2021-08-15, 15:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Titta på Israel. 2 vaccin var för lite.
Så verkar det vara, men det betyder ju inte att man ska ta flera sprutor.
Det är säkert lämpligt att ta flera sprutor om man inte vill bli sjuk och särskilt om man tillhör någon riskgrupp. Situationen kan ändras ganska fort om det kommer andra typer av livskraftiga mutationer, så ingen vet egentligen hur det kommer att bli.

Sedan har Israel en ganska dålig vaccintäckning jämfört med andra länder som har god vaccintäckning.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-14..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_vaccinations_per_hundred&Metric=People+full y+vaccinated&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=EuropeanUnion~MLT~ARE~ URY~SGP~SYC~BHR~QAT~ISL~ISR~DNK~SMR~CHL~CAN~BEL~BT N~PRT~ESP
Israel verkar ha fastnat på 62 % vaccinerade.
Citera
2021-08-15, 15:32
Medlem
Mycket starkt resultat för CBD på replikation av SARS-CoV-2. Mycket förvånande. I dagsläget ser cannabis ut att kunna vara bättre än vaccin. Kan vara ett mycket bra hjälpmedel nu när vaccinen ser ut att fallera. I kombination med vaccin skulle det kunna hjälpa mycket om resultatet står sig, eftersom vaccinen inte verkar bra på att hindra replikation.

”Together these results suggest that CBD acts to prevent viral protein translation and associated cellular changes.”

”Strikingly, only 1.2% of the patients prescribed CBD contracted SARS-CoV-2 whereas 12.2% of the matched, non-cannabinoid patients tested positive (p=0.009), suggesting a potential reduction in SARS-CoV-2 infection risk of approximately an order of magnitude.”

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7987002/
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-08-15 kl. 15:41.
Citera
2021-08-15, 15:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Pandemin är inte över eftersom de beslutande bestämt att den inte är över. I UK är den över, fotbollsligan startade i helgen med fulla läktare till exempel.

I Sverige var vi sist igång med bekämpningen och vi kommer vara de sista som vågar släppa taget också.

Sjukvården kommer att få dras med detta som en ny del av vad folk kan bli sjuka av. Förhoppningsvis relativt få om man använder huvudet och tar hjälp av det goda skydd som vaccination ges. Men för en del kommer det ändå inte att hjälpa. Som med influensan. Det kanske t.o.m är så att vi utrotat influensa och ersatt det med covid. Så vaccinera mot covid och ta hand om de som trots det blir sjuka, plus tyvärr en del idioter som tror de är odödliga.
Ja, på ett sätt är pandemin över när vi bestämt det men å andra sidan beror det också på pandemin och vad som sker.

Vi kanske ser en betydlig lägre dödlighet nu i vinter samt färre alvarligt sjuka. Situationen kanske blir hanterbar som en influensa eller något lite svårare. Då kanske vi börjar säga att pandemin är över och även leva som om den vore det.

Det kan ju också hända att dödsfallen likt sjukhusinläggningarna ännu en gång blir på en ohanterlig nivå. Vi kanske till och med ser värre varianter under vintern som vi inte har något skydd mot. Då spelar det ingen roll om beslutsfattare säger att pandemin är över eller inte.

Jag tänker att man nu hoppas på att man kan vänja folket mot viruset så att en tålighet får viruset att bli mildare i framtiden. Första ordentliga genom infektion av folket ska nu ske med en bred vaccination. Sedan fortsätter vi att årligen vaccinera riskgrupper. Vi lyckas omvandla covid till någon slags influensa. Detta behöver nödvändigtvis inte fungerar även om det kanske kan det. Fattiga länder får helt enkelt ta något år extra på sig att erhålla denna tålighet utan bred vaccination.

Det är inte det alternativet jag skulle ha föredragit och jag tycker att den verkar tämligen osäker. Men det är så jag tolkar det som om man planerar att göra. Det var kanske så du tolkade det också.

