2021-02-25, 21:56
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Men du var ju all in i oljesektorn???
Ja i princip. Enskilda bolag i en sektor kan prestera bättre än sektorn i övrigt. Hur kan det komma som en överraskning och vad spelar det fär roll hur jag valt att vikta min portfölj? Jag citerar dig: "Svårt att förstå detta enkla?".
Citera
2021-02-25, 22:09
Medlem
bajssprutans avatar
Haha, underhållande när man måste förklara basic grejer.
Screenshot från en bloombergterminal som är intressant och berör just det jag har läst om Stål och Alu.

Jag hatar att vara foliehatt, men någonstans i mig finns en gnagande känsla att centralbankerna faktiskt kan tappa kontrollen över situationen. Men det löser sig alltid på nåt vis. Ingen gillar en björn.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-25 kl. 22:12.
Citera
2021-02-25, 22:20
Medlem
Allt jag rör vid förvandlas tyvärr till skit. Gick in och köpte lite råvaror igår. Sorry ts det kommer störtdyka nu tills jag säljer av vilket jag aldrig gör
Citera
2021-02-25, 22:31
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Allt jag rör vid förvandlas tyvärr till skit. Gick in och köpte lite råvaror igår. Sorry ts det kommer störtdyka nu tills jag säljer av vilket jag aldrig gör
Fasen, jag som trodde att det skulle hinna bli en liten uppgång innan det blev pannkaka av allt precis som med gamestoptråden.

Jag måste sluta skriva här och börja investera i något annat som jag håller truten om.
Nejdå, jag sitter kvar och ska ha mer efterhand det rödar. Jag tror på det här.

Det är när alla f.d haters börjar hoppa på råvaror som det är dags att likvidera, som i GME.
Men jag har inte noterat några direkta motståndare till det här, i början av GME var det ingen som brydde sig förutom jag och kommendanten plus nån enstaka björn, sedan ökade intresset gradvis tills haussen fick sitt klimax.
Hatarna dök inte upp förrän det vände neråt om jag inte minns fel.

Antagligen är det när goldbugsen kliver på som är den slutgiltiga indikatorn på att festen är över.
Citera
2021-02-26, 00:01
Medlem
bajssprutans avatar
Utan $CLF hade jag fan slutat på grönt, jag har visserligen bara fått halva smällen av $MT då jag har dem i EUR.
I morgon ska det tankas CLF ända ner till golvet. Inte investeringsråd. Jag är idiot.
Citera
2021-02-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag personligen undviker allt med Kineser inblandat. Jag hatar inte kineser, jag hatar CCP.
Jag låter youtubersen serpentza och laowhy86 föra min talan på ämnet. Ingen har bättre koll och är såpass ärliga.
Jag började följa dem för åratal sedan för att få min äventyrslust fylld via proxy och de har utvecklats till goda källor till information på det geopolitiska planet.
Serpentza är en mycket intelligent brittisk sydafrikan som hamnat i kläm för andra gången och numera bor i USA med frugan som dragit från Kina.
Deras videos kommer nog att utvecklas till ett rikigt fint dokument över historien, som det var i Kina.

Inte meningen att bajsa på Kina eller kineser, men när det handlar om pengar får man se saker för vad de är.

Det var en bra och sund inställning. Macro är ju inte micro
Citera
2021-02-26, 16:03
Medlem
bajssprutans avatar
Inga kalassiffror idag heller, det var frokenoken som pajade allt.
Då återstår bara att investera i konserver och toapapper. Haha.

Nädå, en liten mesig korrektion skrämmer inte och priserna på metall pekar uppåt.
Det här var alltid på lång sikt. Minst sommaren, antagligen längre.
Jag fortsätter handla mer av det som går ner.
Citera
2021-02-26, 19:02
Medlem
Zneekahs avatar
Jag smyger in med en tå i råvaruklubben ! Fortfarande så omogen på börsen och tillväxtkåt att jag har svårt att gå in i bjässarna men lilla Ternium SA (TX) såg spännande ut med stark vinstökning.
Citera
2021-02-26, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Inga kalassiffror idag heller, det var frokenoken som pajade allt.
Då återstår bara att investera i konserver och toapapper. Haha.

Nädå, en liten mesig korrektion skrämmer inte och priserna på metall pekar uppåt.
Det här var alltid på lång sikt. Minst sommaren, antagligen längre.
Jag fortsätter handla mer av det som går ner.

Helvete vilken dålig tidpunkt att vikta om till miningbolag det här blev Börsen går svindåligt och miningbolagen går dubbelt så dåligt som börsen.
Citera
2021-02-26, 21:12
Moderator
OceanDeeps avatar
Schysst tråd. Kina infon som kommer från dem killarna är väldigt rolig och givande. Har ni något svenskt tech? Jag tycker Storytel borde ingå där. Jag köper alltid innan den går ner så mina 5 laxar har blivit 4,6. Bra läge att gå in på 200-215 tycker jag.

Norska hydro ska jag nog kolla in och köpa en lax. En ny kopparaktie i Sverige är annars Copperstone Resources. Jag skulle gå in på 0,63-0,68. Hade några på 0,7 tidigare men sålde då jag vill använda hävarm på mina aktier.

Vilka aktier följer annars närmare inflationen förutom råvaror?

Jag kör min portfölj så här
33% stabila aktier (varav aktier i råvaror på hela totalen 5-15%)
33% preffar
33% olika fonder
1,5x hävarm samt även fyra olika konton och taktik på aktierna.
Citera
2021-02-26, 23:32
Medlem
NoShowJoness avatar
Tror också starkt på att råvaror kommer ha en fin framtid!

Hoppas särskilt på silver men verkar lurigt.. Har köpt AuAg silver bullet fonden för exponering

Försöker nu utöka mot andra marknader också. Uran, olja och övriga metaller känns mest intressant

https://youtu.be/hqkofC_XF-w

En till bra kanal på Youtube under 2k views så fortfarande inte direkt mainstream.. Mycket fokus på Nordamerika när det kommer till positionering dock av förklarliga skäl
Citera
2021-02-27, 06:50
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoShowJones
Tror också starkt på att råvaror kommer ha en fin framtid!

Hoppas särskilt på silver men verkar lurigt.. Har köpt AuAg silver bullet fonden för exponering

Försöker nu utöka mot andra marknader också. Uran, olja och övriga metaller känns mest intressant

https://youtu.be/hqkofC_XF-w

En till bra kanal på Youtube under 2k views så fortfarande inte direkt mainstream.. Mycket fokus på Nordamerika när det kommer till positionering dock av förklarliga skäl
Han hade mycket vettigt att säga, tackar.

Ja, jag får nog ge mig och peta in lite i silver och guld efterhand också.

Satt och tittade på en kangaroo på tavex men lät bli köp. Men fint är guld.
Och jag förstår vad som attraherar goldbugsen. Preciousssss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in