2021-08-17, 09:37
Medlem
Mongoprofetens avatar
Varför komplicera det? "De" uttalas som "dem" och "dom". Jag använder endast ett ord "de" och bryr mig inte om det är rätt eller fel. Har gett upp om det här ordet/orden för länge sedan.

De flesta språken har i stort sett ett ord för "de/dom/dem". Istället för att komplicera det.
Citera
2021-08-17, 10:00
Medlem
blobben!!!s avatar
Svenskan har helt klart blivit vulgariserat på ett negativt sätt. Samma gäller för dj- och tj- som har blivit förslappade. Det låter lite som ett barn som läspar.

Svenska språket håller på att bli primitivt. Ett steg i taget mot att bli som danska.
Citera
2021-08-17, 10:17
Medlem
Dranghoffs avatar
Eller så börjar svenska skolan lära ut hur de och dem används, precis som fröknar och magistrar gjorde fram till 80-talet. Eleverna kan väl inte vara så mycket dummare i dag än de var då (även om det inte kan uteslutas). Att gå i skolan i dag verkar på en utomstående handla om något annat än att förvärva kunskaper.
Dessutom är det troligt att språkstudiernas avveckling bidrar till att det blir svårare att fatta även den svenska grammatiken. På den gymnasieskola jag gick på kunde man läsa både latin, grekiska, ryska, italienska, spanska, franska, engelska och tyska. Och många gjorde det. I dag har moderna språk låg status och svenska regeringar och skolmyndigheter har under de senaste 20 åren inte lyft ett finger för att göra ämnena mer attraktiva, tvärtom. Utan goda språkkunskaper fylls landet inte av proaktiva, tänkande medborgare utan av grunda konsumenter som är bra på att shoppa på nätet och suga i sig kvasivetande i sociala medier, men som inte kan skilja mellan de och dem. Än en gång får vi vad vi förtjänar.
Senast redigerad av Dranghoff 2021-08-17 kl. 10:20.
Citera
2021-08-17, 10:19
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
"De" uttalas som "dem" och "dom".

Jag visste inte att ett stort antal människor säger ”Dem förlorade”, ”Dem vann”, och dylikt. Många skriver så, men säger de så? Kan du länka till ett youtubeklipp där folk talar så?

Citat:
Jag använder endast ett ord "de" och bryr mig inte om det är rätt eller fel.

Den reformen – att alltid skriva ”de” har – diskuterats av språkvetare. Men det sättet att skriva kommer nog inte inte att bli vanligt.

Citat:
De flesta språken har i stort sett ett ord för "de/dom/dem".
Engelska, tyska, franska och spanska har i sina standardiserade versioner inte ett pronomen för tredje person pluralis. Vilka språk tänker du på?
Citera
2021-08-17, 10:21
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi
Jag visste inte att ett stort antal människor säger ”Dem förlorade”, ”Dem vann”, och dylikt. Många skriver så, men säger de så? Kan du länka till ett youtubeklipp där folk talar så?

Den reformen – att alltid skriva ”de” har – diskuterats av språkvetare. Men det sättet att skriva kommer nog inte inte att bli vanligt.

Engelska, tyska, franska och spanska har i sina standardiserade versioner inte ett pronomen för tredje person pluralis. Vilka språk tänker du på?

Engelska bland annat. Fast du kan ta vilket språk som helst. Vilket annat språk har komplicerat de/dem/dom så som svenskan?
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-08-17 kl. 10:24.
Citera
2021-08-17, 10:28
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Varför komplicera det? "De" uttalas som "dem" och "dom". Jag använder endast ett ord "de" och bryr mig inte om det är rätt eller fel. Har gett upp om det här ordet/orden för länge sedan.

De flesta språken har i stort sett ett ord för "de/dom/dem". Istället för att komplicera det.

Åmante vill kåmplisera de utan vill skriva såm de uttalas kamman skriva så hä:

Vaffö kåmplicera de? ”De” utalas så ”däm” å ”dåm”. Ja använde ändast ätt ord ”de” å bryr mänte åm de e rätt älle fel. Ha jett upp åm de hä ordet/orden fö länge sen.

De flästa språen ha i stort sätt ätt ord för ”de/dom/dem”. I ställeföå kåmplisera de.
Citera
2021-08-17, 10:33
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Åmante vill kåmplisera de utan vill skriva såm de uttalas kamman skriva så hä:

Vaffö kåmplicera de? ”De” utalas så ”däm” å ”dåm”. Ja använde ändast ätt ord ”de” å bryr mänte åm de e rätt älle fel. Ha jett upp åm de hä ordet/orden fö länge sen.

