Citat:
Ursprungligen postat av
Lars48.
Beviskraven för mord är oerhört höga. Om SD har inte sagt nåt om HÅ eller sagt nåt till chefen om löpsedel betyder det inte att det är ställt ”bortom allt rimligt tvivel” att den tilltalade gjort den aktuella gärningen.
Bevisningen i det fallet varit rena rama gissningar.
Åkl har inte kunnat bevisa nåt överhuvudtaget.
Det är förvånansvärt dålig bevisning.
Beviskraven är höga för mord, skriver du.
Samtidigt har ju SD blivit fälld just för mord, men enligt dig utan att "Åkl har inte kunnat bevisa nåt överhuvudtaget".
Man kan inte utgå från att bara lyssna på förhören från den misstänkte och därefter besluta sig för att han är oskyldig, eller att bevisen saknas.
Hru den misstänkte beter sig efter mordet är enbart en liten del av indicierna.
Om du börjar med att läsa stämningsansökan, överklagan till HR, kompletteringarna och slutligen de båda domarna, då får du en bra början.
Om du utgår från detta, kan du sedan bearbeta FUP (finns bra sidhänvisningar i stämningsanasökan, överklagan och komletteringen och de andra dokumenten) så kan du följa upp hur åklagarna resonerade.
De beskriver noga hur bevisvärderingen ska värderas och vilka som är de som ska värderas i första ledet.
Indiciemål är oehört komplicerat och det är inte så att ett enda indicium kan stå för sig själv som ett bindande bevis. Vissa indicier är svaga, medan andra är starkare. Vissa stöder varandra.
Det var du som nämnde att Sd betedde sig "normalt", såsom en oskyldig, när han googlar på barnspärrar. Mitt svar till dig utgick inte efter åklagarens bevisning, utan ifrån ditt antagande att så beter sig inte en skyldig.
Mitt inlägg utgick från din synpunkt, och jag visade ett exempel på att han uppvisade avvikande beteende också (i mitt tycke). Det är för mig starkare indicium för att han beter sig som en skyldig tänker jag, än att han beter sig som en oskyldig när han goolgar fönsterspärr.
Men det avvikande beteendet är inte det enda som står ut.
Det finns många exempel, som också åklagarna tar upp.
Och som sagt, detta är bara en liten del av den bevsining som åklagarna tar upp i första ledet.
Från överklagan sid 3:
Den bevisning som ska beaktas i det första steget är ( i relevanta delar):
- Resultatet av Rättsmedicinalverkets undersökningar
- Brottsplatsundersökningen
- Synen från brottsplatsen
- Resultaten från NFC
- Resultatet från NFI (Nederländerns motsvarighet till NFC)
- Bevisning angående Stefan Davidssons agerande efter mordet
- Bevisning gällande Stefan Davidssons frånvaro av alibi
- Bevisning angående att Stefan Davidsson bekräftar att den döda kvinnan är Lena Wesström innan polisen gör det
Många i tråden kan hjälpa till att räkna upp avvikande beteende som SD har efter mordet. Här nedan tar jag bara upp några exempel:
- att han själv varken ringer, sms:ar (enbart en enda gång direkt efter det att N*oa ringt om försvinnandet) eller söker efter Lena.
- att han inte tar initiativ till att höra med andra/sprida info till personer som han vet har kontakt med henne, eller som kan ta action för att kolla upp vad som kan ha hänt
- att han inte nämner något till sin närmaste vän JG förrän em (14- tiden?)
- att han inte själv söker
- att han inte frågar U*lf en enda gång hur det går, om de har hittat Lena eller fått någon ledtråd
- att han säger till sin chef tidigt på morgonen att vi kommer snart att får rubriker
- att han trots att han skriver till Lena på morgonen att han är orolig, och att han säger ovanstående till chefen inte säger ett ord till HÅ, reviewer och vän till Lena, när han har kontakt med henne strax efter att N*oa har ingt om försvinnandet. Däremot skojar han med henne om solen i ögonen och kramar. Även till andra förmedlar han att han "har dålig magkänsla", att han inte tror att det inte kommer att ordna sig (HD och en poliskompis han träffar på parkeringen vid förhör 15 maj). Ändå frågar han inte en enda gång U*lf/N*oa hur det gått. Istället jobbar han på och söker på "barnspärrar"
- att han tidigt efter det att nyheten kommit ut om att en kropp har hittats, skriver till sin vän att "det är bekräftat Lena".
- ingen reaktion på att det är en märklig plats att hon mördats på, eller att det är konstigt att ingen hört något, sett något och att ingen har hittat henne
- Inte heller några reflektioner över om vad som kan ha hänt
- tvärtom har han fler färdiga "analyser" och även personer som han tar upp redan 15/5, vid första förhöret på em.
- i konversation till HD skriver han "
längtar till kvällen" och "
det ska bli så bra nu", till JG att "
det kommer bli super" {att åka till USA) och att "
åka på drömresa med drömkvinnan."
Det här är bara timmar efter att SD fått veta att Lena saknas på sin yngste sons födelsedagsfirande vid 6- tidien på morgonen. En kvinna som han har haft daglig kontakt med i 6 år.
- han slutförde aldrig det uppdrag han hade till en kund med den rapport som han skulle lämna efter ett jobb. Enligt kunden var det väldigt avvikande för SD.
- jag kan inte sluta skriva på den här listan, för den fortsätter till---->
- att på årsdagen av mordet besöka själva
mordplatsen (inte minnesplatsen) och laga yngste sonens cache (som är hans födelsedag, den dag då hans mor mördades brutalt och han vaknade upp till detta!) SD har den dåliga smaken att skriva detta på loggen i geocachingforumet för alla att läsa.
- listan kan fortsätta i oändlighet närapå.
Så att googla på barnspärrar drunknar i avvikande beteende efter mordet.
Man kan inte bara lyssna på den misstänkte och sedan dra slutstser till att han är oskyldig. Om du läser ett förhör med honom i FUP, där PS förhör honom om vad han gjorde den 11-12 maj, kan du se att SD ändrar (anpassar) sin historia många gånger under ett och samma förhör.
Har han barnen eller inte den helgen? Först har han det, sedan inte. Har han haft kontakt med Lena eller inte?
Till slut får PS nog och får "ett anfall". Inget stämmer vad SD säger. Inte bara från förhör till förhör, utan i ett och samma förhör. Ända in i TR kommer nya versioner som inge har hört tidigare. Särskilt mycket kommer SD på (enligt sin egen utsaga) och det är när han läser FUP.