2021-08-17, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tack och lov för att det finns mer människor som funderar över den bristande moral och empati en partiledare för KD har visat när hon ska ut och skaffa den bostad hon absolut vill ha, till det pris hon vill betala.

Det är inte privat när en offentlig person, särskilt någon av Ebba Busch sort plågar en ådring, i strid med KDs politiska budskap. En legitim frågeställning är om vilka åldringar KD värnar om när partiledaren springer runt och roar sig med Margaux under en pandemi och sedan söker upp Esbjörn för att avhända honom de fastigheter hon vill ha, med ett ensidigt avtal upprättat av Theo, Margaux bror som är mäklare på Sjönära.

När Ebba Busch attackerar Esbjörn, och alla i hans närhet med smutskastning och förtal på samma Facebook hon framför KDs politik är det inte hennes privatliv lägre om hur hon går på jakt i bostadsträsket. Det är så vidrigt att till och med en åklagare reagerar.

Alla som förtalas av Ebba Busch är äldre ostraffade medborgare. Deras integritet har kränkts av Ebba Busch, trots att de har inte gjort något annat än att de tillhör Esbjörn och Binninges umgänge.

När hon stämmer en medborgare in i domstol har hon en fördel i bevishänseende när ord ska vägas mot ord. Hon tillhör en krets som anses ha hög trovärdighet. Att påstå att hon ljuger eller att alla hennes utsagor inte stämmer överens med sanningen skulle vara svårt för motparten, innan Ebba fått sitt strafföreläggande, trots att spadar är spadar enligt Ebba Busch!

Nu anser hon att strafföreläggandet för grovt förtal är felaktigt. Men hon skrev under, för att slippa bli dömd i domstol. De betyder att hon har något gemensamt med Binninge som också ser på sig själv som oskyldigt dömd.

Den bristande moralen hos Esbjörn nämner du inte. Mannen som inte dök upp på tillträdesdagen som en riktig helig svensk medborgare. Mannen som som inte vill betala skadestånd till flickan han skada.
Och Esbjörns vänner som attackera Busch! Kontakta media i försök att pressa Busch att vika som skulle byta som svensk lag
Ombudet som spred själv intresset av hans dömda brott med gå till media och informera han polisanmäld henne. Om han förlora klienter under den tidsperioden berodde mer på han själv.
2021-08-17, 19:35
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Det finns en anledning till att både Esbjörns och Ebbas mäklare kommit fram till ett mycket lägre pris.

Om du kollar i taxeringen så är i princip huset inte värt någonting (875000) och utgår taxeringen då på att det är i beboligt skick… det är marken som har ett stort värde i taxeringen.

Problemet med det är att du inte får riva huset och det kommer kosta köparen 2-3 miljoner att få det beboligt. Hade man kunnat riva huset och bygga nytt, så hade man säkerligen fått mycket mer för fastigheten.

Det är därför inte ens Densia satt ett pris i närheten av 5,7 miljoner.

Jag har gjort två st taxeringar och denna är kanske i översta regionen då vissa saker som finns men är ytterst tveksamt som vattnet samt elen är ju inte direkt tillfredsställande
denna gjorde jag innan Anticimex besiktning var online.

Jag gjorde om det med 2018-2020 i stället för den jag hade innan 2018, 2019 och 2020
Sen la jag till el då det finns men är innan 1960 så det anser jag som både farligt och ej funktionell
och helt rätt trä på utsidan missade det sist.
Jag la även till sommarvatten, men tveksamt att det fungerar då ingen verkar ha använt huset på 20 år och då fick jag 13 poäng.
jag gjorde taxeringen på Marielund 7:1 då fastigheterna ej är samfastade 3270 m2
Det gick ej göra en taxering på den andra tomten Marielund 4:77 421 m2
Se nedan:

Beräknat taxeringsvärde avser fastighetstaxeringsår 2018, 2019 och 2020

« Tillbaka
Beräknat taxeringsvärde är 3 023 000 kr
Tomtmark riktvärde, kr 2 583 000
Bostadsbyggnad riktvärde, kr 440 000
Taxeringsvärde, kr 3 023 000

