2021-08-19, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Vad är det för dumheter? Försöker du intala oss att det var allt annat än sura sammanbitna miner i Ebba-bussen hem? Hela hennes mötesupplägg var ett totalfiasko för Ebba. Nu om inte förr bör även hon se att det är one way only som gäller och har gällt sen Esbjörn uppdagade att han höll på å bli avlurad sitt kära fäderneshem. Jag satsar min 2-krona på att hon vilken dag som helst nu blåser till reträtt å inte en dag för tidigt vilken dag det än må bli.

Så "vilken dag som helst nu" kommer du få se att du fick fel igen.

För Ebba var detta som jag redan nämnt inget negativt alls. Det bästa för henne är att låta det gå till domstol, och det är det scenariot jag tror mest på.

Det väljarna ser är att Ebba till sist lyckats få Esbjörn till förhandlingsbordet, men att han fortsatt bara är en surgubbe. Eftersom det inte går att förhandla med honom som bara stänger dörrar, vägrar och hittar på dåliga ursäkter, så kommer det gå till domstol, och där kommer domstolen att döma till Ebbas fördel, och hela landet kommer få se en dom som sågar Esbjörn fullständigt och bekräftar att Ebba haft rätt från dag ett. Vartenda ett av Esbjörns alla argument kommer att granskas av domstolen och vartenda ett kommer att genomskådas och hängas ut på tork i domskälet. Esbjörn får stå för hela kalaset och sannolikt blir det så dyrt att det inte blir ett korvöre över till surkarten. Ebba vinner inte bara i domstolen, utan blir genom den vinnande domen där också en vinnare i väljarnas ögon.

Att låta Esbjörn driva detta hela vägen till domstol med sin tjurskallighet är en ren win-win-win situation för Ebba.
2021-08-19, 01:33
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vad jag kommit fram till är samma slutsats som dig om att Esbjörns ombud fått fram en korrekt värdering, men en försiktig sådan.

Jag tycker folk trasslar in sig för mycket i taxeringsvärdet, som inte längre ger vägledning om marknadspriset. Skattemyndigheterna har inte längre taxeringsvärdena aktuella i förhållande till marknadsvärdet nu när vi inte har fastighetsskatt. När det var fastighetsskatt bemödade sig fastighetsägare med att hålla nere taxeringsvärdet, och det är många eftersläpnigar när taxeringsvärdet är en skrivbordsprodukt som justeras utan kontroller.

Det är ett mycket högre värde på Esbjörns fastighet än det som framkommer i processen. Pengarna är orsaken till Ebba Busch besatthet. Det är för bra för att vara sant det pris hon själv bestämt, och då kommer det aldrig bli sant.

Det handlar om att för henne att vara fröken duktig på Instagram som renoverar det hon kallar för ruckel, och visa upp sin duktighet när värdet är omkring 10 miljoner till en kostnad under 2 miljoner. Jag känner också mäklare på Sjönära mäklarbyrå som kan det rätta värdet på ett boende på en stor sjötomt.
Jaha har det blivit sjötomt igen

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Vem ljuger!!!!!

Enligt Lantmäteriet:

(Strand) högst 75 m och egen strand

Här klipps o klistras som det passar när det går emot Ebba-sekten!

Läs igen!!!

och egen strand

Du löste frågan själv strand och ingen sjö
strandtomt och ingen sjötomt. Det var frågan, men så har du inte varit med så mycket.

Ingen sjötomt, enligt branschpraxis, och lantmäteriet utdrag är väl det som stämmer bäst.

FAKTA/Strandtomt
Belägenhetsklass/Byggnadsplatsens avstånd från strandlinjen

Klass 1/Strand högst 75 m och egen strand

Klass 2/Strandnära högst 75 m utan egen strand

Klass 3/Strandnära mer än 75 m men högst 150 m

Klass 4/Strandnära mer än 150 m men högst 250 m

Klass 5/Ej strand eller strandnära mer än 250 m
2021-08-19, 01:55
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Vad är det för dumheter? Försöker du intala oss att det var allt annat än sura sammanbitna miner i Ebba-bussen hem? Hela hennes mötesupplägg var ett totalfiasko för Ebba. Nu om inte förr bör även hon se att det är one way only som gäller och har gällt sen Esbjörn uppdagade att han höll på å bli avlurad sitt kära fäderneshem. Jag satsar min 2-krona på att hon vilken dag som helst nu blåser till reträtt å inte en dag för tidigt vilken dag det än må bli.

