2021-08-15, 14:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Vad spelar det för roll om folk har blivit smittade? Hur många har avlidit MED covid positivt test den senaste månaden? Anser du att det är rimligt att eftersträva nolltolerans för förkylningar och andra virussjukdomar som normalt härjar i samhället också?

Hur många brukar vara smittade en vanlig vintersäsong om man tittar på vanliga förkylningar och influensan tror du? Har man någonsin testat för det tidigare så vi har något att jämföra med?

Det viktiga nu är att alla tar ett solidariskt ansvar för att stoppa smittspridningen så inte fler blir allvarligt sjuka och i värsta fall dör. Sätt på er munskydden och ta vaccinet.
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag trodde du visste att alla som dött levt ungefär till medellivslängd!?

Dina resonemang bygger ju ofta på att det inte gör något att man dör i covid-19 eftersom de som dör redan levt så länge man ska leva enligt dig.

Surtruten.. gå inte in på den vägen.. vi har redan avhandlat din mattekunskaper som inte är speciellt imponerande.. inte ens för en femteklassare
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Förra vintern hade vi inga dödsfall alls i influensan enligt FoHM
Under säsongen 2020–2021 har det inte förekommit någon influensaepidemi i Sverige. Den uteblivna epidemin beror på en kombination av faktorer, som kommer av den rådande pandemin.

Influensarelaterad dödlighe
t
Eftersom influensasäsongen uteblev fanns ingen influensarelaterad dödlighet.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

Det kan ju hända att influensan återkommer detta år. Men det kommer säkert inte skapa fler rubriker en det att vi inte hade några dödsfall i influensan senaste säsong. Men alla som är intresserade kommer säkert att hålla sig uppdaterade.

Pandemin är tydligen inte över, vi ser en ökad smittspridning och restriktionerna blir liggande.

Så hur du får det till att pandemin är över är lika konstigt för mig som hur du får det till att det avled personer i influensan senaste säsong.

Pandemin är inte över eftersom de beslutande bestämt att den inte är över. I UK är den över, fotbollsligan startade i helgen med fulla läktare till exempel.

I Sverige var vi sist igång med bekämpningen och vi kommer vara de sista som vågar släppa taget också.

Sjukvården kommer att få dras med detta som en ny del av vad folk kan bli sjuka av. Förhoppningsvis relativt få om man använder huvudet och tar hjälp av det goda skydd som vaccination ges. Men för en del kommer det ändå inte att hjälpa. Som med influensan. Det kanske t.o.m är så att vi utrotat influensa och ersatt det med covid. Så vaccinera mot covid och ta hand om de som trots det blir sjuka, plus tyvärr en del idioter som tror de är odödliga.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Gör väl inget? De är vaccinerade.
Du har ju hängt här ett tag så du vet säkert att vaccinet inte ger 100 % skydd.
Sedan finns det ju personer som inte kan ta vaccin och det har också diskuterats i tråden.
Citera
2021-08-15, 14:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
OK, jag sätter mig själv in i hur portalen fungerar, vilken rubrik som är lämplig att gå vidare ifrån, och hur man får fler valmöjligheter/urval. Det är OK.

Men du borde åtminstone svara på varför tidsperioden ser ut som den gör på din direktlänk.

Det är standardperioden som SIR har förvalt, för alla rapporter. Mina urval följer inte med när man ger ut länken. Du får göra urval själv. Vaccinationsstatus finns fr.o.m mars 2021, det är vad det betyder.
Citera
2021-08-15, 14:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Många foliehattande antivaxxare som checkat in på IVA I VG-regionen senaste månaden.

Av 12 inläggningar är 11 ovaccinerade.

9 av dem är över 50 år och har haft gott om tid på sig att få sina sprutor. Tycker synd om vårdpersonalen som ska behöva kämpa med dessa jon...

Kan bara hålla med. Begåvningsreserven på Flashback eller importerade förmågor?
Citera
2021-08-15, 14:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Under vilken rubrik hittade du den här genomgången? Jag kunde inte hitta något val för vaccinstatus, när jag gick igenom rubrikerna innan, på denna huvudsida:

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Men - vad är det för konstigt med tidsindelningen på din länk? Det står "Period 2020-08-15 - 2021-08-15", medan det står vaccinerade fr o m 2021-03-02 också. Vad innebär detta? Är det ackumulerad statistik, som inkluderar all tid sedan förra augusti, inklusive tiden före vaccinet? Isåfall får ju statistiken ett enormt försprång till ovaccinerades nackdel, eftersom den är relativ. 70% av tiden finns det ju då inte ens någon vaccinerad att jämföra med?

Om det är så, så skulle det förklara varför Israel ser helt motsatta siffror.
Använd denna länk.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Längst upp till vänster är det en liten ikon. Om du pekar på den står det visa urval. Det är där du gör filtreringar.

Men som det är nu är det inte möjligt att se vilka som var vaccinerade eller inte. Då måste du gå in på Rapporter och välja coronafall. Sedan väljer du Rapporterade och sist väljer du vaccination.

