2021-08-16, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Observera att det inte finns något som heter "heathy at any size" som vissa verkar tro. Är du överviktig är du metabolt sjuk mer eller mindre i olika grad. Det är ytterst onödigt att chansa nu när det råder pandemi och gå runt och tro att du kan vara överviktig och frisk. Det är klart att du kan det men då höjer du risken för att råka illa ut samtidigt.

https://www.scientificamerican.com/article/can-you-be-healthy-at-any-size/
Överviktiga lever längre än normalviktiga!!
https://www.vardfokus.se/halsa/overviktiga-lever-langre-an-normalviktiga/
Citera
2021-08-16, 15:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Du skriver om barn som ligger på IVA utan att ha fakta bakom påståenden om att det är övervikt som är inblandat i orsaken till att de är där men det är vad du underförstått syftar på.

Citat:
Den informationen är det ganska tyst om, men utifrån intervjuer och reportage jag läst om barn som råkar illa ut och hamnar på sjukhus pga delta så verkar det som att det inte är vilka barn som helst. Dock så kan du inte hitta det överallt. Mainstream media kommer inte att vara intresserade av ge en nyanserad bild av de ovaccinerade.

SIR har ju ett jätte bra register där man kan se riskgrupper.

Varför inte bara titta där.

Under hela pandemin har 103st 0-19 åringar vårdats på IVA.

Av dessa led 3st av extrem fetma.

Alltså 3 av 103.

52 av dessa barn och ungdomar hade ingen känd riskfaktor 3 av dem avled.

Av de 3 barn och ungdomar som led av extrem fetma avled 1.

Sammanlagt har 6 barn och ungdomar avlidit på IVA.

Så hälften av de barn som vårdats på IVA för covid har alltså inga kända riskfaktorer och bara knappt 3% led av extrem fetma.
Citera
2021-08-16, 15:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Överviktiga lever längre än normalviktiga!!
https://www.vardfokus.se/halsa/overviktiga-lever-langre-an-normalviktiga/

Även med covid? Nä du... Det finns inga fördelar med att vara överviktig, även om du kanske vill lura dig själv att det är helt ok att gå runt med hängmage och fortfarande vara hälsosam.
Citera
2021-08-16, 15:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
SIR har ju ett jätte bra register där man kan se riskgrupper.

Varför inte bara titta där.

Under hela pandemin har 103st 0-19 åringar vårdats på IVA.

Av dessa led 3st av extrem fetma.

Alltså 3 av 103.

52 av dessa barn och ungdomar hade ingen känd riskfaktor 3 av dem avled.

Av de 3 barn och ungdomar som led av extrem fetma avled 1.

Sammanlagt har 6 barn och ungdomar avlidit på IVA.

Så hälften av de barn som vårdats på IVA för covid har alltså inga kända riskfaktorer och bara knappt 3% led av extrem fetma.
Tack, nu var det faktabaserat inlägg.
Citera
2021-08-16, 15:52
Medlem
Citat:
Även med covid? Nä du... Det finns inga fördelar med att vara överviktig, även om du kanske vill lura dig själv att det är helt ok att gå runt med hängmage och fortfarande vara hälsosam.
Har du inte läst studien, ett BMI på 25-30 verkar vara sweet spot, för att leva länge!
Citera
2021-08-16, 15:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Står det verkligen helt klart? Flera undersökningar visar att naturlig infektion kan ge livslång immunitet:

https://www.nature.com/articles/d41586-021-01442-9

Finns flera undersökningar som visar både på det ena och det andra. Detsamma gäller vaccineringarna, men jag vet ju själv flera personer som varit sjuka fler än en gång. Samtidigt vill ju nu länder som USA och Israel ge medborgarna en tredje dos av vaccinet, så inte pekar det på livslång immunitet inte.
Citera
2021-08-16, 15:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det skapar inget virus, men risken för att råka illa ut ökar enormt om man har hälsoproblem..

