Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Pandemin är inte över eftersom de beslutande bestämt att den inte är över. I UK är den över, fotbollsligan startade i helgen med fulla läktare till exempel.
I Sverige var vi sist igång med bekämpningen och vi kommer vara de sista som vågar släppa taget också.
Sjukvården kommer att få dras med detta som en ny del av vad folk kan bli sjuka av. Förhoppningsvis relativt få om man använder huvudet och tar hjälp av det goda skydd som vaccination ges. Men för en del kommer det ändå inte att hjälpa. Som med influensan. Det kanske t.o.m är så att vi utrotat influensa och ersatt det med covid. Så vaccinera mot covid och ta hand om de som trots det blir sjuka, plus tyvärr en del idioter som tror de är odödliga.
Ja, på ett sätt är pandemin över när vi bestämt det men å andra sidan beror det också på pandemin och vad som sker.
Vi kanske ser en betydlig lägre dödlighet nu i vinter samt färre alvarligt sjuka. Situationen kanske blir hanterbar som en influensa eller något lite svårare. Då kanske vi börjar säga att pandemin är över och även leva som om den vore det.
Det kan ju också hända att dödsfallen likt sjukhusinläggningarna ännu en gång blir på en ohanterlig nivå. Vi kanske till och med ser värre varianter under vintern som vi inte har något skydd mot. Då spelar det ingen roll om beslutsfattare säger att pandemin är över eller inte.
Jag tänker att man nu hoppas på att man kan vänja folket mot viruset så att en tålighet får viruset att bli mildare i framtiden. Första ordentliga genom infektion av folket ska nu ske med en bred vaccination. Sedan fortsätter vi att årligen vaccinera riskgrupper. Vi lyckas omvandla covid till någon slags influensa. Detta behöver nödvändigtvis inte fungerar även om det kanske kan det. Fattiga länder får helt enkelt ta något år extra på sig att erhålla denna tålighet utan bred vaccination.
Det är inte det alternativet jag skulle ha föredragit och jag tycker att den verkar tämligen osäker. Men det är så jag tolkar det som om man planerar att göra. Det var kanske så du tolkade det också.
Man har varken råd eller lust att fortsätta detta. Vid någon tidpunkt är ju pengarna slut och man kan inte fortsätta att ha samhället på sparlåga. I Sverige kommer vi fega lite och inte vara så självsäkra som UK. Vi tar inte hösten med ett helt öppet samhälle, utan vi sparar reträtten i fall det skulle gå illa. Få se lite hur det fungerar, exploderar inläggningarna kan vi nog se en viss återgång till de restriktioner vi hade i vintras. Men jag tror att många fler länder kommer att "fega" lite likt Sverige. Det blir kanske bara UK som kastar sig in i hösten och vintern.
Spänningen är på topp för vintern i all fall.