2021-08-19, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja kalla det för vad du vill - faktum kvarstår - Ebba vill köpa men Esbjörn vill inte sälja. Det är precis där det i går stod och gör så även idag om nu inte Ebba precis som jag tidigare förutspått just nu är i färd med att ångra sig även hon och som också tidigare sagt....inte en dag för tidigt
Esbjörn har redan sålt…
2021-08-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tack för de fina orden! Din närvaro i tråden gör mig glad Jag är dålig på att säga det, men du och några tillskriver så väldigt bra inlägg med en tydlig moralisk kompass.

Du kan ha helt rätt I att Ebba kan bli utan skadestånd. Jag har inte tänkt så långt. Hittills har ju Ebba och hennes ombud vägrat befatta sig med h som i hävning. Då kan de ju heller inte yrka på skadestånd för h. Och som du påpekar: den som inte yrkar på skadestånd får heller inte skadestånd per automatik utan kan bli utan. Så Ebba har nog målat in sig i ett hörn efter att ha satsat allt på bättrerättkortet.

Ebbas oförmåga att ta till sig att lagar och regler också gäller henne genomsyrar den här historien från början. Det finns ingen automatisk koppling mellan det hon säger att hon gör och det hon faktiskt gör. Det hon säger tycks bara vara ord utan egentligen mening för henne. Hon kan i ena stunden erkänna ett brott för att i nästa hävda att hon I själva och hjärta är oskyldig. Hon kan underteckna ett köpekontrakt där det står att handpenningen ska deponeras hos mäklaren för att i nästa stund sätta in handpenningen direkt på Esbjörns konto. Hon kan lämna in en värdering som är daterad i oktober och hävda att den i själva verket är gjord två månader tidigare. Och så vidare.

Ebba agerar som om hon vore en fullblodsnarcissist. Hittills har det bevisligen fungerat. Hon tog sig till toppen i sitt parti. Det är ett ödets ironi att en kognitivt nedsatt äldre äldre man och hans straffade juridiska ombud skulle bli de som fick fasaden att rämna. Ebba var så full av hybris att hon var övertygad om att Esbjörn var ett lätt byte, en munsbit, på hennes väg mot makt och rikedom. Men Esbjörn var inte så ensam och utelämnad till henne som hon trodde. Det visade sig att Esbjörn har människor omkring sig som bryr sig om och värnar honom. De viker sig inte för Ebba hur många trick hon än försöker sig på. Även om Ebba vinner slaget och i slutänden skulle få huset - vilket jag inte tror - så kommer hon att förlora kriget. Det är jag helt övertygad om. Man kan undra vad som händer inom Ebba då. Kommer jakten på det perfekta boendet ha varit värt allt? Kommer hon ens att ha råd att rusta upp huset som hon planerat?

Jag tror många personer får en aha upplevelse när de läser din analys av Ebba Busch.

När Ebba Busch faller, blir fallhöjden gigantisk, från en hög piedestal till botten av samhället. Den sociala rörligheten är inte bara uppåt. Hon förstår inte att hon är viktig som politiker och som partiledare för KD. När det är över ringer inte telefonen längre och alla de personer som hon hade kontakter med är borta från hennes liv. Vad hon ska erbjudas i reträtt med förtal på CVt, kan inte vara något nämnvärt.

Jag vet inte vad Ebba Busch har för relation till sin advokat. Antingen så lyssnar inte Ebba eller så har advokaten inte insett de juridiska konsekvenserna av Ebba Busch bökade på sociala medier. Att inte förstå utfästelser, anbud och accept i jobbet som advokat är faktiskt omöjligt.

Det som Ebba Busch förmedlat om Esbjörns bekantskapskrets, om att Esbjörn inte vill sälja då han är under påverkan av hemska och giriga typer, när han egentligen vill sälja till Ebba, är också förtal. Det Ebba framför för att tilltvinga sig huset och hålla liv i sitt avtal, kan inte föras i bevis i en domstol.

Det intressanta med tvistemål, är att det finns alltid ett lagrum, eller något som ändrar på chansen i domstol om man jobbar hårt. En sak de jurister Esbjörn anlitat visat prov på när de fått fram flera juridisks grunder för att bestrida Ebba Busch talan.

