Citat:
Köparen:
-Mäklaren värderade alltså ditt hus till 4,2 +/- 200k.
Enligt principen taxerings värdet är 75% av värdet skulle huset vara värt nästa 4,3 miljoner. Jag bjuder 3,8.
Säljaren:
3,9!!!!!
Som jag sagt innan. Vilken säljare med riktiga värderingar och relevant information skulle inte sagt. Minst 4,4 där?
Vidare har jag och folk i min omgivning bara köpt hus där säljaren initierat försäljningen. Så att någon har köpt ett hus där säljaren från början inte varit inställd på att sälja har aldrig hänt. Så mitt svar på din fråga är Nej.
Även om det var 10 containrar.( vilket är orimligt mycket. Ett proppfullt hus ryms i 3 typ) är summan 300 000 kr löjligt hög.
Om tre månader från att första kontakten togs till tillträdesdag datum är fort eller inte får vi enas omsatt vara oense angående. Jag har aldrig varit med om att det gått så fort.
Jag har givetvis ingen aning om graden på Esbjörn rädsla. Jag känner inte honom.
Jag vet inte vilken osanning du menar att Esbjörn skulle fara med.
-Mäklaren värderade alltså ditt hus till 4,2 +/- 200k.
Enligt principen taxerings värdet är 75% av värdet skulle huset vara värt nästa 4,3 miljoner. Jag bjuder 3,8.
Säljaren:
3,9!!!!!
Som jag sagt innan. Vilken säljare med riktiga värderingar och relevant information skulle inte sagt. Minst 4,4 där?
Vidare har jag och folk i min omgivning bara köpt hus där säljaren initierat försäljningen. Så att någon har köpt ett hus där säljaren från början inte varit inställd på att sälja har aldrig hänt. Så mitt svar på din fråga är Nej.
Även om det var 10 containrar.( vilket är orimligt mycket. Ett proppfullt hus ryms i 3 typ) är summan 300 000 kr löjligt hög.
Om tre månader från att första kontakten togs till tillträdesdag datum är fort eller inte får vi enas omsatt vara oense angående. Jag har aldrig varit med om att det gått så fort.
Jag har givetvis ingen aning om graden på Esbjörn rädsla. Jag känner inte honom.
Jag vet inte vilken osanning du menar att Esbjörn skulle fara med.
Esbjörn har fått propåer förut från folk som är intresserade av att köpa stället. Att dessa potentiella köpare är bybor eller har anknytning till byn, är ganska troligt. Så om Esbjörn verkligen ville hedra släktviljan (eller vad man nu ska kalla den), varför bankade han inte i näven i bordet så att alla i byn hörde det och deklamerade: "sommarstugan ska stanna i släkten, sluta fråga!" ? Bildligt talat nu alltså. Jag tänker på att det är lätt att få ut informationen i byn om man vill. Att stället inte är till salu.
Det hade varit lika lätt att säga nej till Ebbas första propå, via den bekanta, att säga nej, jag är inte intresserad av att sälja. Stället ska stanna i släkten.
Nej, Esbjörn gick hem till Ebba, i akt och mening att kunna tänka sig att sälja stället till henne. Alternativet är att han gick hem till henne även fast stället inte var till salu, men lät henne tro det. Det senare alternativet gör inte honom till en sympatisk gammal man direkt.
Men om han nu kunde tänka sig att sälja stället, vad är de bakomliggande motiven? Sommarstugan skulle gå i släkten så länge någon i släkten ville ha den. Om ingen i släkten ville ha den, dvs köpa ut Esbjörn för det pris han ville ha, så var han fri från löftet att sälja inom släkten. Han kanske till och med var så arg på släkten att han inte ville att någon skulle ärva den? Det antyds i någon tidningsartikel, att släkten inte brydde sig, men hur sant det är, vet nog bara de inblandade.
Men om man nu är så arg på släkten att man inte vill att någon ska ha fastigheten, så är det inte speciellt långt till tanken att han inte heller ville att de skulle ärva pengarna fastigheten genererade vid en försäljning. De skulle gå till annat. Och spelade då det någon roll att pressa ut varenda krona man kunde, ur affären? Förmodligen inte. Han fick tillräckligt med pengar och det var bra med det. Han slapp ta hand om all skit han samlat på sig och inte ville ha kvar. Bara resa på sig och gå, med pengapåsen. Enkelt och bekvämt.
Jag vet inte om tio containrar rymmer det Esbjörn lagrat inom fastigheten. Men jag tvivlar på att oavsett vem som slänger sakerna, kommer sortera upp det fint och stapla det, så det får plats så mycket som möjligt (tänk Tetris-staplande). Det kostar onödigt mycket tid och energi. Enklare att beställa några containrar till och bara slänga in allt i oordning (vilket tar mycket mer plats).
Angående osanningarna från Esbjörns mun, kan vi alltid debattera om de är lögner, eller bara hans kognitiva funktionsnedsättning som spökar. Vad jag däremot konstaterar, är att det inte verkar vara med sanningen överensstämmande alla gånger.