Citat:
Ursprungligen postat av
Silithus
Ja, min fru har en liknande kropp. Framförallt tyckte hon att Tiguanen var svårare att få bra sikt i jämfört med de andra två.
Får jag fråga vad det är du gillar specifikt med Kodiaqen? Vad var det som gjorde att du valde den istället för Subarun?
Dels var det det faktum att körställningen är mycket bättre i Skodan, åtminstone för mig, men givetvis också min rent subjektiva känsla för bilen. Trots att den är stor är den lätthanterlig, och för mig som bor på landet utan garage är värmaren med fjärrkontroll rent jävla suverän på vintrarna. Har knappt skrapat en ruta de senaste åren.
Sedan har vi allt annat lull-lull som somliga vill kalla det, till exempel den virtuella pedalen (löjlig term för övrigt) för att öppna bakluckan med foten, parkeringsradar och backkamera, möjligheten att knöka in rollator, hundbur och en massa annat dessutom. Mina barnstolsdagar är över sedan länge men kan inte tänka mig att det blir problem med barnvagn och barnstol.
Dessutom har bilen nödvändiga reglage kvar. Okej, jag är möjligen lite konservativ, men tycker att det är bra att kunna hantera grundläggande funktioner med knappar och vred i stället för att behöva talla på en pekskärm varje gång jag vill justera värmen eller så.
Kom på två saker jag varit lite irriterad på, men bara ett fåtal gånger. Gillar att backa med förardörren öppen för finlir, särskilt om jag har vagn påhakad. Och det går icke. Någon slags säkerhetsfunktion. Och givaren för spolarvätskenivå är troligen någon slags flottör, för när man hamnar på gränsen till påfyllning så kan den hålla på och plinga till stup i kvarten när bilen lutar åt ena eller andra hållet. Åker man lite längre blir man tvungen att stanna och fylla på för att få den att hålla klaffen. Förhoppningsvis bättre på den nya modellen. Inte tillräckligt viktigt för att jag skulle fråga.
Nu har jag alltså leasat inklusive serviceavtal, så jag har inte någon koll på de kostnaderna. Dock skulle jag inte tveka att köpa min bil - som alltså är dryga tre år - begagnad. Vet att det snart är dags att fixa bromsarna men det får de göra efter överlämningen. Som sagt, så långt helt problemfri.
Dock kan jag säga en sak om en annan bil som nämnts. Det är alls ingen glidarbil som Kodiaq, men en Dacia Duster är faktiskt skitrolig att köra. Särskilt ute i naturen. Har funderat på att ha en äldre sådan som andrabil för att slippa oroa mig för skrapande grenar och så, för jag hade en sådan i tre år också innan jag bytte upp mig. Ganska länge sedan vid det här laget, men minns den med stor glädje. Men lastutrymmet är tyvärr ganska snålt.