Uppgifter som du beräknat på
Värdeområde
Värdeområde nummer 0380409
Gemensamma uppgifter för tomt och bostadshus
Bebyggelse Friliggande småhus
Är tomten en egen fastighet eller inte? (Fastighetsrättsliga förhållanden) Tomten är en egen fastighet
Tomten ingår i ett grupphusområde Nej
Tomt
Tomtens areal, m² 3 270
Avståndet till hav, sjö eller vattendrag 0 - 75 m, med egen strand (klass 1, strand)
Dricksvatten Kommunalt/enskilt sommarvatten
Wc-avlopp Saknas
Va-klass 5
Beräknat taxeringsvärde tomtmark, kr 2 583 000
Bostadshus
Värdeår 1929
Boyta, totalt, m² 120
Värdeyta, m² 120
Standardpoäng, totalt 13
Beräknat taxeringsvärde bostadsbyggnad, kr 440 000
2021-08-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
En liten fågel har viskat i mitt öra att Johann Binninge talade sanning om värderingen på 5,7 miljoner kr. .

Det finns nämligen ett taxeringsvärde för Esbjörns fastigheter som är beräknat utifrån gällande riktvärdeangivelser vid den allmänna fastighetstaxeringen 2021. Nivååret är 2019. Utifrån detta taxeringsvärde har det teoretiska marknadsvärdet i 2019 års prisnivå beräknas till 5 653 000 kr.

https://anonfiles.com/L6Bcw0Cau4/AFT_2021_Ber_kning_av_taxeringsv_rde_003_pdf

Varje gång någon skall plantera en ny trådsanning, så inleds det hela med saker som "En liten fågel har viskat i mitt öra".

Det finns ju knappt ett enda rätt i det "dokumentet", som lustigt nog också saknar all form av referens till var det kommer ifrån och vem som har satt samman det. En typisk efterhandskonstruktion framtaget av ett troll som inte har något bättre för sig.

Plötsligt inser jag, att det är precis med fastighetstaxeraren som med ledsagaren. Det är en fiktiv figur. Något som bara har existerat i huvudet på en paranoid pedofil.

Intressant nog påstås inledningsvis att grunderna för beräkningarna är baserade på många fastighetsvärderingar gjorda av mäklarfirmor, och detta skall då borga för korrekt beräknade teoretiska värdet - ergo, facit är en mäklares värdering.

Och tänka sig, en mäklare har värderat den aktuella fastigheten. Värde, 4 200 000 +/- 200 000 kr.

Och tänka sig, när Esbjörn själv lät göra en faktisk värdering, så landade den på i princip samma belopp vid aktuell värdetidpunkt.

Ja, man kan undra varför Esbjörn inte har skickat in det enda dokument i hela universum, som faktiskt skulle ha talat till hans fördel, om det hade existerat.

Men nej, ett fullständigt inkognito papper med lite text på som konstruerats i efterhand, har inget värde i en domstol.

Och det är bara en stolle som lyssnar på vad små fåglar har att säga, som tror att det skulle ha det ens i en tråd på flashback
2021-08-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag har gjort två st taxeringar och denna är kanske i översta regionen då vissa saker som finns men är ytterst tveksamt som vattnet samt elen är ju inte direkt tillfredsställande
denna gjorde jag innan Anticimex besiktning var online.

Jag gjorde om det med 2018-2020 i stället för den jag hade innan 2018, 2019 och 2020
Sen la jag till el då det finns men är innan 1960 så det anser jag som både farligt och ej funktionell
och helt rätt trä på utsidan missade det sist.
Jag la även till sommarvatten, men tveksamt att det fungerar då ingen verkar ha använt huset på 20 år och då fick jag 13 poäng.
jag gjorde taxeringen på Marielund 7:1 då fastigheterna ej är samfastade 3270 m2
Det gick ej göra en taxering på den andra tomten Marielund 4:77 421 m2
Se nedan:

