Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
De flesta är nog rätt på det klara med vad deras olämpliga val kan leda till, men hoppas att det inte blir så.
De som väljer att inte vaccinera sig gör säkert ett lika väl avvägt val som den som väljer att vaccinera sig. Man väljer det man tror är bäst, men gör helt olika bedömningar.
Jag lever hellre som jag vill och är lycklig till jag är 75 år än att leva för maximal livslängd, men vara olycklig hela tiden.
Troligen kommer jag att ändra uppfattning om jag blir sjuk och framför allt när döden närmar sig, men då är det för sent.
Då har jag varit lycklig och det var ju det jag valde från början.
Det är inte så enkelt att jämföra olika arbeten och komma fram till att det ena är bättre än det andra tror jag.
Vi är alla olika och gillar/ogillar olika saker.
Det finns de som uppskattar sina monotona arbetsuppgifter eftersom man kan ägna dagarna åt att fundera på annat, lyssna på musik, ljudböcker, poddar, mm. samtidigt som man tjänar pengar och det finns de som nästan hatar sina intressanta yrken för att man inte kan släppa tankarna på jobbet när man gått hem för dagen.
Mitt bästa råd är att välja utbildning och arbete efter vad man tycker är roligt och intressant. Då blir livet lätt, roligt och intresant att leva. Kanka tjänar man inte maximalt med pengar, men det är få som blir lyckliga av pengar om jobbet är skittrist.
Helt rätt, människor måste alltid få göra sina egna val, även om de är dåliga. Att få välja själv är det som gör en lycklig flest dagar av ens liv.
Man kan inte förvänta sig någon tacksamhet från den som tvångsvaccineras, även om den lever längre. Precis som ingen fet person skulle vara tacksam över att man förbjuder skräpmat. Precis som ingen rökare är tacksam över höjd tobaksskatt. Precis som ingen fortkörare skulle vara tacksam över att få en transponder i bilen som drar 500 kronor från kontot varje gång du kör över hastighetsbegränsningen.
Jag uttryckte mig slarvigt om jobben. Arbetarklassens jobb är inte dåliga på något sätt, men de är ofta mer slitsamma, inte sällan psykologiskt påfrestande, och lönen är ofta mycket sämre.
För att ta ett exempel: Matbud på Foodora. Det är en människa som cyklar i spöregn över hela stan, mitt i en pandemi, för att leverera hämtmat till ZOOM-klassen som kan jobba hemifrån (och till coronasmittade som inte får gå ut). För mödan får de kanske tjugo spänn per leverans. Noll rättigheter, noll trygghet, och slavlön på ackord.
I jämförelse med det är jobb på IVA ett lyxhotell.