2021-03-20, 02:07
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Varför kör du mini L på kaffet? Jag har ordnat med Nordnet så att man kan få handla både Bull och Bear Kaffe X2 med 30 % belåning. Det är därför de ligger under kategorin "Softs Other". Så kör på dem istället!
Kör nada på kaffe. X2 är för defensivt för mig.
Citera
2021-03-20, 02:27
Medlem
Ok! Tja, jag har för länge sedan lämnat den typen av "handel" med extrem hävstång. Det ger inget.

Sen har väl minis variabel hävstång och det gillar jag inte heller. Men det kanske funkar för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Kör nada på kaffe. X2 är för defensivt för mig.
Citera
2021-03-20, 02:32
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Ok! Tja, jag har för länge sedan lämnat den typen av "handel" med extrem hävstång. Det ger inget.

Sen har väl minis variabel hävstång och det gillar jag inte heller. Men det kanske funkar för dig.

Tror man på nåt ska man inte vara feg för att ladda in på allvar.
Den Svenska fegheten har gjort sig ett namn i övriga världen...
Citera
2021-03-20, 03:03
Medlem
Om man bortser från kortsiktiga Covid-19 så ser en drivande faktor för efterfrågan på kaffet ut så här:

Kina är ett te-drickande land men i takt med att medelklassen växer så kommer också efterfrågan på kaffe att stiga när karriärister får ett större ekonomiskt utrymme, och de övergår då från billigt te till dyrare kaffe. Fram till år 2022 (fr 2018) så väntas medelklassen i Kina att dubblas från 300 miljoner kineser till 600 miljoner kineser.

Före Covid-19 hade Starbucks som mål att ha öppnat 6000 locations i Kina fram till 2022. Det finns just nu ca. 4300 locations och man har som mål att öppna 600 nya locations varje år. Det är alltså 2 st nya caféer varje dag! Och jag har inte ens inkluderat konkurrenter som Luckin Coffee vars target är 1200 locations.

Vidare har du också stigande inflation och bättre valutaförutsättningar (BRL/USD stiger) för att Arabicapriset ska stiga.

Och det är ju ingen engångsföreteelse med en större medelklass i Kina utan det blir en ny platå som kommer att påverka efterfrågan på kaffet och ändra det långsiktiga regressionspriset som legat på cirka 125 c sedan 1970-talet.

Bjuder på korrelationen mellan realen och KC.

https://ibb.co/nnygjGt

Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

Kaffetesen är även den skitintressant, jag gillar kaffe.
Citera
2021-03-20, 03:09
Medlem
Haha, jag är inte svensk! Det stämmer förvisso att du måste ha mod för att trycka av, men det är inte särskilt imponerande att ha mod som sin primära styrka och välja DET som man skyltar med. Det imponerar knappast på en erfaren räv som mig själv. Jag är mer intresserad av en persons analysförmågor och tradingförmågor, hur man resonerar kring en position, hur man ökar/minskar positionen och vilka tekniska kunskaper tradern har samt om tradern har ett intresse av vad som VERKLIGEN driver en marknad. Det syns i hur personen resonerar samt om tradern analyserar flera variabler och inte bara prisaspekten som de flesta fokuserar på.

De bästa traders jag vet (inklusive mig själv ) är så oerhört mycket mer intresserade av TID än vad man är av pris. Det här är något som är HELT främmande för den absoluta majoriteten!

Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Tror man på nåt ska man inte vara feg för att ladda in på allvar.
Den Svenska fegheten har gjort sig ett namn i övriga världen...
Citera
2021-03-20, 08:40
Medlem
bajssprutans avatar
Importaktivitet i den sydamerikanska marknaden för rullat stål stannade helt upp i Fredags på grund av växande osäkerhet om den kinesiska stålexportrabatten.

En timme senare köper någon stålfutures för hela nästa år i US Midwest.

Färsk artikel om hur kinesiska stålleverantörer förbereder sig på en kapning av rabatten.

Är det fel att önska att det vore Måndag fast det vankas sängbrottning och god mat och Måndagen kommer att bli ett helvete pga tekniska och logistiska problem ?

Passande av Tom Petty
Citera
2021-03-20, 17:53
Medlem
smoerreboms avatar
Kollade på denna med Giustra på Stansberry i morse. Han har snackat om det här tidigare. Låter lite som nån scam med sköldpaddor som kör runt och plockar upp bollar fullproppade med batterimetaller. Det är rätt roligt om man tänker så. Giustra är ju dock ingen con man sen tidigare även om det vore lite coolt om det var ett sätt att blåsa folk så att han kan donera till välgörenhet innan han dör eller nåt sånt.

