Citat:
Ursprungligen postat av
givemeyourmoney
samtidigt är det ju väldigt få som dör nu, några enstaka i veckan, av vilka majoriteten tillhör riskgrupper.
Ja det är det och IVA är ju inte heller fullbelagt. Men när smittan ökar kan man ju nästan förvänta sig att både avlidna och alvarligt sjuka ökar. Vi kommer ju inte se så här få avlidna i vinter. Men vaccinet borde ju fixa så att vi slipper 10 000 döda i vinter.
Jag tänker inte gissa på hur många som kommer att avlida i vinter, men de som dör kommer att vara yngre och friskare en förra vintern, det är väl tveklöst.
Sedan tror jag att medelåldern kan gå upp lite till vintern. 73 år som medelålder på avlidna och 47 på IVA speglar inte bara deltan och vaccinet utan också att det är sommar. När hösten kommer, kommer också svagare grupper att smittas. Lika så verkar vi ha en del medelålders män som inte vaccinerar sig. De kommer ju sitta lite löst i vinter, när de ska tillbaka på jobb och ha ungarna i skolan.
Men så enträget som MittMalmoe verkar vilja intala sig att medelåldern för evigt kommer att ligga på 82 år får mig snarare att tro att hen är en medelålders herre och de kommer sitta pyrt till i vinter.
Vi måste ju kunna se att pandemin är föränderlig. Riskgrupperna kommer inte alltid vara samma.