2021-08-19, 16:58
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det stämmer att Ebba också skriver följande:
Eftersom vi har skrivit ett köpekontrakt och jag har betalat en handpenning så behöver också den situationen redas ut på ett på ett formellt korrekt sätt.
Med andra ord angav Ebba att två saker behövde göras:
Parterna behöver upprätta och underteckna ett nytt avtal om att köpekontraktet inte gäller längre.
Ebba behöver ge Esbjörn ett kontonummer och Esbjörn behöver sätta in handpenningen på det kontot.

Ovanstående är fixat på några minuter.

Eftersom det väsentliga avtalsbrott som Ebba gjorde sig skyldig till iom att hon inte betalade på tillträdesdagen som det står I köpekontraktet att hon ska skedde efter att Esbjörn gjorde den första hävningsförklaringen så måste Esbjörn naturligtvis göra ytterligare en hävningsförklaring (där han anger grunden för hävningen) . Det handlar om formalia och om att angripa saken på alla sätt som går. För det fall att domstolen anser att den första hävningsförklaringen inte är giltig. Det är bara idioter som satsar allt på ett kort aka en bestridandegrund i ett tvistemål.

Den andra hävningsförklaringen avgavs den 10 maj 2021. Det kan tyckas sent, men å andra sidan pågår Ebbas dröjsmål med betalningen fortfarande. Hon har ett år efter tillträdesdatum fortfarande inte erlagt resterande köpeskilling.

Hur kan du få "så behöver också den situationen redas ut på ett på ett formellt korrekt sätt" till att det bara är att upprätta ett nytt kontrakt på ett par minuter? Redas ut är i mina ögon komma överens om vad som hänt och hur de tar sig ur den situationen. Det handlar inte bara om handpenningen här.
2021-08-19, 17:41
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Nu ljög du igen.

https://www.realtid.se/advokat-prickas-tarta-till-domstol
Advokat Monica Behm på Hestra Advokatbyrå tilldelas en erinran av Advokatsamfundets disciplinnämnd efter att ha skickat en tårta till Stockholms tingsrätt, något som kan betraktas som en otillbörlig påverkan.
Idiot. En erinran är inte synonymt med en varning.
2021-08-19, 17:46
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Idiot. En erinran är inte synonymt med en varning.

För att citera Advokatsamfundet:

Citat:
Advokatsamfundets disciplinnämnd prövar de anmälningar mot advokater som kommer in. Om disciplinnämnden anser att en advokat har brutit mot god advokatsed kan nämnden besluta att tilldela advokaten en disciplinär påföljd. Påföljderna är erinran, varning (som kan kombineras med en straffavgift om högst 50 000 kronor) och i de allvarligaste fallen uteslutning.

Har advokaten i fråga brutit mot god advokatsed eller inte, när personen har fått en erinran? Du kan naturligtvis märka ord, men en erinran är en lindrigare form av varning.
2021-08-19, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Backar upp Nova68 med bevis: https://ibb.co/GczpZyG
Bilden avslöjar att Esbjörn+advokater är på väg till mötet, inte från ! Alltså bör dom tipsat Expressen.
Hade det varit paparazzi pang på hade vi haft andra i bilden också-här är det helt tomt.
Och samma plats för fotograferingen finns"bakvägen" med järngrinden.
Om vi ser till teleobjektiv-personer som rör sig omkring och den leende advokaten som dessutom är på sniskan så har han saktat upp medan de andra går, klassik grej när en fotograf dirigerar en bild.
https://ibb.co/m86vrcL

Extra intressant: Expressen ändrade nyss upplösningen på trottoar-fotot.
Däremot hade jag fel gällande personen till vänster, Majkgård är snubblande lik den kvinnliga advokaten.