Jag undrar om Ebba Busch har någon juridisk grund för sin talan, då ofullständigt köpebrev eller köpeavtal, ger inte lagfartssammanträde. Då borde samma tänk gälla bättre rätt i domstol.

I andra situationer när det finns oklarhet i ägande och dokumentation med oklara avtal, kan man ansöka om att lantmäteriet reder ut frågan. Men hur reder man ut ägandet mellan två främlingar där den ene gör anspråk på den andres fastighet i en domstol, när det inte finns vägledning i praxis, annat än med lagfartskapningar, är en legitim fråga trots Ebba Busch upphöjda status i samhället.

Det ska vara utifrån det jag uppfattar, någon beröringspunkt som tidigare relation för att kunna fastställa äganderätten när det saknas en rättshandling om uppfyller formkraven. Det kan då vara dold samäganderätt, affärsuppgörelser, partners som betalat för en fastighetens lån eller underhåll. Också arv och andra familjeangelägenheter är det vanligt att utreda på lagfartssammanträde och i en talan om bättre rätt.

Det jag tycker är absurt, är om det skulle finnas någon bättre rätt till en fastighet för en helt vilt främmande person i grannskapet, som Ebba Busch. Efter att ha kontaktat en åldring som råkar äga just den fastighet hon vill bosätta sig på, så brakar helvetet lös. Den enda anknytning Ebba Busch har till fastigheten är att hon vill ha just den specifika fastigheten. Med ett ensidigt upprättat dokument, ett allt för bristfälligt avtal för att få lagfart på, och där hon själv inte uppfyllt alla avtalsvillkor i avtalet drivs denna talan i domstol för att ge Ebba Busch bättre rätt till Esbjörns egendom.

I över ett år har nu Esbjörn varit utsatt för denna oönskade bekantskaps påtryckningar.
2021-08-19, 13:02
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Tja vad ska de säga mer än vad som skett. De drog iväg eftersom de inte fick med sig huset den här gången heller. Ja det gick åt fanderns för Ebba o Katrin då Esbjörn stod på sig och absolut inte vill sälja. Vad är det med Ebba egentligen? Vad är det hon inte förstår? Man kan inte köpa någonting av någon som inte vill sälja!

Dom drog inte iväg för det är Katrins kontor och varför skulle hon dra från jobbet?
Ebba hade möte med Katrin på hennes kontor som klienter och advokater har efter förhandlingar.
Sen finns ingen ”bakväg” bara en grind 10m till vänster om ingången dvs. den är också på framsidan.
Beviset för att Katrin satt på jobbet är att det är dit Expressen ringde för att få en kommentar.
Hur påstår man samtidigt att någon dragit iväg, när det är dit man ringt och personen är på plats?
Det är Esbjörn och hans ombud som drog iväg från Katrins advokatbyrå och Ebbas hemmaplan.
Lite får väl du också ”kubiken” tänka efter först o inte hemfalla till ”blommans” retorik.
2021-08-19, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Nu är det rätten som kommer avgöra vilken tyngd hennes uttalande får, inte du, Kuban, Vresrosen eller någon annan debattör här. Visst Ebba kan på Facebook ha sagt att han kan behålla fastigheten, men detta gäller väl under vissa förutsättningar kanske, som att han behagar att närvara samt att han tar på sig de kostnader som Ebba har haft till följd av hans kontraktsbrott, inte sant?

Det går liksom inte riktigt att jämföra om någon skriver en förolämpning eller förtal med ett uttalande som att Ebba kan tänka sig att dra sig ur fastighetsaffären, eftersom ett sådant förfarande kräver att flera förutsättningar uppfylls. Du och andra debattörer får gärna tro att Ebbas Facebooksuttalande ska ses som något bindande, jag utesluter det inte, men är högst tveksamt till det och skulle våga satsa en penning på att rätten gör samma bedömning.

