2021-08-18, 11:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, absolut. Det finns inga skäl alls. Det är bara politik.

Jag vet inte vad det finns att förklara. Om man har antikroppar mot en sjukdom så behöver man inte gå runt med stridsmundering. Antikropparna skyddar dig mycket bättre än kläderna du har på dig.

Ja tror man inte på viruset så finns det ju inget att förklara heller. Alla har ju inte antikroppar dessutom kan man ju bli sjuk trots antikroppar. Det finns visst skäl, du väljer bara att inte tro på dem.
Citera
2021-08-18, 11:06
Medlem
facemans avatar
Hur vet dom skillnaden på om det är delta eller det första viruset som någon är infekterad med??
Citera
2021-08-18, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
De flesta är nog rätt på det klara med vad deras olämpliga val kan leda till, men hoppas att det inte blir så.
De som väljer att inte vaccinera sig gör säkert ett lika väl avvägt val som den som väljer att vaccinera sig. Man väljer det man tror är bäst, men gör helt olika bedömningar.

Jag lever hellre som jag vill och är lycklig till jag är 75 år än att leva för maximal livslängd, men vara olycklig hela tiden.
Troligen kommer jag att ändra uppfattning om jag blir sjuk och framför allt när döden närmar sig, men då är det för sent.
Då har jag varit lycklig och det var ju det jag valde från början.

Det är inte så enkelt att jämföra olika arbeten och komma fram till att det ena är bättre än det andra tror jag.
Vi är alla olika och gillar/ogillar olika saker.
Det finns de som uppskattar sina monotona arbetsuppgifter eftersom man kan ägna dagarna åt att fundera på annat, lyssna på musik, ljudböcker, poddar, mm. samtidigt som man tjänar pengar och det finns de som nästan hatar sina intressanta yrken för att man inte kan släppa tankarna på jobbet när man gått hem för dagen.

Mitt bästa råd är att välja utbildning och arbete efter vad man tycker är roligt och intressant. Då blir livet lätt, roligt och intresant att leva. Kanka tjänar man inte maximalt med pengar, men det är få som blir lyckliga av pengar om jobbet är skittrist.
Helt rätt, människor måste alltid få göra sina egna val, även om de är dåliga. Att få välja själv är det som gör en lycklig flest dagar av ens liv.

Man kan inte förvänta sig någon tacksamhet från den som tvångsvaccineras, även om den lever längre. Precis som ingen fet person skulle vara tacksam över att man förbjuder skräpmat. Precis som ingen rökare är tacksam över höjd tobaksskatt. Precis som ingen fortkörare skulle vara tacksam över att få en transponder i bilen som drar 500 kronor från kontot varje gång du kör över hastighetsbegränsningen.

Jag uttryckte mig slarvigt om jobben. Arbetarklassens jobb är inte dåliga på något sätt, men de är ofta mer slitsamma, inte sällan psykologiskt påfrestande, och lönen är ofta mycket sämre.

För att ta ett exempel: Matbud på Foodora. Det är en människa som cyklar i spöregn över hela stan, mitt i en pandemi, för att leverera hämtmat till ZOOM-klassen som kan jobba hemifrån (och till coronasmittade som inte får gå ut). För mödan får de kanske tjugo spänn per leverans. Noll rättigheter, noll trygghet, och slavlön på ackord.

I jämförelse med det är jobb på IVA ett lyxhotell.
Citera
2021-08-18, 11:07
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faceman
Hur vet dom skillnaden på om det är delta eller det första viruset som någon är infekterad med??

Antagligen strängkoden.
Citera
2021-08-18, 11:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I Skåne kryllar det av tider, vet ju inte vilken region du tillhör.

Dom som jag fått uppgifterna från har funnits i Stockholmsområdet, ganska centralt. Dom har blivit hänvisade till bl.a. Södertälje eller Norrtälje.

Det är kanske inte så illa om man är bilburen, men om man är ovaccinerad och försiktig så lockar inte trängsel på bussar, tåg eller tunnelbana.

Kanske är det bara i Stockholmstrakten som det är svårt att hitta tid för vaccination?

Citera
2021-08-18, 11:14
Medlem
Citat:
Ja tror man inte på viruset så finns det ju inget att förklara heller. Alla har ju inte antikroppar dessutom kan man ju bli sjuk trots antikroppar. Det finns visst skäl, du väljer bara att inte tro på dem.
Jag tror på viruset. Men om du har antikroppar så spelar det inte längre någon roll om du utsätts för viruset.
Citera
2021-08-18, 11:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Dom som jag fått uppgifterna från har funnits i Stockholmsområdet, ganska centralt. Dom har blivit hänvisade till bl.a. Södertälje eller Norrtälje.

Det är kanske inte så illa om man är bilburen, men om man är ovaccinerad och försiktig så lockar inte trängsel på bussar, tåg eller tunnelbana.

Kanske är det bara i Stockholmstrakten som det är svårt att hitta tid för vaccination?

Jag tittade lite på det, verkar vara bökigt i Stockholm, alltid öppet appen, eller ringa. I Skåne klickar man in på exempelvis Vaccinas hemsida, ser tiderna direkt och kan boka.
Citera
2021-08-18, 11:59
Medlem
Citat:
Jag tittade lite på det, verkar vara bökigt i Stockholm, alltid öppet appen, eller ringa. I Skåne klickar man in på exempelvis Vaccinas hemsida, ser tiderna direkt och kan boka.
Bökigt och bökigt, man måste passera BankID och tjugo frågor. Men det kanske förklarar varför vaccinationsgraden är låg i vissa grupper.
Citera
2021-08-18, 12:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror på viruset. Men om du har antikroppar så spelar det inte längre någon roll om du utsätts för viruset.

Det beror kanske på hur stor dos du får och hur länge sedan det var du fick dina antikroppar?
Citera
2021-08-18, 12:28
Medlem
Citat:
Det beror kanske på hur stor dos du får och hur länge sedan det var du fick dina antikroppar?
Nä. Har du någon gång haft mätbara antikroppar så kan du betrakta dig som odödlig. Du behöver inte ta mer försiktighetsåtgärder än för influensan.

De flesta som jobbar på IVA är dubbelvaccinerade och har dessutom haft klinisk covid och exponerats upprepade gånger. Deras immunförsvar mot covid sprutar nästan ur öronen på dem. Att den här yrkesgruppen ska pressas till att gå runt med rymddräkt är inget annat än en politisk manifestation.
Citera
2021-08-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
De skulle aldrig be er att kunna något teoretiskt heller.
Jodå, det händer.
Citera
2021-08-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Nä, PCR-testerna är ju otillförlitliga så de kan ju visa positivt för lite vad som helst, papaya, en get, öl o.s.v.
Har du någon källa till det du påstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in