2021-08-17, 22:26
Medlem
NewYork går full 1984. Inga medicinska undantag. Om du har sjukdomar som gör stt du inte kan ta vaccinet enligt din läkare, så är du utestängd från allt. Att det sker i just USA, må så vara i en woke delstat, är historiskt och spektakulärt. Auktoritära frihetsinskränkningar i världens symbol för individuell frihet. Där du har konstitutionell rättighet att bära vapen för att skydda dig från statliga övergepp. Ja, det var därför den rättigheten kom till. Staten skall icke ha våldsmonopol. Räkna med ett jäva liv!

https://youtube.com/watch?v=qz3KdYd081A&feature=share
Citera
2021-08-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
ÄR FHMs pressträffar slut nu? Kan inte se att det annonserar om någon kommande pressträff alls. Ett tecken på att pandemin nu är över för Sveriges del.
Bara torsdagar i nuläget.
Citera
2021-08-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
ÄR FHMs pressträffar slut nu? Kan inte se att det annonserar om någon kommande pressträff alls. Ett tecken på att pandemin nu är över för Sveriges del.

Nej och nej igen. Pressträffar på torsdagar. Men det kanske blir att idissla samma tugg om och om igen. Därför har dom tagit en sommarpaus.
Jag misstänker att nästa gång man har något nytt att säga blir det om skolstart. Men det är så dags nu. Eleverna är tillbaka på ett antal skolor.
Citera
2021-08-17, 22:38
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nej och nej igen. Pressträffar på torsdagar. Men det kanske blir att idissla samma tugg om och om igen. Därför har dom tagit en sommarpaus.
Jag misstänker att nästa gång man har något nytt att säga blir det om skolstart. Men det är så dags nu. Eleverna är tillbaka på ett antal skolor.
På torsdagarna kommer också FoHM veckorapport. Allt av intresse som FoHM ger på presskonferenserna skrivs också i veckorapporten. Det kan ju dok vara intressant att höra pressens frågor och även vad de andra myndigheterna säger. Men jag föredrar faktiskt veckorapporterna framför presskonferenserna.
Citera
2021-08-17, 22:43
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
NewYork går full 1984. Inga medicinska undantag. Om du har sjukdomar som gör stt du inte kan ta vaccinet enligt din läkare, så är du utestängd från allt. Att det sker i just USA, må så vara i en woke delstat, är historiskt och spektakulärt. Auktoritära frihetsinskränkningar i världens symbol för individuell frihet. Där du har konstitutionell rättighet att bära vapen för att skydda dig från statliga övergepp. Ja, det var därför den rättigheten kom till. Staten skall icke ha våldsmonopol. Räkna med ett jäva liv!

https://youtube.com/watch?v=qz3KdYd081A&feature=share

Förfärligt, men skönt för dem att de har fungerande stater att fly till. För det är väl inga reserestriktioner mellan stater?

Om Sverige kommer med något liknande så är vi inlåsta i landet.
Citera
2021-08-17, 23:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Många länder kräver nu covidpass för att få komma in på köpcentrum och nöjesställen. Systemet ses som nödvändigt för att hålla samhällena öppna, samtidigt som många också tycker att det diskriminerar den som inte vaccinerat sig.

I Sverige är ungefär 6 av 10 positiva till att införa passen även här, visar en Sifoundersökning som TV4Nyheterna beställt.
https://www.tv4.se/artikel/1cdOCkLsqIguFzYxGopSM6/ny-undersoekning-sa-manga-av-svenskarna-vill-ha-covidpass

Där ser man, då finns det ett stöd för det här med.
Citera
2021-08-17, 23:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vaccinerna hjälper inte tillräckligt bra. Därför kan man inte förutsätta att personer i riskgrupperna tål att utsättas för viruset, bara för att dom är vaccinerade.

Citat från artikeln i Dagens Nyheter:
Ett äldreboende i Linköping och ett annat i Söderköping har drabbats av covidutbrott. Bland de smittade finns både boende och personal och en person vårdas nu på sjukhus.

– En kvalificerad gissning är att det är någon ovaccinerad person som har burit på smittan, säger Östergötlands smittskyddsläkare Jens Raffelsberger.

...
Exakt hur smittan tagit sig in på äldreboendena är enligt Jens Raffelsberger omöjligt att befästa, eftersom det råder samhällsspridning av covid-19.
...
Samtliga boende som smittats ska ha varit vaccinerade, men inte all personal.

– Alla över 16 år i regionen har erbjudits vaccin och det är vår starka rekommendation att särskilt de som möter särskilt känsliga personer i arbetet ska vaccinera sig, säger Jens Raffelsberger.
...
Smittoutbrotten har föregåtts av flera månader utan covidfall inom äldrevården i de aktuella kommunerna. Men enligt Jens Raffelsberger kommer de inte som någon större överraskning.

