Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-19, 14:30
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Oljeindustrin är småfiskar, så att tro att de har något att säga till om i denna frågan är bara dumt.

Verkligen?

Har du ett exempel på något som du skulle kalla "stor fisk"?
The Bottom Line
«The global oil and gas exploration and production sector makes up a large portion of the global economy, and the growth of this industry is only expected to increase in the future. It is forecasted that OPEC crude oil production will average 32.11 million b/d in 2021 and 34.15 million b/d in 2022.»

https://www.investopedia.com/ask/answers/030915/what-percentage-global-economy-comprised-oil-gas-drilling-sector.asp
Fossil Fuels Still Supply 84 Percent Of World Energy
https://www.forbes.com/sites/rrapier/2020/06/20/bp-review-new-highs-in-global-energy-consumption-and-carbon-emissions-in-2019/

Miljarder USD
Kol, olja och gas omsätter årligen 504+2367+576=3447 miljarder USD.
(Sveriges statsbudget är ca 126 miljarder USD)

Gigaton CO₂
Förbränning av kol, olja och gas orsakar årligen 14,6+12,7+7,2=34,5 Gt CO₂-utsläpp.
Det är ungefär 85% av CO₂-utsläppen.

https://reneweconomy.com.au/globe-watch-us3-7-trillion-a-year-of-fossil-fuel-revenue-has-to-go-away-48016/

Citera
2021-08-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Greta Thunberg fångade upp en stor och omfattande frustration över att makthavarna i stort sett ignorerar klimatkrisen, hon blev en ledare för den rörelsen. Om hon tjänar pengar på detta, så stör det inte mig alls. Hon gör väldigt mycket nytta, i motsats till många andra som tjänar stora pengar.
Klimatkrisen har blivit vår tids största problem.

Jag har ställt en fråga till andra klimatförnekare här, utan att få något svar. Så jag ställer samma fråga till dig: Vilka är dina sakskäl till att avfärda klimatförändringarna och forskningen?

Ignorerat? Det är de som har drivit frågan! Det är ju därför hon får den uppmärksamheten hon får. Om den inte hade varit driven av eliten, tror du hon hade blivit världskändis för ha skolkat ifrån skolan?

Att du fortsätter med dina härskartekniker gör inte saken bättre.
Citera
2021-08-19, 14:42
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ignorerat? Det är de som har drivit frågan! Det är ju därför hon får den uppmärksamheten hon får. Om den inte hade varit driven av eliten, tror du hon hade blivit världskändis för ha skolkat ifrån skolan?

Att du fortsätter med dina härskartekniker gör inte saken bättre.
Fel av dig igen, du är offer för propaganda.

Det är forskare som har drivit klimatfrågan. När misstankarna bekräftades av forskningen bildades IPCC. Det är inte en politisk organisation, deras uppgift är att samla den globala klimatforskningen, sammanställa resultaten och sammanfatta till slutsatser som politiker och vi andra kan förstå.

De stora politiska partierna i Väst har inte visat mycket intresse, förrän på senare år. Det finns förstås som alltid undantag.

Man gör folk en tjänst om man ger dem fakta.
Citera
2021-08-19, 15:03
Medlem
Citat:
Fel av dig igen, du är offer för propaganda.

Det är forskare som har drivit klimatfrågan. När misstankarna bekräftades av forskningen bildades IPCC. Det är inte en politisk organisation, deras uppgift är att samla den globala klimatforskningen, sammanställa resultaten och sammanfatta till slutsatser som politiker och vi andra kan förstå.

De stora politiska partierna i Väst har inte visat mycket intresse, förrän på senare år. Det finns förstås som alltid undantag.

Man gör folk en tjänst om man ger dem fakta.

Vilken propaganda? Hur kan jag vara offer för en propaganda som inte existera? Den enda åsikten som tillåts i den offentliga rummet är i princip bara en och det är att vi har en klimatkris. Så hur kan jag (och inte du) vara ett offer för propagandan då de åsikter jag har inte ens är representerade av makthavarna? Det är betydligt mer rimligt att DU är ett offer för propagandan, för du har de åsikter som propaganda maskinen lär ut.

