2021-08-18, 23:46
Medlem
Ebba Busch misslyckades under onsdagen att nå en förlikning med pensionären Esbjörn Bolin i den segdragna husaffären, trots ett flera timmar långt möte.

På fråga om diskussionerna om en förlikning ändå går framåt, svarar han:

Det går inte bakåt i alla fall.

https://www.expressen.se/dinapengar/ebba-buschs-hemliga-mote-om-huset/
2021-08-18, 23:47
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Att Ebba med rätta kallade en dömd pedofil för dömd sexförbrytare har ingenting med hur hon hanterade affären med Esbjörn att göra. Men att du inte förstår skillnaden förvånar mig inte alls. Själv tycker jag att det är alldeles utmärkt att pedofiler och kvinnomisshandlare får stå för vad de gjort, alldeles särskilt så länge de vägrar stå för vad de gjort. Att du sedan tillhör skaran av fullständigt avskyvärda människor som håller barnvåldtäktsmän om ryggen säger allt om dig och inget om vare sig mig eller Ebba.

Och att du tror att min uppfattning om sol-o-vårar-majkgård och pedofilkramar-monika har något att göra med Ebbas rätt till sitt hus visar bara hur fantastiskt osagolikt förvrängd din världsuppfatting är.
Så då har jag rätt att kalka Ebba förtalerskan i alla sammanhang nu? Du får tycka att Ebba gjorde rätt som outade Johann.

Men du tycker fel, för enligt svensk lag så gjorde hon det. Faktumet att du inte förstår varför minskar ditt förtroende när du skriver om juridik med myndig stämma. Det är ju uppenbart att du inte förstår lagstiftning på ens håller. Så varför ska man lita på dig på andra saker?

Att bli dömd för förtal på motpartens juridiska ombud säger nog en hel del om hur man skött en affär att göra. Hade hon rena kort hade hon inte behövt förtala någon. Att du inte ser sambanden mellan hur affären sköttes, förtas domen och allt annat skit som går som en röd tråd genom detta förvånar mig inte. Du har troligtvis skyddspappers på för att undvika att höja din blick.

Du får skriva nästan vilken skit du vill om mig. Jag tar det, skrattar åt det och släpper det. Men när du påstår att jag hade håller pedofiler runt ryggen blir jag lite förbannande på dig. För att du uppenbarligen inte förstår skillnaden på att förstå syftet med en lagstiftning och syftet med att inte få offentliggöra folks domar efter eget behag och utifrån egna agendor. Inte är samma sak som att försvara.

Det står dig ju fritt att lämna ut vem du vill, om det får stor spridning torskar du på förtal. Tycker du inte själv det blir skevt om vi börjar välja vilka lagar vi ska följa?

Det skulle vara kul om du slängde upp några bevis. Eller iallafall teser om hur och varför Monika är pedofilkramare. Och vad du grundar att Majken sol och vårar på. ( förutom det testamentet som belev granskar av kammarkollegiet angående brödernas hus då)

Man kan ju oxå fundera på varför Ebba lägger så mycket tid på att svartmåla dom om dom är betydelselösa för tvisten .
2021-08-18, 23:54
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
1. Så var och när menar du att Esbjörn ska överlämna köpebrev m.m.?

2. Hur menar du att Esbjörn skall uppfylla 6§ utan att närvara på banken på tillträdesdagen?

3. Menar du att rättsprincipen om partsavsikt inte gäller i detta fallet, och i så fall varför?

Du menar på samma vis som varje gång du postar ett inlägg med signaturen MarryBlunt så sjunker allt du säger till botten vad det gäller trovärdighet?
Jag bryr mig väll inte var de överlämnar köpebrevet. Jag säger bara till dig att det inte står i kontraktet och att banken inte är självskriven.

Jag orkar inte leta fram kontraktet nu, så om du vill att jag ska svara på det får du vara tydligare.

Jag struntar i att du googlat fram ett fint ord . Du förstår ju inte juridik. Du tycker ju att man har rätt att välja vilka lagar man följer. Så tillämpa dessa teorier på din egna frågan och svara på den själv.
2021-08-19, 00:00
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Ebba Busch misslyckades under onsdagen att nå en förlikning med pensionären Esbjörn Bolin i den segdragna husaffären, trots ett flera timmar långt möte.

