Citat:
Ursprungligen postat av
Silithus
Tack och bock för bra input. Under förra veckan ringde jag faktiskt runt till ett tjugotal bilverkstäder som meckar med alla märken och modeller. Frågade dem vilket märke (av samtliga märken) som de upplever att det är minst problem med och som problemen är enklast/billigast att åtgärda. Typ 75% svarade Subaru/Toyota. Behöver ju förstås inte vara sanningen, men ger en indikation om att det är problemfria bilar.
Jag har haft RAV4

r (gamla modellerna) mellan 2003 och 2015, inte ett enda fel. Subaruer 2015 - nu, inget fel.
Det är ju inte SUV-bilar det här utan cross-over, dvs känns som vanliga bilar men lite lättare att komma in i (jag har ett trasigt knä och klarar inte vanliga bilar). Markfrigång 22 cm på nya Subaru är bra om man är mycket ute i skogen, vi har dålig väg till oss, med mycket snö ibland dessutom, då det bra. Men de som skriker SUV upprört har fel, det är bilar med lite mer tuff karaktär, för friluftsliv och lastande av veckohandlingen. Ingen lågväxel, Subarun har en elektronisk som funkar om man kör fast i snö eller lera.
Fö är jag 1.68, lite stel med taskiga leder, fungerar bra, ser vägen (sätet kan höjas elektriskt). En del bilar är inte gjorda för andra än 1.80 män, man kan inte ha bra körställning och nå pedalerna om man är kortare.