Jag kanske överdrev och kallade dem för småfiskar. Poängen är att de är på nedgående och de har helt uppenbart ingen inflyttande för då skulle inte denna diskussionen föras, samt eran hyckleri kring kalla andras åsikter för konspirationer när ni själva är fulla av konspirationer. Men ni försöker bara undvika frågan som vanligt.

Nej den är inte driven av forskare. Skulle den ha varit driven av forskare och inte eliten, så skulle du inte ha hört något om det. Det är journalister, politiker etc som för ut detta budskap hela tiden till oss. De använder sig sedan av "forskare" som ett verktyg för få större slagkraft i det de säger. Miljöfrågan har varit en av de största frågorna politikerna har drivit de senaste årtiondena. Så att påstå att de skulle ha ignorerat det är en lögn. Greta hade inte blivit en världskändis om makthavarna hade ignorerat frågan, hon väckte inte frågan som du påstår. Du verka inte förstå hur världen funkar öht.
Senast redigerad av Hew18 2021-08-19 kl. 15:10.
Citera
2021-08-19, 15:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vilken propaganda? Hur kan jag vara offer för en propaganda som inte existera? Den enda åsikten som tillåts i den offentliga rummet är i princip bara en och det är att vi har en klimatkris. Så hur kan jag (och inte du) vara ett offer för propagandan då de åsikter jag har inte ens är representerade av makthavarna? Det är betydligt mer rimligt att DU är ett offer för propagandan, för du har de åsikter som propaganda maskinen lär ut.

Jag kanske överdrev och kallade dem för småfiskar. Poängen är att de är på nedgående och de har helt uppenbart ingen inflyttande för då skulle inte denna diskussionen föras, samt eran hyckleri kring kalla andras åsikter för konspirationer när ni själva är fulla av konspirationer. Men ni försöker bara undvika frågan som vanligt.

Nej den är inte driven av forskare. Skulle den ha varit driven av forskare och inte eliten, så skulle du inte ha hört något om det. Det är journalister, politiker etc som för ut detta budskap hela tiden till oss. De använder sig sedan av "forskare" som ett verktyg för få större slagkraft i det de säger. Miljöfrågan har varit en av de största frågorna politikerna har drivit de senaste årtiondena. Så att påstå att de skulle ha ignorerat det är en lögn. Greta hade inte blivit en världskändis om makthavarna hade ignorerat frågan, hon väckte inte frågan som du påstår. Du verka inte förstå hur världen funkar öht.
I princip allt du skriver är propanda som fossilindustrins uppbackare har spridit i flera decennier.
Det är bättre att svara på min fråga.
Senast redigerad av humanlife 2021-08-19 kl. 15:17.
Citera
2021-08-19, 15:18
Medlem
Citat:
Det kan inte hjälpas att härskarteknikerna dyker upp ibland, när folk är okunniga, så måste det ju påpekas.

Så du tänker sluta med det och ha en bättre debattetik? Påpeka gärna att folk är okunniga om du anser det, kalla dem gärna för idioter också. Men sluta med härskartekniker tack.
Citera
2021-08-19, 15:30
Medlem
Citat:
I princip allt du skriver är propanda som fossilindustrins uppbackare har spridit i flera decennier.
Det är bättre att svara på min fråga.

Fast var ser jag denna propagandan i media och bland politikerna? Svar i princip ingenstans. Jag skulle verkligen behövs få leta. Jag tror jag tillochmed skulle ha svårt att hitta detta på oljebolagens egna hemsidor. När jag går in på exempelvis shells hemsida, så möts jag av miljöpropaganda. Så tillochmed dem för ut dina åsikter. Så var någonstans skulle jag ha blivit hjärntvättad. Ha lite självinsikt, och inse att du är hjärntvättad.

