2021-08-15, 13:56
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Eller så är de inte vaccinerade vilket var det jag skrev. 5 av dem tillhör inte någon riskgrupp. 6 tillhör alltså riskgrupp men har ändå tyckt att vaccin verkar onödigt, vilket får mig att tycka ännu mer synd om vårdpersonalen som måste ta hand om dessa jon...

Hur vet du vem av dessa tillhör riskgruppen ?
Citera
2021-08-15, 13:57
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Eller så är majoriteten cigarettbolmande,gravt överviktiga och har underliggande sjukdomar, samt struntat i alla hygienregler som fortfarande finns som rekommendation ?

Detsamma gäller väl för den diabetesridna-överviktiga- och helt konditionsbefriade befolkningen i USA (Och andra länder ?)

Inser man inte att man tillhör riskgrupp så hjälper inga förmaningar i hela världen

Så det var rökningen som fick dem att inte vaccinera sig, eller hur tänkte du?
Citera
2021-08-15, 14:02
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Många foliehattande antivaxxare som checkat in på IVA I VG-regionen senaste månaden.

Av 12 inläggningar är 11 ovaccinerade.

9 av dem är över 50 år och har haft gott om tid på sig att få sina sprutor. Tycker synd om vårdpersonalen som ska behöva kämpa med dessa jon...
Visst är det trökigt. Men viss tröst går att finna i att jobbigast är det för de som ligger i sjuksängen.

Vet du om man faller under kategorin "ovaccinerad" om man bara har tagit en spruta? Eller om man har tagit två men att det inte hunnit gå 14 dagar sedan den andra ännu?
Citera
2021-08-15, 14:02
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Hur vet du vem av dessa tillhör riskgruppen ?

Vem vet jag inte. Men baserat på vad sjukvården registrerat vet jag antalet som anses i riskgrupp eller inte riskgrupp genom att göra filterintällningar i SIR
Citera
2021-08-15, 14:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Många foliehattande antivaxxare som checkat in på IVA I VG-regionen senaste månaden.

Av 12 inläggningar är 11 ovaccinerade.

9 av dem är över 50 år och har haft gott om tid på sig att få sina sprutor. Tycker synd om vårdpersonalen som ska behöva kämpa med dessa jon...

Så in det gå!

Jag verkligen synd om personalen som skall förutom att sköta om dom, ta hand om ångern över att vara en idiot som vägrar sprutan.
För övrigt kommer ju överrepresentationen av nysvenskar inom vården öka ännu mer nu. Dom var ju överrepresenterade redan innan. Men iom att det framförallt är i dessa grupper som motståndet mot vaccinen är störst..
Citera
2021-08-15, 14:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Visst är det trökigt. Men viss tröst går att finna i att jobbigast är det för de som ligger i sjuksängen.

Vet du om man faller under kategorin "ovaccinerad" om man bara har tagit en spruta? Eller om man har tagit två men att det inte hunnit gå 14 dagar sedan den andra ännu?

Nej, det vet jag inte. Statistiken är uppdelad på ovaccinerad, fullvaccinerad, 1 dos samt okänd. Jag gissar att de går strikt på datum för vaccinering men det vet jag inte.

Den 12:e inläggningen är en person i kategorin "1 dos".
Citera
2021-08-15, 14:06
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Vem vet jag inte. Men baserat på vad sjukvården registrerat vet jag antalet som anses i riskgrupp eller inte riskgrupp genom att göra filterintällningar i SIR

Och SIR ger info om underliggande sjukdomar hos dom intagna ? Det har jag svårt att tro.

Utklipp tack. Särmdump, eller länk (Är det excelfiler så går det också bra)
Citera
2021-08-15, 14:09
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Nej, det vet jag inte. Statistiken är uppdelad på ovaccinerad, fullvaccinerad, 1 dos samt okänd. Jag gissar att de går strikt på datum för vaccinering men det vet jag inte.

Den 12:e inläggningen är en person i kategorin "1 dos".
Okej. Då får man anta att 0 av dem är vaccinerade. Det får man anse vara något positivt.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Och SIR ger info om underliggande sjukdomar hos dom intagna ? Det har jag svårt att tro.

Utklipp tack. Särmdump, eller länk (Är det excelfiler så går det också bra)

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vaccincovid

Varsågod, bara fylla i filter med önskade frågor. Bl.a. olika typer av riskgrupper.
Citera
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Så det var rökningen som fick dem att inte vaccinera sig, eller hur tänkte du?

Eller, hur tänkte du nu ?
Citera
2021-08-15, 14:12
Medlem
Opaques avatar
Citat:
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vaccincovid

Varsågod, bara fylla i filter med önskade frågor. Bl.a. olika typer av riskgrupper.

Tack,

Innan jag förtsätter och dyker in. Hur definieras kategorin "riskgrupp" ? Är det enbart vaccinstatus man tittar på här
Citera
2021-08-15, 14:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Tack,

Innan jag förtsätter och dyker in. Hur definieras kategorin "riskgrupp" ? Är det enbart vaccinstatus man tittar på här
Ingen
  65 år eller äldre
  Barn med flerfunktionshinder
  Gravida
  Hypertoni
  Kronisk hjärt-/lungsjukdom
  Kronisk hjärtsjukdom
  Kronisk lungsjukdom
  Nedsatt immunförsvar
  Kronisk lever-/njursvikt
  Kronisk leversvikt
  Kronisk njursvikt
  Diabetes
  Extrem fetma
  Neuromuskulär sjukdom
  Annan

Du kan välja en, alla eller önskat antal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in