Men snälla vän vi vet ju inte vad som framkommit under förhandlingarna.
Vi vet inte ens vem av parterna som blåser till reträtt om det blir förlikning.
Mötesupplägget var helt korrekt och förhandlingarna är pågående inse det.
Parterna förhandlar sinsemellan utan åhörare eller påtryckare närvarande.
Ett tecken på vem som har trumf på hand är själva mötesplatsen…….

PS: Det är en vanskött sommarstuga ingen släktgård eller fäderneshem.
DS: skickar mitt swishnummer senare det går nämligen skicka 2 kronor.
2021-08-19, 02:13
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Om vi ser på taxeringen som gjordes inför försäljningen använder man inte värdeår 2020 till detta utan man använder 2018
Då stämmer även utdragets taxeringsvärde med det som lantmäteriet använder sig av i detta fall
Värdeår 2020 används inte till 2020 och det var det året Binninge drog till med den osynliga värderingen ( som MPL man och son troligen skulle gjort ) Han sa att det fans två mäklare som gjort detta.

Var det inte till och med så att det beräknades på värdeåret 2021?
Alltså gjorde dessa två mäklare en framtidsvärdering på 3 års värdeökning.
Inte är då Binninge fastighetsjurist om han inte ens vet hur taxeringsvärdet fastställs.
Hade han inte gått den där mäklarutbildningen?
Fastighetsvärdering enligt taxering och hur värdeår används ingår i grundkursen.
2021-08-19, 05:21
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Du kan säga det precis hur många gånger som helst. Det gör inte Ebbas agerande snyggare i allafall.

För självklart ska avtal hållas. Men om den parten som håller i affären. ( obs vanligtvis mäklaren) har gjort ett så undermåligt jobb med så otroligt många brister och frågetecken som i denna är det okey att bryta ett avtal.

Varför gjorde Ebba bara inte alla rätt? Tog in en mäklare som skötte allt från förhandlingar om pris till att lägga sig i vinn att båda förstår. Och varför betalade hon inte lite bättre för huset.

Jag har några teorier. Esbjörn var så tveksam till att sälja att om någon utomstående part talat med honom hade kontraktet ej blivet av.

Och/eller Esbjörn är så uppenbart påverkad av sin kognitiva funktionsnedsättning att en mäklare hade hålt honom som oförmögen att förstå affären.

För Ebba är det så självklart att världen anpassar sig efter hennes behov att hon inte ens reflekterade över att inte utnyttja situationen.

Så du menar att vilken mäklare som helst hade dels varit så kapabel att han/hon kunde sätta en diagnos på Esbjörn bara genom att träffa honom och dels hade satt en annan diagnos än vad en för ändamålet utbildad person gjorde, med hjälp av en omfattande utredning?

Sedan tror jag inte att du betalar flera hundra tusen, eller över en miljon för mycket, för en fastighet som du köper. Ingen normal människa gör det när det kommer till kritan. Man skulle gärna vilja vara generös och god och allt det där, men hur blir det i praktiken?

Skulle man ens kunna betala flera hundra tusen mer än värderingen, om man finansierar det hela via banklån? Hej Banken, stället är värderat till 4,2, men jag vill låna 5,7, går det bra?
2021-08-19, 05:30
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Menar du att Ebba inte kunnat göra saker bättre i denna affär. Skojar du? Att torska på förtal av ett juridiskt ombud är tillexempel inte snyggt någon stans. Att påstå att priset bygget på två värderingar och sedan inte kunna visa dom är inte snyggt heller. Jag anser att det märks att Ebba inte räknade med att någon skulle syns hennes kort.
Faktumet att du behöver använda två oskyldiga gamla damer för att skydda Ebba tycker jag tyder på att hon inte har den kåk hon säger sig sitta på.

Hur lämnar du in något till tingsrätten du fått muntligen och via ett sms du inte sparat?

