2021-08-15, 17:04
Medlem
blobben!!!s avatar
Köp en normal sedan. Du har ingen riktig nytta av fyrhjulsdrift om du inte är kass på att köra bil, men däremot 30% större risk för allvarlig olycka. Din bil är inte heller en riktigt terrängbil, du kommer inte ha nytta av någon ynka centimeter högre markfrigång (17 cm för Golf, 19 för Tiguan).

Hyr en SUV när ni väl skall ut i skogen. Att se folk köra en SUV till kontoret är som när grabben kommer in i rummet iklädd pappas allt för stora skjorta och skor.

Överväger ni att köpa en bil när frugan inte ens kan se vägen ordentligt så borde ni båda klippa körkortet, ni är en trafikfara.
Citera
2021-08-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluntcunt
Jag hade valt Kodiaq. Tycker den är snyggast av dom tre du nämnde, speciellt med Sportline-paket. Tiguan med R Line Black-paket är också riktigt snyggt dock.

Har provkört ett X antal Kodiaq och Tiguan och har konstaterat att, iallafall jag, åker bekvämast i Kodiaq. Bra sikt, sköna säten (speciellt med Sportline), välutrustad i grundutförande, bra pris och en trevlig exteriör på det. Skoda brukar köra med tre års nybilsgaranti som standard dessutom, vilket jag tycker är ganska mycket värt också.
Helt rätt. Tiguan är bra men Kodiaq är rymligare och mer prisvärd. En flerfaldig testvinnare i motorpressen.
Subaru är en driftsäker och intressant bil
men inte i närheten vad gäller utrymmen.
Citera
2021-08-15, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vadå ”nu nu”?
Geely har ägt Volvo i 12-13 år. Jättelänge alltså.
Man tillverkar trevligare bilar än någonsin och dessutom fler än någonsin.
De kostar rätt mycket dock, men man åker väldigt fint i både 90 och 60 modellerna. Säkra som tusan. Gällande priset ska man komma ihåg att andrahandsvärdet är extremt bra på Volvo.
Jag har själv en V60 2020 som familjebil. Fungerar utmärkt. Takbox någon vecka sommartid. Annars får vi alltid plats. Två barnstolar i bilen dessutom. Barnvagn i bagage.

Jag menade att de har kört Volvo i flera generationer.

Jag gillar också Volvo och hade personligen inte haft något emot att ha en. Men precis som att hon accepterar att jag inte vill ha en BMW så tittar vi främst på andra märken då hon säger nej till Volvo.
Citera
2021-08-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silithus
Tack och bock för bra input. Under förra veckan ringde jag faktiskt runt till ett tjugotal bilverkstäder som meckar med alla märken och modeller. Frågade dem vilket märke (av samtliga märken) som de upplever att det är minst problem med och som problemen är enklast/billigast att åtgärda. Typ 75% svarade Subaru/Toyota. Behöver ju förstås inte vara sanningen, men ger en indikation om att det är problemfria bilar.

Jag har haft RAV4r (gamla modellerna) mellan 2003 och 2015, inte ett enda fel. Subaruer 2015 - nu, inget fel.
Det är ju inte SUV-bilar det här utan cross-over, dvs känns som vanliga bilar men lite lättare att komma in i (jag har ett trasigt knä och klarar inte vanliga bilar). Markfrigång 22 cm på nya Subaru är bra om man är mycket ute i skogen, vi har dålig väg till oss, med mycket snö ibland dessutom, då det bra. Men de som skriker SUV upprört har fel, det är bilar med lite mer tuff karaktär, för friluftsliv och lastande av veckohandlingen. Ingen lågväxel, Subarun har en elektronisk som funkar om man kör fast i snö eller lera.
Fö är jag 1.68, lite stel med taskiga leder, fungerar bra, ser vägen (sätet kan höjas elektriskt). En del bilar är inte gjorda för andra än 1.80 män, man kan inte ha bra körställning och nå pedalerna om man är kortare.
Citera
2021-08-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluntcunt
Jag hade valt Kodiaq. Tycker den är snyggast av dom tre du nämnde, speciellt med Sportline-paket. Tiguan med R Line Black-paket är också riktigt snyggt dock.

