Vad anser ni vara rimlig matkostnad i månaden för en man?
Vad är det minsta man kan tänka sig om man lagar själv och inte äte ute?
Vad är rimligt om man gör det mesta själv och äter ute några gånger i månaden?
Vad har ni själva för matkostnad?
Senast redigerad av Tinkertoy 2021-08-19 kl. 16:22.
Rimlighet har ju med egna ideal att göra så det går inte direkt att svara på. Jag lagar all mat själv, äter inte ute och hur en månadskostnad på runt 2.000 - 2.500 kronor. Äter mat av svensk husmanskosttyp, inga halv- och helfabrikat, dricker vatten till maten, bakar själv.
Om man tänker sig att villkoret är att maten ska vara näringsriktig, ge runt 2000 kalorier om dagen och vara lite varierad, skulle man nog kunna pressa kostnaden till kanske 1500 kronor, alltså en 50-lapp om dagen.
Rimlighet har ju med egna ideal att göra så det går inte direkt att svara på. Jag lagar all mat själv, äter inte ute och hur en månadskostnad på runt 2.000 - 2.500 kronor. Äter mat av svensk husmanskosttyp, inga halv- och helfabrikat, dricker vatten till maten, bakar själv.
Om man tänker sig att villkoret är att maten ska vara näringsriktig, ge runt 2000 kalorier om dagen och vara lite varierad, skulle man nog kunna pressa kostnaden till kanske 1500 kronor, alltså en 50-lapp om dagen.
Instämmer. Jag ligger runt 1500 spänn när jag snålar. :-)
Vi är två vuxna och äter för ca 5000kr/mån. Äter inte så ofta ute och lagar det mesta från grunden. Väldigt sällan halvfabrikat. Jag äter dessutom laktosfritt som är lite dyrare.
Vi äter det vi vill ha och köper inte det billigaste, kastar mer eller mindre inget utan sånt som blir över äts som lunchlåda.
Du bör utan större problem klara dig på 2000-2500 utan att svälta beroende på vilken typ av mat du gillar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!