2021-08-18, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du ser inga problem att använda ett taxeringsvärde from 2021 när kontraktet skrevs augusti 2020?

Jag har aldrig hört att man baserar värdet vid köp på nåt långt fram i framtiden….

I princip inte eftersom nivååret vid 2021 års småhustaxering är 2019.
Nivååret är det år vars genomsnittliga prisläge ska läggas till grund för bestämmande av taxeringsvärdenivån.
2021-08-18, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Enda rätta är Esbjörn erkänner han gjorde fel och skapat alla problem.
Om Busch drar sig tillbaka ska Esbjörn betala alla kostnader han draget Busch på som advokater, mäklare, bostadskostnader, hantverkare som planerat in att arbeta, trädfällningen och andra kostnader.

Och vad händer hon vinner?
Även i HD?

Som svar på vad som sker om Ebba vinner, då får Esbjörn ersätta henne för de skador han orsakat henne genom kontraktsbrott. Det betyder att i det fall en tingsrätt tycker att hävningen saknade juridiska grunder när Esbjörn bröt avtalet om köp av hans fastighet, ska Esbjörn ersätta Ebba för den förlust hon gör när köpet inte fullföljs..

Skadan är en ekonomisk skada där det låga priset Ebba och hennes sakkunniga kom fram till kommer påverka den summa pengar hon får för sina skador orsakade av avtalsbrottet, på ett negativt sätt. Det var ju bara ett ruckel med ringa ekonomiskt värde saken handlar om. Hi. Hi.

Ebba Busch kan inte yrka på ett högt skadestånd för då medger hon att tvisten också handlar om ett underpris. Ett högt belopp blir ett medgivande att hon vart klandervärd enligt avtalsrätten när hon tillskansat sig ett avtal med för låg köpeskilling från en åldring med kognitiva svårigheter.

Jag ställer frågan till dig, om vad som händer om Esbjörn vinner?
Senast redigerad av Vresrosen 2021-08-18 kl. 12:15.
2021-08-18, 12:17
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Får väl upplysa dig om att Ebba har faktiskt berättat varför hon var intresserad av Esbjörns hus. Det handlade inte om skicket, utan om närheten till barnens far, far- och morföräldrar. Att ha några hundra meter emellan är praktiskt när man har delad vårdnad och små barn.

Varför valde hon inget annat hus? Enligt de som luskat i fastighetsmarknaden här i tråden (för ett år sedan cirka), så fanns det inte några andra hus till salu och hade inte funnits på flera år. Det var förmodligen därför hon, via ombud, frågade Esbjörn om han kunde tänka sig att sälja sin sommarstuga.

Har hon någon absolut rätt till huset bara för det? Naturligtvis inte. Men hon frågade, de förhandlade, Esbjörn sålde.

Jag tror inte Ebba är den som kommer fixa till hus och tomt. Det lejer hon bort. Ett tecken på det, är pratet om hantverkare och även att Swedbank beviljat ett renoveringslån på flera miljoner.

Äldre hus har fukt- och mögelangrepp, absolut. Speciellt hus som lämnas för väder och vind i årtionden, utan värme och omsorg. Det räcker inte att vädra bort. Så fort temperatur och fuktförhållandena är rätt, så växer möglet vidare och under tiden kan mögelsporer sprida sig och orsaka allergier och andra besvär. Inget man vill utsätta små barn för.
Livspusslet. Huset passar Ebbas livspussel. Vilket bara gör det hela ännu värre. Så oerhört arrogant och grandiost att anse sig ha bättre rätt till ett hus för att det passar ens livspussel. För det är ju just bättre rätt hon har i sin hävdan. Inte kontraktsbrott. Utan bättre rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns en mycket enklare förklaring till datumtjafset:

Mäklaren gör en värdering i augusti, och meddelar denna muntligt till Ebba. (Kanske: Hej Ebba: Du ville veta ett vettigt pris för fastigheten. Jag har tittat på besiktningen, varit där och tittat och tycker att du inte skall buda mer än högst fyra millar, helst litet mindre...")

Ebba ringer sedan och säger: Det har blivit kludd, jag behöver värderingen skriftligt.

