2021-08-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Oj, så det är endast den missen att inte avtalet kommit lantmäteriet tillhanda som gör att det inte kan användas och att det ifall det hade registrerats varit solklart gällande. Vilken fadäs - vem är ansvarig för den - är det han som upprättade avtalet/testamentet?
Du får det att låta som en petitess - vilket nog säger det mesta.
Varför har vi ens lagar när så många verkar tycka att de ändå ite behöver följas...
2021-08-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tvärtom vad du skriver!

HD har i en prejudicerande dom gett vägledning om att man behöver inte kunna ord som hävning och hävningsförklaring, om man häver, säger upp, bryter ett avtal eller ångrar sig om motparten uppfattat det.

Esbjörn har försökt att betala tillbaka handpenningen, Ebbas prestation. Det ger honom pluspoäng.

Visst ska man ha juridiska grunder till hävningen eller bra skäl/grunder till avtalsbrottet. Saknas juridisk grund för hävningen blir det skadestånd till motparten. Det blir att ersätta de ekonomiska skador man orsakat i och med avtalsbrottet.
Att han försöker betala tillbaka handpennings innan man kommit överens om eventuella detaljer kring en eventuell hävning ger allt annat än pluspoäng. Det är mer åt det bedrägliga hållet.
2021-08-17, 17:04
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Om ni kollar på denna uträkning med utgångspunkt i faktumet att Taxeringsvärdet ska vara 75% av en fastighets värde kommer vi fram till att värdet på denna fastighet är 5 653 000 kr snubblande nära de 5,7 Binninge hävdat skulle jag vilja säga.
https://cdn-129.anonfiles.com/L6Bcw0Cau4/e47b90bc-1629141207/AFT%202021%20Beräkning%20av%20taxeringsvärde%20(00 3).pdf

Om den skulle vara värd det, är det ju typ oändligt inkompetent av Binninge att inte lyckats skaka fram en värdering på ett sådant belopp ens på ett halvår...
2021-08-17, 17:18
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du får det att låta som en petitess - vilket nog säger det mesta.
Varför har vi ens lagar när så många verkar tycka att de ändå ite behöver följas...
Om det varken är Esbjörn eller Matz som är skyldiga till att avtalet/testamentet inte kommit in till lantmäteriet utan han som upprättade det som underlåtit det så kan ju frågan om avtalets giltighet komma i ett annat läge. Dog förresten inte denne man? Är det därför som avtalet/testamentet inte kommit att bli registrerat?

Det där med att inte följa lagar var ju riktigt roligt - Ebba Ebba lilla...
2021-08-17, 17:23
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Om den skulle vara värd det, är det ju typ oändligt inkompetent av Binninge att inte lyckats skaka fram en värdering på ett sådant belopp ens på ett halvår...

Anledningen till att den inte är inlämnad som bevis är inte svårt att förstå.
Frågan är väl om det inte är snudd på bedrägeri om ett ombud tar fram och presenterar en tvivelaktig värdering för sin klient för att få den till att fortsätta ett hopplöst case som bara generar inkomster till ombudet.
2021-08-17, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Väl talat, Vresrosen.

Hur i helsike kan det komma sig att en Partiledare för ett kristet riksdagsparti beter sig så svinigt mot en gammal människa för att komma över hans släktgård. Som lök på laxen som ledare för ett 4% parti inför valåret. Det är mycket underligt i Ebbas agerande som jag tror får sin förklaring i hennes skolning.

Är man skolad i tanken om individualistisk framgång till varje pris så kanske det är lättare att förstå det som någon i Ebbas närmaste krets uttrycker det,

Citat: – Hon ger sig aldrig, backar aldrig. Det är en helt enastående förmåga men också en nyckel i detta. Hon har aldrig förlorat och tänker aldrig förlora, säger en av källorna till DN.
https://www.aftonbladet.se/supernytt/news/kaellor-kd-har-vaedjat-till-
-------------------------------------------
Framgångsteologi är en kristen teologisk riktning som särskilt betonar att välsignelse är Guds vilja för den kristne, i bemärkelsen materiellt välstånd och helande, och att Bibeltrogen tro, positivt tänkande och tiondegivande leder till välgång och välmående. I sin extrema form innebär det övertygelsen att alla kan bli helade och leva i ekonomiskt överflöd idag genom att bli Bibeltrogna kristna.