Det är svårt att förlikas om båda har stånd punkten att de ska ha huset och båda vägrar ge vika för sin ståndpunkt.
2021-08-19, 00:01
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten

Så är det. Ebba gjorde ett sista försök att tilltvinga sig huset av Esbjörn men han sa blankt nej. Tänk att hon försökte så länge med att försöka övertala Esbjörn. Skrev förut att det skulle förvåna mig om Ebba nu går vidare men fan vet om inte Ebba ändå har den envisheten i sig.
Senast redigerad av kubun 2021-08-19 kl. 00:17.
2021-08-19, 00:04
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Intressant. Trots att advokater i stort sett är hindrade att prata med pressen om pågående tvister, så har alltså även Esbjörns nya ombud kontaktat expressen för att avslöja vad som sker i tvisten. Ja, ingen är väl förvånad.

Intressant också att de sannolikt fått Esbjörn att inse att han måste förlikas, om han vill skademinimera. Nu är det ur deras perspektiv bara en fråga om att försöka klämma Ebba på så mycket som möjligt, det vill säga, att de ska slippa betala så mycket som möjligt av Ebbas omkostnader.

Ur Ebbas perspektiv handlar det väl mest egentligen om hur hon bäst avslutar denna affären rent politiskt. Det är ju Esbjörn och hans anhang som gjort affären politisk, nu får de betala priset för det. För Ebba är sannolikt det bästa rent politiskt att låta affären gå till domstol, och där vinna hela affären, vilket hon lär göra. Samtidigt kan hon inte neka till förlikningsförhandlingar, men har egentligen inget intresse av sådana. Det innebär att det nu är Esbjörns ombud som bett om dessa förhandlingar, vilka då Ebba gått med på att genomföra hos sitt ombud. Smart av Ebba. Det kommer säkert att bli fler sådana förhandlingar innan datum för huvudförhandlingen. Och Esbjörn kommer vid varje förhandling att gå Ebba mer och mer tillmötes. Som läget ligger torde det till och med vara bättre för Esbjörn att stå för alla Ebbas kostnader precis som om han förlorat i domstolen, men utan att få domen emot sig. Det hade varit intressant att sitta in på mötena och höra om Esbjörn i slutändan kommer att ge Ebba det erbjudandet. Och vad Ebba i så fall svarar. Det kan ju också bli så, att när det närmar sig huvudförhandling och Esbjörn begär en sista förlikningsförhandling för att ge Ebba ett sådant erbjudande, så tackar Ebba nej till förhandlingen i sig. Det hindrar ju dock inte Esbjörn från att skicka Ebba ett sådant erbjudande skriftligen. Men det behöver ju Ebba då inte ens svara på. På ungefär samma vis som Esbjörn (Binninge) inte svarade på breven från Ebbas ombud under hösten.

Jag håller det ändå inte för helt osannolikt att parterna kommer att nå en förlikning innan huvudförhandling. Men jag tycker och tror att det bästa för Ebba är att ta ärendet hela vägen till domstolen.

Den enda risk hon egentligen tar, är den att Esbjörn överklagar en dom som går emot honom. Men sannolikheten att han skulle göra det, är nog trots allt ganska liten. Han bör ha insett vid det laget att det är utsiktslöst, och det är hans advokats skyldighet att förklara det för honom. På ungefär samma vis som hans advokat nu har förmått honom att ställa upp på förlikningsförhandlingar. Något som pedofilen borde ha ordnat med redan under hösten.

Tror faktiskt inte det är de nya ombudet som kontaktade Expressen.
Det är nog på närmare håll läckan kan sökas…..
Sen uttalanden o uttalanden karln sa ju egentligen ingenting, bara med fler ord än Katrin.
2021-08-19, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag bryr mig väll inte var de överlämnar köpebrevet. Jag säger bara till dig att det inte står i kontraktet och att banken inte är självskriven.

Jag frågade inte vad du brydde dig om, jag frågade dig vad du menade. Förstår du inte skillnaden på att mena något och att bry sig om något?