Man har varken råd eller lust att fortsätta detta. Vid någon tidpunkt är ju pengarna slut och man kan inte fortsätta att ha samhället på sparlåga. I Sverige kommer vi fega lite och inte vara så självsäkra som UK. Vi tar inte hösten med ett helt öppet samhälle, utan vi sparar reträtten i fall det skulle gå illa. Få se lite hur det fungerar, exploderar inläggningarna kan vi nog se en viss återgång till de restriktioner vi hade i vintras. Men jag tror att många fler länder kommer att "fega" lite likt Sverige. Det blir kanske bara UK som kastar sig in i hösten och vintern.

Spänningen är på topp för vintern i all fall.
Citera
2021-08-15, 15:52
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Många foliehattande antivaxxare som checkat in på IVA I VG-regionen senaste månaden.

Av 12 inläggningar är 11 ovaccinerade.

9 av dem är över 50 år och har haft gott om tid på sig att få sina sprutor. Tycker synd om vårdpersonalen som ska behöva kämpa med dessa jon...

varför är det "synd" om vårdpersonalen?
För att de gör det jobb de får betalt för?
Citera
2021-08-15, 16:00
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det innebär alltså att du de facto delade relativ, ackumulerad statistik, där 70% av tiden utgörs av tiden innan någon i Sverige var vaccinerad?

Eller menar du att perioden du har valt ut blir osynlig, när du delar länken?

Om jag inte missminner mig så skrev postaren ”senaste månaden”

Eller tror du att det varit 12 pers inlagda sedan mars?
Citera
2021-08-15, 16:09
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Mycket starkt resultat för CBD på replikation av SARS-CoV-2. Mycket förvånande. I dagsläget ser cannabis ut att kunna vara bättre än vaccin. Kan vara ett mycket bra hjälpmedel nu när vaccinen ser ut att fallera. I kombination med vaccin skulle det kunna hjälpa mycket om resultatet står sig, eftersom vaccinen inte verkar bra på att hindra replikation.

”Together these results suggest that CBD acts to prevent viral protein translation and associated cellular changes.”

”Strikingly, only 1.2% of the patients prescribed CBD contracted SARS-CoV-2 whereas 12.2% of the matched, non-cannabinoid patients tested positive (p=0.009), suggesting a potential reduction in SARS-CoV-2 infection risk of approximately an order of magnitude.”

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7987002/

Lycka till att få det att fungera i Sverige.

"Men jävla knarkarjävlarna"
Citera
2021-08-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Förra vintern hade vi inga dödsfall alls i influensan enligt FoHM
Under säsongen 2020–2021 har det inte förekommit någon influensaepidemi i Sverige. Den uteblivna epidemin beror på en kombination av faktorer, som kommer av den rådande pandemin.

Influensarelaterad dödlighe
t
Eftersom influensasäsongen uteblev fanns ingen influensarelaterad dödlighet.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

Det kan ju hända att influensan återkommer detta år. Men det kommer säkert inte skapa fler rubriker en det att vi inte hade några dödsfall i influensan senaste säsong. Men alla som är intresserade kommer säkert att hålla sig uppdaterade.

Pandemin är tydligen inte över, vi ser en ökad smittspridning och restriktionerna blir liggande.

Så hur du får det till att pandemin är över är lika konstigt för mig som hur du får det till att det avled personer i influensan senaste säsong.
Pcr-testen kan ju inte skilja på influensa/covid, så vad som är vad vet ingen,om vi skall hålla på att stänga samhället för att vi får många smittade med ett fåtal döda /svårt sjuka , har vi ju en casedemic , så pandemin är över, var glad för det!
Citera
2021-08-15, 16:14
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så verkar det vara, men det betyder ju inte att man ska ta flera sprutor.
Det är säkert lämpligt att ta flera sprutor om man inte vill bli sjuk och särskilt om man tillhör någon riskgrupp. Situationen kan ändras ganska fort om det kommer andra typer av livskraftiga mutationer, så ingen vet egentligen hur det kommer att bli.

Sedan har Israel en ganska dålig vaccintäckning jämfört med andra länder som har god vaccintäckning.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-14..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_vaccinations_per_hundred&Metric=People+full y+vaccinated&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=EuropeanUnion~MLT~ARE~ URY~SGP~SYC~BHR~QAT~ISL~ISR~DNK~SMR~CHL~CAN~BEL~BT N~PRT~ESP
Israel verkar ha fastnat på 62 % vaccinerade.