Av det du skriver ovan, framgår det att även du uppfattat att Ebba backat från försäljningen med text som på juristspråk kallas för utfästelse, anbud och accept som leder till ett nytt avtal om att köpet är hävt

Om det var Esbjörn eller Ebba som gjorde vad och i vilken ordning, har ingen betydelse när det finns ett nytt avtal mellan parterna som ersätter det gamla när Ebba kommer med utfästelse att dra sig ur affären.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-08-19 kl. 13:22.
2021-08-19, 13:10
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Dom drog inte iväg för det är Katrins kontor och varför skulle hon dra från jobbet?
Ebba hade möte med Katrin på hennes kontor som klienter och advokater har efter förhandlingar.
Sen finns ingen ”bakväg” bara en grind 10m till vänster om ingången dvs. den är också på framsidan.
Beviset för att Katrin satt på jobbet är att det är dit Expressen ringde för att få en kommentar.
Hur påstår man samtidigt att någon dragit iväg, när det är dit man ringt och personen är på plats?
Det är Esbjörn och hans ombud som drog iväg från Katrins advokatbyrå och Ebbas hemmaplan.
Lite får väl du också ”kubiken” tänka efter först o inte hemfalla till ”blommans” retorik.
Det där att de satt på hemmaplan tycks tas på största allvar. Ja så kan man se det och vem bjuder in till förhandlingar då nåväl, även om de inte smet iväg ut från huset så smet de iaf iväg från pressen att möta pressen varför då....jo jo
2021-08-19, 13:20
Medlem
Citat:
Esbjörn är flankerad av sina två juridiska ombud på bilden du länkar till. Till vänster om Esbjörn ser vi advokat Monica Behm och till höger om Esbjörn ser vi advokat Per-Hans Berg. Jodå, båda ombuden är riktiga advokater.

Jag tycker att det är en bild som visar att Esbjörn kan känna sig trygg när han ska möta Ebba igen.

Då tolkar vi bilden lika.

Att de är inbjudna till Uppsala, där mötet sker på Ebba Busch hemmaplan har ingen betydelse. Vill en part ha möte ställer man upp, och går med på att försöka förlikas, annars ser det inte bra ut. Det ser mycket bättre ut att man misslyckades trots stora ansträngningar att komma överens.

Det går inte i Sverige att komma undan taffliga försök av domstolarna att uppnå förlikning, och förhandla anses vara en bra sak.

Varje person som följt detta ser bara en väg för Ebba Busch att undvika förnedringen som väntar i oktober, och det är att återkalla sin talan.
2021-08-19, 13:39
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror många personer får en aha upplevelse när de läser din analys av Ebba Busch.

När Ebba Busch faller, blir fallhöjden gigantisk, från en hög piedestal till botten av samhället. Den sociala rörligheten är inte bara uppåt. Hon förstår inte att hon är viktig som politiker och som partiledare för KD. När det är över ringer inte telefonen längre och alla de personer som hon hade kontakter med är borta från hennes liv. Vad hon ska erbjudas i reträtt med förtal på CVt, kan inte vara något nämnvärt.

Jag vet inte vad Ebba Busch har för relation till sin advokat. Antingen så lyssnar inte Ebba eller så har advokaten inte insett de juridiska konsekvenserna av Ebba Busch bökade på sociala medier. Att inte förstå utfästelser, anbud och accept i jobbet som advokat är faktiskt omöjligt.

Det som Ebba Busch förmedlat om Esbjörns bekantskapskrets, om att Esbjörn inte vill sälja då han är under påverkan av hemska och giriga typer, när han egentligen vill sälja till Ebba, är också förtal. Det Ebba framför för att tilltvinga sig huset och hålla liv i sitt avtal, kan inte föras i bevis i en domstol.

Det intressanta med tvistemål, är att det finns alltid ett lagrum, eller något som ändrar på chansen i domstol om man jobbar hårt. En sak de jurister Esbjörn anlitat visat prov på när de fått fram flera juridisks grunder för att bestrida Ebba Busch talan.

Jag undrar om Ebba Busch har någon juridisk grund för sin talan, då ofullständigt köpebrev eller köpeavtal, ger inte lagfartssammanträde. Då borde samma tänk gälla bättre rätt i domstol.

