Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Om du tittar hur Ebba och Katrin ser på yttrande friheten är det tydligt att de gärna skulle se ytligare begränsningar i den.
Jag tror att Ebbas mening med stämningen i första hand var att skrämmas. Det var inte meningen att det skulle gått så här långt. Ebba är mest van vid att folk lägger sig när hon säger plats. För övrigt tror jag att det kommer att gå lika illa för Ebba vare sig hon vinner eller förlorar huset. Människor gillar inte när äldre äldre känner sig lurade och är ledsna. När det dessutom finns så många övriga frågetecken i affären som det finns i den här. Priset, den höga städavgiften ( som skulle täcka hantverkskostnader… vilka hantverkskostnader?). Faktumet att Ebba ljög om värderingarna.
Hon kan aldrig vinna. Även om hon får huset skulle hennes förtroende ha fått sig en knäck som jag tror är omöjligt att hämta upp. Förlorar hon så kommer det dessutom till allmän kännedom att hon sitter på noll och ingenting om man synar hennes bluff. Skulle hon bli berättigad till pengar för att Esbjörn häver kontraktet utan grund. Kommer hon att verka som en gniden kärring som skinnar gamla gubbar om hon kräver ett högt belopp. Nej Det Ebba kan omöjligt vinna vilket utslaget än må bli. Jag hävdar ju att vi som kallas Ebba-hatare är hennes ända vänner. Att Ebbaisterna bara hejar på henne på hennes väg mot en total katastrof.
Förutom att han är rädd för Ebba så är han nog generad och skamsen för att gått på hennes beteende. Det är sårande att bli behandlad som en vän för att sedan inse att man bara blev utnyttjad för ett syfte.
Förutom att Ebba inte var midsommar fin när kontraktet skrev, utan kanske uppklädd för kräftskivan. Så har jag oxå varit inne på att de söp ner Esbjörn för att få honom att skriva på.
Han är beundransvärd den gamla mannen. Att han lyckas stå emot alla påtryckningar och hot om vad som ska hända om han inte fullföljer. Rakryggad ( nåja ganska krokig i ryggen) står han upp för sina rättigheter trotts att han möter någon som anser sig vara en halvgudinna.
Jag tycker din analys är mycket bra, med en insikt om mänskligt beteende. Saker är ofta som det vi ser. Trots att det i detta fall handlar om en partiledare för KD som borde veta bättre än att göra fastighetsaffärer på detta sätt mot en enskild medborgare som inte vill sälja till henne.
Min första instinkt i detta fall är att Ebba Bush har inget att inhämta i en tingsrätt, om Esbjörn får rätt sorts hjälp med att bena ut juridiken.
Svårigheten har varit den fria bevisprövningen där vi har Ebba Busch som är kristen, partiledare för KD och i övrigt tillhörande den nya överklassen av nyrika. Hon hade ett försprång i trovärdighet. Nu har hon själv visat att hon inte är så trovärdig, som det förväntas av ledaren för de kristna. "Damen" är aggressiv och besatt av egendom som inte tillkommer henne. Märkliga egenskaper hos ledaren nu när KD ska framföra sitt budskap i nästa valrörelse.
Den avtalsskrivning som Ebba Busch ägnar sig åt hör inte hemma i en rättsstat, där kontraktsläran utvecklats under lång tid, med en sedvana om hur man uppför sig som folk. Därför har vi inte hört talas om liknande affärer, med politiker och yrkesfolk som mäklare och jurister inblandade i en tvist som denna mot en åldring.
Jag tror som dig, att Ebba Busch såg det inte komma, när hon fick motstånd av den sorts folk hon trampar på, för att få det hon vill ha. Hon reflekterade inte ens över hur människan Esbjörn känner, eller över hur Binninges situation är förutom att han är ombud. Inte ens när åklagaren gjorde sitt jobb och det skulle bli åtal för grovt förtal, insåg Ebba Busch hur fel hon har, om vad som är rätt. Ebba Busch behövde en av Sveriges märkvärdigaste advokater för att fatta att hon måste skriva under ett strafföreläggande.
Det jag tycker är mest upprörande är att folk i Esbjörns närhet har smutskastas av Ebba Busch i skydd av medias dubiösa journalistik, där hon påstår att de påverkar honom att inte sälja till henne. Det är människor hon inte känner, men som hon likt en primitiv varelse ser på som "fiender" som skall krossas. Äldre människor som är vänner, och som stöttar varandra, skandaliseras av Ebba Busch i media. Att Ebba Busch som politiker tycker att hon själv är principfast och handlingskraftig när hon sparkar neråt, är otäckt.
Jag tror Ebba Busch advokat jobbar på att hitta en lösning där Ebba Busch kan backa och framstå som "schysst". Det borde handla om självbevarelsedrift, och om Ebba Busch framtid i offentligheten. Jag tror som dig, att det inte går att vinna denna tvist mot en åldring med kognitiva svårigheter som blivit blåst på det rätta priset på fastigheterna genom ett dubiöst avtal.