Citat:
Ursprungligen postat av
airsalt
Fattighjon eller inte, det finns billig mat som både är god och mättande. Som havregrynsgröt som du beklagade dig över. Jag ser inte problemet. Om man gillar det så får man väl äta det oavsett vad det kostar? Även om det är billigt.
När det gäller frysta grönsaker etc så kan det vara svårt att få tag på vissa saker året runt om man vill ha det färskt. Det kanske är lättare att få tag på det året runt i USA. Men inte för oss som bor i Sverige. Tex majs, som är lättast att få tag antingen i form av konserver (majskorn) eller fryst (både majskolv och majskorn). Även sådant som svamp är väldigt säsongsbetonad. Så om man antingen plockar själv och fryser in, alternativt köper fryst, så är det väl okej? Många äter inte endast mat som är i säsong, utan vill kunna äta vissa saker året runt. Så för att vara lite realistisk så kan frysta grönsaker, svamp etc i sådana fall vara ett alternativ. Oavsett vad det kostar. Men nu brukar det vara prisvärt. Och man kan kombinera färskt och fryst, då man inte kan frysa in allt.
Flyttade till USA innan jag börjat handla mat så jag vet inte riktigt hur det ser ut i de svenska grönsaksdiskarna. Det låter otroligt att man inte skulle kunna handla färsk organisk spenat osv året om. Men det kanske stämmer.
Men om man trivs med billig mat så är det väl bara att gratulera. Det är alltid bra att leva under sina tillgångar.