2021-08-15, 11:46
Medlem
tartars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Fotografiet togs från en distans på omkring 29*000 kilometer. Bilden, vars beteckning är AS17-148-22727, togs med en*Hasselbladskamera*med ett 80-millimeters objektiv.[2]

Namnet har också använts av*NASA*för att beteckna en modern bildserie över jorden med en relativt hög upplösning. Bilderna, som visar en nästan molnfri jord, har skapats av ett antal*ihopfogade*satellitbilder. Liksom många andra bilder framställda av medarbetare vid Nasa är denna bild i*public domain, det vill säga fri att publicera i de flesta sammanhang

Sluta ljug franke88

oj visste inte att som klippt ihop blue marble. detta indikerar att jorden faktiskt är platt då dom inte kunde generera ett äkta foto. antagligen gick man ut från börja att fotot var äkta men efter debunken så erkände dom fotomontage. att inte fler känner till detta?
Citera
2021-08-15, 11:49
Medlem
tartars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Synes du det er pinlig å diskutere avstandene på den sørlige halvkule? Det gjør alle andre flatjordinger, så du er i godt selskap. Jeg holder på med de avstandene, for det er de endelige bevis på at jorda er rund. Hvorfor mener du at de bevisene er feil? Det har jeg spurt mange andre flatjordinger om og aldri fått svar.

1. Sydney - Santiago 13 timer, Johannesburg - Perth 9 timer Johannesburg - Sao Paulo 9 timer. Da har du fløyet rundt hele jorda, og hvis flatjordkartet er riktig må flyet hatt en fart på ca 2800 km/t. Flytter på du på et av kontinentene, f.eks Sør-Amerika, kan du få flytiden Sydney-Santiago til å stemme, men da blir det tilsvarende feil andre steder.

2. Sydkorset. Det er mulig jeg lyver, men jeg så Sydkorset rett i sør både fra vestkysten og østkysten av Afrika. Det flytta seg ikke i det hele tatt. Om jeg lyver - hvordan kunne sjøfarere i gamle dager navigere etter et stjernebilde som ikke sto i syd hele tida, men flytta seg gradvis.

3. 1. januar i Ushuaia, langt sør i Argentina, er sola oppe i 17 timer. Sola bruker 24 timer på en runde, og det betyr at den er på motsatt side av den flate jorda mesteparten av tiden og dermed ikke synlig fra Ushuaia. Samtidig er det stummende mørkt nord for polarsirkelen. Hvordan er det mulig?

Hvis du er på jakt etter sannheten, som du sier selv, er det ikke naturlig da å stoppe opp et øyeblikk og forsøke å finne forklaring på de tre punktene. For du må vel være enig i at bevis må motbevises
hvis det ikke skal være gyldig?

1. Sydney - Santiago 13 timer, Johannesburg - Perth 9 timer Johannesburg - Sao Paulo 9 timer.

---
dom ligger närmare varandra på kartan än du tror. därför "cirkulerar" dom bara åt ena hållet. detta är beviset.
Citera
2021-08-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tartar
oj visste inte att som klippt ihop blue marble. detta indikerar att jorden faktiskt är platt då dom inte kunde generera ett äkta foto. antagligen gick man ut från börja att fotot var äkta men efter debunken så erkände dom fotomontage. att inte fler känner till detta?
Läs översta raden finns andra inlägg tidigare kom igen ge ett foto på en platt jord
Citera
2021-08-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Poff och så utjämnas trycket? På samma sätt som det låga lufttrycket på..

Om du pekar upp i luften och det är dina bevis då säger jag GUD. Så lägg fram bevis nu. Klarar du inte det när en tråd pågåt i flera år? Jag har varit i denna tråd en sammanlagt tid av tio minuter. Lägg fram något experiment gjort i vaccum som visar att du kan ha en gas mitt i vacuum. Med magneter, magnetisk gas/plasma eller vad du vill.
Citera
2021-08-15, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caduceus
Om du pekar upp i luften och det är dina bevis då säger jag GUD. Så lägg fram bevis nu. Klarar du inte det när en tråd pågåt i flera år? Jag har varit i denna tråd en sammanlagt tid av tio minuter. Lägg fram något experiment gjort i vaccum som visar att du kan ha en gas mitt i vacuum. Med magneter, magnetisk gas/plasma eller vad du vill.

