Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Tack för de fina orden! Din närvaro i tråden gör mig glad

Jag är dålig på att säga det, men du och några tillskriver så väldigt bra inlägg med en tydlig moralisk kompass.
Du kan ha helt rätt I att Ebba kan bli utan skadestånd. Jag har inte tänkt så långt. Hittills har ju Ebba och hennes ombud vägrat befatta sig med h som i hävning. Då kan de ju heller inte yrka på skadestånd för h. Och som du påpekar: den som inte yrkar på skadestånd får heller inte skadestånd per automatik utan kan bli utan. Så Ebba har nog målat in sig i ett hörn efter att ha satsat allt på bättrerättkortet.
Ebbas oförmåga att ta till sig att lagar och regler också gäller henne genomsyrar den här historien från början. Det finns ingen automatisk koppling mellan det hon säger att hon gör och det hon faktiskt gör. Det hon säger tycks bara vara ord utan egentligen mening för henne. Hon kan i ena stunden erkänna ett brott för att i nästa hävda att hon I själva och hjärta är oskyldig. Hon kan underteckna ett köpekontrakt där det står att handpenningen ska deponeras hos mäklaren för att i nästa stund sätta in handpenningen direkt på Esbjörns konto. Hon kan lämna in en värdering som är daterad i oktober och hävda att den i själva verket är gjord två månader tidigare. Och så vidare.
Ebba agerar som om hon vore en fullblodsnarcissist. Hittills har det bevisligen fungerat. Hon tog sig till toppen i sitt parti. Det är ett ödets ironi att en kognitivt nedsatt äldre äldre man och hans straffade juridiska ombud skulle bli de som fick fasaden att rämna. Ebba var så full av hybris att hon var övertygad om att Esbjörn var ett lätt byte, en munsbit, på hennes väg mot makt och rikedom. Men Esbjörn var inte så ensam och utelämnad till henne som hon trodde. Det visade sig att Esbjörn har människor omkring sig som bryr sig om och värnar honom. De viker sig inte för Ebba hur många trick hon än försöker sig på. Även om Ebba vinner slaget och i slutänden skulle få huset - vilket jag inte tror - så kommer hon att förlora kriget. Det är jag helt övertygad om. Man kan undra vad som händer inom Ebba då. Kommer jakten på det perfekta boendet ha varit värt allt? Kommer hon ens att ha råd att rusta upp huset som hon planerat?
Jag tror många personer får en aha upplevelse när de läser din analys av Ebba Busch.
När Ebba Busch faller, blir fallhöjden gigantisk, från en hög piedestal till botten av samhället. Den sociala rörligheten är inte bara uppåt. Hon förstår inte att hon är viktig som politiker och som partiledare för KD. När det är över ringer inte telefonen längre och alla de personer som hon hade kontakter med är borta från hennes liv. Vad hon ska erbjudas i reträtt med förtal på CVt, kan inte vara något nämnvärt.
Jag vet inte vad Ebba Busch har för relation till sin advokat. Antingen så lyssnar inte Ebba eller så har advokaten inte insett de juridiska konsekvenserna av Ebba Busch bökade på sociala medier. Att inte förstå utfästelser, anbud och accept i jobbet som advokat är faktiskt omöjligt.
Det som Ebba Busch förmedlat om Esbjörns bekantskapskrets, om att Esbjörn inte vill sälja då han är under påverkan av hemska och giriga typer, när han egentligen vill sälja till Ebba, är också förtal. Det Ebba framför för att tilltvinga sig huset och hålla liv i sitt avtal, kan inte föras i bevis i en domstol.
Det intressanta med tvistemål, är att det finns alltid ett lagrum, eller något som ändrar på chansen i domstol om man jobbar hårt. En sak de jurister Esbjörn anlitat visat prov på när de fått fram flera juridisks grunder för att bestrida Ebba Busch talan.
Jag undrar om Ebba Busch har någon juridisk grund för sin talan, då ofullständigt köpebrev eller köpeavtal, ger inte lagfartssammanträde. Då borde samma tänk gälla bättre rätt i domstol.
I andra situationer när det finns oklarhet i ägande och dokumentation med oklara avtal, kan man ansöka om att lantmäteriet reder ut frågan. Men hur reder man ut ägandet mellan två främlingar där den ene gör anspråk på den andres fastighet i en domstol, när det inte finns vägledning i praxis, annat än med lagfartskapningar, är en legitim fråga trots Ebba Busch upphöjda status i samhället.
Det ska vara utifrån det jag uppfattar, någon beröringspunkt som tidigare relation för att kunna fastställa äganderätten när det saknas en rättshandling om uppfyller formkraven. Det kan då vara dold samäganderätt, affärsuppgörelser, partners som betalat för en fastighetens lån eller underhåll. Också arv och andra familjeangelägenheter är det vanligt att utreda på lagfartssammanträde och i en talan om bättre rätt.
Det jag tycker är absurt, är om det skulle finnas någon bättre rätt till en fastighet för en helt vilt främmande person i grannskapet, som Ebba Busch. Efter att ha kontaktat en åldring som råkar äga just den fastighet hon vill bosätta sig på, så brakar helvetet lös. Den enda anknytning Ebba Busch har till fastigheten är att hon vill ha just den specifika fastigheten. Med ett ensidigt upprättat dokument, ett allt för bristfälligt avtal för att få lagfart på, och där hon själv inte uppfyllt alla avtalsvillkor i avtalet drivs denna talan i domstol för att ge Ebba Busch bättre rätt till Esbjörns egendom.
I över ett år har nu Esbjörn varit utsatt för denna oönskade bekantskaps påtryckningar.