Fast även om det är dålig täckning så frångår det ju inte att det är fullt vaccinerade som hamnar på IVA osv just nu i Israel?

Stod någonting om att 250 är vaccinerade och 150 var ovaccinerade. Sedan har det tillkommit 100 till de senaste dagarna av båda sidorna antar jag.
Citera
2021-08-15, 16:22
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Just den där rapporten utgår från vaccinationsstatus. Finns andra rapporter också.

Vet inte vad du menar med hur riskgrupp kategoriseras?
Extrem fetma verkar vara den gemensamma nämnaren för de inlagda i VG. Flera verkar ha multipla riskgrupper, kronisk hjärt/lungsjukdom och diabetes till exempel.

Och ändå tycker dessa personer att vaccinet var onödigt/farligt.

Jag håller med dig helt och hållet.

Länder som har stor andel folksjukdomar Hypertoni,Diabetes,fetma, nedsatt lungkapacitet (Många i den rika västvärlden) borde absolut gör mer . Men vad gör man ? Man kan bara predika för döva öron . Vaccinationen är frivillig.

Om det är synd om IVA skötarna ? Nja. De får ju en bra lön trots allt för slitet, det är ett jobb de själv frivilligt sökte sig till
Sedan kan var och en ha sin moraliska uppfattning. Jag vet,jag har mina angående de som läggs in just nu. Hornpelle säger till mig : Rätt åt dom. Människan i en säger : Shit happens .
Senast redigerad av Opaque 2021-08-15 kl. 16:58.
Citera
2021-08-15, 16:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Sjävklart påverkas medellivslängden nedåt om en person yngre än medellivslängden dör.

Hur påverkas medellivslängden om den avlidne istället är betydligt äldre än medellivslängden?

Dina frågor visar på att du inte förstått ett smack, men du är uppenbarligen för korkad för att fatta det.
Citera
2021-08-15, 16:35
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
[b]

1. Det finns vad jag vet inga lätta vägar att förfalska ett covidpass och än så länge är det bara vaccinationer som skrivs in i dessa.

2. De flesta är nog medvetna om att de är vaccinerade eller att de inte är vaccinerade.

Du missförstod mig på dom punkterna. Det är ju självklarheter du tar upp.

I Göteborg finns en stor skandal där en privatläkarmottganing anordnade en "drop in" för expressbehandling av tester för folk som ville åka iväg och semestra (Eftersom 72 timmars regeln) Många hundra fick negativt resultat utfärdade med stämpel och allt - Klart för att resa iväg.

Det var bara det att testerna inte blivit utförda på laboratorium, man har bara hittat på. Det är alltså för semesterfirare som inte hunnit vaccinera sig för att passera in i landet med sitt elektroniska Pass.

Så, inte helt otroligt att en del som blev sjuka utomlands egentligen redan fått smittan i Sverige, eftersom det i regel tar minst 1 vecka innan riktigt allvarliga symptom ger sig till känna.

Jag vet att det låter lite långsökt. Men jag är intresserat av att lära känna den kaotiska bifurkationen i den processen. Köper inte hela förklaringen från den senaste toppen av inläggningarna, som dessutom består av människor klassade i riskgrupper som inte förstår att de borde ha vaccinertas
Citera
2021-08-15, 16:38
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ingen
  65 år eller äldre
  Barn med flerfunktionshinder
  Gravida
  Hypertoni
  Kronisk hjärt-/lungsjukdom
  Kronisk hjärtsjukdom
  Kronisk lungsjukdom
  Nedsatt immunförsvar
  Kronisk lever-/njursvikt
  Kronisk leversvikt
  Kronisk njursvikt
  Diabetes
  Extrem fetma
  Neuromuskulär sjukdom
  Annan

Du kan välja en, alla eller önskat antal.

Här går man och lallar runt och trodde att all sådan info var sekretessbelagt !

Lämpligt utryck : Det var som f-n
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in