Du förstör bara för dig själv och många andra genom att inte ens försöka förstå detta faktum.

https://www.rte.ie/news/coronavirus/2021/0816/1241061-coronavirus-ireland/

För att folk inte skött om sin hälsa. det är inte svårare än så. är du överviktig har du haft över ett och ett halvt år på dig att göra dig av med den.

Nej absolut inte. Jag ska inte behöva bli inlåst för att tjockisar inte vet hur man sköter om sin hälsa och äter rätt. Och barnen ska fanimej vara i skolan.

Jag vet flera personer som behövt sjukhusvård, utan att de haft några underliggande hälsoproblem eller varit överviktiga. Din avatar är förresten rätt rolig med hänsyn till din inställning
Citera
2021-08-16, 15:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Har du inte läst studien, ett BMI på 25-30 verkar vara sweet spot, för att leva länge!

Jag tror att det beror lite på hur du bor och lever. Det stämmer säkert i välmående områden. Sedan är BMI ett lite diffust mått då det inte tar hänsyn till om man är tränad eller inte. Du kan ju ha ett högt BMI och ändå vara metabolt frisk om du är vältränad och muskulös. Men att gå runt med hängmage kan jag inte tänka mig ger några direkta hälsofördelar eller leva på skräpmat.
Citera
2021-08-16, 15:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
De blir ju utsatta för viruset oavsett om de vaccinerar sig eller inte. Vaccinen skyddar ingen från att bli infekterad. Det är heller inte poängen med vaccinen.

Skyddar inte vaccinen från att bli infekterad??!!! Det var nytt för mig. Tycker du omgående ska kontakta Folkhälsomyndigheten och berätta om din forskning.
Citera
2021-08-16, 15:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vet flera personer som behövt sjukhusvård, utan att de haft några underliggande hälsoproblem eller varit överviktiga. Din avatar är förresten rätt rolig med hänsyn till din inställning

Och jag vet ingen som överhuvudtaget lagts in på sjukhus. Men de flesta jag känner inkl jag själv har haft viruset. Inga problem alls för någon av oss.

Vi ska dock inte blunda för detta faktum tycker jag. Allt som kan sänka risken för att hamna på sjukhus måste användas. Och det innebär att var och en måste ta ett personligt ansvar för det som stoppas i våra kroppar.

https://www.cnbc.com/2021/03/08/covid-cdc-study-finds-roughly-78percent-of-people-hospitalized-were-overweight-or-obese.html
Citera
2021-08-16, 16:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja absolut, men det är lite hårklyveri här. Om medelåldern på de som dör är över 80 år vad är då faran för barn?

Det är inte omöjligt men många äldre har också förlorat över 1,5 år i ensamhet pga restriktionerna och den uppbyggda rädslan för covid.

Om så mycket som uppåt 80% på IVA är överviktiga så hade det varit betydligt lugnare i vården om de hade varit hälsosamma. Sluta blunda och kom in i matchen. Covid är inte farligt för alla.

Covid 19 är bara farligt för de som drabbas hårt. Risken ökar med underliggande sjukdomar och ålder, men sambandet är inte så tydligt som du vill få det till. Över 70 tusen personer har behövt sjukhusvård för sin Covid. Jag känner själv personligen till i alla fall två personer. Båda i medelåldern, inga underliggande sjukdomar eller övervikt. En man och en kvinna.

Finns ju för sjutton elitidrottsmän och kvinnor som varit nära att dö av sjukdomen. Läkaren som slog larm i Kina och som sedemera avled var ju en frisk 35-åring.
Citera
2021-08-16, 16:06
Medlem
Citat:
Jag tror att det beror lite på hur du bor och lever. Det stämmer säkert i välmående områden. Sedan är BMI ett lite diffust mått då det inte tar hänsyn till om man är tränad eller inte. Du kan ju ha ett högt BMI och ändå vara metabolt frisk om du är vältränad och muskulös. Men att gå runt med hängmage kan jag inte tänka mig ger några direkta hälsofördelar eller leva på skräpmat.
Nja, Sammanlagt har närmare tre miljoner människor världen över ingått i de utvalda studierna, med så många människor i studien behöver man inte ta hänsyn sådana avvikelser!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in