Citat:
Jag orkar inte leta fram kontraktet nu, så om du vill att jag ska svara på det får du vara tydligare.

Kontraktet finns i aktbilaga 2.

Citat:
Jag struntar i att du googlat fram ett fint ord . Du förstår ju inte juridik. Du tycker ju att man har rätt att välja vilka lagar man följer. Så tillämpa dessa teorier på din egna frågan och svara på den själv.

Ja, för dig är det bara ett fint ord som du inte förstår.

Som väntat kunde du inte svara på någon av dessa tre extremt enkla frågor, Dina ursäkter: "Jag bryr mig inte", "jag orkar inte", "jag struntar i". Det säger allt om dig, du kan inget och du har inget att komma med.

För sakens skull så var alltså frågorna till dig följande

1. Så var och när menar du att Esbjörn ska överlämna köpebrev m.m.?

2. Hur menar du att Esbjörn skall uppfylla 6§ utan att närvara på banken på tillträdesdagen?

3. Menar du att rättsprincipen om partsavsikt inte gäller i detta fallet, och i så fall varför?

Och jag passar då också på att ge de korrekta svaren.

1. Esbjörn var skyldig att göra detta på banken på tillträdesdagen. Det var vad parterna hade kommit överens om, det var den gemensamma partsavsikten.

2. Esbjörn kan inte uppfylla 6§ utan att närvara på banken. Därför utgjorde hans frånvaro ett avtalsbrott, som därmed innebar att Ebba inte behövde fullgöra sina prestationer enligt avtalet, enligt det som kallas detentionsrätt. (Ett annat för dig "fint" ord som du kan googla om du vill)

3. Självklart gäller rättsprincipen om partsavsikter även i ett fall som detta, och det är därför som Esbjörn begick avtalsbrott även genom att inte närvara på banken.
2021-08-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Så är det. Ebba gjorde ett sista försök att tilltvinga sig huset av Esbjörn men han sa blankt nej. Tänk att hon försökte i hela tre timmar med att försöka övertala Esbjörn. Skrev förut att det skulle förvåna mig om Ebba nu går vidare men fan vet om inte ebba ändå har den envisheten i sig. Alla parter sa sig vara lika förvånade över att pressen var på plats

Jaså, det gjorde dom. Så nu har du inte bara koll på exakt hur länge det hela pågick, utan också exakt vad samtliga parter hade att säga om pressens närvaro... ... ... Yeah right. I din fantasivärld

Det vi kan notera är att det bara var en av parterna som pratade med pressen, som glatt lät sig fotograferas inför mötet och som glatt svarade på flera frågor efter mötet.

Den andra parten såg "pressen" överhuvudtaget inte till. "Pressen" har ingen aning vilken väg EBba och hennes ombud tog, för de såg aldrig till dem. De fick tag på Ebbas ombud på telefon efteråt, och hennes enda kommentar var - ingen kommentar.

Ingen av parterna var förvånad att "pressen" var på plats. Esbjörns clownadvokater hade ringt dit dem och Ebba och hennes ombud vet precis vad det är för typer de har att göra med. Inget konstigt med det. Alla vet hur det är. Det är bara korkskallar som du kubun som tror att du kan lura någon annan än dig själv.
Senast redigerad av StorstBastVackrast 2021-08-19 kl. 00:37.
2021-08-19, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Problemet är detta:
Att som advokat hävda att Esbjörns hävning är giltig, gör att det per automatik finns ett giltigt avtal.
Att som advokat hävda att hävning skett innan tillträdesdag betyder att du som advokat medger att hävningsgrund saknades, då hävningsgrunden du hänvisar till skulle skett 2 veckor efter hävningen.
Tänk efter lite du också ”blomman” är du snäll.

Jag förstår hur du tänker, men datumen tycker inte jag spelar någon roll. Vi har en åldring som ångrar sig. Han vill behålla sitt hus, och säger upp avtalet med Ebba och inflikar i TV4 intervju att Ebba inte är en dam. Det är en besviken och sviken gammal man som uttalar sig.

