2021-08-19, 14:22
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Kan inte tänka mig att Esbjörn blir ersättningsskyldig till de kostnader som Ebba dragit på sig innan underskrifterna.

Här har Ebba chansat på att allt går i hennes väg o hastat iväg med arkitekt, hantverkare mm.

Har man inte avtalat annat så är det beställaren av besiktningen som betalar o äger protokollet.

Det är möjligt.

Citat:
Hon kan inte heller kräva så stor summa för hennes boende hos föräldrarna.

Hon kan kräva ersättning om hon har fått betala hyra för sitt boende. Denna hyra måste naturligtvis vara inom rimlighetens ramar, men att hon är släkt med de som hyr ut åt henne tror jag inte påverkar något.
2021-08-19, 14:28
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror många personer får en aha upplevelse när de läser din analys av Ebba Busch.

När Ebba Busch faller, blir fallhöjden gigantisk, från en hög piedestal till botten av samhället. Den sociala rörligheten är inte bara uppåt. Hon förstår inte att hon är viktig som politiker och som partiledare för KD. När det är över ringer inte telefonen längre och alla de personer som hon hade kontakter med är borta från hennes liv. Vad hon ska erbjudas i reträtt med förtal på CVt, kan inte vara något nämnvärt.

Om det skulle framkomma, tex genom att någon medger/erkänner att Ebba tillsammans med övriga inblandade har försökt att blåsa Esb så ligger hon naturligtvis riktigt pyrt till. Någonstans mellan Åsa Waldau (Kristi Brud) och Paolo Robertos situation skulle jag gissa på. Kristi Brud har åtminstone kunnat få jobb på ett äldreboende, något som knappast skulle bli aktuellt för Ebba. Hon skulle få hoppas på att någon församlingsmedlem med företag hjälper henne med jobb.

Skulle det visa sig att gänget som ansamlats kring Esb försöker komma åt hans tillgångar, ja dessa ligger väl inte lika illa till, tanterna är väl redan pensionärer och det juridiska ombudet har redan anpassat sitt liv efter vad som hänt tidigare i hans liv.
2021-08-19, 14:39
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Tänkte tidigare idag att Ebba nog fått Esbjörn för hennes synders skull och fan trot när man läser vad ni skriver om hur Ebba beter sig.
Tog mig friheten å klistra å feta upp din sista mening - den sätter rätt känsla på detta Ful-Ebba-helvete
I över ett år har nu Esbjörn varit utsatt för denna oönskade bekantskaps påtryckningar.

Mmm… men har kanske Esbjörn istället fått Ebba för sina synders skull?
Tog mig också friheten.
I över ett år har nu Esbjörn varit utsatt för denna oönskade bekantskaps påtryckningar.
Men vem eller vilka av bekantskaperna är då den oönskade från Esbjörns egen horisont?
Många kan tillskrivas epitetet ”denna oönskade bekantskap som utövar påtryckningar”

Jag önskar faktiskt att Matz får komma till tals om vad som egentligen försiggick.
Han är råbarkad och grov av sig men har inte farit med lögn då han själv intervjuas.
Brännströms alster är tolkningar av Matz uttalanden och inte allt han sa är med.
Nä du, Matz må vara som han är men ingen lögnare, han kallas därför inte som vittne.
Han skulle säga precis vad som förevarit kryddat med mindre smickrande epitet.
Det skulle inte gagna Esbjörn utan bli en mindre skandal då täckelsen faller.
Lite som kejsarens nya kläder i en moderniserad uppsättning.
2021-08-19, 14:43
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Då tolkar vi bilden lika.

Att de är inbjudna till Uppsala, där mötet sker på Ebba Busch hemmaplan har ingen betydelse. Vill en part ha möte ställer man upp, och går med på att försöka förlikas, annars ser det inte bra ut. Det ser mycket bättre ut att man misslyckades trots stora ansträngningar att komma överens.

Det går inte i Sverige att komma undan taffliga försök av domstolarna att uppnå förlikning, och förhandla anses vara en bra sak.

Varje person som följt detta ser bara en väg för Ebba Busch att undvika förnedringen som väntar i oktober, och det är att återkalla sin talan.

Så hela förra hösten, när Esbjörn et al duckade för möten med Ebba och hennes ombud, så såg det inte bra ut?

Vad gäller Uppsala som plats, så är det där Esbjörn, Ebba och fastigheten är, så det är väl mest lämpligt att köra på där? Eller menar du att alla ska åka till Gävle där Esbjörn växte upp? Eller Västerås där han bodde under så många år i vuxen ålder?