Har provkört ett X antal Kodiaq och Tiguan och har konstaterat att, iallafall jag, åker bekvämast i Kodiaq. Bra sikt, sköna säten (speciellt med Sportline), välutrustad i grundutförande, bra pris och en trevlig exteriör på det. Skoda brukar köra med tre års nybilsgaranti som standard dessutom, vilket jag tycker är ganska mycket värt också.

Ja, vi gillar Kodiaqen båda två. Funderingarna går kring ifall vi kanske får mer bil för pengarna i en Outback och möjligen färre problem.
Citera
2021-08-15, 17:38
Beg. BMW M5 Kombi eller Porsche Cayenne
mycket bil för pengarna eller en slit och släng bil för runt 100K och ni har pengar över
Senast redigerad av explorers 2021-08-15 kl. 17:40.
Citera
2021-08-15, 17:38
Medlem
Här kommer en fin bil under budget som räcker minst 10 år till förmodligen 20-30 år.

Den är mycket krocksäker dessutom:

Du som talar om vill inte betala för onödig utrustning - här får du den på köpet

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d...a-0c357a86139c

Vet vad jag talar om har kört sån - hade jag inte haft för många bra bilar hade jag åkt o köpt den
den är verkligen prisvärd o mer eller mindre i nyskick
Citera
2021-08-15, 17:40
Medlem
Bluebeast72s avatar
MB 200d serien, köp njut o var nöjd.
Citera
2021-08-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Köp en normal sedan. Du har ingen riktig nytta av fyrhjulsdrift om du inte är kass på att köra bil, men däremot 30% större risk för allvarlig olycka. Din bil är inte heller en riktigt terrängbil, du kommer inte ha nytta av någon ynka centimeter högre markfrigång (17 cm för Golf, 19 för Tiguan).

Hyr en SUV när ni väl skall ut i skogen. Att se folk köra en SUV till kontoret är som när grabben kommer in i rummet iklädd pappas allt för stora skjorta och skor.

Överväger ni att köpa en bil när frugan inte ens kan se vägen ordentligt så borde ni båda klippa körkortet, ni är en trafikfara.

Läste du mitt första inlägg? Båda arbetar hemifrån så vi tar inte bilen in till kontoret. Vi är däremot ute i skogen för jakt/fiske/vandring ungefär varannan helg så det låter inte särskilt smart att hyra en bil för dessa tillfällen. Du tycker inte att det är vettigt att ha fyrhjulsdrift om man åker mycket på skogsvägar som kan vara snöiga och blöta?

Jag har inte skrivit att hon inte ser vägen ordentligt. Däremot så upplever hon att hon har bättre sikt i vissa bilar. Om du kör en VW Caravelle så kommer du förmodligen ha bättre sikt i den än i en Nissan Micra.
Citera
2021-08-15, 17:44
Medlem
Knoppys avatar
Subarun, utan tvekan! Japanska bilar håller bäst i världen, och bättre fyrhjulsdrift kan du inte få. Gott om utrymme till familjen också.
Citera
2021-08-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Här kommer en fin bil under budget som räcker minst 10 år till förmodligen 20-30 år.

Den är mycket krocksäker dessutom:

Du som talar om vill inte betala för onödig utrustning - här får du den på köpet

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d...a-0c357a86139c

Vet vad jag talar om har kört sån - hade jag inte haft för många bra bilar hade jag åkt o köpt den
den är verkligen prisvärd o mer eller mindre i nyskick

Tack, lite snålt med lastutrymme för vår livsstil bara
Citera
2021-08-15, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silithus
Tack och bock för bra input. Under förra veckan ringde jag faktiskt runt till ett tjugotal bilverkstäder som meckar med alla märken och modeller. Frågade dem vilket märke (av samtliga märken) som de upplever att det är minst problem med och som problemen är enklast/billigast att åtgärda. Typ 75% svarade Subaru/Toyota. Behöver ju förstås inte vara sanningen, men ger en indikation om att det är problemfria bilar.

Du vet ju redan svaret. Problemfri bil då Toyota RAV4 eller Subaru Outback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in