2021-08-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Fastighetens tax.värde är 3 493 000 enligt 2018 års taxering som baseras på marknadsvärdet 2016.

Affären görs 2020.

Hur mkt har fastighetens marknadsvärde då stigit under dessa 4 år?

Ebba använder sig av värdet från 2016 när hon förhandlar med Esbjörn o har mage att påstå att hon gjort allt rätt o riktigt.

Vem tipsade henne om det? Theo kanske?
Men är det inte märkligt att även densia på uppdrag av Esbjörns ombud använder just detta taxeringsvärde (se sid 3) i sin bedömning? Det betyder väl att även de gör fel alltså? Eller är det helt enkelt så att det är du som har fel och yrkesmännen som har rätt?

Marknadsvärdet från både notar och densia visar även att köpesumman, justerad för röjning och värdestegring sedan köpet och till Densias värderingstidpunkt, stämmer väldigt bra med köpesumman.
2021-08-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Ebba ser väl snarare att det skulle öppnas upp i yttrandefriheten? Att man ska få kalla en spade för en spade, utan att åka dit för grovt förtal.

Nu ville ju Ebba skärpa lagen om förtal för bara något år sedan.

Men inte när hon själv är förövaren, givetvis, då är lagen för hård.
Kanske går det att lägga in någon slags Ebba-klausul där straffen är skyhöga på brott, men heter gärningspersonen Ebba så går hon fri.

Samma sak när hon blånekade till att ha hotat Esbjörn med advokat för att hon bara upplyst honom om konsekvenser av att inte lämna över huset. Kort därefter gråter hon I TV om att hon blivit hotad med att folk ska gå till media om inte hon slutar trakassera Esbjörn och istället håller sitt löfte om att inte tvinga igenom försäljning. Då handlade det inte om konsekvenser utan om regelrätta hot.

Variabeln Ebba måste alltid räknas in om en handling ska klassas som klandervärd eller inte. Är den utförd av Ebba är den per definition god.
2021-08-16, 13:45
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men vänta nu. När menar du att Ebba menade att först sa Esbjörn Nej. Om han var villig att sälja vid första träffen.

Om han absolut inte kunde tänka sig att sälja fastigheten, så skulle han inte gått hem till henne. Sedan handlar det naturligtvis om att ytterliga saker ska passa, som pris, tillträdesdag, rätt köpare etc, men är inte grundpremissen satt, så skulle han inte gått dit.

Citat:
Esbjörn säger själv att han gick hem till Ebba för att han var charmad över att en så känd person visade honom och huset intresse.

Jag tror att han var nyfiken och ville ha något att skryta om när han träffade polarna oxå. Det har nämnts i tråden att om det var så hade Esbjörn varit en nyfiken lurendrejare. Må så vara, men att inte kunna motstå att gå hemma till bygdens superstar är mänskligt. Vidare så spelar det ingen roll. Även om Esbjörn är en skitstövel så har Ebba inte bättre rätt till hans hus för det.

Jag anser att det är bedrägligt beteende att låtsas vara intresserad av att sälja, bara för att få komma hem till en kändis. Men visst, det ger inte Ebba bättre rätt till fastigheten, det har du rätt i. Däremot att han skrev på, gör det definitivt till någonting åt det hållet.

Citat:
Jag har bott i en ny av Marielund storlek. Och inte var det som att det gick att få ut något meddelande till allmänheten så där. Skvaller gick i byn självklart. Men att få ut ett budskap på det sättet du menar hade inte funkat. Dessutom kunde man ju tycka att faktumet att Esbjörn tackat nej till samtliga erbjudande var en indikation på att han inte ville sälja.

Eller så var det en indikation på att erbjudandena han fick, inte var tillräckligt bra för att gå vidare med?

Citat:
Antalet containrar känns larvigt att fastna i. I synnerhet som 300 000 kr skulle täcka upp mot 50 st.

Nu fick jag det till 25* containrar från Ragn-Sells med blandat avfall. Fast då tar de inte emot "farligt avfall, elektronik, hushållssopor eller större mängder schaktmassor. Inte heller bildäck, kylmöbler och vitvaror". Men visst, även 25 stora containrar borde räcka gott kan man tycka. Men det är inte bara containerhyran du får räkna in. Ebba kanske lejer bort jobbet? Jag har väldigt svårt att se henne bära skräpet faktiskt.

* 300 000 minus vinstskatt på 22% och en containerhyra på 9 200.

Citat:
Vad jag vet har Esbjörn aldrig talat om sin funktionsnedsättning. Så att använda den som lögn från Esbjörns mun tycker jag inte är relevant.