Men det handlar inte om att ha en gas mitt i ett vakuum. Det handlar om att få molekyler finns bredvid färre molekyler, det handlar om ett lågt tryck bredvid ett lägre tryck.

Och du behöver inga magneter för att bevisa att olika tryck kan existera bredvid varandra. Det enda du behöver är en höjdmätare och ett berg.
Citera
2021-08-15, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men det handlar inte om att ha en gas mitt i ett vakuum. Det handlar om att få molekyler finns bredvid färre molekyler, det handlar om ett lågt tryck bredvid ett lägre tryck.

Och du behöver inga magneter för att bevisa att olika tryck kan existera bredvid varandra. Det enda du behöver är en höjdmätare och ett berg.

Nu är du uppe i himlen igen. Om du har ett rum med vacuum. Kan du släppa in en gas och på något sätt få den koncentrerad till en boll (störst tryck vid kärnan) och absolut vacuum runt om?
Citera
2021-08-15, 12:40
Medlem
Citat:
Nu är du uppe i himlen igen. Om du har ett rum med vaccum. Kan du släppa in en gas och på något sätt få den koncentrerad till en boll (störst tryck vid kärnan) och absolut vacuum runt om?

Tråden handlar om jorden och dess atmosfär så det är väl inte så konstigt vi diskuterar den.

Och du, inte ens i rymden är det absolut vakuum.
Citera
2021-08-15, 12:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nu är du uppe i himlen igen. Om du har ett rum med vacuum. Kan du släppa in en gas och på något sätt få den koncentrerad till en boll (störst tryck vid kärnan) och absolut vacuum runt om?
Nej naturligtvis så får du inte plats med ett objekt med tillräcklig gravitation för att åstadkomma detta i ett rum.
Dessutom absolut vakuum? Absolut vakuum existerar inte. Inte ens tomma rymden mellan galaxerna är absolut vakuum.
Citera
2021-08-15, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej naturligtvis så får du inte plats med ett objekt med tillräcklig gravitation för att åstadkomma detta i ett rum.
Dessutom absolut vakuum? Absolut vakuum existerar inte. Inte ens tomma rymden mellan galaxerna är absolut vakuum.

Gravitation, ett äpple faller, 10 newton. Borde kunna simuleras med en plasma och betydligt stakare magnetiska krafter än det. Det komer säga POFF. Men okej ni håller på med religion här inte vetenskap.
Citera
2021-08-15, 13:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Gravitation, ett äpple faller, 10 newton. Borde kunna simuleras med en plasma och betydligt stakare magnetiska krafter än det. Det komer säga POFF. Men okej ni håller på med religion här inte vetenskap.

- säger han som gång efter gång hänvisar till gud som orsak till saker han inte kan förklara.

Citat:

För det första borde du i anständighetens namn läsa tråden innan du häver ur dig idiotiska påståenden. Att luft med olika tryck existerar intill varandra är avhandlar flera gånger.

För det andra, plasma?
Citera
2021-08-15, 13:07
Medlem
Citat:
Gravitation, ett äpple faller, 10 newton. Borde kunna simuleras med en plasma och betydligt stakare magnetiska krafter än det. Det komer säga POFF.

Jag förstår inte ens vad du vill ska simuleras. Du vill skapa en kraft på 10N och något ska säga POFF?

Vad är din tes, vad försöker du bevisa/motbevisa?
Citera
2021-08-15, 13:25
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Om satelliter hade existerat, varför kan man endast få satelittinternet och satellittelefon vid vissa ställen på jorden? Och varför stämmer täckningskartan för satellitnätverket mer eller mindre över precis med täckningskartan för radiomaster?

Exempelvis, Kazakstan är ett land med få radiomaster. Det är även ett land där det inte finns någon satellittäckning. Hur förklarar du det?

Titta på ”Över Atlanten” på Tv5. Där har man satt några kändisar på en liten segelbåt som korsar Atlanten. Där finns inga master. Men skepparen kan ladda ner väderkartor över satellit och han kan ringa med en speciell satellittelefon. Och som sagt. På Atlanten finns inga master, där måste man använda satellit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in