2020-02-15, 13:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du vågar inte svara på frågan, jag förstår.

Förutom att jag aldrig ser annat än en platt jord, absolut, jag saknar helt evidens för att jorden är platt. 👍
Jordens diameter är 12 742 km. Om vi minskar ner det rejält med hundra miljoner så är jorden ungefär 13 cm i omkrets. När du då är 10 km upp så motsvarar det 0.1 mm. Hoppas jag räknade rätt...
Citera
2020-02-15, 13:27
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Så, enligt dig... Att jag ifrågasätter något som du alltid trott var sant, det gör mig religiös?

Det råkar inte vara precis tvärtom?

Jag tror inte. Jag vet. Tro är för idioter. Bara idioter ifrågasätter obestridliga fakta.
Citera
2020-02-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Jag tror inte. Jag vet. Tro är för idioter. Bara idioter ifrågasätter obestridliga fakta.

Frågar jag religiös dåre om de tror Gud existerar, så vet de minsann att Gud existerar.

Keep up the faith, brother! ✌️
Citera
2020-02-15, 13:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Den saknar inte relevans. Det är ett exempel på när ni säger emot er själva, vilket jag tagit upp, och är en av de största anledningarna till min tro att jorden egentligen är platt(så som mina sinnen säger mig).
Fast jag har aldrig kommenterat den bilden, så att jag säger emot mig själv är bara ditt hitte-på.
Citat:
Tror du att du kan diktera diskussionen genom att införa egna frågor och ignorera mina?
Absolut. Nu har jag i och för sig svarat en hel del, men när du ifrågasätter ett så etablerat konsensus som absolut ingen forskare ifrågasätter, så är det faktiskt du som ska visa att allt vi vet är fel. Jag behöver inte visa att jorden är en sfär.

Nu svarar jag på din fråga, så får vi se om du svarar på min, okej?
Citat:
Varför ser jag längre om jag är högre upp?
Jag gör inget antagande om att man ska kunna se ett visst avstånd på en platt jord, vet inte varför du gör det?
Du förstod inte det där att man faktiskt kan räkna ut det? Och när det gäller matematik så handlar det helt plötsligt om bevis.

Men du har väl bevis för att det vi har bevis för att det vi kan inom trigonometri är helt felaktigt, eller ;-)
Citat:
Om jag beger mig högre upp över en yta där jag från marknivå kan se ett begränsat avstånd, så finner jag det logiskt att jag högre upp ska kunna se längre.
Har du funderat på vad det kan bero på att du ser längre när du kommer upp en bit?
Citat:
Så, vart tar kurvan på bilden vägen?
Inte en aning, men om du anser att det är ett evidens för en platt jord så skulle jag uppskatta att du berättade.
Senast redigerad av constant 2020-02-15 kl. 13:37.
Citera
2020-02-15, 13:34
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Den saknar inte relevans. Det är ett exempel på när ni säger emot er själva, vilket jag tagit upp, och är en av de största anledningarna till min tro att jorden egentligen är platt(så som mina sinnen säger mig).

Tror du att du kan diktera diskussionen genom att införa egna frågor och ignorera mina?

Nu svarar jag på din fråga, så får vi se om du svarar på min, okej?

Varför ser jag längre om jag är högre upp?
Jag gör inget antagande om att man ska kunna se ett visst avstånd på en platt jord, vet inte varför du gör det? Om jag beger mig högre upp över en yta där jag från marknivå kan se ett begränsat avstånd, så finner jag det logiskt att jag högre upp ska kunna se längre. Ingen kurva nödvändig, då jag inte gör något antagande om hur långt man ska kunna se över en platt jord från marknivå.

Så, vart tar kurvan på bilden vägen?

Du har aldrig visat någon bild så jag visar en istället. En bild från ca 10000 meter över marken. Nepal för att vara mer exakt. Bilden visar Himalaya. Norr om bergen finns Kina. Planet flyger högre än bergen. Om jorden vore platt så skulle man se bortom bergen. Man skulle se Kina. Varför kan man inte det? Man borde kunna se hur långt som helst. Men istället bara försvinner jorden. Som om den trillat över en, åh jag vet inte vad, en slags kurvatur kanske...

https://sandalsand.net/wp-content/uploads/ngg_featured/2015-09_1496.jpg
Citera
2020-02-15, 13:39
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Frågar jag religiös dåre om de tror Gud existerar, så vet de minsann att Gud existerar.

Keep up the faith, brother!

Ber man dock om bevis blir de dock väldigt förvirrade. Precis som du är. Precis som alla andra religiösa dårar.
Jag har bevisat att jorden är rund. Jag har presenterat dessa bevis många gånger. Men du klarar inte av de. Du klarar inte av att tänka logiskt eller självständigt. Du blir bara förvirrad precis som en bibeldåre när man frågar var Abel och Kains mamma kom ifrån...
Citera
2020-02-15, 13:41
Medlem
constants avatar
Citat:
...och är en av de största anledningarna till min tro att jorden egentligen är platt(så som mina sinnen säger mig).
Hur långt du kan se beror på jordens form och höjden du är över marken.

Du kan ganska enkelt räkna ut hur långt du kan se vid en viss höjd, och den uträkningen baseras på jordens omkrets.

Kan du förklara hur man kan räkna ut något sådant baserat på jordens omkrets om jorden skulle vara platt?
Citera
2020-02-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Du har aldrig visat någon bild så jag visar en istället. En bild från ca 10000 meter över marken. Nepal för att vara mer exakt. Bilden visar Himalaya. Norr om bergen finns Kina. Planet flyger högre än bergen. Om jorden vore platt så skulle man se bortom bergen. Man skulle se Kina. Varför kan man inte det? Man borde kunna se hur långt som helst. Men istället bara försvinner jorden. Som om den trillat över en, åh jag vet inte vad, en slags kurvatur kanske...

https://sandalsand.net/wp-content/uploads/ngg_featured/2015-09_1496.jpg

Väldans massa antaganden om hur långt man ska kunna se på en platt jord.
Citera
2020-02-15, 13:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej! Det är inte några antagande, det handlar om matematik. Du kan räkna ut hur långt du kan se. Förstår du verkligen inte det?
Citera
2020-02-15, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur långt du kan se beror på jordens form och höjden du är över marken.

Du kan ganska enkelt räkna ut hur långt du kan se vid en viss höjd, och den uträkningen baseras på jordens omkrets.

Kan du förklara hur man kan räkna ut något sådant baserat på jordens omkrets om jorden skulle vara platt?

Hur långt jag kan se beror helt på min höjd över marken, ingenting med någon kurva att göra.

Vet du hur jag kommer till den slutsatsen? För att där syns ingen kurva. Bara platt jord, så långt ögat kan se. 👍
Citera
2020-02-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nej! Det är inte några antagande, det handlar om matematik. Du kan räkna ut hur långt du kan se. Förstår du verkligen inte det?

Hur räknar du ut hur långt du ska kunna se över en platt jord?
Citera
2020-02-15, 13:47
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Väldigt mycket förvirring från din förvirrade hjärna om vad antaganden är.
Vet att det är en svår fråga men jag ställer den ändå. Varför kan man inte se Kina i bilden? Det är inte som att det är en liten plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in