Det stod i bildtexten i artikeln att de var på väg till mötet, så på den punkten råder ingen tvekan.
2021-08-19, 18:26
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
För att citera Advokatsamfundet:

Har advokaten i fråga brutit mot god advokatsed eller inte, när personen har fått en erinran? Du kan naturligtvis märka ord, men en erinran är en lindrigare form av varning.
Inom juridiken är den exakta ordalydelsen central för tolkningen. Att du kallar det för ordmärkeri visar att du ingenting förstått.
I SOU 1999:31 definieras de disciplinära påföljderna eller straffen som en advokat kan tilldelas av Advokatsamfundets disciplinnämnd. En anmärkning är den lindrigaste formen av disciplinstraff. Är förseelsen allvarligare är varning osv aktuellt.
Citat:
Om det konstateras att en advokat har åsidosatt sina plikter skall han dömas till disciplinstraff. Dessa är anmärkning, varning, offentlig varning och uteslutning ur förbundet.

En advokat som i sin verksamhet uppsåtligen gör orätt eller förfar ohederligt och därigenom gör sig skyldig till en grov förseelse, skall uteslutas ur förbundet. I de fall omständigheterna är förmildrande kan han i stället tilldelas en varning.

För lindrigare förseelser, t.ex. överträdelser av lag eller avtal, gärningar eller försummelser som strider mot någon sedvanerättslig norm eller annat åsidosättande av plikterna, är påföljden varning eller anmärkning. Om omständigheterna är försvårande skall advokaten uteslutas ur förbundet.

I JK 1379-04-71, som refererar till SOU 1999:31 används inte anmärkning utan erinran som synonym.

För att återknyta till fastighetsbråket som tråden handlar om så fick ett av Esbjörns ombud, advokat Monica Behm för tio år sedan en erinran av samfundet för att hennes sekreterare skickade en tårta som ett tack till en domstols administrativa personal. Sekreteraren skrev Behms namn för att kanslipersonalen skulle förstå var tårtan kom ifrån.

Allvarligare än så var det inte. Advokat Behm fick klä skott för något hennes sekreterare gjort utan hennes vetskap. Naturligtvis är det olämpligt att ickebeslutande personal skickar tack-tårtor till annan ickebeslutande persona, men vad Monica Behms sekreterare gjorde för ett decennium sedan är knappast relevant när det gäller att bedöma Behms skicklighet och gärning som advokat.
2021-08-19, 18:27
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror många personer får en aha upplevelse när de läser din analys av Ebba Busch.

När Ebba Busch faller, blir fallhöjden gigantisk, från en hög piedestal till botten av samhället. Den sociala rörligheten är inte bara uppåt. Hon förstår inte att hon är viktig som politiker och som partiledare för KD. När det är över ringer inte telefonen längre och alla de personer som hon hade kontakter med är borta från hennes liv. Vad hon ska erbjudas i reträtt med förtal på CVt, kan inte vara något nämnvärt.

Jag vet inte vad Ebba Busch har för relation till sin advokat. Antingen så lyssnar inte Ebba eller så har advokaten inte insett de juridiska konsekvenserna av Ebba Busch bökade på sociala medier. Att inte förstå utfästelser, anbud och accept i jobbet som advokat är faktiskt omöjligt.

Det som Ebba Busch förmedlat om Esbjörns bekantskapskrets, om att Esbjörn inte vill sälja då han är under påverkan av hemska och giriga typer, när han egentligen vill sälja till Ebba, är också förtal. Det Ebba framför för att tilltvinga sig huset och hålla liv i sitt avtal, kan inte föras i bevis i en domstol.

Det intressanta med tvistemål, är att det finns alltid ett lagrum, eller något som ändrar på chansen i domstol om man jobbar hårt. En sak de jurister Esbjörn anlitat visat prov på när de fått fram flera juridisks grunder för att bestrida Ebba Busch talan.

Jag undrar om Ebba Busch har någon juridisk grund för sin talan, då ofullständigt köpebrev eller köpeavtal, ger inte lagfartssammanträde. Då borde samma tänk gälla bättre rätt i domstol.

I andra situationer när det finns oklarhet i ägande och dokumentation med oklara avtal, kan man ansöka om att lantmäteriet reder ut frågan. Men hur reder man ut ägandet mellan två främlingar där den ene gör anspråk på den andres fastighet i en domstol, när det inte finns vägledning i praxis, annat än med lagfartskapningar, är en legitim fråga trots Ebba Busch upphöjda status i samhället.

