2021-08-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror att det beror lite på hur du bor och lever. Det stämmer säkert i välmående områden. Sedan är BMI ett lite diffust mått då det inte tar hänsyn till om man är tränad eller inte. Du kan ju ha ett högt BMI och ändå vara metabolt frisk om du är vältränad och muskulös. Men att gå runt med hängmage kan jag inte tänka mig ger några direkta hälsofördelar eller leva på skräpmat.
Nja, Sammanlagt har närmare tre miljoner människor världen över ingått i de utvalda studierna, med så många människor i studien behöver man inte ta hänsyn sådana avvikelser!
Citera
2021-08-16, 16:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Så tänker inte de som är emot att vaccinera sig mot covid. De ser enbart risker med biverkningar av vaccinet utan att fundera på vad viruset ställer till med i deras kroppar. Vi vet att förutom att ge sig på lungorna så ger det även på sig hjärnan.
Uppenbarligen är detta inte vitala delar hos vaccinmotståndarna.

Och precis som du skriver så vet vi fortfarande för lite om vad kineserna gjort med viruset. Inte heller vad kommande mutationer kan ställa till med och man bara fasar över att det vi ursprungligen såg med att viruset i andra fasen gör att immunförsvaret ger sig på den sjuke. Verkar som vi såg mer av det i början eller så bryr man sig inte om det längre men har kollega med sambo som var i Österrike mars 2020 och blev smittade och var sjuka med feber mm första veckan och sedan verkade det gå över men vecka 2 återkom det med feber och de kände sig väldigt trötta och sjuka.

För att inte bli kallad alarmist så avstår jag från att spekulera i vad kommande mutationer kan ställa till med. Dock mins jag förra våren 2020 när "experter" här uttalade sig om att viruset var för komplext och skulle inte mutera. Något de verkar förträngt idag. Numera mer fokus på att hitta på sagor om vaccinet som ska ta död på alla vaccinerade eller efterlämna miljarder sterila människor.

Kan bara hålla med. Ser man till risk/reward ser ju vaccinet ut att vinna med oddsen 10.000:1 ungefär. Om man jämför med sjukdomen då. Hur många anses ha dött efter ha vaccinerats i Sverige där vaccinet tros varit en bidragande orsak? Är det 10 stycken? Främst vaccinerade med Astras vaccin. Detsamma gäller väl sjukhusvård beträffande blodproppar. Det ska då ställas mot 15 tusen döda och 70 tusen sjukhusvistelser vad gäller covid-infektion bara i Sverige. Valet mellan sjukdom eller vaccin känns inte jättesvår måste jag säga. För mig är det helt obegripligt hur man kan vara rädd för vaccinet, men orädd för sjukdomen. De personerna kan ju inte läst mycket sannolikhetslära direkt
Citera
2021-08-16, 16:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Covid 19 är bara farligt för de som drabbas hårt.
Ja no shit att covid kan vara farligt för riskgrupper. Tillhör man en riskgrupp bör man vaccinera sig ASAP. Men är det farligt alla? Nope. inte alls.

Citat:
Risken ökar med underliggande sjukdomar och ålder, men sambandet är inte så tydligt som du vill få det till.
Jo det är mycket tydligt. Du fokuserar på extremfallen för att få ihop ditt märkliga resonemang och vill inte se den röda tråden.

Citat:
Över 70 tusen personer har behövt sjukhusvård för sin Covid. Jag känner själv personligen till i alla fall två personer. Båda i medelåldern, inga underliggande sjukdomar eller övervikt. En man och en kvinna.
Ja det är väl ingen skräll när det ser ut så här?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/overvikt-och-fetma/

Citat:
Finns ju för sjutton elitidrottsmän och kvinnor som varit nära att dö av sjukdomen. Läkaren som slog larm i Kina och som sedemera avled var ju en frisk 35-åring.

Ja och det kan bero på att de tränar med viruset i kroppen, vilket man under inga omständigheter ska göra. Men överlag finns det ingen statistik som tyder på att det skulle vara farligt att bli smittad som vältränad.
Citera
2021-08-16, 16:14
Medlem
Citat:
Kan bara hålla med. Ser man till risk/reward ser ju vaccinet ut att vinna med oddsen 10.000:1 ungefär. Om man jämför med sjukdomen då. Hur många anses ha dött efter ha vaccinerats i Sverige där vaccinet tros varit en bidragande orsak? Är det 10 stycken? Främst vaccinerade med Astras vaccin. Detsamma gäller väl sjukhusvård beträffande blodproppar. Det ska då ställas mot 15 tusen döda och 70 tusen sjukhusvistelser vad gäller covid-infektion bara i Sverige. Valet mellan sjukdom eller vaccin känns inte jättesvår måste jag säga. För mig är det helt obegripligt hur man kan vara rädd för vaccinet, men orädd för sjukdomen. De personerna kan ju inte läst mycket sannolikhetslära direkt
Vore ju relevant att ta hänsyn till denna grova förenkling om det faktiskt var så att man var garanterad att inte dö eller hamna på sjukhus om man tagit vaccin, men nu kvarstår ju den risken. Tror du är rätt ensam om att tro att man har 0% chans att hamna på sjukhus eller dö av covid om man tagit vaccin för i slutendan är ju det vad du skriver här över. Eller visste du det men ska ändå prata om folks kunskap inom sannolikhetslära när du uppenbarligen skriver helt fel?
Citera
2021-08-16, 16:18
Medlem
Citat:
Covid 19 är bara farligt för de som drabbas hårt. Risken ökar med underliggande sjukdomar och ålder, men sambandet är inte så tydligt som du vill få det till. Över 70 tusen personer har behövt sjukhusvård för sin Covid. Jag känner själv personligen till i alla fall två personer. Båda i medelåldern, inga underliggande sjukdomar eller övervikt. En man och en kvinna.