Då är det fullständigt korrekt att mäklaren skriver ut ett protokoll i efterhand och daterar dokumentet till utskriftsdatum. Handlingen upprättas då, inte i augusti. Att antedatera protokollet är mycket mer tveksamt.
Jag tror du har delvis rätt. Jag tror att hon fick den muntligt a Augusti och då tror jag det fick till ungefär som du säger.
Men sedan behövde hon en ny värdering i oktober, för att få det lånelöftet uttryckligen avser. När hon sedan behöver skicka in en till TS så tar hon den i oktober och ber Erik komma och vittna om den i augusti. Men det rör sig om två separata värderingar.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nu var det väl så här att Esb medgav i polisförhöret att han hade gett Ebba tillåtelse att ta ned träd och röja sly?
Polisen i detta fallet var väl ytterst snäll mot Esb som inte startade en utredning om Falsk Tillvitelse!
Skillnaden är ju att det faktiskt finns en dom på det juridiska ombudet för just den typen av brottslighet?
Har Binninge en dom för falsk tillvitelse(!?!, måste googla)

Esbjörn säger att han gett tillåtelse att röja lite uppe vid vägen. Det var inte vad som gjordes.

Jag tycker istället att poliserna gjort en hävla miss i att avskriva ärendet,
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Har du ens löst igenom värderingen?

Bostadens skick 1 av 5
planlösning 1 av 5
materialstandard 1 av 5

Jag ser det som en omöjlighet att bedöma punkterna utan att ha sett fastigheten, antingen på bilder/ritningar eller fysiskt.

I inlagan till rätten framgår det att värderingen avser augusti och mäklaren ska vittna om det + värdeökningen i området sedan dess...

Du får väl vänta tills dess eftersom du uppenbarligen inte kan ta till dig info...
När du skriver det minns jag att du har rätt. Så förvånande värt att han inte redovisar om hur han fått dessa uppgifter.

Får man ens ta med uppgifter i en värdering som man inte redovisar hur man fått reda på.

Och Nej!!!!! Det är ju det som är grejen. Det står inte en stavelse om att värderingen följer i augusti.
2021-08-18, 12:25
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Som svar på vad som sker om Ebba vinner, då får Esbjörn ersätta henne för de skador han orsakat henne genom kontraktsbrott. Det betyder att i det fall en tingsrätt tycker att hävningen saknade juridiska grunder när Esbjörn bröt avtalet om köp av hans fastighet, ska Esbjörn ersätta Ebba för den förlust hon gör när köpet inte fullföljs..

Skadan är en ekonomisk skada där det låga priset Ebba och hennes sakkunniga kom fram till kommer påverka den summa pengar hon får för sina skador orsakade av avtalsbrottet, på ett negativt sätt. Det var ju bara ett ruckel med ringa ekonomiskt värde saken handlar om. Hi. Hi.

Ebba Busch kan inte yrka på ett högt skadestånd för då medger hon att tvisten också handlar om ett underpris. Ett högt belopp blir ett medgivande att hon vart klandervärd enligt avtalsrätten när hon tillskansat sig ett avtal med för låg köpeskilling från en åldring med kognitiva svårigheter.

Nu handlar kostnaderna om juridiska kostnader, kostnader för annat boende, ev hantverkare som måste ha avbeställts som har krävt ersättning etc, har ju inget med husets skick att göra, inte sant?

Om Busch förlorare, ja då får hon stå för Esbs juridiska kostnader, som kan bli rätt höga, även om jag tror att Binninge kommer avstå sina anspråk på ersättning som en försoningsgest. För honom har det nog detta handlat om principsak och etisk fråga, inte om att tjäna sig en hacka.

Kollekthåven får väl gå varm för att täcka Ebbas kostnader vid förlust och förlorar Esb så får hans arvingar, vilka det nu kan bli, nöja sig med en betydligt mindre summa att ärva.
2021-08-18, 12:31
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Nu handlar kostnaderna om juridiska kostnader, kostnader för annat boende, ev hantverkare som måste ha avbeställts som har krävt ersättning etc, har ju inget med husets skick att göra, inte sant?