Också motsatsen: att sjukdom, handikapp och olyckshändelser som drabbar enskilda personer är Guds straff för individens personliga synd och otro.

Den största svenska inriktning som har företrätt framgångsteologin är trosrörelsen, med församlingen Livets Ord i Uppsala i spetsen. Församlingen använde begreppet framgångsteologi i sin egen litteraturutgivning på 1980-talet, men använder inte termen idag.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Framg%C3%A5ngsteologi
--------------------------------------------
Livets ord är där Ebba gick i skolan och rimligen fostrades i det etiska handikapp vilket förutsätter den obarmhärtighet hon visar (den av mörka krafter styrda) Esbjörn Bolin.

Det finns också fog att fråga sig om medgörarna i detta skamgrepp på den åldriga Esbjörn Bolin även dom har sina rötter hos framgångsteologiska Livets ord vilket förklarar deras osvikliga stöd till ledaren hur illa hon än beter sig.

Inte går det att förstå Ebbas förryckta begär efter Esbs fastighet och bortse från att framgångsteologin ger henne all rätt att bete sig hjärtlöst och inhumant mot Esb.

Tack och lov för att det finns mer människor som funderar över den bristande moral och empati en partiledare för KD har visat när hon ska ut och skaffa den bostad hon absolut vill ha, till det pris hon vill betala.

Det är inte privat när en offentlig person, särskilt någon av Ebba Busch sort plågar en ådring, i strid med KDs politiska budskap. En legitim frågeställning är om vilka åldringar KD värnar om när partiledaren springer runt och roar sig med Margaux under en pandemi och sedan söker upp Esbjörn för att avhända honom de fastigheter hon vill ha, med ett ensidigt avtal upprättat av Theo, Margaux bror som är mäklare på Sjönära.

När Ebba Busch attackerar Esbjörn, och alla i hans närhet med smutskastning och förtal på samma Facebook hon framför KDs politik är det inte hennes privatliv lägre om hur hon går på jakt i bostadsträsket. Det är så vidrigt att till och med en åklagare reagerar.

Alla som förtalas av Ebba Busch är äldre ostraffade medborgare. Deras integritet har kränkts av Ebba Busch, trots att de har inte gjort något annat än att de tillhör Esbjörn och Binninges umgänge.

När hon stämmer en medborgare in i domstol har hon en fördel i bevishänseende när ord ska vägas mot ord. Hon tillhör en krets som anses ha hög trovärdighet. Att påstå att hon ljuger eller att alla hennes utsagor inte stämmer överens med sanningen skulle vara svårt för motparten, innan Ebba fått sitt strafföreläggande, trots att spadar är spadar enligt Ebba Busch!

Nu anser hon att strafföreläggandet för grovt förtal är felaktigt. Men hon skrev under, för att slippa bli dömd i domstol. De betyder att hon har något gemensamt med Binninge som också ser på sig själv som oskyldigt dömd.
2021-08-17, 18:26
Medlem
Citat:
När hon stämmer en medborgare in i domstol har hon en fördel i bevishänseende när ord ska vägas mot ord. Hon tillhör en krets som anses ha hög trovärdighet. Att påstå att hon ljuger eller att alla hennes utsagor inte stämmer överens med sanningen skulle vara svårt för motparten, innan Ebba fått sitt strafföreläggande, trots att spadar är spadar enligt Ebba Busch!
trams som detta antyder att du inte gått färdigt lågstadiet.
den enda fördelen Ebba har i bevishänseende är ju att hon gjort saker rätt och Esbjörn har gjort saker fel. Det ger i nästa alla sammanhang en fördel - oavsett vem man är.