Finns ju för sjutton elitidrottsmän och kvinnor som varit nära att dö av sjukdomen. Läkaren som slog larm i Kina och som sedemera avled var ju en frisk 35-åring.
Oh nej, har elitidrottsmän varit nära att dö, jordens salt, barnens förebilder. Det avgjorde saken, hit med sprutan!
Men just idrottare på elitnivå är knappast en bra förebild om man vill leva hälsosamt med sina beroendeproblem, depression, ångest, ätstörningar, utmattning,överträning mm. Och ett osunt förhållande till piller.
Citera
2021-08-16, 16:22
Medlem
Citat:

Runt 300 är det uppe på senast jag kollade, men sen kan man inte helt säkert koppla alla dödsfall till vaccinet. Men det är många fler som har rapporterats till Pfizers jämfört med Astras.
Jag kan förstå folk som har varit smittade i covid och knappt märkt av det, varför ska man då ta ett vaccin som kan ge en permanenta biverkningar, även om risken är väldigt liten.
Citera
2021-08-16, 16:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja no shit att covid kan vara farligt för riskgrupper. Tillhör man en riskgrupp bör man vaccinera sig ASAP. Men är det farligt alla? Nope. inte alls.

Jo det är mycket tydligt. Du fokuserar på extremfallen för att få ihop ditt märkliga resonemang och vill inte se den röda tråden.

Ja det är väl ingen skräll när det ser ut så här?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/fysisk-aktivitet-och-matvanor/overvikt-och-fetma/

Ja och det kan bero på att de tränar med viruset i kroppen, vilket man under inga omständigheter ska göra. Men överlag finns det ingen statistik som tyder på att det skulle vara farligt att bli smittad som vältränad.

Om vi ska summera det här då.

1. Underliggande sjukdomar ökar risken för att dö.
2. Även personer utan underliggande sjukdomar avlider i Covid19.
3. Biverkningar av vaccinet är mycket ovanliga. 10 döda av vaccinet och 15 tusen av sjukdomen i Sverige. Ändå har minst 3 gånger så många vaccinerats som bedömts haft sjukdomen.
Citera
2021-08-16, 16:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Vore ju relevant att ta hänsyn till denna grova förenkling om det faktiskt var så att man var garanterad att inte dö eller hamna på sjukhus om man tagit vaccin, men nu kvarstår ju den risken. Tror du är rätt ensam om att tro att man har 0% chans att hamna på sjukhus eller dö av covid om man tagit vaccin för i slutendan är ju det vad du skriver här över. Eller visste du det men ska ändå prata om folks kunskap inom sannolikhetslära när du uppenbarligen skriver helt fel?

Nej, det är just det som är sannolikhet. Vaccinet bedöms ju vara 95% effektivt för att förhindra sjukdom, men nära 100% effektivt för att förhindra svår sjukdom. Men återigen - det finns inga garantier. Det finns en risk (om än liten att vaccinet inte biter på just dig eller mig).
Citera
2021-08-16, 16:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabatjena
Runt 300 är det uppe på senast jag kollade, men sen kan man inte helt säkert koppla alla dödsfall till vaccinet. Men det är många fler som har rapporterats till Pfizers jämfört med Astras.
Jag kan förstå folk som har varit smittade i covid och knappt märkt av det, varför ska man då ta ett vaccin som kan ge en permanenta biverkningar, även om risken är väldigt liten.

300 vadå? Som dött av vaccinet i Sverige? Var kommer de siffrorna ifrån?

Du måste även ha i beaktande att det givits enormt många fler doser med Pfizers vaccin jämfört med Astras.
Citera
2021-08-16, 16:31
Medlem
Citat:
Nej, det är just det som är sannolikhet. Vaccinet bedöms ju vara 95% effektivt för att förhindra sjukdom, men nära 100% effektivt för att förhindra svår sjukdom. Men återigen - det finns inga garantier. Det finns en risk (om än liten att vaccinet inte biter på just dig eller mig).

Det är just det som är att förenkla nånting komplext, det blir fel. Du med så mycket kunskap i ämnet borde ju förstått det. Sen kan man alltid välja ut dom rapporter som är mest fördelsaktiga för det man säger och beskriva det som fakta, speciellt om man älskar att förenkla saker till sin egen fördel.
Citera
2021-08-16, 16:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabatjena

Därför det enormt många fler som lär få permanenta biverkningar av sjukdomen än av vaccinet.
Citera
2021-08-16, 16:38
Medlem
Citat:

Nja, snarare 40% effektivt mot sjukdom. 95% var siffran från kliniska testerna och den vet vi nu var fel. Det var ju bara ett par hundra smittade av ~40000 i testerna som pågick under bara två månader. Att tro att man kan dra slutsatser om effektivitet med så lite data är anmärkningsvärt. Skyddet mot död ses bara hos äldre eftersom yngre nästan aldrig dör av sjukdomen, och även hos äldre är det lägre än 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in