2021-08-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Jag har haft RAV4r (gamla modellerna) mellan 2003 och 2015, inte ett enda fel. Subaruer 2015 - nu, inget fel.
Det är ju inte SUV-bilar det här utan cross-over, dvs känns som vanliga bilar men lite lättare att komma in i (jag har ett trasigt knä och klarar inte vanliga bilar). Markfrigång 22 cm på nya Subaru är bra om man är mycket ute i skogen, vi har dålig väg till oss, med mycket snö ibland dessutom, då det bra. Men de som skriker SUV upprört har fel, det är bilar med lite mer tuff karaktär, för friluftsliv och lastande av veckohandlingen. Ingen lågväxel, Subarun har en elektronisk som funkar om man kör fast i snö eller lera.
Fö är jag 1.68, lite stel med taskiga leder, fungerar bra, ser vägen (sätet kan höjas elektriskt). En del bilar är inte gjorda för andra än 1.80 män, man kan inte ha bra körställning och nå pedalerna om man är kortare.

Tack för din input! Ja, Subarun verkar vass på att ta sig fram i knepiga förhållanden, vilket vi ofta kör i.
Citera
2021-08-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silithus
Tack, lite snålt med lastutrymme för vår livsstil bara

Bara ett barn - vad har ni då för sjuk livsstil - jobbar hemma o har el - beg tesla s
(eller den fula jäveln som lastar mer)

Har kört tesla s också juste som fan går som fan (men jag har inte laddmöjligheter hemma
eller på jobbet - o får rätt mycket bensin till de betalda bilar jag har för ett antal 100,000 kr
även om soppan skulle kosta 25 kr/l)
Citera
2021-08-15, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
MB 200d serien, köp njut o var nöjd.

Min ena brorsa kör Merca och han är riktigt nöjd. Dock verkar bilen vara rätt dyr i drift med hög skatt och försäkring.
Citera
2021-08-15, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Bara ett barn - vad har ni då för sjuk livsstil - jobbar hemma o har el - beg tesla s
(eller den fula jäveln som lastar mer)

Har kört tesla s också juste som fan går som fan (men jag har inte laddmöjligheter hemma
eller på jobbet - o får rätt mycket bensin till de betalda bilar jag har för ett antal 100,000 kr
även om soppan skulle kosta 25 kr/l)

Utan att vara särskilt insatt är jag rätt skeptisk till elbilar.
Citera
2021-08-15, 17:58
Medlem
Citat:
Utan att vara särskilt insatt är jag rätt skeptisk till elbilar.

Mycket är skit men Teslorna går typ 50 mil på en tank - o man åker billigt om man kan ladda
hemma eller till elnetto o inte ladda på stolpar ute på stan.

I taxi har man klämt 50,000 mil utan nämnvärda problem o sen sålt
Citera
2021-08-15, 18:26
Medlem
Citat:
Halloj alla bilkunniga,

Då min fru väntar vårt första barn och vi nyligen har flyttat har vi bestämt oss för att byta ut vår nuvarande bil mot en nyare, större och säkrare modell. Ingen av oss är särskilt kunnig eller intresserad av bilar. Vi har tittat på både begagnade (2018-2019 och framåt) och nya bilar. I många fall ser det ut som att de begagnade inte har tappat särskilt mycket i värde och då vi utgår från att vi ska ha bilen i 3-5 år så har vi tänkt att det kanske är värt att köpa en helt ny. Detta för att inte betala massa extra för utrustning som vi ändå inte behöver/vill ha och säkerställa att vi får med den utrustningen som vi vill ha.

Båda arbetar hemifrån så det kommer inte bli någon daglig pendling till arbetet. Men vi har släkt runt om i Sverige och vi tycker om att besöka dem och vänner under helgerna. Vi är även jägare båda två och tycker om att göra utflykter ut i naturen för att fiska, bada, vandra osv. Beräknar att vi kör cirka 1000-1500 mil per år.

Budget:
Vi har lite utrymme uppåt men vi tänker att vi är beredda att lägga upp mot 450 tkr.

Önskad utrustning:
Är väldigt öppen för förslag och idéer men det som vi skulle vilja ha är;
- Fyrhjulsdrift (vi bor nära Stockholm men ändå lite off och är ute i naturen mycket så det blir en del skogsväg)
- Skinnklädsel (enklare rengöring, komfort, snyggare)
- Automat
- Minne i respektive nyckel för speglar och säten (jag är mycket större än min fru)
- Gärna back- och parkeringshjälp (när min fru väl kör så är hon lite osäker i dessa moment)
- Gott om utrymme i baksäte och lastutrymme (barnstol, barnvagn, väskor osv då vi gillar att göra längre utflykter i Sverige + att båda är jägare och gillar att åka skidor/fiska)
- Bekväm, tyst kupé som man gärna sitter lite högre upp i

Diskuterade/provkörda modeller:
Efter att ha kokat ned en drös med modeller kom vi fram till följande modeller. Vi har provkört alla tre vid flera tillfällen.