Ebba hade ju i sak inte fel angående binnige.
2021-08-17, 18:28
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Alla som förtalas av Ebba Busch är äldre ostraffade medborgare. Deras integritet har kränkts av Ebba Busch, trots att de har inte gjort något annat än att de tillhör Esbjörn och Binninges umgänge.

Vilka är det som är ostraffade medborgare Inte M-gård inte Esb Inte MPL inte Binninge har jag glömt någon MZ kanske
2021-08-17, 18:29
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Kan tänka mig att det steget föregicks av ett annat, nämligen att Ebba fick chansen att undgå röja tystnaden.....eller hur, om vi tänker efter....men då kom hennes motdrag med hot om stämning

Och innan det, så kunde Esbjörn tagit kontakt med Ebba, träffat Ebba, eller skickat ett ombud på Ebba.

Nej Binninges val av taktik, var Facebookvarianten, att göra Ebba mör via media. Inte att försöka reda ut det via juridiken och diplomatiska diskussioner.
2021-08-17, 18:39
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Tack och lov för att det finns mer människor som funderar över den bristande moral och empati en partiledare för KD har visat när hon ska ut och skaffa den bostad hon absolut vill ha, till det pris hon vill betala.

Det är inte privat när en offentlig person, särskilt någon av Ebba Busch sort plågar en ådring, i strid med KDs politiska budskap. En legitim frågeställning är om vilka åldringar KD värnar om när partiledaren springer runt och roar sig med Margaux under en pandemi och sedan söker upp Esbjörn för att avhända honom de fastigheter hon vill ha, med ett ensidigt avtal upprättat av Theo, Margaux bror som är mäklare på Sjönära.

När Ebba Busch attackerar Esbjörn, och alla i hans närhet med smutskastning och förtal på samma Facebook hon framför KDs politik är det inte hennes privatliv lägre om hur hon går på jakt i bostadsträsket. Det är så vidrigt att till och med en åklagare reagerar.

Nu anser hon att strafföreläggandet för grovt förtal är felaktigt. Men hon skrev under, för att slippa bli dömd i domstol. De betyder att hon har något gemensamt med Binninge som också ser på sig själv som oskyldigt dömd.

Har Ebba upprättat ett ensidigt avtal med Esbjörn också? Vad gäller det? Vem ska ge vem en gåva?
2021-08-17, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Du har inte full insikt hur minnesproblem funkar va? Det är ganska vanligt att man kommer i håg saker i lite svepande drag. Men man har svårt att planera saker i tidsföljd. Eller när i tid saker hände.

Om man utsätts för stress, är det nästan omöjligt att minnas vad som hände och man kan till och med upplevas förvirrad. Medan om man sitter hemma i lugn och ro vid sitt köksbord kan man minnas och föra komplicerade samtal.

Ja det är ju precis fett. Jag Ebba har ertappats med massa lögner och halvsanningar.
• Två mäklare.
• Mäklare på plats.
• Lovat att häva köpet.
• Sagt att hon fått Esbjörns brev, för att nu ta tillbaka det läste jag för ett par inlägg sedan.
• Säger att Majken och Matz har ekonomiska intressen i huset.
• Att Majken har ekonomiska intressen i huset har hon inga som helst belägg för. Enligt obekräftade källor kan hon kanske budat på huset en gång. Samt att hon ärvt ett brödrapar vars arv annars skulle gå till allmäns arvsfonden. Och de brukar alltid testa hos kammarkollegiet om det finns minsta oklarheter. Så det arvet torde vara okey.
• Hon har inga belägg för att Matz har ekonomiska intressen i huset. Han kanske vill ärva det och bruka det som sommarhus. Då finns det inga ekonomiska intressen.
• Ebba säger att Esbjörn kontaktade andra som visat intresse för huset och hört om de vill buda över. Man undrar varför vi inte hört vad någon av de andra sa.

Du har rätt i att det inte står i kontraktet att pengarna ska sättas in på kontot. Det var observant av dig. Om det har betydelse eller inte vet jag inte. Men det skulle det kanske kunna ha.

Min blick föll på ett par andra saker nu när jag lusläste kontraktet.