Beaver14 är nog den i tråden som är bäst att hitta information på SIR.
Citera
2021-08-15, 14:52
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är standardperioden som SIR har förvalt, för alla rapporter. Mina urval följer inte med när man ger ut länken. Du får göra urval själv. Vaccinationsstatus finns fr.o.m mars 2021, det är vad det betyder.

Det innebär alltså att du de facto delade relativ, ackumulerad statistik, där 70% av tiden utgörs av tiden innan någon i Sverige var vaccinerad?

Eller menar du att perioden du har valt ut blir osynlig, när du delar länken?
Citera
2021-08-15, 14:53
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Använd denna länk.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Längst till vänster är det en liten ikon. Om du pekar på den står det visa urval. Det är där du gör filtreringar.

Men som det är nu är det inte möjligt att se vilka som var vaccinerade eller inte. Då måste du gå in på Rapporter och välja coronafall. Sedan väljer du Rapporterade och sist väljer du vaccination.

Beaver14 är nog den i tråden som är bäst att hitta information på SIR.

Tack för info! Säkert fler än jag som blir glada över en snabbmanual.
Citera
2021-08-15, 14:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Surtruten.. gå inte in på den vägen.. vi har redan avhandlat din mattekunskaper som inte är speciellt imponerande.. inte ens för en femteklassare

Buhuu, vad ledsen jag blir för att du bedömt mina mattekunskaper som dåliga, du som tror att man bara ska leva till medellivslängd.

Andra i tråden har gjort andra bedömningar av mina matematikkunskaper och med tanke på att de verkar betydligt mera välutbildade än du så litar jag mera på deras bedömningar.
Citera
2021-08-15, 15:01
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Det innebär alltså att du de facto delade relativ, ackumulerad statistik, där 70% av tiden utgörs av tiden innan någon i Sverige var vaccinerad?

Eller menar du att perioden du har valt ut blir osynlig, när du delar länken?

Nej det gjorde jag inte. I mitt första inlägg i frågan skrev jag tydligt "den senaste månaden". Exakt datum jag valde i urvalet, om du vill veta, var 19 juli.

Ja, mina val går inte att länka till. Det genereras inga dynamiska länkar.
Citera
2021-08-15, 15:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Men du ?

Då har jag ett annat förlopp hur vaccinerade,eller dom som skaffat annat intyg som berättigar inresa, kunnat semestra och ändå sprida smittan när väl tillbaka i Sverige

1. Vaccinerade visar upp sitt C19 pass (Eller motsvarande intyg,varav många förfalskade och godtrogna som betalat för ett test som aldrig blivit utfört i Sverige = Skumrask "Läkarhus" som vill tjäna snabba stålar) I Turkiet och Spanien

2. Alltså en hel de semesterfirare i Turkiet och Spanien som medvetet eller omedvetet tror sig vara skyddade

3. Simsalabim, vi har en hel del semesterfirare som återvänder med smittan, en blandning av Vaccinerade och ovaccinerade.

4. Nyheten att vaccinerade kan driva smittan kom någon vecka in i augusti.

5. Antagligen få semesterfirare som respekterat avstånd,sprita händerna och undvika stora folksamlingar. Eftersom = Smockfulla barer nattklubbar och resauturanger
Först kan vi konstatera att de som tagit med sig smittan hem till Sverige till stor del verkar vara ovaccinerade.
Utlandsresor bidrar till ökade smittspridningen
Antalet fall av covid-19 ökar för tredje veckan i rad. Ovaccinerade som kommer hem med smitta efter utlandsresor bidrar till ökningen som rapporteras för vecka 30.
https://vgrfokus.se/2021/08/utlandsresor-bidrar-till-okade-smittspridningen/
Testansvariga säger att det finns exempel på unga ovaccinerade som kommit hem från utlandsresor och gått till sommarjobb på äldreboenden...
https://www.dn.se/sverige/okning-av-smittade-till-landvetter-men-fa-valjer-att-testa-sig/ (Bakom betalvägg)

1. Det finns vad jag vet inga lätta vägar att förfalska ett covidpass och än så länge är det bara vaccinationer som skrivs in i dessa.

2. De flesta är nog medvetna om att de är vaccinerade eller att de inte är vaccinerade.

3. Det är absolut en blandning av vaccinerade och ovaccinerade som återvänder hem, men det verkar ju vara så att det är de ovaccinerade som är "bäst" på att föra med sig smitta hem till Sverige.

4. Nej, det är absolut ingen nyhet att man kan vara smittsam även om man är vaccinerad. Däremot är risken mindre att ens bli smittad och om man blir smittad har man ett lindrigare och kortare sjukdomsförlopp = man smittar inte lika mycket. Troligen har man även mindre mängd virus som kan spridas.

5. Det verkar saknas något i din mening.
Antagligen få semesterfirare som respekterat avstånd,sprita händerna och undvika stora folksamlingar. Eftersom = Smockfulla barer nattklubbar och resauturanger

Vart vill du komma med dina exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in