– Smittan kan absolut drabba äldre igen, lika väl som andra grupper. Det finns alltid en osäkerhet kring vaccinernas skyddseffekt, speciellt hos personer med nedsatt immunförsvar, säger han.
...
Jens Raffelsberger bekräftar det vi redan vet: att vaccinerna är långtifrån perfekta.

Vem är det som vårdas på sjukhus? Gamling eller personal, vaccinerad eller ovaccinerad? Trist att de inte kan skriva klarspråk.
Citera
2021-08-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Regionerna kör alltså två olika sätt.

Ett sätt är att de föredrar samtycke men accepterar mognadsbedömning. Ett annat sätt är att de föredrar mognadsbedömning men accepterar samtycke.

Citat från länken jag länkade och som du tycker jag bör läsa om.
Handlar om förstahandsval
Regioner som i första hand har valt att inhämta samtycke från vårdnadshavare kan i andra hand utföra en mognadsbedömning. Detta kan till exempel ske om vårdnadshavarens samtycke av någon anledning inte kan inhämtas, men om ungdomen själv vill vaccineras.

Ett exempel på en region som gör på detta sätt vid vaccinering av ungdomar är Kalmar.

I region Gotland har man i stället valt att göra en mognadsbedömning i första hand.
https://www.lakemedelsvarlden.se/regionerna-gor-olika-nar-ungdomar-vaccineras/

Regionerna tillämpar dock olika strategier för att vaccinera minderåriga, rapporterar Dagens Nyheter. Vissa regioner kräver i första hand samtycke från vårdnadshavare – andra inte.

I den förstnämnda gruppen ingår Stockholm, Västra Götaland, Jämtland Härjedalen, Värmland, Södermanland, Östergötland, Kalmar, Jönköping, Kronoberg, Blekinge och Halland. Andra regioner gör i första hand en mognadsbedömning. Här handlar det om Skåne, Västerbotten, Uppsala, Gotland, Örebro, Västmanland, Dalarna och Gävleborg.

Norrbotten och Västernorrland har inte »specificerat föredragen lösning«, enligt Dagens Nyheter.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/08/regioner-borjar-vaccinera-minderariga-ungdomar/

Jag fick för mig att Norrbotten enbart accepterade samtycke. Men nu ser jag att jag hade fel. Norbotten accepterar även mognadsbedömning.
https://www.norrbotten.se/sv/Om-Region-Norrbotten/Press/Pressmeddelanden-2021/Nu-oppnar-vaccinationsbokningen-for-16-17-aringar/

Kanske du då kan säga vilka regioner som inte skulle acceptera mognadsbedömning? För jag känner inte till en enda region.

Ibland är de blindaste de som satt sig på höga hästar. Kanske luften där uppe är för tunn, eller kanske är det svårt att se något annat en sin egen förträfflighet?
Förstår du inte texten du länkar eller vad menar du? Läs den igen. Men jag ger dig rätt i att den regionen du först nämnde (och några andra) sannolikt inte skulle få på fingrarna om du gjorde en anmälan - vilket är beklagligt. Men nej, vi kommer alltså inte se några uppradade barn i korridorer som vaccineras utan att deras vårdnadshavare kunnat sätta sig emot det. Lugn.
Citera
2021-08-17, 23:39
Medlem
madeinflens avatar
Från att varit rädd för viruset känner jag nu mer rädsla över vart världen är på väg i denna kollektiva galenskap. Fucking riktigt listigt och välarbetad plan att skapa rädsla för att sedan introducera EN sann utväg. Vaccinering.
Kommer vi att få uppleva en fri rörlighet igen? Ibland tvivlar jag. En riktigt äcklig sörja det här alltså
Citera
2021-08-17, 23:39
Medlem
Money2spends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vem är det som vårdas på sjukhus? Gamling eller personal, vaccinerad eller ovaccinerad? Trist att de inte kan skriva klarspråk.
Fet eller vältränad? Etnicitet? Stressnivå?
Vitaminniåver? Rökare? O.S.V,

Alla rapporter är fejk så länge personernas HELA tillstånd inte tillkännages.
Citera
2021-08-17, 23:43
Medlem
Nu stiger dödstalen i israel , det har ju hela tiden sagts att visst smittan ökar men dödstalen är ju låga så vaccinerna fungerar som det va tänkt ( som givetvis ingen sa innan) men vad skall man nu drar till med?

Kanske, att visst dödstalen är höga för människor men katterna verkar mår prima!
Citera
2021-08-17, 23:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money2spend
Fet eller vältränad? Etnicitet? Stressnivå?
Vitaminniåver? Rökare? O.S.V,

Alla rapporter är fejk så länge personernas HELA tillstånd inte tillkännages.

Mjae, vi har ju patientsekretessen att ta hänsyn till. Men det hade varit väldigt intressant att få hela bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in