Om Busch förlorare, ja då får hon stå för Esbs juridiska kostnader, som kan bli rätt höga, även om jag tror att Binninge kommer avstå sina anspråk på ersättning som en försoningsgest. För honom har det nog detta handlat om principsak och etisk fråga, inte om att tjäna sig en hacka.

Kollekthåven får väl gå varm för att täcka Ebbas kostnader vid förlust och förlorar Esb så får hans arvingar, vilka det nu kan bli, nöja sig med en betydligt mindre summa att ärva.
Jo jo, de andra köper jag. Det är just hantverks kostanden jag undrade över.

I synnerhet som Ebba själv tar upp den i samband med avdraget. Jag har bara så svårt att förstå vilka hantverkskostnader säljande ska betala på ett besiktigat och värderat hus.
2021-08-18, 12:32
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt

Har Binninge en dom för falsk tillvitelse(!?!, måste googla)

Esbjörn säger att han gett tillåtelse att röja lite uppe vid vägen. Det var inte vad som gjordes.

Jag tycker istället att poliserna gjort en hävla miss i att avskriva ärendet,
När du skriver det minns jag att du har rätt. Så förvånande värt att han inte redovisar om hur han fått dessa uppgifter.

Nu får du ta det lite lugnt min vän.

Jag har inte nämnt Binninge i detta inlägget.

Jag har inte nämnt något om en dom om falsk tillvitelse.

Däremot om man som Esb polisanmäler Ebba för att hon har tagit ned några träd, för att sedan i polisförhöret säga att han har gett henne tillåtelse till det - ja var då inte denna anmälan en ren okynnesanmälan, eller falskt tillvitelse? Ska inte Esb ha varit glad att det inte kommit en motanmälan mot honom för falsk tillvitelse?

På vilket sätt gjorde polisen en miss? Om Esb sagt att han gett henne tillåtelse att ta ned träd? Tror du att någon åklagare hade byggt ett åtal på detta?

Jag vet inte, men är du på det klara med skillnader mellan begrepp som polisanmälan, misstänkt, dom etc. Det känns lite som du ibland blandar ihop begreppen, men det kanske beror på trötthet. Att sitta och skriva i denna tråd dag som natt måste ta ut sitt pris.
2021-08-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
I princip inte eftersom nivååret vid 2021 års småhustaxering är 2019.
Nivååret är det år vars genomsnittliga prisläge ska läggas till grund för bestämmande av taxeringsvärdenivån.
Och det betyder att det taxeringsvärde som tex densia har som ett delvärde i sin värdering på uppdrag av Esbjörn är det som ska användas vid köpekontraktets signering. Så detta är intresseklubben noterar värde alltså.
2021-08-18, 12:35
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jo jo, de andra köper jag. Det är just hantverks kostanden jag undrade över.

I synnerhet som Ebba själv tar upp den i samband med avdraget. Jag har bara så svårt att förstå vilka hantverkskostnader säljande ska betala på ett besiktigat och värderat hus.

Vad jag förstått saken så har Ebba tänkt renovera huset och då säkert skrivit kontrakt med byggfirmor. Eftersom detta inte blev av så kan de ändå ha fakturerat henne pga. kontraktsbrott. Det är vad jag gissar, men jag är inte säker och kan ha fel.
Medlem
Citat:

Jag frågar om vad du tror händer med fastigheten, om Ebba vinner?
Medlem
Citat:

Att Esbjörn betalar skadestånd till busch för bryta kontraktet.
2021-08-18, 12:37
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Vad jag förstått saken så har Ebba tänkt renovera huset och då säkert skrivit kontrakt med byggfirmor. Eftersom detta inte blev av så kan de ändå ha fakturerat henne pga. kontraktsbrott. Det är vad jag gissar, men jag är inte säker och kan ha fel.
Jo ja, det kan jag köpa. Men vilka hantverkskostnader åsyftar Ebba då.
2021-08-18, 12:37
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Jag frågar om vad du tror händer med fastigheten, om Ebba vinner?

Jag vet inte. Jag gissar att Ebba renoverar den och flyttar in. Har du några andra bud? Sälja den för 10 miljoner eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in