2021-08-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
450 000 för en ny bil delat på 2 arbetande personer låter i mina öron ganska lite. Jobbar ni deltid om man får fråga? Jag hade personligen valt en Cupra Ateca eller en BMW X3 bland modellerna. Vill du åka långt så är det komfort som gäller helt enkelt, markfrigången är det inga problem med.

Nej, vi arbetar heltid båda två och har en god ekonomi. Men 450-500 tkr är vad vi har kommit överens om att vi är villiga att lägga på en bil i dagsläget.

Har inte kikat så mycket på SEAT, men ska läsa lite om Ateca, tack!
BMW går bort av personliga skäl.
Citera
2021-08-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thezz1298
Nu Verkar ju Flashback ha något systematiskt hat mot VW bilar för att någon råkade ha en som gick sönder två gånger på ett år typ. Och att alla japanska bilar är byggda så att man slänga ner dem i ett svart hål och sen Köra den 300000 mil utan olja… typ. Jag har själv snart kört 6000 mil med en 2017 golf kombi har inte haft ett enda problem.

En Tiguan är en riktigt bra bil, hyrde en en vecka när jag var i Norge. Körde skiten ur den i både lerträsk riktigt hög snö och allt där emellan. Men personligen skulle jag inte köpa en SUV eftersom man betalar mer för mindre utrymme.

Personligen skulle jag gå på en fet kombi, tex en BMW 5 serie, Mercedes e klass, Audi A6, eller en Skoda superb

Eftersom ni inte tänker köra överdrivet långt så skulle jag gå på en bensindriven, eftersom diesel fördelarna kommer om man kör längre.

Idag snackade jag med några bekanta som arbetar som bilmekaniker. De sa alla att de här tre bilarna är bra men att VW har gått ned sig de senaste åren, att det inte är samma kvalitet som det var tidigare. Men jag har också hyrt olika VW och har varit supernöjd med dem.

Tack för tipsen, ska kika lite på dem också.
Citera
2021-08-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Vad du en köper så köp begagnat.

Under 4000 mil och inte äldre än 3år så sparar du maximalt med pengar.

Finns tio tusentals leasingbilar att köpa med precis de siffrorna.

Rek är V90 eller Skoda Superb Kombi oavsett om frugan vill sitta högt eller inte.

De två absolut mest rymliga bilarna, väljer ni den senare har ni gott om pengar över

Har varit i kontakt med ett par bilhandlare idag för att höra lite kring deras begagnade bilar så det är inte omöjligt att det blir så. Tack för tipsen!
Citera
2021-08-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag rekommenderar starkt Kia Sorento. vi är inne på vår andra nu. Kör du senaste modellen så är den också laddhybrid, men hamnar lite utanför din budget.

Alright, kan du berätta lite kort vad du är så nöjd med? Finns det något som du är mindre nöjd med?
Citera
2021-08-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Välj den fetmarkerade (Outback). Ni kommer bli supernöjda

Tack för din input! Har du själv en Outback? Eller har du provkört en? Vad är du i såna fall nöjd/missnöjd med?
Citera
2021-08-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silithus
Ja, min fru har en liknande kropp. Framförallt tyckte hon att Tiguanen var svårare att få bra sikt i jämfört med de andra två.

Får jag fråga vad det är du gillar specifikt med Kodiaqen? Vad var det som gjorde att du valde den istället för Subarun?

Dels var det det faktum att körställningen är mycket bättre i Skodan, åtminstone för mig, men givetvis också min rent subjektiva känsla för bilen. Trots att den är stor är den lätthanterlig, och för mig som bor på landet utan garage är värmaren med fjärrkontroll rent jävla suverän på vintrarna. Har knappt skrapat en ruta de senaste åren.

Sedan har vi allt annat lull-lull som somliga vill kalla det, till exempel den virtuella pedalen (löjlig term för övrigt) för att öppna bakluckan med foten, parkeringsradar och backkamera, möjligheten att knöka in rollator, hundbur och en massa annat dessutom. Mina barnstolsdagar är över sedan länge men kan inte tänka mig att det blir problem med barnvagn och barnstol.

Dessutom har bilen nödvändiga reglage kvar. Okej, jag är möjligen lite konservativ, men tycker att det är bra att kunna hantera grundläggande funktioner med knappar och vred i stället för att behöva talla på en pekskärm varje gång jag vill justera värmen eller så.

Kom på två saker jag varit lite irriterad på, men bara ett fåtal gånger. Gillar att backa med förardörren öppen för finlir, särskilt om jag har vagn påhakad. Och det går icke. Någon slags säkerhetsfunktion. Och givaren för spolarvätskenivå är troligen någon slags flottör, för när man hamnar på gränsen till påfyllning så kan den hålla på och plinga till stup i kvarten när bilen lutar åt ena eller andra hållet. Åker man lite längre blir man tvungen att stanna och fylla på för att få den att hålla klaffen. Förhoppningsvis bättre på den nya modellen. Inte tillräckligt viktigt för att jag skulle fråga.

Nu har jag alltså leasat inklusive serviceavtal, så jag har inte någon koll på de kostnaderna. Dock skulle jag inte tveka att köpa min bil - som alltså är dryga tre år - begagnad. Vet att det snart är dags att fixa bromsarna men det får de göra efter överlämningen. Som sagt, så långt helt problemfri.

Dock kan jag säga en sak om en annan bil som nämnts. Det är alls ingen glidarbil som Kodiaq, men en Dacia Duster är faktiskt skitrolig att köra. Särskilt ute i naturen. Har funderat på att ha en äldre sådan som andrabil för att slippa oroa mig för skrapande grenar och så, för jag hade en sådan i tre år också innan jag bytte upp mig. Ganska länge sedan vid det här laget, men minns den med stor glädje. Men lastutrymmet är tyvärr ganska snålt.
Citera
2021-08-15, 20:30
Medlem
GuldHjortens avatar
Köp en Tesla Model 3!