Det ska vara utifrån det jag uppfattar, någon beröringspunkt som tidigare relation för att kunna fastställa äganderätten när det saknas en rättshandling om uppfyller formkraven. Det kan då vara dold samäganderätt, affärsuppgörelser, partners som betalat för en fastighetens lån eller underhåll. Också arv och andra familjeangelägenheter är det vanligt att utreda på lagfartssammanträde och i en talan om bättre rätt.

Det jag tycker är absurt, är om det skulle finnas någon bättre rätt till en fastighet för en helt vilt främmande person i grannskapet, som Ebba Busch. Efter att ha kontaktat en åldring som råkar äga just den fastighet hon vill bosätta sig på, så brakar helvetet lös. Den enda anknytning Ebba Busch har till fastigheten är att hon vill ha just den specifika fastigheten. Med ett ensidigt upprättat dokument, ett allt för bristfälligt avtal för att få lagfart på, och där hon själv inte uppfyllt alla avtalsvillkor i avtalet drivs denna talan i domstol för att ge Ebba Busch bättre rätt till Esbjörns egendom.

I över ett år har nu Esbjörn varit utsatt för denna oönskade bekantskaps påtryckningar.
Jag hänger på erat kloka resonemang en stund. Det ch spinner lite vidare på tankarna..

Om jag inte minns fel så var det DoraF du citerade. Men hen skrev något jag inte riktigt tänkt på. Att Esbjörn har starka människor omkring sig som står upp för honom. Det är inte alla som har och jag tycker det säger en del om vad människor tycker om honom. De här människorna är oxå personer som står kvar kring honom vad som än händer med huset.

De människor som finns runt Ebba. Henne stab av Ja-sägare. De kommer inte att finnas kvar runt henne. De kommer att säga ja till någon annan i stället. Som du säger, det kommer att eka tomt runt Ebba.

Om tron är tillräckligt stark, går det att hitta ursäkter för vad som helst. Så tänker jag att mycket i Ebbas liv varit i mycket, och väldigt mycket i denna affär.

Det gör inget om jag ljuger om hur värderingarna gick till, jag skaffar ju ett hem åt mina barn. Det är faktiskt viktigt att jag bor exakt här. Gud vill det oxå.

Min gissning är att det fanns folk på många plan som vred sig över Ebbas inlägg. Media och kommunikation avdelningen på KD och hennes advokat för att nämna några.

Men jag tror att det är som att hälla vatten på en gås att försöka påverka Ebba. Hon har bara målet i fokus och ska nå det till varje pris.

Men som du säger, dessa inlägg var särdeles korkade. Hur i herrans namn kan någon tycka det är en bra idé om att först ljuga om hur affären gick till. Och sedan säga’ fick jag plötsligt veta’, att bara som offentligt person nedlåta sig att springa med skvaller är ju anmärkningsvärt i sig. Nu är ju frågan om det inte i det här fallet var hon själv som hittade på detta om dessa människor.

Men att skriva,
Så fick jag plötsligt veta att det fanns två personer som hade egna ekonomiska intressen i huset.
Majken har möjligt vis gett Esbjörn ett bud, men det finns egentligen inga belägg för.

Och Matz ska ärva huset när Esbjörn inte längre finns. Det är väl inte att ha ekonomiska intressen? Det är väl att ha intressen i huset. Matz och Esbjörn har avtalat att det ska bli så. Vad vi vet med Matz syskons vetskap. Monica och någon hantverkare får sig oxå en släng.

Så jag tror som du att minst två eller tre personer skulle kunna få henne fäld för förtal om de ville.

Men när och hur kom tanken till Ebba att det verkar som en bra idé att snacka skit om människor på Esbjörn sida. Jag tänker att som vuxen individ vet man att det inte är ett gott sätt att lösa något.

Jag tror att Ebbas syfte var att hon förutom husägare skulle bli betraktad som Esbjörns befriare. Jag tror att hon förstod att hon inte kunde vinna sympatier genom att krossa en gammal man.