Ebba kan inte backa politiskt. Det är att ge vatten på kvarnen till de som tror att hon handlat fel, att det är fuffens i affären. Då är hon rökt. Enda chansen att klara karriären, är att gå på knock out, att visa att hon har gjort allt rätt och lite till.

Huset är i sig irrelevant och överspelat. Det är ett annat spel som pågår.
2021-08-19, 14:45
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Mmm… men har kanske Esbjörn istället fått Ebba för sina synders skull?
Tog mig också friheten.
Men vem eller vilka av bekantskaperna är då den oönskade från Esbjörns egen horisont?
Många kan tillskrivas epitetet ”denna oönskade bekantskap som utövar påtryckningar”

Jag önskar faktiskt att Matz får komma till tals om vad som egentligen försiggick.
Han är råbarkad och grov av sig men har inte farit med lögn då han själv intervjuas.
Brännströms alster är tolkningar av Matz uttalanden och inte allt han sa är med.
Nä du, Matz må vara som han är men ingen lögnare, han kallas därför inte som vittne.
Han skulle säga precis vad som förevarit kryddat med mindre smickrande epitet.
Det skulle inte gagna Esbjörn utan bli en mindre skandal då täckelsen faller.
Lite som kejsarens nya kläder i en moderniserad uppsättning.

Ja, det där syskonbarnet verkar ha fallit helt ur bilden. Och finns några andra syskonbarn med i bilden och driver på detta? I Esb ringhörna får man intrycket av att det är person som är ute efter något - ta bara det där med fullmakten över hans ekonomi. Märkligt detta.
2021-08-19, 15:00
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Suck, det är lönlöst försöka med fakta du har redan ”blomman” retoriken som din bibel.
Ja Karin satt på sitt eget kontor och jobbade, hon hade överläggning med sin egen klient.
När det beslås med lögn att dom smitit från mötesplatsen, utan att dom varit på hemmaplan.
Försöker du istället argumentera med:
Dom smet inte ut från sitt eget kontor så därför har dom smitit från pressen.

Backar upp Nova68 med bevis: https://ibb.co/GczpZyG
Bilden avslöjar att Esbjörn+advokater är på väg till mötet, inte från ! Alltså bör dom tipsat Expressen.
Hade det varit paparazzi pang på hade vi haft andra i bilden också-här är det helt tomt.
Och samma plats för fotograferingen finns"bakvägen" med järngrinden.
Om vi ser till teleobjektiv-personer som rör sig omkring och den leende advokaten som dessutom är på sniskan så har han saktat upp medan de andra går, klassik grej när en fotograf dirigerar en bild.
https://ibb.co/m86vrcL

Extra intressant: Expressen ändrade nyss upplösningen på trottoar-fotot.
Däremot hade jag fel gällande personen till vänster, Majkgård är snubblande lik den kvinnliga advokaten.
Senast redigerad av vittne-x 2021-08-19 kl. 15:20.
2021-08-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Noterar att Expressen var där. Återigen så är det någon som går till pressen och berättar att ett förlikningsmöte ska ske, var det ska ske och när...

Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ja och besynnerligt att ett hemligt möte som nu Expressen visste om då är det väl inte hemligt?
vem är det som matar dom nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Har kollat runt lite i media nu på morgonen och har inte hittat någon annan än Expressen som skriver om mötet så två saker kan man ju slå fast av artikeln, någon tipsar Expressen om mötet och ärendet ska fortfarande drivas i media för att sätta största möjliga press på Ebba Busch.

Jag hade ju en liten förhoppning att ärendet skulle hanteras professionellt av E*björns nya ombud men deras inlagor och agerande nu har grusat den förhoppningen.

Som det redan skrivits, valet av mötesplats visar vem det är som sitter i förarsätet så om Ebba Busch bara har tålamod så kommer saken att lösa sig.

Juridiskt är inte ärendet komplicerat men den "utpressning" som Ebba Busch är utsatt för genom att hon ska skandaliseras i media kan ju få henne att tveka om att få rätt i domstolen.

Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Hahaha.... HEMLIGT möte....

Bilden är arrangerad, bara att kolla på "advokat" Berg, fotografen har gått ett bra tag bakåt för att få lucka och fritt fält. Huvudpersonen i ärendet råkar vara med på bilden, -och det är INTE Esbjörn......
Hint - kolla vänster.... https://ibb.co/G0sRZGH

Ska vi gissa att samma person även var med på förra "mötet" där Esbjörn vände i dörren....

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
När det gäller arrangerad tycker jag att bilden är typisk "papparazi", dvs opportunt fångad, absolut inte arrangerad. Skärpa, bakgrund, format - allt pekar på ett opportunt tillfälle, utan att fotografen kunnat styra något. Vet man platsen står man, likt jägaren, på pass. Tillfället kommer som en snigel, försvinner som en blixt.