De flästa språen ha i stort sätt ätt ord för ”de/dom/dem”. I ställeföå kåmplisera de.

Det där var ett dåligt försök. Jag syftade endast på ordet/orden "de/dem/dom". Jag skrev inte att hela språket behöver misshandlas som det gjordes i ditt inlägg.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-08-17 kl. 10:44.
Citera
2021-08-17, 10:39
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Engelska bland annat. Fast du kan ta vilket språk som helst. Vilket annat språk har komplicerat de/dem/dom så som svenskan?

Hur menar du? Standardengelska har ju de två orden ”they” och ”them”. Och sedan har många som inte talar standardengelska svårt med det; de kanske säger ”them know me” (de känner mig).

Och så komplicerar engelsktalande saken med att säga ”they” när de talar om en person och inte vill säga ”he or she”.
Citera
2021-08-17, 10:40
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Hur menar du? Standardengelska har ju de två orden ”they” och ”them”. Och sedan har många som inte talar standardengelska svårt med det; de kanske säger ”them know me” (de känner mig).

Och så komplicerar engelsktalande saken med att säga ”they” när de talar om en person och inte vill säga ”he or she”.

Det är fortfarande mindre krångligt jämfört med svenskan som förvirrar det hela med tre ord.
Citera
2021-08-17, 10:56
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Det där var ett dålig försök. Jag syftade endast på ordet/orden "de/dem/dom". Jag skrev inte att hela språket behöver misshandlas som det gjordes i ditt inlägg.

Jag ville på ett skämtsamt sätt säga att det du föreslår inte skulle leda till att göra saken okomplicerad för dem som har svårt att skriva.

Visst kan vi, som du och några språkvårdare föreslagit, alltid skriva bara ”de”. Det skulle i framtiden kunna leda till en situation när de okunniga säger ”dom” och skriver ”de” därför att ordet ”dem” inte finns i skriftspråket, så att de aldrig ser det. Men det är ju en komplicerad situation i sig.

Vad menar du för övrigt med att du gett upp? Eftersom du förstår hur man använder ”de” och ”dem” kan du väl skriva rätt? De som kan använda orden kommer att tycka att du skriver väl, och de okunniga kommer inte att märka något.
Citera
2021-08-17, 11:02
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Jag ville på ett skämtsamt sätt säga att det du föreslår inte skulle leda till att göra saken okomplicerad för dem som har svårt att skriva.

Visst kan vi, som du och några språkvårdare föreslagit, alltid skriva bara ”de”. Det skulle i framtiden kunna leda till en situation när de okunniga säger ”dom” och skriver ”de” därför att ordet ”dem” inte finns i skriftspråket, så att de aldrig ser det. Men det är ju en komplicerad situation i sig.

Vad menar du för övrigt med att du gett upp? Eftersom du förstår hur man använder ”de” och ”dem” kan du väl skriva rätt? De som kan använda orden kommer att tycka att du skriver väl, och de okunniga kommer inte att märka något.

Det är lätt att göra misstag när man skriver de/dem/dom.

Här är ett exempel på engelska som jämförelse:

He shot them, because they think that guns should be banned.

Att skriva samma mening på svenska blir lite mer komplicerat när man har tre ord att välja mellan. Man tröttnar till slut och kör med "de".

På något sätt blir "de" ett neutralt ord som känns rätt även om det sätts i fel sammanhang.
Citera
2021-08-17, 11:13
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Det är lätt att göra misstag när man skriver de/dem/dom.

Här är ett exempel på engelska som jämförelse:

He shot them, because they think that guns should be banned.

Att skriva samma mening på svenska blir lite mer komplicerat när man har tre ord att välja mellan. Man tröttnar till slut och kör med "de".

På något sätt blir "de" ett neutralt ord som känns rätt även om det sätts i fel sammanhang.

Jo, men man har inte tre ord att välja på på skriven standardsvenska, bara två. Man vet ju att man skall välja mellan ”de” och ”dem”. Om man blir förvirrad av att man alltid säger ”dom”, och inte vet vilket av orden ”de” och ”dem” man skall välja, då är problemet att man är dålig på att skriva överhuvudtaget.

Troligen talar både du och jag så här: ”de fula huset”; ”de fula husen”. Men vi vet att vi skall skriva ”det fula huset”; ”de fula husen”, fastän vi aldrig säger ”det fula huset” med hörbart T.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in