2021-08-15, 14:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Tack,

Innan jag förtsätter och dyker in. Hur definieras kategorin "riskgrupp" ? Är det enbart vaccinstatus man tittar på här
Ingen
  65 år eller äldre
  Barn med flerfunktionshinder
  Gravida
  Hypertoni
  Kronisk hjärt-/lungsjukdom
  Kronisk hjärtsjukdom
  Kronisk lungsjukdom
  Nedsatt immunförsvar
  Kronisk lever-/njursvikt
  Kronisk leversvikt
  Kronisk njursvikt
  Diabetes
  Extrem fetma
  Neuromuskulär sjukdom
  Annan

Du kan välja en, alla eller önskat antal.
Citera
2021-08-15, 14:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Tack,

Innan jag förtsätter och dyker in. Hur definieras kategorin "riskgrupp" ? Är det enbart vaccinstatus man tittar på här

Just den där rapporten utgår från vaccinationsstatus. Finns andra rapporter också.

Vet inte vad du menar med hur riskgrupp kategoriseras?
Extrem fetma verkar vara den gemensamma nämnaren för de inlagda i VG. Flera verkar ha multipla riskgrupper, kronisk hjärt/lungsjukdom och diabetes till exempel.

Och ändå tycker dessa personer att vaccinet var onödigt/farligt.
Citera
2021-08-15, 14:30
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vaccincovid

Varsågod, bara fylla i filter med önskade frågor. Bl.a. olika typer av riskgrupper.

Under vilken rubrik hittade du den här genomgången? Jag kunde inte hitta något val för vaccinstatus, när jag gick igenom rubrikerna innan, på denna huvudsida:

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Men - vad är det för konstigt med tidsindelningen på din länk? Det står "Period 2020-08-15 - 2021-08-15", medan det står vaccinerade fr o m 2021-03-02 också. Vad innebär detta? Är det ackumulerad statistik, som inkluderar all tid sedan förra augusti, inklusive tiden före vaccinet? Isåfall får ju statistiken ett enormt försprång till ovaccinerades nackdel, eftersom den är relativ. 70% av tiden finns det ju då inte ens någon vaccinerad att jämföra med?

Om det är så, så skulle det förklara varför Israel ser helt motsatta siffror.
Citera
2021-08-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja det är det och IVA är ju inte heller fullbelagt. Men när smittan ökar kan man ju nästan förvänta sig att både avlidna och alvarligt sjuka ökar. Vi kommer ju inte se så här få avlidna i vinter. Men vaccinet borde ju fixa så att vi slipper 10 000 döda i vinter.

Jag tänker inte gissa på hur många som kommer att avlida i vinter, men de som dör kommer att vara yngre och friskare en förra vintern, det är väl tveklöst.

Sedan tror jag att medelåldern kan gå upp lite till vintern. 73 år som medelålder på avlidna och 47 på IVA speglar inte bara deltan och vaccinet utan också att det är sommar. När hösten kommer, kommer också svagare grupper att smittas. Lika så verkar vi ha en del medelålders män som inte vaccinerar sig. De kommer ju sitta lite löst i vinter, när de ska tillbaka på jobb och ha ungarna i skolan.

Men så enträget som MittMalmoe verkar vilja intala sig att medelåldern för evigt kommer att ligga på 82 år får mig snarare att tro att hen är en medelålders herre och de kommer sitta pyrt till i vinter.

Vi måste ju kunna se att pandemin är föränderlig. Riskgrupperna kommer inte alltid vara samma.
Nu är ju riskgrupperna som dom är, allt annat blir ju bara spekulationer och det kommer knappast ändras till hösten.

Pandemin är över, visst vi kommer fortfarande ha dödsfall i influensan precis som vi har varje år , skillnaden är att det inte skrivs om det i media normala år.
Citera
2021-08-15, 14:32
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Under vilken rubrik hittade du den här genomgången? Jag kunde inte hitta något val för vaccinstatus, när jag gick igenom rubrikerna innan, på denna huvudsida:

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Men - vad är det för konstigt med tidsindelningen på din länk? Det står "Period 2020-08-15 - 2021-08-15", medan det står vaccinerade fr o m 2021-03-02 också. Vad innebär detta? Är det ackumulerad statistik, som inkluderar all tid sedan förra augusti, inklusive tiden före vaccinet? Isåfall får ju statistiken ett enormt försprång till ovaccinerades nackdel, eftersom den är relativ. 70% av tiden finns det ju då inte ens någon vaccinerad att jämföra med?

Om det är så, så skulle det förklara varför Israel ser helt motsatta siffror.