Har kollat lite med några mäklare i närmaste större stad och de erbjuder gratis värdering om man nöjer sig med att få en summa muntligen, men om man vill ha ut den detaljerade rapporten, tar de betalt.

Skulle inte förvåna mig om upplägget var liknande i Ebbas fall.

Vad gäller de oskyldiga damerna, så är det naturligtvis så att de, precis som vi andra, är oskyldiga tills motsatsen bevisats. Men det hindrar inte vissa av oss här i tråden att tycka att de kör fulspel, ungefär som du tycker att Ebba kör fulspel mot Esbjörn.
2021-08-19, 05:36
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Misslyckat förlikningsmöte för parterna idag enligt Expressen.

https://www.expressen.se/dinapengar/ebba-buschs-hemliga-mote-om-huset/

Fortsättning lär väl följa, noterar dock att det inte är Brännström som skrivit artikeln.

Noterar att Expressen var där. Återigen så är det någon som går till pressen och berättar att ett förlikningsmöte ska ske, var det ska ske och när...
2021-08-19, 06:04
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Så då har jag rätt att kalka Ebba förtalerskan i alla sammanhang nu? Du får tycka att Ebba gjorde rätt som outade Johann.

Men du tycker fel, för enligt svensk lag så gjorde hon det. Faktumet att du inte förstår varför minskar ditt förtroende när du skriver om juridik med myndig stämma. Det är ju uppenbart att du inte förstår lagstiftning på ens håller. Så varför ska man lita på dig på andra saker?

Att bli dömd för förtal på motpartens juridiska ombud säger nog en hel del om hur man skött en affär att göra. Hade hon rena kort hade hon inte behövt förtala någon. Att du inte ser sambanden mellan hur affären sköttes, förtas domen och allt annat skit som går som en röd tråd genom detta förvånar mig inte. Du har troligtvis skyddspappers på för att undvika att höja din blick.

Du får skriva nästan vilken skit du vill om mig. Jag tar det, skrattar åt det och släpper det. Men när du påstår att jag hade håller pedofiler runt ryggen blir jag lite förbannande på dig. För att du uppenbarligen inte förstår skillnaden på att förstå syftet med en lagstiftning och syftet med att inte få offentliggöra folks domar efter eget behag och utifrån egna agendor. Inte är samma sak som att försvara.

Det står dig ju fritt att lämna ut vem du vill, om det får stor spridning torskar du på förtal. Tycker du inte själv det blir skevt om vi börjar välja vilka lagar vi ska följa?

Det skulle vara kul om du slängde upp några bevis. Eller iallafall teser om hur och varför Monika är pedofilkramare. Och vad du grundar att Majken sol och vårar på. ( förutom det testamentet som belev granskar av kammarkollegiet angående brödernas hus då)

Man kan ju oxå fundera på varför Ebba lägger så mycket tid på att svartmåla dom om dom är betydelselösa för tvisten .

Vad grundar du dina åsikter om Ebbas husaffärer på, om du inte får använda husaffären med Esbjörn?

Ganska svårt va?

Vad gäller Majkgårds påstådda fastighetsarv, så har hon själv erkänt att hon ärvde brödernas fastigheter. Hon tyckte inte att arvet var konstigt då hon hade känt bröderna i 22 år (eller nåt sånt). Hon har inte förnekat det påstådda scenariot hur det gick till.

Men hursomhelst, är det normalt att be någon annan att skriva under sitt testamente, likt det Majkgård gjorde?

En moster lovade att jag skulle få ärva av henne. Inte sjutton gick jag till hennes dödsbädd och kontrollerade om jag fanns med i testamentet, än mindre såg till att det fanns ett testamente, eller såg till att jag fanns med i testamentet.

Majkgård verkar ha sett till att det fanns ett testamente och med tanke på att hon fick ärva allt, så är inte det ett stort kliv till att hon såg till att innehållet var rätt i testamentet också.
2021-08-19, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Ja, de har det inte så lätt trollen. Å ena sidan hävdar de att Esbjörn har hävt eller brutit avtalet, å andra sidan hävdar de att Ebba måste följa det. Lite märkligt att de menar att Ebba måste följa ett avtal som Esbjörn har hävt eller brutit (vilket de nu bestämmer sig för att han har gjort).