Vilken fråga? Du undviker snarare min fråga. Tror du seriöst att Greta hade blivit en världskändis om frågan inte redan drevs av makthavarna?
Citera
2021-08-19, 15:46
Medlem
Citat:
Erat ständiga tjafs om oljeindustrin samtidigt som ni anklagar den andra sidans åsikter för konspirationsteorier, demonstrera bara återigen vilka hycklare ni är. Oljeindustrin är småfiskar, så att tro att de har något att säga till om i denna frågan är bara dumt.
Du tror olja-, gas- och kolindustrier är små? Sen har vi typ bilindustrin som först senaste åren börjat fundera på elbilar, innan dess var de benhårt mot begränsningar. Det är väldokumenterat hur t ex Exxon samtidigt som de kände till problemet med globala uppvärmningen intensivt lobbade mot alla åtgärder för att begränsa oljeanvändningen.
Citat:
Sedan att ni fortsätter kalla den andra sidan för förnekare, visar som sagt att ni inte vill ha någon intelligent diskussion, för det är inget annat än härskartekniker som sagt.
"Alarmist" som din sida envisas med att använda är inte bättre.
Citera
2021-08-19, 15:46
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Fast var ser jag denna propagandan i media och bland politikerna? Svar i princip ingenstans. Jag skulle verkligen behövs få leta. Jag tror jag tillochmed skulle ha svårt att hitta detta på oljebolagens egna hemsidor. När jag går in på exempelvis shells hemsida, så möts jag av miljöpropaganda. Så tillochmed dem för ut dina åsikter. Så var någonstans skulle jag ha blivit hjärntvättad. Ha lite självinsikt, och inse att du är hjärntvättad.

Vilken fråga? Du undviker snarare min fråga. Tror du seriöst att Greta hade blivit en världskändis om frågan inte redan drevs av makthavarna?
Frågan var: vilka är dina sakliga skäl att avfärda klimatforskningen?
Citera
2021-08-19, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du tror olja-, gas- och kolindustrier är små? Sen har vi typ bilindustrin som först senaste åren börjat fundera på elbilar, innan dess var de benhårt mot begränsningar. Det är väldokumenterat hur t ex Exxon samtidigt som de kände till problemet med globala uppvärmningen intensivt lobbade mot alla åtgärder för att begränsa oljeanvändningen.

"Alarmist" som din sida envisas med att använda är inte bättre.

Har redan sagt att det var en överdrift. Men poängen är ju att de har uppenbart inget att säga till i denna frågan, för få då skulle inte frågan existera. Plus att det är hyckleri av eran sida att kalla andra sidans åsikter för konspirationsteorier, samtidigt som ni själva är fulla av dem.

Det har du väl en poäng i. Slutar ni använda er av ordet förnekare så kan jag sluta använda mig av ordet alarmist.
Citera
2021-08-19, 16:16
Medlem
Citat:
Frågan var: vilka är dina sakliga skäl att avfärda klimatforskningen?

Den frågan är en härskarteknik. Precis det jag kritisera dig för! Ställ en fråga som konkret relatera till något jag har skrivit istället, eller utveckla frågan. Vilken klimatforskningen är det du syftar på och när har jag avfärdat den?

Jag skrev en fråga till dig, som konkret relaterade till något som du skrev, men som du undviker.
Citera
2021-08-19, 16:27
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Den frågan är en härskarteknik. Precis det jag kritisera dig för! Ställ en fråga som konkret relatera till något jag har skrivit istället, eller utveckla frågan. Vilken klimatforskningen är det du syftar på och när har jag avfärdat den?

Jag skrev en fråga till dig, som konkret relaterade till något som du skrev, men som du undviker.
Haha, du tar verkligen priset!

Sakliga skäl är viktiga. Om man inte hittar sakliga fakta för en ståndpunkt, så handlar det ju antingen om känslor eller något som någon har övertygat mig om. Alltså tro, inte vetande.

Men du hävdar alltså en massa åsikter här utan att ha en susning om varför.

Och hur skulle det kunna vara en härskarteknik? Det är fundamentalt i varje diskussion att man kan argumentera för sina ståndpunkter. Men du har alltså inga argument. Men då så, då vet vi. Frågan jag ställde var högst relevant, men jag förstår att du inte kan svara på den. Du behöver inte ställa några frågor till mig, innan du har svarat på min fråga!

Om ni slutar förneka klimatförändringarna, så skall jag givetvis sluta kalla er klimatförnekare.

Själv har jag en massa skäl till att tro på klimatförändringarna och klimatforskningen och IPCC. Jag känner till massor av fakta, mätdata, vetenskapliga evidens och samband, historik mm.
Senast redigerad av humanlife 2021-08-19 kl. 16:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in