Att någon tipsat pressen (typ, Expressen) kan vara rimligt att gissa, men vem det är är naturligtvis ogörligt att få reda på. Den enkla förklaringen är någon inblandad som värderat exponeringen positivt, den tarvliga förklaringen är att "någon som visste något" (typ, den som arrangerade mötet, bokade platsen, hörde något i korridoren etc) tipsade Expressen för att tjäna en mindre hacka.

Noteras att när alltmer av Ebbas stinkande skit flyger in i fläkten så är det ännu lite mera fel på (den demokratiska) fläkten.

Smart att lista ut att det är någon som tipsar tidningar. Man kunde väl önska att Ebba-groupiens inte visat samma lagförakt för meddelarfriheten och efterforskingsförbudet som dom juridiskt outvecklade visat den av KD önskat skärpta förtalslagen.

Fan vet om den färska grovt förtalbrottslingen Partiledar-Ebba inser det okloka i att efterforska Expressens källor ty torskar hon igen blir nog dom två års villkorliga tillsammans med det nya brottet en akut katastrof för Ebba och inte som nu en utdragen katastrof med tanke på valåret.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Esbjörn är flankerad av sina två juridiska ombud på bilden du länkar till. Till vänster om Esbjörn ser vi advokat Monica Behm och till höger om Esbjörn ser vi advokat Per-Hans Berg. Jodå, båda ombuden är riktiga advokater.

Jag tycker att det är en bild som visar att Esbjörn kan känna sig trygg när han ska möta Ebba igen.
Instämmer att han ser ut att vara i trygga händer ty det var han sannerligen inte med husgiriga Ebba.
Senast redigerad av 90510 2021-08-19 kl. 15:38.
2021-08-19, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Så är det. Ebba gjorde ett sista försök att tilltvinga sig huset av Esbjörn men han sa blankt nej. Tänk att hon försökte så länge med att försöka övertala Esbjörn. Skrev förut att det skulle förvåna mig om Ebba nu går vidare men fan vet om inte Ebba ändå har den envisheten i sig.

Nu har du helt fel som vanligt. Enligt inlagorna så vill Esbjörns ombud ägna nästan hela första Dan åt att komma överens om en förlikning, svaret från Ebbas ombud är att det inte är lönt och att ev förlikning ska diskuteras innan.

Dvs Esbjörns ombud vill komma till en förlikning inte tvärtom… dem lär vara desperata i detta läget…
2021-08-19, 15:51
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Noteras att när alltmer av Ebbas stinkande skit flyger in i fläkten så är det ännu lite mera fel på (den demokratiska) fläkten.

Smart att lista ut att det är någon som tipsar tidningar. Man kunde väl önska att Ebba-groupiens inte visat samma lagförakt för meddelarfriheten och efterforskingsförbudet som dom juridiskt outvecklade visat den av KD önskat skärpta förtalslagen.

Fan vet om den färska grovt förtalbrottslingen Partiledar-Ebba inser det okloka i att efterforska Expressens källor ty torskar hon igen blir nog dom två års villkorliga tillsammans med det nya brottet en akut katastrof för Ebba och inte som nu en utdragen katastrof med tanke på valåret.

Instämmer att han ser ut att vara i trygga händer ty det var han sannerligen inte med husgiriga Ebba.

Vem har sagt att det är fel på dem demokratiska fläkten, förutom du i texten ovan?

Nej, att lista ut att det var någon som tipsade, får man inga höga intelligenspoäng för. Men det var inte det som var grejen. Inte heller är det intressant att veta exakt vem som tipsade. Men det är någon från Team Esbjörn som har tipsat och man kan fundera på varför. Min tanke är att man mjölkar den här processen så mycket som det går av någon anledning. För varför vill man annars sätta käppar i hjulet på förlikningsprocessen så den tar längre tid, eller inte fungerar alls? I slutänden kommer de komma fram till samma mål oavsett, bara att det tar längre tid och de enda som tjänar pengar på att det tar längre tid, är ombuden. Undrar om de ger någon kickback till övriga medspelare?
2021-08-19, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Vad vet du som vi andra inte vet om utgången i målet? Själv ser jag gärna att EB vinner på teknisk KO.

Jag kan lite avtalsrätt, hävning och skadestånd så det räcker för husbehov. Jag har inte helt koll på fastighetsrätten som vissa andra här på forumet. Du kan läsa inlägg från mig 31 januari där jag skriver, Hi. Hi. att nu är det nya avtal, check.