Beräknat taxeringsvärde avser fastighetstaxeringsår 2018, 2019 och 2020

« Tillbaka
Beräknat taxeringsvärde är 3 023 000 kr
Tomtmark riktvärde, kr 2 583 000
Bostadsbyggnad riktvärde, kr 440 000
Taxeringsvärde, kr 3 023 000

Uppgifter som du beräknat på
Värdeområde
Värdeområde nummer 0380409
Gemensamma uppgifter för tomt och bostadshus
Bebyggelse Friliggande småhus
Är tomten en egen fastighet eller inte? (Fastighetsrättsliga förhållanden) Tomten är en egen fastighet
Tomten ingår i ett grupphusområde Nej
Tomt
Tomtens areal, m² 3 270
Avståndet till hav, sjö eller vattendrag 0 - 75 m, med egen strand (klass 1, strand)
Dricksvatten Kommunalt/enskilt sommarvatten
Wc-avlopp Saknas
Va-klass 5
Beräknat taxeringsvärde tomtmark, kr 2 583 000
Bostadshus
Värdeår 1929
Boyta, totalt, m² 120
Värdeyta, m² 120
Standardpoäng, totalt 13
Beräknat taxeringsvärde bostadsbyggnad, kr 440 000

Då har vi 2 olika taxeringsvärde i tråden.

En (se ovan enl Ebba-klanen) som inte kan räkna ut markvärdet på hela fastigheten o en som (se nedan) som kan räkna ut vad markvärdet är på hela fastigheten. (finns länk några inlägg bakåt på den väl utförda o tydliga uträkningen. Tack!)

5.3 BERÄKNAT TAXERINGSVÄRDE
Markvärde: 3 384 000 kr
Byggnadsvärde: 856 000 kr
Taxeringsvärde: 4 240 000 kr
6. MARKNADSVÄRDE
En småhusenhets taxeringsvärde ska bestämmas till 75 % av dess marknadsvärde.
Utifrån detta förhållande kan det teoretiska marknadsvärdet i 2019 års prisnivå beräknas till
5 653 000 kr (4 240 000 kr/0,75).
2021-08-17, 20:16
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Då har vi 2 olika taxeringsvärde i tråden.

En (se ovan enl Ebba-klanen) som inte kan räkna ut markvärdet på hela fastigheten o en som (se nedan) som kan räkna ut vad markvärdet är på hela fastigheten. (finns länk några inlägg bakåt på den väl utförda o tydliga uträkningen. Tack!)

5.3 BERÄKNAT TAXERINGSVÄRDE
Markvärde: 3 384 000 kr
Byggnadsvärde: 856 000 kr
Taxeringsvärde: 4 240 000 kr
6. MARKNADSVÄRDE
En småhusenhets taxeringsvärde ska bestämmas till 75 % av dess marknadsvärde.
Utifrån detta förhållande kan det teoretiska marknadsvärdet i 2019 års prisnivå beräknas till
5 653 000 kr (4 240 000 kr/0,75).

Det skiljer på ska och Tanken är

Tanken är att det ska motsvara 75 % av marknadsvärdet på fastigheten. Hur stort marknadsvärdet är avgörs av:

Citat:
Riktvärde – beslutas utifrån det värdeområde som fastigheten ligger i. Ett värdeområde bestäms genom att man analyserar snittet på försäljningspriserna från de två senaste åren innan taxeringstillfället, samt yttre faktorer som buller från motorväg.
Tomtvärde – värdering av tomt utgår från en normaltomt i värdeområdet. Sedan påverkar individuella faktorer som storlek, närhet till vatten, vilken typ av bebyggelse du har på din tomt, samt om du har dricksvatten och wc-avlopp.
Byggnadsvärde – beräknas utifrån ett normhus i området. Därefter påverkar vilken typ av fastighet du har och i vilken standard som fastigheten är både utvändigt och invändigt, samt storleken på fastigheten.