Jag förmedlar hur det ligger till i VG-regionen. Jag har inte undersökt Israel och kan inte uttala mig om det.

Din förståelse för SIR är för låg för att jag ska orka förklara hur man gör urval.
Citera
2021-08-15, 14:36
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Jag förmedlar hur det ligger till i VG-regionen. Jag har inte undersökt Israel och kan inte uttala mig om det.

Din förståelse för SIR är för låg för att jag ska orka förklara hur man gör urval.

Ett tramssvar utan like! Det vore extremt enkelt för dig att förklara var man hittar statistik i SIR, istället för att låtsas att jag inte kan läsa diagram.

Du hoppade över att svara på varför tidsperioden räknar från ett år tillbaka i tiden.

När du inte svarar som folk, så ger du istället intrycket att du blev påkommen med att blanda bort korten.
Citera
2021-08-15, 14:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ett tramssvar utan like! Det vore extremt enkelt för dig att förklara var man hittar statistik i SIR, istället för att låtsas att jag inte kan läsa diagram.

Du hoppade över att svara på varför tidsperioden räknar från ett år tillbaka i tiden.

När du inte svarar som folk, så ger du istället intrycket att du blev påkommen med att blanda bort korten.

Jag svarade inte för du ställde sådana uppenbart dumma frågor som bara bevisade att du inte ens gjort ett försök att göra urval. Rätt rapport har jag gett en direktlänk till. I urval kan du välja vilken tidsperiod du vill studera, samt göra andra urval som du tycker vore lämpligt. Du får gärna fact checka mig.
Citera
2021-08-15, 14:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Det är dags att börja räkna alla avlidna (samt deras ålder) som är fullvaccinerade.. oaktat deras ålder.
Jag trodde du visste att alla som dött levt ungefär till medellivslängd!?

Dina resonemang bygger ju ofta på att det inte gör något att man dör i covid-19 eftersom de som dör redan levt så länge man ska leva enligt dig.
Citera
2021-08-15, 14:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Nu är ju riskgrupperna som dom är, allt annat blir ju bara spekulationer och det kommer knappast ändras till hösten.

Pandemin är över, visst vi kommer fortfarande ha dödsfall i influensan precis som vi har varje år , skillnaden är att det inte skrivs om det i media normala år.
Förra vintern hade vi inga dödsfall alls i influensan enligt FoHM
Under säsongen 2020–2021 har det inte förekommit någon influensaepidemi i Sverige. Den uteblivna epidemin beror på en kombination av faktorer, som kommer av den rådande pandemin.

Influensarelaterad dödlighe
t
Eftersom influensasäsongen uteblev fanns ingen influensarelaterad dödlighet.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

Det kan ju hända att influensan återkommer detta år. Men det kommer säkert inte skapa fler rubriker en det att vi inte hade några dödsfall i influensan senaste säsong. Men alla som är intresserade kommer säkert att hålla sig uppdaterade.

Pandemin är tydligen inte över, vi ser en ökad smittspridning och restriktionerna blir liggande.

Så hur du får det till att pandemin är över är lika konstigt för mig som hur du får det till att det avled personer i influensan senaste säsong.
Citera
2021-08-15, 14:45
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Det görs ju redan?

Nej det gör man inte.. du ljuger.

Räknar man antal avlidna som blivit vaccinerade de senaste 30 dagarna och registrerar dem som avlidna av vaccinet? ... dvs på samma sätt som C19 offer förs in i statistiken

ALLA som dör (oaktat dödsorsak) och har blivit vaccinerade de senaste 30 dagarna bör registreras.. inkl deras ålder.

Görs detta får du gärna visa källa och jag kommer be om ursäkt.
Citera
2021-08-15, 14:46
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Jag svarade inte för du ställde sådana uppenbart dumma frågor som bara bevisade att du inte ens gjort ett försök att göra urval. Rätt rapport har jag gett en direktlänk till. I urval kan du välja vilken tidsperiod du vill studera, samt göra andra urval som du tycker vore lämpligt. Du får gärna fact checka mig.

OK, jag sätter mig själv in i hur portalen fungerar, vilken rubrik som är lämplig att gå vidare ifrån, och hur man får fler valmöjligheter/urval. Det är OK.

Men du borde åtminstone svara på varför tidsperioden ser ut som den gör på din direktlänk.
Citera
2021-08-15, 14:47
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Brukar inte du hävda att det bara är gamlingar som dör av covid?

Då har du väl svaret.

Läs om läs rätt... inte undra på att era slutsatser blir som de blir när ni inte ens är kapabla att tolka enkla frågeställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in