Citat:
Ursprungligen postat av
JoseyWales
Vad vet du som vi andra inte vet om utgången i målet? Själv ser jag gärna att EB vinner på teknisk KO.
Jag kan lite avtalsrätt, hävning och skadestånd så det räcker för husbehov. Jag har inte helt koll på fastighetsrätten som vissa andra här på forumet. Du kan läsa inlägg från mig 31 januari där jag skriver, Hi. Hi. att nu är det nya avtal, check.
Om man noterar innebörden av att Esbjörn säger upp avtalet (på juridiskt språk häver avtalet) och Ebba lovar på Facebook att inte tvinga Esbjörn att sälja om han inte vill, har hon ingått ett nytt avtal med Esbjörn om att häva köpet. HD har i avgörande klargjort att man behöver inte kunna svåra ord för en giltig hävningsförklaring. Det räcker med att parterna förstår att avtalet är hävt.
Det är så vanliga människor ingår avtal, de kommer överens och det finns inga formkrav. Men alla avtal ska hållas. Vi har fri avtalsrätt med få undantag i lag, typ Jordabalkens formkrav, där Ebba klantade sig trots all denna hjälp hon fått av advokat, mäklare kompisar etc.
Det som trasslar till det är att folk har fastnat mentalt i formkraven som gäller köp av fast egendom, med formkrav på köpebrevet när man överlåter fast egendom. Det beror på att det är en fastighet man tvistar om, med ett tvistigt köpeavtal. Det innebär att folk inte noterar att det i övrigt bara handlar om avtalsrätt.
Det jag tror advokaterna diskuterade på mötet är att Ebbas advokat vill få bort att avtalet är hävt, och att Esbjörns advokat förklarar att det går inte Esbjörn med på. Om avtalet är giltigt eller ogiltigt och vad parterna kommit överens om, i skriftliga och muntliga avtal är det tingsrätten har att ta ställning till.
Jag tror att det är tredje gången gillt för Ebba Busch att få en rättslig smocka. Först myndigheten Lantmäteriet, sen åklagaren straffrättsligt och nu Esbjörn civilrättsligt. Då kan hon rättsväsendet när hon vandrat klart i det purgatorium normala människor undviker!