Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Hur stora klimarförändringar tror du att civilisationen kan klara?
Jag är optimist
Kanske är jag optimistisk, men jag tror inte på en total kollaps av vår civilisation. Men, den kan, av flera orsaker, varav den globala uppvärmningen är en, utsättas för stora ansträngningar.
Hur ömtålig är civiliosationen?
När terrorism 2001-09-11 på allvar uppmärksammades och identifierades som ett internationellt hot mot den "västerländska" civilisationen så deklarerade många politiker att dom inte tänkte låta terrorister skada vårt moderna öppna samhälle. Kort därefter hade USA förkastat en rad självklara principer, med ursäkten att det handlade om att bekämpa terrorism. Tortyr accepterades, misstänkta frihetsberövades utan rannsakan och rättegång och omfattande avlyssning och granskning av medborgares telefontrafik och epost utan föregående domstolsbeslut sattes i system.
Öppna gränser "a la Schengen" har visat sig ha minst två svagheter. Vid stora flyktingströmmar och vid pandemier så stänger många länder sina gränser. Kriminalitet som internationella stöldligor, droghandel och trafficking har nytta av öppna gränser och många ser bekämpning av kriminalitet som ett skäl att ha gränskontroller.
Hur kan den globala uppvärmningen hota civilisationen?
Jag tror att torka med efterföljande livsmedelsbrist, svält och stora flyktingströmmar är ett av dom största hoten. En prognos har uppskattat att vi kan komma att se en miljard "klimatflyktingar" för varje grad som Jorden blir varmare.
Här är en prognos som uppskattar att 143 miljoner kommer att fly från ett antal utpekade drabbade områden och kanske så många som 1 miljard totalt kommer att vara på flykt redan 2050.
https://www.ecowatch.com/climate-refugee-2050-2647788456.html
Om det blir så stora flyktingströmmar så kommer det att stängas gränser. Det kommer att krävas omfattande polisiära och militära resurser för att upprätthålla gränser i en sådan situation. Se bara på hur det såg ut i Europa under 2015 då det "bara" kom en dryg miljon flyktingar till Europa varav 378 000 från Syrien. Vad händer om det kommer hundra gånger som många, eller fler?
Lite om tidigare flyktingflöden.
https://www.pewresearch.org/global/2016/08/02/number-of-refugees-to-europe-surges-to-record-1-3-million-in-2015/
Närproducerat och off-grid
Om vi ändå kommer att gå mot en omfattande systemkollaps som en följd av klimatförändringar så tror jag inte att kollapsen kommer att bli global. Däremot tror jag att dom som klarar sig bäst får vara beredda på att försvara sina fördelar mot dom som inte klarat sig så bra och som vill vara med och dela.
Självförsörjning och hög självförsörjningsgrad kommer att bli hedervärt igen. På nationell nivå och på individnivå. Om det blir kärvt på allvar så kommer
off-grid att blomstra. Ungefär 1,7 miljarder globalt och kanske 1/2 miljon i USA beräknas leva off-grid. Dessa har bra förutsättningar att klara en eventuell omfattande systemkollaps.
Jag hoppas vi kan bromsa uppvärmningen innan den får alltför allvarliga konsekvenser. Globalt sett är vi inte i närheten av att göra tillräckligt. Ännu.
–