"Angående osanningarna från Esbjörns mun, kan vi alltid debattera om de är lögner, eller bara hans kognitiva funktionsnedsättning som spökar. Vad jag däremot konstaterar, är att det inte verkar vara med sanningen överensstämmande alla gånger."

Det jag påstår, är att det som kommer ur hans mun, inte alltid verkar vara en sanning som håller. Om det beror på att han är en lögnare eller om det beror på funktionsnedsättningarna är en annan femma.
2021-08-16, 13:51
Medlem
Citat:
Om du tittar hur Ebba och Katrin ser på yttrande friheten är det tydligt att de gärna skulle se ytligare begränsningar i den.

Jag tror att Ebbas mening med stämningen i första hand var att skrämmas. Det var inte meningen att det skulle gått så här långt. Ebba är mest van vid att folk lägger sig när hon säger plats. För övrigt tror jag att det kommer att gå lika illa för Ebba vare sig hon vinner eller förlorar huset. Människor gillar inte när äldre äldre känner sig lurade och är ledsna. När det dessutom finns så många övriga frågetecken i affären som det finns i den här. Priset, den höga städavgiften ( som skulle täcka hantverkskostnader… vilka hantverkskostnader?). Faktumet att Ebba ljög om värderingarna.

Hon kan aldrig vinna. Även om hon får huset skulle hennes förtroende ha fått sig en knäck som jag tror är omöjligt att hämta upp. Förlorar hon så kommer det dessutom till allmän kännedom att hon sitter på noll och ingenting om man synar hennes bluff. Skulle hon bli berättigad till pengar för att Esbjörn häver kontraktet utan grund. Kommer hon att verka som en gniden kärring som skinnar gamla gubbar om hon kräver ett högt belopp. Nej Det Ebba kan omöjligt vinna vilket utslaget än må bli. Jag hävdar ju att vi som kallas Ebba-hatare är hennes ända vänner. Att Ebbaisterna bara hejar på henne på hennes väg mot en total katastrof.

Förutom att han är rädd för Ebba så är han nog generad och skamsen för att gått på hennes beteende. Det är sårande att bli behandlad som en vän för att sedan inse att man bara blev utnyttjad för ett syfte.

Förutom att Ebba inte var midsommar fin när kontraktet skrev, utan kanske uppklädd för kräftskivan. Så har jag oxå varit inne på att de söp ner Esbjörn för att få honom att skriva på.

Han är beundransvärd den gamla mannen. Att han lyckas stå emot alla påtryckningar och hot om vad som ska hända om han inte fullföljer. Rakryggad ( nåja ganska krokig i ryggen) står han upp för sina rättigheter trotts att han möter någon som anser sig vara en halvgudinna.

Jag tycker din analys är mycket bra, med en insikt om mänskligt beteende. Saker är ofta som det vi ser. Trots att det i detta fall handlar om en partiledare för KD som borde veta bättre än att göra fastighetsaffärer på detta sätt mot en enskild medborgare som inte vill sälja till henne.

Min första instinkt i detta fall är att Ebba Bush har inget att inhämta i en tingsrätt, om Esbjörn får rätt sorts hjälp med att bena ut juridiken.

Svårigheten har varit den fria bevisprövningen där vi har Ebba Busch som är kristen, partiledare för KD och i övrigt tillhörande den nya överklassen av nyrika. Hon hade ett försprång i trovärdighet. Nu har hon själv visat att hon inte är så trovärdig, som det förväntas av ledaren för de kristna. "Damen" är aggressiv och besatt av egendom som inte tillkommer henne. Märkliga egenskaper hos ledaren nu när KD ska framföra sitt budskap i nästa valrörelse.

Den avtalsskrivning som Ebba Busch ägnar sig åt hör inte hemma i en rättsstat, där kontraktsläran utvecklats under lång tid, med en sedvana om hur man uppför sig som folk. Därför har vi inte hört talas om liknande affärer, med politiker och yrkesfolk som mäklare och jurister inblandade i en tvist som denna mot en åldring.

Jag tror som dig, att Ebba Busch såg det inte komma, när hon fick motstånd av den sorts folk hon trampar på, för att få det hon vill ha. Hon reflekterade inte ens över hur människan Esbjörn känner, eller över hur Binninges situation är förutom att han är ombud. Inte ens när åklagaren gjorde sitt jobb och det skulle bli åtal för grovt förtal, insåg Ebba Busch hur fel hon har, om vad som är rätt. Ebba Busch behövde en av Sveriges märkvärdigaste advokater för att fatta att hon måste skriva under ett strafföreläggande.