Att lagen säger att Ebba inte behöver fullgöra sin del om Esbjörn har hävt eller brutit avtalet, oavsett vilket, har de inte alls förstått. Trots att lagen på denna punkt har förklarats för dem klart och tydligt flera gånger.

Borde insett det tidigare
2021-08-19, 07:37
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Du är verkligen bra på att förklara turerna i denna sak och den juridik som tillämpas. Jag funderar på eventuellt skadestånd till Ebba Busch om domstolen går på att avtalet är hävt, och godtar de grunder Esbjörn framför genom sitt ombud. Jag tror inte det blir något skadestånd ändå. Eftersom skadan ska vara orsakad av Esbjörn. Det finns ingen adekvat kausalitet som visar att skadan Ebba lidit orsakats av Esbjörn, eftersom han inte varit klandervärd.

Ebba Busch har inte inkommit med ett yrkande på skadestånd för en grundlös hävning eftersom det är som du skriver, att hon inte kan acceptera att köpeavtalet är hävt. Utan yrkande, inget skadestånd.
Tack för de fina orden! Din närvaro i tråden gör mig glad Jag är dålig på att säga det, men du och några tillskriver så väldigt bra inlägg med en tydlig moralisk kompass.

Du kan ha helt rätt I att Ebba kan bli utan skadestånd. Jag har inte tänkt så långt. Hittills har ju Ebba och hennes ombud vägrat befatta sig med h som i hävning. Då kan de ju heller inte yrka på skadestånd för h. Och som du påpekar: den som inte yrkar på skadestånd får heller inte skadestånd per automatik utan kan bli utan. Så Ebba har nog målat in sig i ett hörn efter att ha satsat allt på bättrerättkortet.

Ebbas oförmåga att ta till sig att lagar och regler också gäller henne genomsyrar den här historien från början. Det finns ingen automatisk koppling mellan det hon säger att hon gör och det hon faktiskt gör. Det hon säger tycks bara vara ord utan egentligen mening för henne. Hon kan i ena stunden erkänna ett brott för att i nästa hävda att hon I själva och hjärta är oskyldig. Hon kan underteckna ett köpekontrakt där det står att handpenningen ska deponeras hos mäklaren för att i nästa stund sätta in handpenningen direkt på Esbjörns konto. Hon kan lämna in en värdering som är daterad i oktober och hävda att den i själva verket är gjord två månader tidigare. Och så vidare.

Ebba agerar som om hon vore en fullblodsnarcissist. Hittills har det bevisligen fungerat. Hon tog sig till toppen i sitt parti. Det är ett ödets ironi att en kognitivt nedsatt äldre äldre man och hans straffade juridiska ombud skulle bli de som fick fasaden att rämna. Ebba var så full av hybris att hon var övertygad om att Esbjörn var ett lätt byte, en munsbit, på hennes väg mot makt och rikedom. Men Esbjörn var inte så ensam och utelämnad till henne som hon trodde. Det visade sig att Esbjörn har människor omkring sig som bryr sig om och värnar honom. De viker sig inte för Ebba hur många trick hon än försöker sig på. Även om Ebba vinner slaget och i slutänden skulle få huset - vilket jag inte tror - så kommer hon att förlora kriget. Det är jag helt övertygad om. Man kan undra vad som händer inom Ebba då. Kommer jakten på det perfekta boendet ha varit värt allt? Kommer hon ens att ha råd att rusta upp huset som hon planerat?
2021-08-19, 07:47
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Jag förstår hur du tänker, men datumen tycker inte jag spelar någon roll. Vi har en åldring som ångrar sig. Han vill behålla sitt hus, och säger upp avtalet med Ebba och inflikar i TV4 intervju att Ebba inte är en dam. Det är en besviken och sviken gammal man som uttalar sig.

Sen blir det en salig röra av släkt, brorson, vänner och bekanta, ett ombud och andra som nu ska hjälpa Esbjörn. Då är det inte datum längre det handlar om, för det tar tid att strukturera juridiken. Det handlar för Esbjörn om att söka skydd i lagen, och där kommer juristerna in.

