Så fort du förklarat varför du vill ha den informationen ska jag fundera på om jag vill svara.
Bra knep för att du ska veta vad som är smartast att svara!
Citera
2021-08-20, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, ser bara inte relevansen på din fråga och ser hellre att revodneb ska svara på mitt inlägg än att du ska leda in diskussionen på något annat.
Citera
2021-08-20, 11:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Eller hur.

Placera en sjuk hamster i en låda bredvid en frisk hamster. Kolla när/om den smittar över kanten.

Experimentet som ingen vill göra.

Personligen tycker jag att diskussionen om hur viruset smittar är totalt överspelad. Det blev det för över 1 år sedan. Alla vet att viruset smittar genom luften. Det skriver även WHO. Det är bara FHM och några stollar till som vägrar ta det ordet i sin mun. FHM skriver väl nu att det i "vissa fall" kan göra det. :-)

Risken att smittas utomhus är närmast minimal om ingen nyser en rakt i ansiktet. Handspriten fungerar inte heller som vigvatten som många tycks tro. Det som hjälper är att inte vistas i samma lokaler och andas samma luft som smittade personer.
Citera
2021-08-20, 11:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack.

Stockholm rapporterar idag 375 nya fall och förra onsdagen 317.

Igår rapporterade Stockholm 1096 nya fall och 952 förra tisdagen.

Det ser alltså ut som att Stockholm redan har peakat nya fall i deltavågen!! Fast det är väl ändå inte möjligt!? Skolorna har ju just börjat.
Och igår rapporterade Stockholm identiskt många nya smittade som förra torsdagen.

Alltså ytterligare tecken på att Stockholm peakat. Men jag är skeptisk till att det verkligen redan skett.
Citera
2021-08-20, 11:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej, jag har förstått att du inte förstår vart jag vill komma.
Vet du säkert att det är bättre för våra egna medborgare att använda ytterligare 10 000 000 doser vaccin här i Sverige och samma sak med övriga länder som redan givit två doser, eller kan det vara så att det är bättre för oss att smittspridningen och mutationerna begränsas över hela jorden.

Det är alltså inte fråga om välgörenhet eller att sjukdomar ändå grasserar i många fattiga länder, utan rent och torrt vad som "teknisk sett" ger bäst resultat för de som redan vaccinerats med två doser.
  1. Är det bättre att många får en tredje dos eller
  2. är det bättre att flera världen över blir vaccinerade med två doser så fort som möjligt?

Då tror jag ändå att det är bäst för oss att vi får våra tredje doser. För ska vi vänta med dem, medan resten av världens befolkning vaccineras, så får vi vänta i flera år. Och hundra procent vaccingtäckning i hela världen kan det ändå aldrig blir, av en massa skäl. Räkna på hur många döda och långtidssjuka det skulle bli här i Sverige under tiden, allteftersom vaccinets verkan avtar!
Citera
2021-08-20, 11:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Jasså, det är alltså oss som har karantänat när smittspridningen ökat som har lett till pensionärernas fängelse och folks död? Eller ska vi bara konstatera att dina påhitt om andra människor som du har noll koll på är något vi inte ska bry oss om. Annars får du gärna utveckla varför det är dåligt att karantäna när smittspridnigen är hög.

Du är inte så påläst som du tror. Alla andra har förstått att du är totalt efterbliven och faktafrånvänd, vilket ofta blir resultatet när man är för känslomässigt engagerad. Vi får hoppas att poletten trillar ned hos dig nån gång.

Har du varit i karantän? Jag tycker karantän är bra, man sätter sjuka/förmodat sjuka människor i karantän. Jämställer du frihet med karantän?

Jag är nog mer påläst än dig som är rädd för vaccinet. Det känslomässiga engagemanget står du för, bara att se på din rädsla för vaccinet. Jag förstår att foliehattar tycker jag är efterbliven, jag ser likadant på dem då de inte kan presentera någon fakta för sina argument.
Citera
2021-08-20, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte nödvändigtvis, om man sätter in åtgärder på en gång. Det finns många sådana historier från medeltiden, där en ridande kurir kom med beskedet att nu hade pesten kommit till landet, och då drog alla som hade fäbodar eller jaktslott till skogs och stannade där några månader, och övriga stannade i staden och stadsportarna stängdes. Skepp som anlände till hamnarna fick ligga där i 40 dagar, innan sjömännen tilläts komma i land på permission, o.s.v.. Det var många som klarade sig på det sättet. Idag i vårt moderna samhälle borde alla åtgärder gå med automatik - och så blir det nog också när Carlson och Tegnell har gått i pension.
Och det hjälpte?
Citera
2021-08-20, 11:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Nä, men det blir bara bråk och är dessutom off topic i den här tråden. Du VET vad jag menar: "begåvningsreserven är tömd i Grängesberg"...
Citera
2021-08-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Personligen tycker jag att diskussionen om hur viruset smittar är totalt överspelad. Det blev det för över 1 år sedan. Alla vet att viruset smittar genom luften. Det skriver även WHO. Det är bara FHM och några stollar till som vägrar ta det ordet i sin mun. FHM skriver väl nu att det i "vissa fall" kan göra det. :-)

Risken att smittas utomhus är närmast minimal om ingen nyser en rakt i ansiktet. Handspriten fungerar inte heller som vigvatten som många tycks tro. Det som hjälper är att inte vistas i samma lokaler och andas samma luft som smittade personer.
Influensa smittar också "genom luften". Det är det som kallas för "droppsmitta".

Coronavirus har vi haft så länge vi känner till. De har alltid klassats som droppsmitta, och pandemin kommer inte ändra på det.

Så fort världen lugnar ner sig så kommer det släppas lite artiklar som säger "oj då, det ser visst ut som att de flesta faktiskt smittades av personer i sin närhet, där ser man", och så begraver man det.
Citera
2021-08-20, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har du varit i karantän? Jag tycker karantän är bra, man sätter sjuka/förmodat sjuka människor i karantän. Jämställer du frihet med karantän?

Jag är nog mer påläst än dig som är rädd för vaccinet. Det känslomässiga engagemanget står du för, bara att se på din rädsla för vaccinet. Jag förstår att foliehattar tycker jag är efterbliven, jag ser likadant på dem då de inte kan presentera någon fakta för sina argument.

Självklart är det inte frihet att sitta i karantän, det förstår varje person som testat på det. Jag är i riskgrupp, jag är 100% för att folk ska få göra sina egna val och inte basera dom utifrån min situation. Hur mycket folk dör inte av rökning och vad görs åt det? Förstå att när propagandan kör igång så är alla inte lika svaga som dig och hoppar på med en gång.

Och så kommer du med skitsnacket igen. Citera gärna beviset för att jag är rädd för vaccinet eller försök förstå att dina känslor gör dig blind för vad du vet och vad du inte vet.

Lustigt att du tycker det är bra med karantän iom att du tyckte mitt beteende lett till andras fängelse och död. Du är alltså för att pensionärer ska fängslas och folk dö?
Citera
2021-08-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Att sätta friska människor i karantän är dubbelplusobra.
Citera
2021-08-20, 11:46
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Det är inte svårt att göra dåliga studier.

Om smittan var luftburen (på riktigt, i dess rätta betydelse) skulle man se mycket flera oväntade och oförklarliga smittspridningar.

Personer som öht. inte varit i närheten av några andra människor under lång tid skulle helt oförklarligt bli smittade och det skulle hända påfallande ofta.

Vad menar du? Våra enstaka eremiter i skogarna blir inte smittade, eftersom de inte utsätts för någon som är smittad, men när det gäller alla övriga så träffar vi folk i någon omfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in