Ge den i alla fall en chans och provkör (och testa om barnvagn får plats)
Citera
2021-08-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Skall ge ett exempel på äldre teslor med mycket sämre kapacitet

Tesla Roadster - Oslo - Stockholm - träffade mannen vid odenplan o frågade hur
det funkade

Han sa - tog på hotell i Karlskoga (kunde inte åka hela vägen på en laddning) o laddade bilen under natten - nu här i stockholm hade han sååå här mycket kvar skulle köra några mil i stan o sen ladda
men Tesla S long range går mycket längre o med All Wheel Drive är det som att köra på räls i snöväder-
har inte gjort detta med Tesla men med Audi V8 4 wheel drive

Haha där ser man. Har aldrig kört Tesla själv men åkt taxi några gånger. Skön komfort osv men jag har aldrig läst på om dem då det inte varit aktuellt med elbil.
Citera
2021-08-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Dels var det det faktum att körställningen är mycket bättre i Skodan, åtminstone för mig, men givetvis också min rent subjektiva känsla för bilen. Trots att den är stor är den lätthanterlig, och för mig som bor på landet utan garage är värmaren med fjärrkontroll rent jävla suverän på vintrarna. Har knappt skrapat en ruta de senaste åren.

Sedan har vi allt annat lull-lull som somliga vill kalla det, till exempel den virtuella pedalen (löjlig term för övrigt) för att öppna bakluckan med foten, parkeringsradar och backkamera, möjligheten att knöka in rollator, hundbur och en massa annat dessutom. Mina barnstolsdagar är över sedan länge men kan inte tänka mig att det blir problem med barnvagn och barnstol.

Dessutom har bilen nödvändiga reglage kvar. Okej, jag är möjligen lite konservativ, men tycker att det är bra att kunna hantera grundläggande funktioner med knappar och vred i stället för att behöva talla på en pekskärm varje gång jag vill justera värmen eller så.

Kom på två saker jag varit lite irriterad på, men bara ett fåtal gånger. Gillar att backa med förardörren öppen för finlir, särskilt om jag har vagn påhakad. Och det går icke. Någon slags säkerhetsfunktion. Och givaren för spolarvätskenivå är troligen någon slags flottör, för när man hamnar på gränsen till påfyllning så kan den hålla på och plinga till stup i kvarten när bilen lutar åt ena eller andra hållet. Åker man lite längre blir man tvungen att stanna och fylla på för att få den att hålla klaffen. Förhoppningsvis bättre på den nya modellen. Inte tillräckligt viktigt för att jag skulle fråga.

Nu har jag alltså leasat inklusive serviceavtal, så jag har inte någon koll på de kostnaderna. Dock skulle jag inte tveka att köpa min bil - som alltså är dryga tre år - begagnad. Vet att det snart är dags att fixa bromsarna men det får de göra efter överlämningen. Som sagt, så långt helt problemfri.

Dock kan jag säga en sak om en annan bil som nämnts. Det är alls ingen glidarbil som Kodiaq, men en Dacia Duster är faktiskt skitrolig att köra. Särskilt ute i naturen. Har funderat på att ha en äldre sådan som andrabil för att slippa oroa mig för skrapande grenar och så, för jag hade en sådan i tre år också innan jag bytte upp mig. Ganska länge sedan vid det här laget, men minns den med stor glädje. Men lastutrymmet är tyvärr ganska snålt.

Kul att du är nöjd med din Kodiaq och tack för att du delar med dig! Jag hade t.ex inte ens tänkt på värmaren med fjärrkontroll då vi har varmt garage, men det är ju kanon ifall man är iväg med bilen och den står ute i kylan.

En jaktkompis har en Dacia och han är tvärnöjd. Tror inte att den är aktuell nu, men det vore kul att provköra en för att testa på.
Citera
2021-08-15, 20:44
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silithus
Alright, kan du berätta lite kort vad du är så nöjd med? Finns det något som du är mindre nöjd med?

Framförallt att det har varit så otroligt få problem med den, vi ska precis sälja den gamla som gått 18k mil och fortfarande fungerar klockrent. Sen så är Sorenton av den större modellen SUV vilket gör att man kommer lite högre upp och den känns väldigt rymlig inuti. Det som dock fick oss att köpa den från början var att den inte har den där billiga känslan som vissa mellanklass SUVar har, tunna lätta dörrar, plastig inredning, osv.

Att vi valde en Sorento igen är ett gott betyg.
Citera
2021-08-15, 20:49
Medlem
Ford Mondeo kan också vara ett alternativ. Kört automatisk Ford Focus kombivariant och tycker den är mycket skönare än bland annat Volvo XC40.

Fullutrustad Mondeo verkar ligga inom din prislapp.

Edit: Om ni flyttat till villa borde ni definitivt installera laddstolpe och köra laddhybrid eller elbil.
Citera
2021-08-15, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Framförallt att det har varit så otroligt få problem med den, vi ska precis sälja den gamla som gått 18k mil och fortfarande fungerar klockrent. Sen så är Sorenton av den större modellen SUV vilket gör att man kommer lite högre upp och den känns väldigt rymlig inuti. Det som dock fick oss att köpa den från början var att den inte har den där billiga känslan som vissa mellanklass SUVar har, tunna lätta dörrar, plastig inredning, osv.

Att vi valde en Sorento igen är ett gott betyg.

Kul att ni är så nöjda med er Sorento! Vi har inte kollat på KIA då vi trodde att den var just det du skriver om- en billig känsla. Jag antar att vi var fel ute. Ska absolut kolla in den när jag har vägarna förbi en återförsäljare. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in