Så när han ångrar sig, vill hon svartmåla omgivningen för att bli Esbjörns befriare och få huset och allas gillande.

Men som sagt, Ebba trodde att folk skulle bli rädda och lägga sig platt. Men istället stod din upp. Och det här med att Esbjörn stod under mörka krafter är ingen som talar om längre, inte ens Ebba.

Jag tänker att Ebba, sarlig i tron, själv har grävt det hål hon står i. Och hon bara fortsätter att plöja sig längre och längre ner.

Med en väldigt tarvligt skött affär, med avverkning innan tillträde dagen, med en förtala dom och vetskapen om hur hon faktisk lockade Esbjörn närmare och närmare tills han till slut skrev på.

Borde hon ge sig innan rättegången drar igång. Men kanske inte. Hon kanske är så stark i som tro att hon fortfarande inte inser att hon handlat fel och därmed tar enorma risker med att driva detta vidare.

Men kanske hon är så stark i sin tro, att hon fortfarande ursäktat de fel hon begått med att hennes alldeles särskilt viktiga lite livspussel är värda och har bättre rätt till huset än Esbjörn.
2021-08-19, 18:38
Medlem
Citat:
Inom juridiken är den exakta ordalydelsen central för tolkningen. Att du kallar det för ordmärkeri visar att du ingenting förstått.
I SOU 1999:31 definieras de disciplinära påföljderna eller straffen som en advokat kan tilldelas av Advokatsamfundets disciplinnämnd. En anmärkning är den lindrigaste formen av disciplinstraff. Är förseelsen allvarligare är varning osv aktuellt.

I JK 1379-04-71, som refererar till SOU 1999:31 används inte anmärkning utan erinran som synonym.

För att återknyta till fastighetsbråket som tråden handlar om så fick ett av Esbjörns ombud, advokat Monica Behm för tio år sedan en erinran av samfundet för att hennes sekreterare skickade en tårta som ett tack till en domstols administrativa personal. Sekreteraren skrev Behms namn för att kanslipersonalen skulle förstå var tårtan kom ifrån.

Allvarligare än så var det inte. Advokat Behm fick klä skott för något hennes sekreterare gjort utan hennes vetskap. Naturligtvis är det olämpligt att ickebeslutande personal skickar tack-tårtor till annan ickebeslutande persona, men vad Monica Behms sekreterare gjorde för ett decennium sedan är knappast relevant när det gäller att bedöma Behms skicklighet och gärning som advokat.

Låter som en efterhandskonstruktion… precis som sekreteraren skulle ta ett eget intiativ att skicka en tårta när rätten underlättat för Behm… som försvar vill hon
Även få det till att det inte är något konstigt att skicka en tårta och att det hänt tidigare.

Dåligt kurage att skylla ifrån sig på en stackars sekreterare… visar bara på vilken dålig moral Esbjörns ombud har.
2021-08-19, 19:05
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Låter som en efterhandskonstruktion… precis som sekreteraren skulle ta ett eget intiativ att skicka en tårta när rätten underlättat för Behm… som försvar vill hon
Även få det till att det inte är något konstigt att skicka en tårta och att det hänt tidigare.