Det jag tycker är mest upprörande är att folk i Esbjörns närhet har smutskastas av Ebba Busch i skydd av medias dubiösa journalistik, där hon påstår att de påverkar honom att inte sälja till henne. Det är människor hon inte känner, men som hon likt en primitiv varelse ser på som "fiender" som skall krossas. Äldre människor som är vänner, och som stöttar varandra, skandaliseras av Ebba Busch i media. Att Ebba Busch som politiker tycker att hon själv är principfast och handlingskraftig när hon sparkar neråt, är otäckt.

Jag tror Ebba Busch advokat jobbar på att hitta en lösning där Ebba Busch kan backa och framstå som "schysst". Det borde handla om självbevarelsedrift, och om Ebba Busch framtid i offentligheten. Jag tror som dig, att det inte går att vinna denna tvist mot en åldring med kognitiva svårigheter som blivit blåst på det rätta priset på fastigheterna genom ett dubiöst avtal.
2021-08-16, 14:01
Medlem
Citat:
"Angående osanningarna från Esbjörns mun, kan vi alltid debattera om de är lögner, eller bara hans kognitiva funktionsnedsättning som spökar. Vad jag däremot konstaterar, är att det inte verkar vara med sanningen överensstämmande alla gånger."

Det jag påstår, är att det som kommer ur hans mun, inte alltid verkar vara en sanning som håller. Om det beror på att han är en lögnare eller om det beror på funktionsnedsättningarna är en annan femma.
Att man inte kan lita 100% på det Esbjörn stämmer nog sett till hans mentala förmåga, dock har vi väl ännu inte uppdagat någon direkt lögn från Esbjörns sida? Hans egna upplevelser från affären kan ju inte ses som lögner.

Ebba Busch däremot kan ju inte skylla på någon mental funktionsnedsättning, hon har i varje fall inte något på papper som Esbjörn. Ändå har hon ertappats flertalet gånger under 2020 med direkta lögner.

Varje människa får dra sina egna slutsatser utifrån den fakta jag presenterade här ovanför.
2021-08-16, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Nu ville ju Ebba skärpa lagen om förtal för bara något år sedan.

Men inte när hon själv är förövaren, givetvis, då är lagen för hård.
Kanske går det att lägga in någon slags Ebba-klausul där straffen är skyhöga på brott, men heter gärningspersonen Ebba så går hon fri.

Samma sak när hon blånekade till att ha hotat Esbjörn med advokat för att hon bara upplyst honom om konsekvenser av att inte lämna över huset. Kort därefter gråter hon I TV om att hon blivit hotad med att folk ska gå till media om inte hon slutar trakassera Esbjörn och istället håller sitt löfte om att inte tvinga igenom försäljning. Då handlade det inte om konsekvenser utan om regelrätta hot.

Variabeln Ebba måste alltid räknas in om en handling ska klassas som klandervärd eller inte. Är den utförd av Ebba är den per definition god.

Busch vill stärka lagen för de som gick ut i metoo, de som peka ut våldtäktsmän och likande.

Och det var inte ett hot, när man informerar att man kan bli tvungen att kalla in advokat när ena parten inte dyker upp eller inte kan nås.

Har du hittat något om Busch advokater tvinga gå ledsagaren än? Eller är det något du har hittat på?
2021-08-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Troligen har Ebba ansökt om lagfart av två skäl: Det ena är därför att hon är lagligen tvingad att göra det efter köpet, dels för att förebygga att fastigheten intecknas ytterligare av tidigare ägare (dvs Esbjörn).

En vettig juridisk diskussion har förts på annat håll, där det finns goda skäl att se innevarande situation som en sorts "limbo", där äganderätten svävar mellan Ebba och Esbjörn. Affären är påbörjad, men inte avslutad, kan man säga.

Jag ser det är en efterkonstruktion som passar in i detta scenario där man vill Ebba Busch allt för väl, och bortförklara att hon söker lagfart två gånger utan framgång. Vid tidpunkten när Ebba Busch sökte lagfart var det hennes egen juridik som tillämpades där det inte fanns med på kartan att affären inte skulle gå i lås. Att andra personer gör andra saker berör inte detta fall.

Lite valuta för pengarna ska hon ha när hon anlitat advokat. Som man säger på svengelska; it is a god story, stick to it!

Jag tror faktiskt att Ebba Busch var chockad över att inte få lagfart, och tänkte shit, nu har jag klantat mig, men det löser sig. Sen löste det sig inte. Ingen lagfart och inget lagfartssammanträde. Endast en hänvisning till domstol. Esbjörn låter sig inte skrämmas och snart ska Ebba Buschs kort synas i domstol.
2021-08-16, 14:59
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Men vänta nu. När menar du att Ebba menade att först sa Esbjörn Nej. Om han var villig att sälja vid första träffen.

