Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Bangladesh, Indien, Kambodja, Filipinerna osv.
ok
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Nu kommer du börja tjata om att Indier är smaltjocka och att de andra länderna inte har lika många döda per capita än västländerna så vi kommer nog inte mycket längre.
Indien är ju top 3 i världen när det gäller diabetes har jag för mig och det fortsätter att öka där tyvärr. Det är inte så bra underliggande sjukdom att ha.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Problemet är att när man kollar på "smala" länder så är det (med några väldigt få undantag) väldigt fattiga länder med ung befolkning.
Ja det går inte att jämföra länder rakt av. Unga länder får ju minskad risk rent allmänt för att de inte har så mycket av en äldre befolkning osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Japan är väl enda landet som ligger riktigt högt upp på "smal-listan" och där är det få döda per capita men samtidigt har smittspridningen varit mycket lägre.
Fast det vet man inget om. Smittspridningen verkar ha ökat rejält där, men dödsfallen hänger inte med på samma sätt som i västvärlden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Kollar man på CFR så ligger Japan lika dåligt till som länder med hög andel överviktiga och feta - dvs om man kollar på dödligheten för de som blir sjuka så dör det lika många i Japan som i USA.
Det förvånar mig inte. Men det är på helheten man måste titta och där gör japanerna mer rätt som lever betydligt mer hälsosamt än amerikanerna och äter betydligt bättre mat överlag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Du får nog jobba om du ska övertyga någon om att BMI påverkar spridningen i samhället.
Det finns studier som pekar i riktningen att överviktiga smittar både längre och har mer "viral load" än smala som får sjukdomen, så det är absolut ett problem när många är överviktiga och dessutom bor tillsammans i trånga miljöer.