2021-08-18, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Och man får inte glömma Track&Field, Summer Games samt ett Formel 1 -spel jag glömt titeln på, men där det tog typ 4 minuter att byta däck.
Var det Pitstop?
Citera
2021-08-18, 23:49
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Och man får inte glömma Track&Field, Summer Games samt ett Formel 1 -spel jag glömt titeln på, men där det tog typ 4 minuter att byta däck.

Låter som perfekt motmedel mot dagens alla diagnos som folk har idag.
Citera
2021-08-19, 00:36
Medlem
Glorkass avatar
Jag ägde två köpta spel till min C64.
Superman som jag fick till datorn på julafton och Dragons Lair som jag köpte för sparade pengar kort därefter.

Bägge spelen sög röv. Superman var helt obegripligt.

Alla bra spel jag hade fanns på piratkopierade kassetter med typ 30-40 spel på varje. Commando, Paradroid, Boulder Dash, Star Paws, Track&Field och Impossible Mission.

Det var pil L return, press play on tape och sen spola bandet till nån siffra enligt en handskriven lista. Ibland hittade man spel som man inte ens visste fanns på kassetten. Hade ett band utan lista, där fick man bara chansa och se vad som laddade.
Helt magiskt när man var 7-8 år och detta var ens första egna dataspel.

Var fick man spelen ifrån? Vet faktiskt inte, det var nån vän till en vän som fixade ihop det. Nåns storebror troligtvis.

Har en sån där retro-c64 med HDMI hemma i ett skåp som åker fram ibland, musiken från Commando ger mig fortfarande gåshud av välbehag.

Efter 87-88 nånting kom Nintendo med allt fetare titlar och då kändes c64 plötsligt lite sunkigt i jämförelse. Så fick man be tomten om en NES istället.

Men magin i piratkassetterna fanns inte där!
Citera
2021-08-19, 02:27
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrunner-74
Var det Pitstop?

Yes!!
Citera
2021-08-19, 03:11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Kunde man köpa spel i en affär?
Köpte några, minns att ett kom från en spelbutik som hade nytt och begagnat och det var BC's Quest for tires https://youtu.be/1BiMYjVvhxE
spelet hade dessutom kopieringsskydd som var att man skulle fylla i några färgkoder som fanns i manualen för att kunna starta som slumpmässigt ändrades varje gång ...visst kunde man kopiera manualen men det var ovanligt med färgkopiator på den tiden.
Orginalspelen kunde ha fängslande och snygga omslag t.ex Lode Runner, Netherworld, Arkanoid
Citera
2021-08-19, 03:19
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidsix
På den tiden jag spelade C64 var nog 99% av spelen piratkopierade på c-kasett och senare disketter. Kommer ihåg t.o.m farsan hjälpte till få tag i stora mängder piratkopierade spel via någon bekant och det kopierades flitigt mellan klasskompisar.

Orginalspel såldes i elektronik och leksaksaffärer typ stor & liten. Fick väl något enstaka orginalspel till julklapp, födelsedagar eller då familjen var på någon semesterresa men de flesta jag kände hade väldigt få orginalspel.

Vissa orginalspel såldes på "cartridge" som man pluggade in i expansionsporten. Detta var det proffsigaste och snabbaste sättet ladda spel men var nog dyra. Något sådant spel ägde jag aldrig.

Pluggade man verkligen cartridgen i expansionssporten? Det var två portar på baksidan som jag minns det, cartridge i den mindre, modemet i den större.

LL
Citera
2021-08-19, 05:55
Medlem
Corona-Chans avatar
Jag fick ett spel på kassett av min moster i julklapp.
Det var bara det att vi inte hade någon C64 då! Hon trodde att det var en saga på kassettband.
Citera
2021-08-19, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast nu hade ju en C64 64 kb ramminne så spelen var ju inte överdrivet stora på den tiden. Vissa större spel som The last ninja laddade ju in en bana i taget men jag tvivlar på att något spel skulle ta timmar att ladda hem ens med 300 bitar i sekunden. Nu var ju det ju dock så att låna band av kompisar och kopiera var det vanliga sättet att kopiera på. Var ju också så att att en BBS som distribuerade piratkopior även på den tiden skulle kunna få juridiska problem. Var nog svårare att komma undan än idag då man idag kan dölja sig med VPN, TOR mm. samt placera servrarna i någon bananrepublik. Gick ju knappast med en BBS som var tvungen att vara ansluten direkt till televerkets nät.

Tro att modem till c64 var ovanlig och dyr? Var nog lättare att komma undan med piratkopiering då även utan VPN, TOR m.m. för att ingen orkade bry sig att jaga piraterna. Polisen hade viktigare saker att göra om de ens förstod hur brottet piratkopiering gick till. Spelutvecklarna förlorade mycket på piratkopiering men datorspelmarknaden var mycket mindre än idag och spelen kostade mycket mindre att utveckla. Det hade kostat för mycket för dem att organisera sig och jaga piraterna, samla in bevis och göra polisanmälan. Datorspelpiraterna kunde härja relativt ostört på den tiden. Fanns det ens någon som åkte dit?
Citera
2021-08-19, 07:20
Medlem
Ohhh turbo 250, vilka minnen!

Var det bara jag som märkte att man kunde stoppa bandaren redan efter 10 varv istället för att vänta till 13 när man laddade den?
Citera
2021-08-19, 07:21
Medlem
Revejs avatar
Barbarian var den tidens Mortal Kombat, med TAC-tvåan separerades motståndarens huvud från kroppen. International Karate+ var en annan favorit. Möjligt jag blandar ihop med Amiga nu.

Efter ett tag var det tvunget att kalibrera kasstettstationen med ett särskilt band och en liten skruvmejsel, någon som kan berätta vad detta skulle vara bra för?

Just det, Mission Imposible med sina många kluriga banor satt man länge med också.
Citera
2021-08-19, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrunner-74
Var det Pitstop?

Fan va efterbliven depåprocessen var i det spelet ja, jösses!

Pitstop 2 kom ganska snabbt efter och det var ju ljusår bättre.
Citera
2021-08-19, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Barbarian var den tidens Mortal Kombat, med TAC-tvåan separerades motståndarens huvud från kroppen. International Karate+ var en annan favorit. Möjligt jag blandar ihop med Amiga nu.

Efter ett tag var det tvunget att kalibrera kasstettstationen med ett särskilt band och en liten skruvmejsel, någon som kan berätta vad detta skulle vara bra för?

Just det, Mission Imposible med sina många kluriga banor satt man länge med också.

International karate plus! Vilket spel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in