Om man noterar innebörden av att Esbjörn säger upp avtalet (på juridiskt språk häver avtalet) och Ebba lovar på Facebook att inte tvinga Esbjörn att sälja om han inte vill, har hon ingått ett nytt avtal med Esbjörn om att häva köpet. HD har i avgörande klargjort att man behöver inte kunna svåra ord för en giltig hävningsförklaring. Det räcker med att parterna förstår att avtalet är hävt.

Det är så vanliga människor ingår avtal, de kommer överens och det finns inga formkrav. Men alla avtal ska hållas. Vi har fri avtalsrätt med få undantag i lag, typ Jordabalkens formkrav, där Ebba klantade sig trots all denna hjälp hon fått av advokat, mäklare kompisar etc.

Det som trasslar till det är att folk har fastnat mentalt i formkraven som gäller köp av fast egendom, med formkrav på köpebrevet när man överlåter fast egendom. Det beror på att det är en fastighet man tvistar om, med ett tvistigt köpeavtal. Det innebär att folk inte noterar att det i övrigt bara handlar om avtalsrätt.

Det jag tror advokaterna diskuterade på mötet är att Ebbas advokat vill få bort att avtalet är hävt, och att Esbjörns advokat förklarar att det går inte Esbjörn med på. Om avtalet är giltigt eller ogiltigt och vad parterna kommit överens om, i skriftliga och muntliga avtal är det tingsrätten har att ta ställning till.

Jag tror att det är tredje gången gillt för Ebba Busch att få en rättslig smocka. Först myndigheten Lantmäteriet, sen åklagaren straffrättsligt och nu Esbjörn civilrättsligt. Då kan hon rättsväsendet när hon vandrat klart i det purgatorium normala människor undviker!
2021-08-19, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Backar upp Nova68 med bevis: https://ibb.co/GczpZyG
Bilden avslöjar att Esbjörn+advokater är på väg till mötet, inte från ! Alltså bör dom tipsat Expressen.
Hade det varit paparazzi pang på hade vi haft andra i bilden också-här är det helt tomt.
Och samma plats för fotograferingen finns"bakvägen" med järngrinden.
Om vi ser till teleobjektiv-personer som rör sig omkring och den leende advokaten som dessutom är på sniskan så har han saktat upp medan de andra går, klassik grej när en fotograf dirigerar en bild.
https://ibb.co/m86vrcL

Extra intressant: Expressen ändrade nyss upplösningen på trottoar-fotot.
Däremot hade jag fel gällande personen till vänster, Majkgård är snubblande lik den kvinnliga advokaten.
Givetvis fullföljer man planen om medial utpressning som man enades om på Pernroth Lüllmaas Facebook. Barnmisshandlaren tipsade sin kontakt på Expressen. Agendan hos Expressen blir väldigt tydlig när man beskriver mötet som ett misslyckande för Ebba Busch. Att två parter inte enas kan knappast ses som ett misslyckande för endast en part utom på Expressens redaktion.
Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch misslyckades under onsdagen att nå en förlikning med pensionären Esbjörn Bolin i den segdragna husaffären, trots ett flera timmar långt möte.
– Vi har inte nått någon överenskommelse, säger Esbjörn Bolins juridiska ombud Per-Hans Berg.
Det nya ombudet fullföljer barnmisshandlarens ursprungliga plan, informationen i tråden om att han bara är en bulvan stämmer.
2021-08-19, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja, uppenbarligen måste fakta i målet repeteras om och om igen eftersom du och andra i tråden ljuger. Ebbas Facebookinlägg från den 9 oktober 2020 återfinns i aktbilaga 72. Som alla kan se är det inte sant att Ebbas utfästelse om att hon inte kommer att genomföra fastighetsaffären om Esbjörn verkligen inte vill kom med något förbehåll. Det är en efterhandskonstruktion att det fanns förbehåll som gjorts för att Ebba ska kunna smita från sin utfästelse. Men lagt kort ligger.

Det går inte att göra en hävningsförklaring och hänvisa till avtalsbrott som ännu inte skett. Inser du inte det?

Menar du att det går att först ingå ett avtal om att köpet inte ska genomföras och sedan ändra sig och kräva att köpet ska genomföras? Gäller bara vissa avtal men inte andra, eller hur tänker du?

Du glömmer hela avsnittet innan (som vanligt) i Facebookinlägg där det står att vissa formella saker måste lösas och att diskussionerna om det tas via ombud…

Esbjörns ombud hävdar att brevet daterat 3/9 är en hävning som är tillräckligt tydlig, ändå skickar dem ett hävningsbrev maj iår…

Du förstod inte avtalskraven ser jag, läs styckena igen så kanske du fattar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in