Esbjörn säger själv att han gick hem till Ebba för att han var charmad över att en så känd person visade honom och huset intresse.

Skulle alltså en ingenjörsveteran som jobbat med stora grabbar som Marcus Wallenberg, Curt Nicolin och Perscy Barnevik bli impad av en ung politiker? Serious?

Citat:
Jag tror att han var nyfiken och ville ha något att skryta om när han träffade polarna oxå. Det har nämnts i tråden att om det var så hade Esbjörn varit en nyfiken lurendrejare. Må så vara, men att inte kunna motstå att gå hemma till bygdens superstar är mänskligt. Vidare så spelar det ingen roll. Även om Esbjörn är en skitstövel så har Ebba inte bättre rätt till hans hus för det.

Att Esb är en skojare får stå för dig, men har inte Ebba någon rätt till huset då Esb har skrivit under att han ska sälja det till henne?

Citat:
Dessutom kunde man ju tycka att faktumet att Esbjörn tackat nej till samtliga erbjudande var en indikation på att han inte ville sälja.

Kan så vara, men kan också vara att han inte var nöjd med de summor som erbjöds. Om det förhåller sig så, visar det att Esb var fullt kapabel att förhandla om pris och sälja.
Senast redigerad av DeValera 2021-08-16 kl. 15:14.
2021-08-16, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Busch vill stärka lagen för de som gick ut i metoo, de som peka ut våldtäktsmän och likande.

Och det var inte ett hot, när man informerar att man kan bli tvungen att kalla in advokat när ena parten inte dyker upp eller inte kan nås.

Har du hittat något om Busch advokater tvinga gå ledsagaren än? Eller är det något du har hittat på?

Oj, Ebba ville skärpa lagen om förtal på nätet för att skydda offren för metoo?
Väldigt framsynt av henne då detta är ett år innan det ägde rum.
Ännu en av superkrafterna Ebba tillskrivs i denna tråd, applåd för det!

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/WLxVEQ/det-ar-nog-nu--sa-stoppar-vi-nathatet
2021-08-16, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Vad underbart att du ber om lite mer ödmjukhet och sedan i samma mening gör precis tvärtom. Världsklass!
Mja, att hjälpa människor med sin skam är inte motsatsen till ödmjukhet.
2021-08-16, 15:11
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Att man inte kan lita 100% på det Esbjörn stämmer nog sett till hans mentala förmåga, dock har vi väl ännu inte uppdagat någon direkt lögn från Esbjörns sida? Hans egna upplevelser från affären kan ju inte ses som lögner.

Ebba Busch däremot kan ju inte skylla på någon mental funktionsnedsättning, hon har i varje fall inte något på papper som Esbjörn. Ändå har hon ertappats flertalet gånger under 2020 med direkta lögner.

Varje människa får dra sina egna slutsatser utifrån den fakta jag presenterade här ovanför.

Även en äldre-äldre, med hörsel- och synskador, som är lindrigt kognitivt funktionsnedsatt, kan väl ljuga? Eller upphör förmågan att ljuga under de omständigheterna?

Om man till exempel påstår att man satt i månljus och kandelabrars sken, en dag i augusti då månen bevisligen inte lämnade ifrån sig mycket ljus alls och det var dagtid? Visst, det var hans "upplevelse", men blir det mer sant för det?

Eller att han har väldigt selektivt minne, kommer ihåg alla detaljer från kontraktsskivningen, men inte att han skrev på? Är det sant, eller är det hans diagnos som spökar? Det är helt klart bekvämt att ha en diagnos att skylla på, när man satt sig själv i klaveret.
2021-08-16, 15:15
Medlem
Citat:
Även en äldre-äldre, med hörsel- och synskador, som är lindrigt kognitivt funktionsnedsatt, kan väl ljuga? Eller upphör förmågan att ljuga under de omständigheterna?

Om man till exempel påstår att man satt i månljus och kandelabrars sken, en dag i augusti då månen bevisligen inte lämnade ifrån sig mycket ljus alls och det var dagtid? Visst, det var hans "upplevelse", men blir det mer sant för det?

Eller att han har väldigt selektivt minne, kommer ihåg alla detaljer från kontraktsskivningen, men inte att han skrev på? Är det sant, eller är det hans diagnos som spökar? Det är helt klart bekvämt att ha en diagnos att skylla på, när man satt sig själv i klaveret.

Grejen är ju att man inte med säkerhet kan beslå Esbjörn med en uppenbar lögn, vilket man kan göra med Ebba.

Därför tycker jag det är egendomligt att gå på Ebbas ord, med hänvisning till att Esbjörn potentiellt skulle kunna ljuga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in