Dåligt kurage att skylla ifrån sig på en stackars sekreterare… visar bara på vilken dålig moral Esbjörns ombud har.
Det kan naturligtvis vara en efterhandskonstruktion, men egentligen spelar det ingen roll eftersom advokat Behm oavsett har det juridiska ansvaret för tårtor som skickas från advokatbyrån. Som du säkert sett gör det ingen skillnad i sak om det är advokat Behm eller hennes sekreterare som skickade tårtan. Advokat Behm vinner därmed ingenting på att, som du säger, skylla på sin sekreterare.
2021-08-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Ja, det har Esbjörn. De är ju flera, i huvudsak två tycks det av rättens kommunikation att döma, som företräder Esbjörn idag. Kvinnan där har tidigare skickat tårta till en domstol och detta ansågs vara otillbörlig påverkan. För att vara helt korrekta ska det väl påpekas att den varning hon fick var i form av en erinran från advokatsamfundets disciplinnämnd. Men icke desto mindre, firman har en historik av otillbörlig påverkan, och nu ser vi återigen hur man ger sig ut i etiska tassemarker och försöker göra gällande saker som står i direkt strid med sedan länge välkänd praxis och prejudikat. Något som även Ebbas ombud skickligt om än såväl som försiktigt men samtidigt med kraft påpekar i sin inlaga. Inlagan blir ju, i kraft av knatteadvokaternas inkompetenta framställan, inget annat än en ren lektion i juridik för förstaårsstudenter. Något som en advokat aldrig skulle behöva skriva till en domstol. Därav min tidigare kommentar om att det måste vara såväl tillfredsställande som frustrerande för Ebbas ombud att skriva dessa inlagor. Hon får vara mentor åt motpartens ombud samtidigt som hon måste dras med skiten Det måste vara frustrerande även för domstolen att behöva läsa dessa inlagor, men även de lär vara kompetenta nog att inse att Ebbas ombud är nödd att skriva dessa inlagor, återigen till följd av den inkompetens som Esbjörns ombud uppvisar.

Citat:
Nej, det var bara en trådsanning som StorstBastVackrast försökte plantera så du gör dig bara löjlig som försöker med den igen. Varken Ebbas eller Esbjörns juridiska ombud har fått någon varning av Advokatsamfundet eller någon annan.

Du påstår alltså att det är en trådsanning att Esbjörns kvinnliga ombud har fått en erinran av advokatsamfundets disciplinnämnd, så som jag har skrivit ovan.

Det är märkligt eftersom det finns dokumenterat, och omskrivet, t.ex. på länken nedan, att det är som jag påstår.

Förklara dig!
2021-08-19, 19:13
Medlem
Citat:
Det kan naturligtvis vara en efterhandskonstruktion, men egentligen spelar det ingen roll eftersom advokat Behm oavsett har det juridiska ansvaret för tårtor som skickas från advokatbyrån. Som du säkert sett gör det ingen skillnad i sak om det är advokat Behm eller hennes sekreterare som skickade tårtan. Advokat Behm vinner därmed ingenting på att, som du säger, skylla på sin sekreterare.

Mycket riktigt, och det är precis det som Wulfric påtalar - det ställer henne bara i ännu sämre dager, hon har dåligt omdöme. Inte bara låter hon sin sekreterare skicka otillbörliga tårtor, hon har dessutom sedan mage att skylla ifrån sig på sin anställde. Esbjörn håller sig med ombud med dåliga omdömen. Det är liksom hela poängen. Trevligt att se att du faktiskt fattade något för en gång skull
2021-08-19, 19:14
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Att du hakar upp dig på den biten av min text, visar att du ingenting förstått. Hon har fått en erinran. Hon har, precis som Ebba, Esbjörn och Binninge, fått smisk på fingrarna för att hon brutit mot gällande regelverk/lag. Advokatförbundet har gjort en utredning och kommit fram till ett beslut. Hon är inte prickfri och det var ju det hela diskussionen egentligen handlade om.

Rent krasst är det väl värre att skicka en tårta till en domstol från en advokatfirma, än att en partiledare berättar en redan känd sanning på sin Facebook? Att försöka påverka en hel domstol anser jag i alla fall är en större grej.

Jag har inte ifrågasatt Behms skicklighet som advokat. Varken på Flashback eller i andra sammanhang, så jag förstår inte varför du snurrar in dig i den återvändsgränden.
2021-08-19, 19:23
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
I princip inte eftersom nivååret vid 2021 års småhustaxering är 2019.
Nivååret är det år vars genomsnittliga prisläge ska läggas till grund för bestämmande av taxeringsvärdenivån.
Tumregeln att taxeringsvärdet ska motsvara 75% av marknadsvärdet bör utgå ifrån att just det att nivååret ligger två år bak i tiden. Man kan alltså inte först räkna baklänges för att få fram ett marknadsvärde och sedan hävda att nivååret ligger bak i tiden och marknadsvärdet därför ska vara ännu högre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in