https://www.svenskfast.se/guider/taxeringsvarde/

Sen OM man ser på standarden så är huset övertaxerat med mycket då det endast är 13 poäng.
när jag skrev den förra taxeringen visste jag inte att dom var samtaxade. så ja det skiljer men den var taxerad fel då taxeringen gjordes för ett år sen, i dag är det naturligtvis annorlunda. och om ett år ser de säker annorlunda ut mot i dag.
men ärligt så är det förra årets taxering det borde gälla.
2021-08-17, 20:38
Medlem
Borde inte denna värdering ha lämnats in med expressfart till tingsrätten om den är till värde för försvaret i tvisten? Om inte, varför?
2021-08-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det skiljer på ska och Tanken är

Tanken är att det ska motsvara 75 % av marknadsvärdet på fastigheten. Hur stort marknadsvärdet är avgörs av:

https://www.svenskfast.se/guider/taxeringsvarde/

Sen OM man ser på standarden så är huset övertaxerat med mycket då det endast är 13 poäng.
när jag skrev den förra taxeringen visste jag inte att dom var samtaxade. så ja det skiljer men den var taxerad fel då taxeringen gjordes för ett år sen, i dag är det naturligtvis annorlunda. och om ett år ser de säker annorlunda ut mot i dag.
men ärligt så är det förra årets taxering det borde gälla.

Bla. Bla. Bla.

Läge, läge, och läge är det enda som är relevant när värdet på en fastighet diskuteras.

Du svamlar och vet inte ett skit om vad en fastighet av Esbjörns storlek i Marielund, med strandremsan är värd. Ebba Busch vet, och hon vill undvika att övriga marknaden får visa det genom en öppen budgivning.

Eller så vet du det din bedragare.
2021-08-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Bla. Bla. Bla.

Läge, läge, och läge är det enda som är relevant när värdet på en fastighet diskuteras.

Du svamlar och vet inte ett skit om vad en fastighet av Esbjörns storlek i Marielund, med strandremsan är värd. Ebba Busch vet, och hon vill undvika att övriga marknaden får visa det genom en öppen budgivning.

Eller så vet du det din bedragare.

Vi kan väl utgå från att den är värd ungefär 4,6M? Det är ju det som värderingarna som utförts av två olika mäklare påvisar.
2021-08-17, 20:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Borde inte denna värdering ha lämnats in med expressfart till tingsrätten om den är till värde för försvaret i tvisten? Om inte, varför?

Det skulle man ju kunna tycka, att den borde ha lämnats in till Uppsala Tingsrätt med expresskurir på löddrig häst i värsta fall men så är inte fallet, inget nytt har hänt sedan E*björns advokaters svar i fredags.

https://anonfiles.com/t7W986Cbu2/Uppsala_TR_T_8555-20_Dagboksblad_2021-08-17_pdf
2021-08-17, 20:46
Medlem
Citat:

Mycket riktigt. Att så inte skett är så klart för att det är en efterhandskonstruktion, ett falsarium.
Peddot sa 5.7 mille, och då ordnar trollen ett "dokument" som säger det.

Hade det varit ett "verkligt" dokument, hade det så klart hamnat i domstolen i rödaste rappet. Men inte ens peddot kunde med att skicka in ett rent falsarium till domstolen.
2021-08-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det skulle man ju kunna tycka, att den borde ha lämnats in till Uppsala Tingsrätt med expresskurir på löddrig häst i värsta fall men så är inte fallet, inget nytt har hänt sedan E*björns advokaters svar i fredags.

https://anonfiles.com/t7W986Cbu2/Uppsala_TR_T_8555-20_Dagboksblad_2021-08-17_pdf

Ja, verkligen märkligt. Vad tror ni som är så säkra på att den här indikationen på fastigheten är mer korrekt än de tidigare kring varför det ej har kommit in till tingsrätten?

Tack för dagboksbladet förresten Reimer.
2021-08-17, 21:03
Medlem
Xius avatar
Citat:

Kanske beror på att vem som helst kan göra detta, och att det inte är en värdering av en fastighet.
Ser ut som att den första skapades igår.
https://www7.skatteverket.se/portal/fastighet-beraknataxeringsvarde/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in