6 paragrafen
Avräkning mellan intäkter och kostnader ska ske på tillträdesdagen och justeras. Vad betyder det?
Paragraf 18.
Missuppfattar jag när jag läser att det ska finnas ett övergångskonto tillgängligt hos Mäklarfirman ?
Men det fanns det ju inte, banken och Esbjörn försökte ju den vägen för att kunna återbetala handpenningen.

https://cdn-129.anonfiles.com/H4u8Yb62ue/63a11aec-1628896828/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%202,%20Köpekontrakt.pdf

Det brevet Ebba erkänt att hon fått kanske.

Även om Densias värdering är gjord senare är taxeringsvärdet det samma. Så det var inte jag som hade fel när jag tänkte.
Notars värdering är ju inte heller gjord innan affären. Den är gjord i oktober. Det sägs ha gjorts en muntlig innan affären. Den i augusti och oktober ha visat sig vara exakt överensstämmande i värderings belopp. Så pris ökning du pratar om måste i så fall inte skett mellan augusti och oktober. Utan bara mellan oktober och februari. Låter inte så troligt om du frågar mig.

Jag bara inte tänker bemöta att du påstår att 4,6 miljoner i februari var 3,9 augusti.

Slutligen så lät väll Binninge göra en värdering när han inte ansåg att Ebba hade någon vettig att komma med. Självklart borde Esbjörn låtit göra en egen vädering i augusti. Vem litar på köparens vid en försäljning.

Men att Johann inte gjorde någon är ju inte konstigt. Han var ju inte inkopplad. Dessutom ser det rätt snyggt ut att lämna in en fullgod värdering utan att hålla på och giddra kring den.

Än att som Ebba lämna in taffligt utförd värdering där mäklaren inte varit på plats och även om det klart och tydligt står värderingsdatum påstå att det är ett annat.
Jag tar på mig den som delvis rätt.

Men dels använder jag inte öknamn på Ebba. Typ, jag skulle kunna säga att jag hört folk kalla henne. Ebba ”Linan- bitch” Busch, och påstå att hon drar cola på stureplanskrogarna. ( detta har jag inte hört utan det är enbart ett exempel.)

Och dels så skriver jag alltid när det är mina egna tankar eller teorier. Kanske är faktiskt oxå ett sätt att utrycka att jag spekulerar om något jag inte till hundra vet.

Notars värdering är gjord i augusti, vilket mäklaren kommer vittna om sluta göra dig löjlig inatt framhärda att det är gjord i oktober.

Mäklarstatistik visar en 15% uppgång i Uppsala under tvistetiden, så ja mitt räknexempel är helt korrekt.

Det är också självklart varför Binninge ville ha en värdering med senare värdedatum, istället för att få en korrekt värdering med augusti som värdedatum.
2021-08-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
En liten fågel har viskat i mitt öra att Johann Binninge talade sanning om värderingen på 5,7 miljoner kr. .

Det finns nämligen ett taxeringsvärde för Esbjörns fastigheter som är beräknat utifrån gällande riktvärdeangivelser vid den allmänna fastighetstaxeringen 2021. Nivååret är 2019. Utifrån detta taxeringsvärde har det teoretiska marknadsvärdet i 2019 års prisnivå beräknas till 5 653 000 kr.

https://anonfiles.com/L6Bcw0Cau4/AFT_2021_Ber_kning_av_taxeringsv_rde_003_pdf

Det finns en anledning till att både Esbjörns och Ebbas mäklare kommit fram till ett mycket lägre pris.

Om du kollar i taxeringen så är i princip huset inte värt någonting (875000) och utgår taxeringen då på att det är i beboligt skick… det är marken som har ett stort värde i taxeringen.

Problemet med det är att du inte får riva huset och det kommer kosta köparen 2-3 miljoner att få det beboligt. Hade man kunnat riva huset och bygga nytt, så hade man säkerligen fått mycket mer för fastigheten.

Det är därför inte ens Densia satt ett pris i närheten av 5,7 miljoner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in