Volkswagen Tiguan Allspace, offert 420 tkr:
+ Har en vän som arbetar på VW och vi får en bra deal av honom med en hel del övrig extrautrustning och bra rabatt.
+ Utan att kunna speciellt mycket om bilar så känns VW som ett stabilt märke och min far tjatade under hela min barndom om att "man ska bara köra svenskt, amerikanskt eller tyskt".
+ Vi får en 2022-modell.
- Dock känns Tiguanen betydligt mindre i både kupén och baksätet jämfört med de andra två.
- De vi har provkört har haft standardstolar och de är inte i närheten av lika bekväma. I vår offert ingår sportigare stolar som ska vara bekvämare, men vi har inte provsuttit dem.

Skoda Kodiaq, offert 404 tkr:
+ Rymlig, tyst och snygg.
+ Relativt lågt grundpris och jag har hört att Skoda är rätt aggressiva i sin prissättning för att ta marknadsandelar.
+ Vi får en 2022-modell.
- Ingen "kontakt" som kan ge oss ett bättre pris.

Subaru Outback, offert 432 tkr:
+ Väldigt mycket utrustning som ingår som standard så jag inbillar mig att man får ganska mycket bil för pengarna.
+ Min fru gillar denna bäst när det kommer till själva körningen.
+ Xfuel vilket ger en väldigt låg skatt på cirka 1200 kr/år.
+ När jag har pratat med några som arbetar på bilverkstad har de sagt att Subaru är väldigt problemfria bilar och de placerar sig högt i ViB-mätningar.
- Det spelar mindre roll, men jag tycker inte att den är lika stilren och snygg som de andra två.
- På Subaru har de inte fått info om när 2022-modellen kommer så om vi beställer nu kommer vi få en 2021.

Frågor/diskussionspunkter:
Är det trots allt väldigt dumt att köpa en ny bil jämfört med en som har gått ett par tusen mil?

Är det några andra märken/modeller inom samma, eller lägre, prisklass som vi borde titta på som kanske är ännu bättre och mer prisvärda?

Har vi missat något väsentligt som vi borde ta med i vår överläggning?

Vilken bil (av de diskuterade eller andra) hade du köpt, och varför, om du satt i våra skor?

450 000 för en ny bil delat på 2 arbetande personer låter i mina öron ganska lite. Jobbar ni deltid om man får fråga? Jag hade personligen valt en Cupra Ateca eller en BMW X3 bland modellerna. Vill du åka långt så är det komfort som gäller helt enkelt, markfrigången är det inga problem med.
Citera
2021-08-15, 18:38
Medlem
Nu Verkar ju Flashback ha något systematiskt hat mot VW bilar för att någon råkade ha en som gick sönder två gånger på ett år typ. Och att alla japanska bilar är byggda så att man slänga ner dem i ett svart hål och sen Köra den 300000 mil utan olja… typ. Jag har själv snart kört 6000 mil med en 2017 golf kombi har inte haft ett enda problem.

En Tiguan är en riktigt bra bil, hyrde en en vecka när jag var i Norge. Körde skiten ur den i både lerträsk riktigt hög snö och allt där emellan. Men personligen skulle jag inte köpa en SUV eftersom man betalar mer för mindre utrymme.

Personligen skulle jag gå på en fet kombi, tex en BMW 5 serie, Mercedes e klass, Audi A6, eller en Skoda superb

Eftersom ni inte tänker köra överdrivet långt så skulle jag gå på en bensindriven, eftersom diesel fördelarna kommer om man kör längre.
Citera
2021-08-15, 18:44
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Halloj alla bilkunniga,

Då min fru väntar vårt första barn och vi nyligen har flyttat har vi bestämt oss för att byta ut vår nuvarande bil mot en nyare, större och säkrare modell. Ingen av oss är särskilt kunnig eller intresserad av bilar. Vi har tittat på både begagnade (2018-2019 och framåt) och nya bilar. I många fall ser det ut som att de begagnade inte har tappat särskilt mycket i värde och då vi utgår från att vi ska ha bilen i 3-5 år så har vi tänkt att det kanske är värt att köpa en helt ny. Detta för att inte betala massa extra för utrustning som vi ändå inte behöver/vill ha och säkerställa att vi får med den utrustningen som vi vill ha.

Båda arbetar hemifrån så det kommer inte bli någon daglig pendling till arbetet. Men vi har släkt runt om i Sverige och vi tycker om att besöka dem och vänner under helgerna. Vi är även jägare båda två och tycker om att göra utflykter ut i naturen för att fiska, bada, vandra osv. Beräknar att vi kör cirka 1000-1500 mil per år.