Sen blir det en salig röra av släkt, brorson, vänner och bekanta, ett ombud och andra som nu ska hjälpa Esbjörn. Då är det inte datum längre det handlar om, för det tar tid att strukturera juridiken. Det handlar för Esbjörn om att söka skydd i lagen, och där kommer juristerna in.

Binninge kommer in och gör ett lysande jobb när han attackerar Ebbas dubiösa fastighetsvärderingar med en korrekt värdering enligt branschens riktlinjer, och gör det han kan för att styrka de kognitiva svårigheter Esbjörn har för att åberopa en grund för att ogiltigförklara köpeavtalet med stöd av avtalslagens ogiltighetsregler.

När Binninge sedan inte kan fullfölja uppdraget som ombud, efter att Ebba Busch förtalat honom på det grövsta, kommer nya krafter in som fortsätter den goda insatsen för Esbjörn. Esbjörn har nu en advokat med koll på avtalsrätt som strukturerar Esbjörns hävning, Ebba Busch utfästelse och framför att ett nytt avtal ingåtts mellan parterna. Ett nytt avtal som ersätter tidigare avtal. Det betyder att Esbjörns hävning har juridisk grund, och att det en giltig hävning. Hävningen är inte ett kontraktsbrott som ger motparten skadestånd. .

Sedan gör Esbjörns advokat ett grundarbete och läser igenom det avtal Ebba Busch vill genomdriva och kommer fram till att Ebba Busch inte betalat för fastigheten enligt avtal, och därför inte kan kräva ett köpebrev av Esbjörn som skulle ge henne lagfart.

Det vi bevittnar är juridik på en hög nivå där kontraktsrätten är i fokus, och kör över den fastighetsrättsliga nivå som gav Ebba Busch högmodet att inge en stämningsansökan om bättre rätt till fastighet.
2021-08-19, 00:29
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Jaså, det gjorde dom. Så nu har du inte bara koll på exakt hur länge det hela pågick, utan också exakt vad samtliga parter hade att säga om pressens närvaro... ... ... Yeah right. I din fantasivärld

Det vi kan notera är att det bara var en av parterna som pratade med pressen, som glatt lät sig fotograferas inför mötet och som glatt svarade på flera frågor efter mötet.

Den andra parten såg "pressen" överhuvudtaget inte till. "Pressen" har ingen aning vilken väg EBba och hennes ombud tog, för de såg aldrig till dem. De fick tag på Ebbas ombud på telefon efteråt, och hennes enda kommentar var - ingen kommentar.

Ingen av parterna var förvånad att "pressen" var på plats. Esbjörns clownadvokater hade ringt dit dem och Ebba och hennes ombud vet precis vad det är för typer de har att göra med. Inget konstigt med det. Alla vet hur det är. Det är bara korkskallar som du kubun som tror att du kan lura någon annan än dig själv.
Aj du han med innan jag han redigera väck att jag hade lite insiderinfo. Att Ebba drog iväg bakvägen står ju i Expressen och jo Esbjörnsidan var mäkta förvånade över att pressfolket var på plats.
2021-08-19, 00:31
Medlem
Citat:
Tror faktiskt inte det är de nya ombudet som kontaktade Expressen.

Det var det helt säkert. Expressen mötte upp dem på väg till mötet för en fotosession. Det är ombuden som kommunicerar och gör upp om tid och plats.

Citat:
Sen uttalanden o uttalanden karln sa ju egentligen ingenting, bara med fler ord än Katrin.

Ha svarade på flera frågor om förhandlingen, till exempel berättade han att de inte kommit överens. Det hade vi inte vetat om han inte berättat, så visst sa han något. Han berättade också att diskussionerna fortsätter, de är alltså nu och fortsatt "on speaking terms", det säger också en del.
Senast redigerad av StorstBastVackrast 2021-08-19 kl. 00:38.
2021-08-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Aj du han med innan jag han redigera väck att jag hade lite insiderinfo. Att Ebba drog iväg bakvägen står ju i Expressen och jo Esbjörnsidan var mäkta förvånade över att pressfolket var på plats.

Säkert, för varken du, Esbjörn och hans anhang eller expressen har ju någonsin ljugit förut dra den om tomten också ....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in