I andra situationer när det finns oklarhet i ägande och dokumentation med oklara avtal, kan man ansöka om att lantmäteriet reder ut frågan. Men hur reder man ut ägandet mellan två främlingar där den ene gör anspråk på den andres fastighet i en domstol, när det inte finns vägledning i praxis, annat än med lagfartskapningar, är en legitim fråga trots Ebba Busch upphöjda status i samhället.

Det ska vara utifrån det jag uppfattar, någon beröringspunkt som tidigare relation för att kunna fastställa äganderätten när det saknas en rättshandling om uppfyller formkraven. Det kan då vara dold samäganderätt, affärsuppgörelser, partners som betalat för en fastighetens lån eller underhåll. Också arv och andra familjeangelägenheter är det vanligt att utreda på lagfartssammanträde och i en talan om bättre rätt.

Det jag tycker är absurt, är om det skulle finnas någon bättre rätt till en fastighet för en helt vilt främmande person i grannskapet, som Ebba Busch. Efter att ha kontaktat en åldring som råkar äga just den fastighet hon vill bosätta sig på, så brakar helvetet lös. Den enda anknytning Ebba Busch har till fastigheten är att hon vill ha just den specifika fastigheten. Med ett ensidigt upprättat dokument, ett allt för bristfälligt avtal för att få lagfart på, och där hon själv inte uppfyllt alla avtalsvillkor i avtalet drivs denna talan i domstol för att ge Ebba Busch bättre rätt till Esbjörns egendom.

I över ett år har nu Esbjörn varit utsatt för denna oönskade bekantskaps påtryckningar.
Tack för ditt inlägg som också fick mig att läsa om DoraF:s inlägg, så tack även för det. Ja det ni skriver är så fantastiskt gott sammanfattat vad det är som Ebba driver med. Tänkte tidigare idag att Ebba nog fått Esbjörn för hennes synders skull och fan trot när man läser vad ni skriver om hur Ebba beter sig.

Just det här du tar upp om hur hon förtalar inte bara Esbjörns f.d. ombud utan även hans närmaste vänner är ju rent groteskt. Är det också möjligen bara sanningen....eller.....dragna ur hennes eget rövhål? Ja hon gör verkligen skäl för att kallas Ful-Ebba av mig tills hon fällt tillbaka sina blodiga klor hon satt i Esbjörn.

Tog mig friheten å klistra å feta upp din sista mening - den sätter rätt känsla på detta Ful-Ebba-helvete
2021-08-19, 13:47
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Då tolkar vi bilden lika.

Att de är inbjudna till Uppsala, där mötet sker på Ebba Busch hemmaplan har ingen betydelse. Vill en part ha möte ställer man upp, och går med på att försöka förlikas, annars ser det inte bra ut. Det ser mycket bättre ut att man misslyckades trots stora ansträngningar att komma överens.

Det går inte i Sverige att komma undan taffliga försök av domstolarna att uppnå förlikning, och förhandla anses vara en bra sak.

Varje person som följt detta ser bara en väg för Ebba Busch att undvika förnedringen som väntar i oktober, och det är att återkalla sin talan.
Vad vet du som vi andra inte vet om utgången i målet? Själv ser jag gärna att EB vinner på teknisk KO.
2021-08-19, 13:52
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Med tanke på leendena på Berg och Esbjörn, så känns det mer avtalat, än slumpen. De är bekväma med att bli fotade där på gatan. En okänd fotograf framkallar sällan den reaktionen. Hur skulle fotografen veta åt vilket håll de skulle gå och att alla tre dessutom går åt samma håll?

Nåja. Någon har skvallrat och jag sätter fem spänn på att det inte kommer från Team Ebba.
Är det Esbjörn? Kan ha varit han tidigare också, när det spekulerade att det var Binninge!
2021-08-19, 13:59
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Av det du skriver ovan, framgår det att även du uppfattat att Ebba backat från försäljningen med text som på juristspråk kallas för utfästelse, anbud och accept som leder till ett nytt avtal om att köpet är hävt

Om det var Esbjörn eller Ebba som gjorde vad och i vilken ordning, har ingen betydelse när det finns ett nytt avtal mellan parterna som ersätter det gamla när Ebba kommer med utfästelse att dra sig ur affären.