Binninge kommer in och gör ett lysande jobb när han attackerar Ebbas dubiösa fastighetsvärderingar med en korrekt värdering enligt branschens riktlinjer, och gör det han kan för att styrka de kognitiva svårigheter Esbjörn har för att åberopa en grund för att ogiltigförklara köpeavtalet med stöd av avtalslagens ogiltighetsregler.

När Binninge sedan inte kan fullfölja uppdraget som ombud, efter att Ebba Busch förtalat honom på det grövsta, kommer nya krafter in som fortsätter den goda insatsen för Esbjörn. Esbjörn har nu en advokat med koll på avtalsrätt som strukturerar Esbjörns hävning, Ebba Busch utfästelse och framför att ett nytt avtal ingåtts mellan parterna. Ett nytt avtal som ersätter tidigare avtal. Det betyder att Esbjörns hävning har juridisk grund, och att det en giltig hävning. Hävningen är inte ett kontraktsbrott som ger motparten skadestånd. .

Sedan gör Esbjörns advokat ett grundarbete och läser igenom det avtal Ebba Busch vill genomdriva och kommer fram till att Ebba Busch inte betalat för fastigheten enligt avtal, och därför inte kan kräva ett köpebrev av Esbjörn som skulle ge henne lagfart.

Det vi bevittnar är juridik på en hög nivå där kontraktsrätten är i fokus, och kör över den fastighetsrättsliga nivå som gav Ebba Busch högmodet att inge en stämningsansökan om bättre rätt till fastighet.

Det vi bevittnar med detta inlägget är ett önsketänkande på hög nivå.
2021-08-19, 07:58
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det stämmer att Paolo Roberto inte blev åtalad för oaktsam våldtäkt och att förundersökningen las ner. Anledningen till att förundersökningen las ner var inte att det man säger på tv inte gills eller liknande utan nedläggningen berodde på att den prostituerade kvinnan inte ville eller kunde medverka i förundersökningen. Bevisläget var med andra ord så uselt att åklagaren inte hade något annat val än att lägga ned förundersökningen. Paulo Roberto erkände dock sexköp och fick ett strafföreläggande. Han blev aldrig åtalad.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/qAOqpe/utredningen-mot-paolo-roberto-laggs-ner
Detta har förklarats tidigare i tråden, men du tycks vara faktatesisestent.

Nej han blev inte åtalad för att hans offentliga uttalande inte kan ses som något erkännande. Då har vi rätt ut detta, med att det räcker inte att man råkar säga något offentligt för att det ska tas som gällande i en domstolsprocess. I den diskussion som följde Rpbertos "erkännande" så var det flera juridisk sakkunniga som uttryckte att detta inte räckte.

Citat:
Att inlägg på Facebook inte har "så stor juridisk tyngd" är rent trams och det vet du. Facebook är ingen juridisk frizon där man kan kläcka ur sig vad som helst utan risk för några konsekvenser. Ebba straffades för någon månad sedan får något hon skrev på Facebook. Hon gjorde sig skyldig till grovt förtal. Det finns andra förtalsmål som gått till åtal och fällande dom där brottet begåtts på just Facebook så det håller inte att försök påstå att det som skrivs på Facebook saknar bevisvärde, ie inte har så stor juridisk tyngd.

Nu är det rätten som kommer avgöra vilken tyngd hennes uttalande får, inte du, Kuban, Vresrosen eller någon annan debattör här. Visst Ebba kan på Facebook ha sagt att han kan behålla fastigheten, men detta gäller väl under vissa förutsättningar kanske, som att han behagar att närvara samt att han tar på sig de kostnader som Ebba har haft till följd av hans kontraktsbrott, inte sant?

Det går liksom inte riktigt att jämföra om någon skriver en förolämpning eller förtal med ett uttalande som att Ebba kan tänka sig att dra sig ur fastighetsaffären, eftersom ett sådant förfarande kräver att flera förutsättningar uppfylls. Du och andra debattörer får gärna tro att Ebbas Facebooksuttalande ska ses som något bindande, jag utesluter det inte, men är högst tveksamt till det och skulle våga satsa en penning på att rätten gör samma bedömning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in