Nu ska det tydligen noteras under tickern TMC. Verkar dock vara lite mer tid innan detaljerna är klara. Att köra runt på havsbotten är ju inte helt nytt, diamantbolagen har väl gjort detta länge men inte med sköldpaddor.

https://www.youtube.com/watch?v=ZI5AulS82Ds

https://deep.green/wp-content/uploads/2021/03/FINAL-PRESS-RELEASE-3.4.21_1.pdf

Tyckte de hanterade miljökonsekvenserna lite summariskt, det är iaf inte värre än att borra och riva up slam typ de fick tyst på flickan väldigt kvickt, så jag googlade lite och det verkar vara full fart på Greenpeace och den här Deep Sea Bed Authority som de snackar om verkar vara ifrågasatt.

Detta kanske kan vara nåt att ha i bevakningslista och slänga in om det åker ner i källaren sen när obligationsmarknaden vänder på riktigt. Detta skulle ju kunna vara en bra byrålådsaktie för en chanspost? Jag noterade särskilt att de påstod att den här första emissionen ska täcka alla kostnader fram till produktion 23-24 nån gång vilket ju är rätt långa planer och de hade tydligen redan fått nån slags tillstånd.

Jag har efter missade rallyn i netflix, amazon, cannabis och BTC känt att man borde försöka vara lite tidig nån gång.

Nån som är en fena på deep sea mining här?
Citera
2021-03-22, 06:47
Medlem
bajssprutans avatar
Tyvärr inte vad jag vet. Det är jag som är Stalin!

Citat:
China's iron ore market was bracing for pollution curbs on steelmakers in Tangshan to become the new normal after local authorities announced plans to impose production controls on 23 steelmakers from March 20 to Dec. 31 in a bid to lower emissions by 30%-50%.

Tangshan's local government on March 19 issued a notice requiring seven steelmakers in Tangshan to lower production to achieve a 50% reduction in emissions over March 20-June 30 and a 30% reduction over July 1-Dec. 31. Another 16 steel mills were required to cut emissions by 30% from March 20 to Dec. 31 in the notice seen by S&P Global Platts, and confirmed to have been received by three mills.

It´s happening!
Järnmalm kommer att få sig en smäll, ska försöka smyga mig ut ur VALE om jag får chans idag och bara skicka in i $MT
Citera
2021-03-22, 11:59
Medlem
Zneekahs avatar
Underbart !

Ska bli kul att se stålpriset börja krypa upp vilket känns helt ofrånkomligt kommande månader. Lär ju vara sällsynt fint läge att ta plats / toppa upp sin position i stålbolagen.

https://www.bloombergquint.com/markets/the-world-will-need-10-million-tons-more-copper-to-meet-demand

Bloomberg om ökad efterfrågan på koppar och om hur tiden ökat till att få igång faktiskt produktion pga ökade krav på att respektera miljö, lokalbefolkning mm. Förhoppningsvis leder det till en lång och stadig stegring av kopparpriset då vi inte kan gå till överproduktion lika lätt idag som förut.

TRQ rusade ju nästan 12% i onsdags för att sen göra pullback veckans sista 2 dagar. Tydligen läggs de till i kanadas S&P 500 idag och många fonder köpte nog in sig. Läste i kommentarsfält att Rio Tintos CEO och mongolska premiärministern haft en liten google meets session i veckan och att dialogen kring vidare utbyggnad av Oyo Tolgoi gruvan verkar god utan att man fick ta del av några särskilda detaljer.

Jag funderar faktiskt på att höja risknivån lite och öka positionen i TRQ. Deras marginaler är väldigt starka jämfört med t.ex. freeport. P/E mässigt tycker jag de är svårslagna av de kopparproducenter jag har kollat på. Får man grönt ljus att ta sig djupare in i gruvan har man otroliga framtidsutsikter. Går kopparpriset upp får man mer $ i fickan pga lägra operating expense (visserligen mindre procentuellt ökning jämfört med de som har sämre marginaler hehe... om jag tänker rätt ?).

Jag ska klura lite mer på det och inte göra något förhastat
Citera
2021-03-22, 13:56
Medlem
doctor-potatos avatar
Inte hängt med i tråden på ett tag så har suttit och läst igenom alla 23 sidor nu och tycker det är många bra och intressanta tips. Väldigt många bra länkar och analyser av er användare.

Har tidigare köpt NHY och planerar nu att utöka min exponering.

Tror jag ska gå in i dessa under de närmsta dagarna:
MT - Stål
RIO - Metall och ädelmetaller
CLF - Järnmalm
CCJ - Uran
YAR - Jordbruk

Vad tros? Nåt mer intressant att fylla på med?
Senast redigerad av doctor-potato 2021-03-22 kl. 14:56.
Citera
2021-03-22, 14:13
Medlem
kato85s avatar
Bara jag som tycker OMXS är överköpt? +15% i år, jämfört med USA som ligger runt +6%
Citera
2021-03-22, 15:16
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Bara jag som tycker OMXS är överköpt? +15% i år, jämfört med USA som ligger runt +6%

Det är för vi har så mycket industri och bank i vårt index och de har en massa tech. Om du kollar bakåt så ser du att USA har gått bättre tidigare. Bank borde gå bra om vi får en brantare räntekurva och inflation. Om bankerna inte går bra nu så går de fan aldrig bra. Men rent tekniskt har du rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in