Jag har inte uppfattat någonting, jag läser inte Ebbas eller någon annans Facebook. Du kan fantisera och spekulera hur mycket du vill om utfästelser och upphävande av köp. Vad du inte tycks ta till dig är att rätten kan göra en helt annan bedömning.

Ebba är säkert villig att låta köpet vara, men självklart så har hon då rätt att kräva ersättning för kontraktsbrottet.
2021-08-19, 14:03
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Det där att de satt på hemmaplan tycks tas på största allvar. Ja så kan man se det och vem bjuder in till förhandlingar då nåväl, även om de inte smet iväg ut från huset så smet de iaf iväg från pressen att möta pressen varför då....jo jo

Suck, det är lönlöst försöka med fakta du har redan ”blomman” retoriken som din bibel.
Ja Karin satt på sitt eget kontor och jobbade, hon hade överläggning med sin egen klient.
När det beslås med lögn att dom smitit från mötesplatsen, utan att dom varit på hemmaplan.
Försöker du istället argumentera med:
Dom smet inte ut från sitt eget kontor så därför har dom smitit från pressen.
2021-08-19, 14:12
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Kan du ge någon källa till det fetade förutom din egen fantasi? För ditt påstående går inte ihop med det åklagaren som hade hand om förundersökningen har sagt offentligt. Menar du att åklagaren har ljugit offentligt om skälet till att förundersökningen mot Paolo Roberto lades ned eller hur tänker du?

Vad är det som du inte förstår? Jag säger att det räcker inte med att komma med lösa uttalande. För att Roberto skulle ha blivit fälld så hade det behövts starkare bevis, precis som åklagaren säger.

I fallet med Ebba skulle ett brev till Esb där hon önskar dra sig ur affären väga tyngre och där formerna för upphävande av köpet står.

Citat:
Har du någon rättskälla till ditt påstående om att det som skrivs på Facebook inte gills i juridiska sammanhang?

Har du någon rättskälla som säger att en facebook kommentar eller twitterinlägg är att betrakta som ett juridiskt giltigt kontrakt. Du gör inte fastighetaffärer genom twitterinlägg och facebook kommentarer. Till skillnad från alla kufar i denna tråd så har jag tålamod att vänta och se vad rätten kommer fram till, och min åsikt är att sådana uttalande inte går att jämföra med juridiskt bindande dokument, men vi får se.

Citat:
Uppenbarligen gäller det man skriver på Facebook i straffrättsligt hänseende eftersom uttalanden på Facebook används som bevis I brottmål Det verkar konstigt att beviskraven ska vara högre i ett civilmål eftersom det generellt brukar vara tvärtom.

Ja om man förolämpar, hotar, förtalar etc så är det ju ett brott. Att sluta avtal, särskilt gällandes fastigheter kräver ju vissa former. Som jag var inne på tidigare så kan Ebbas uttalande vara så att hon menar att hon vill att köpet går tillbaka, men detta kan ju också vara villkorat med tex att hon får sina kostnader ersatta.

Citat:
Apropå jämförelse. Om nu Ebbas utfästelse enligt dig inte gills. Borde inte samma sak gälla det Esbjörns bekanta skrivit på Facebook?

Jag säger att jag tror det är tveksamt att denna facebook kommentar ses som bindande. Sedan får vi se vilken bedömning rätten/erna gör.

Tänk hur många politiker skulle kunna bli stämda för vallöften som de ger och som inte går i uppfyllelse om man tar facebookinlägg som juridiskt bindande.....

När det gäller Esbs bekanta måste du berätta om vad de har skrivit på Facebook, för att jag ska kunna ge en kommentar, jag läser inte Facebook överhuvudtaget.

Citat:
Edit:
Vilka är förutsättningarna som måste vara uppfyllda för att Ebba ska kunna tänka sig att dra sig ur fastighetsaffären, menar du (se den av mig fetade meningen)?

Den frågan får du vända dig till Ebba om, eller med personer som har insikt i hon och hennes juridiska ombud tänker agera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in