Budget:
Vi har lite utrymme uppåt men vi tänker att vi är beredda att lägga upp mot 450 tkr.

Önskad utrustning:
- Fyrhjulsdrift (vi bor nära Stockholm men ändå lite off och är ute i naturen mycket så det blir en del skogsväg)
- Automat
- Minne i respektive nyckel för speglar och säten (jag är mycket större än min fru)
- Gärna back- och parkeringshjälp (när min fru väl kör så är hon lite osäker i dessa moment)
- Gott om utrymme i baksäte och lastutrymme (barnstol, barnvagn, väskor osv då vi gillar att göra längre utflykter i Sverige + att båda är jägare och gillar att åka skidor/fiska)

Efter att ha kokat ned en drös med modeller kom vi fram till följande modeller. Vi har provkört alla tre vid flera tillfällen.

+ Har en vän som arbetar på VW och vi får en bra deal av honom med en hel del övrig extrautrustning och bra rabatt.
+ Utan att kunna speciellt mycket om bilar så känns VW som ett stabilt märke och min far tjatade under hela min barndom om att "man ska bara köra svenskt, amerikanskt eller tyskt".
+ Vi får en 2022-modell.
- Dock känns Tiguanen betydligt mindre i både kupén och baksätet jämfört med de andra två.
- De vi har provkört har haft standardstolar och de är inte i närheten av lika bekväma. I vår offert ingår sportigare stolar som ska vara bekvämare, men vi har inte provsuttit dem.

+ Relativt lågt grundpris och jag har hört att Skoda är rätt aggressiva i sin prissättning för att ta marknadsandelar.
+ Vi får en 2022-modell.

+ Väldigt mycket utrustning som ingår som standard så jag inbillar mig att man får ganska mycket bil för pengarna.
+ När jag har pratat med några som arbetar på bilverkstad har de sagt att Subaru är väldigt problemfria bilar och de placerar sig högt i ViB-mätningar.
- Det spelar mindre roll, men jag tycker inte att den är lika stilren och snygg som de andra två.
- På Subaru har de inte fått info om när 2022-modellen kommer så om vi beställer nu kommer vi få en 2021.

Är det trots allt väldigt dumt att köpa en ny bil jämfört med en som har gått ett par tusen mil?

Är det några andra märken/modeller inom samma, eller lägre, prisklass som vi borde titta på som kanske är ännu bättre och mer prisvärda?

Vilken bil (av de diskuterade eller andra) hade du köpt, och varför, om du satt i våra skor?

Jag rekommenderar starkt Kia Sorento. vi är inne på vår andra nu. Kör du senaste modellen så är den också laddhybrid, men hamnar lite utanför din budget.
Citera
2021-08-15, 19:39
Medlem
Vad du en köper så köp begagnat.

Under 4000 mil och inte äldre än 3år så sparar du maximalt med pengar.

Finns tio tusentals leasingbilar att köpa med precis de siffrorna.

Rek är V90 eller Skoda Superb Kombi oavsett om frugan vill sitta högt eller inte.

De två absolut mest rymliga bilarna, väljer ni den senare har ni gott om pengar över
Citera
2021-08-15, 19:56
Medlem
Citat:
Halloj alla bilkunniga,

Budget:

Önskad utrustning:
- Automat

+ Vi får en 2022-modell.

+ Vi får en 2022-modell.

Välj den fetmarkerade (Outback). Ni kommer bli supernöjda
Citera
2021-08-15, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Mycket är skit men Teslorna går typ 50 mil på en tank - o man åker billigt om man kan ladda
hemma eller till elnetto o inte ladda på stolpar ute på stan.

I taxi har man klämt 50,000 mil utan nämnvärda problem o sen sålt

Mycket möjligt att vi kikar på det alternativet i framtiden. Men den här gången kör vi nog på en bensinare.
Citera
2021-08-15, 20:17
Medlem
Citat:
Mycket möjligt att vi kikar på det alternativet i framtiden. Men den här gången kör vi nog på en bensinare.

Skall ge ett exempel på äldre teslor med mycket sämre kapacitet

Tesla Roadster - Oslo - Stockholm - träffade mannen vid odenplan o frågade hur
det funkade

Han sa - tog på hotell i Karlskoga (kunde inte åka hela vägen på en laddning) o laddade bilen under natten - nu här i stockholm hade han sååå här mycket kvar skulle köra några mil i stan o sen ladda
men Tesla S long range går mycket längre o med All Wheel Drive är det som att köra på räls i snöväder-
har inte gjort detta med Tesla men med Audi V8 4 wheel drive
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in