2021-08-14, 22:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Även du inte märkt det så är det bevisat så. Testa att fotografera solen imorgon. Först mitt på dagen och sedan framåt kvällen. Om du mäter cirkeln i valfritt datorprogram så kommer du se att cirkeln är större mitt på dagen.
Bara om du inte kompenserar för överexponering.
Citera
2021-08-14, 22:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Gravitation finns ej. Har aldrig bevisats. Archimedes hade rätt när han sa att allt det handlar om är densitet.
Densitet är ingen kraft och har ingen riktning utan densitet är bara ett mått på hur stor massa det är inom en viss volym. Har du ingen kraft som verkar i en viss riktning t ex om du är i tyngdlöshet så påverkar inte densiteten någonting.
Citera
2021-08-14, 22:54
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Bara om du inte kompenserar för överexponering.

Testa vänta tills solen "gått ner" bakom horisonten då. Och sedan zooma in med ett teleskop så att solen "kommer tillbaka". Sedan se hur mycket mindre solen är då. Då blir det ganska glasklart.
Citera
2021-08-14, 22:55
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Densitet är ingen kraft och har ingen riktning utan densitet är bara ett mått på hur stor massa det är inom en viss volym. Har du ingen kraft som verkar i en viss riktning t ex om du är i tyngdlöshet så påverkar inte densiteten någonting.

Ok så varför drar inte gravitationen ner heliumbalonger då?
Citera
2021-08-14, 22:55
Medlem
Citat:
Det är basic fysik. När ett objekt åker med en konstant hastighet runt i en cirkel så är det samma kraft som att man accelererar. Titta på videon jag länkade. Den är bara några minuter lång.

Hur stor är kraften som uppkommer från rotationen?

Eftersom du inte har någon som helst aning så kan jag hjälpa dig. Centrifugalkraften är en tusendel av den nedåtriktade kraften. Det innebär att du ska känna av skillnaden på om du väger 99,9 eller 100 kg.
Citera
2021-08-14, 22:57
Medlem
tartars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fast vinkeln är inte förenlig med en platt jord.

Nej självklart är det inte samma geometri på en sfär som en plan yta. Är du helt förvirrad?

man ska inte hänga upp sig på vinklar eftersom källan kan vara på helt annat ställe men vinklas pga refraktion

tex en pinne i ett vattenglas ser bruten ut
Citera
2021-08-14, 22:58
Medlem
Citat:
Så åt vilket vädersträck visar Sydkorset? Är det söder, väster, öster eller norr?

Det finns väldigt många bevis på att jorden är platt. Det enklaste och mest självklara är ju att man ser att den är platt. Frågan man istället bör fråga sig är, vad finns det för bevis för att jorden är en glob? Inga teoretiska formlar osv, utan riktiga bevis som man kan bekräfta med vetenskapliga tester?

Ge mig några.
Folk har vetat sen 2000 år att jorden är en glob att du inte ger upp du har inga bevis på att jorden är platt.
Ge mig ett foto på jorden är platt och du får ärva allt jag har.
Det har inte funnits ett foto på en platt jord på över 50 år.
Alla erics filmer som verkar vara din ledare kan lätt motbevisas.
Gå ut och titta på dem andra planeterna dem är runda.
Ge upp
Senast redigerad av Eagle5555 2021-08-14 kl. 23:02.
Citera
2021-08-14, 22:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ok så varför drar inte gravitationen ner heliumbalonger då?
Gravitationen drar även helium neråt men eftersom luften runt ballongen är tyngre så dras den ner mer och då trycks ballongen uppåt. Utan gravitationen i tyngdlöshet så stiger inte en heliumballong i förhållande till omgivningen. Densiteten kan inte veta vad som är upp eller ner utan en kraft.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-08-14 kl. 23:04.
Citera
2021-08-14, 22:59
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur stor är kraften som uppkommer från rotationen?

Eftersom du inte har någon som helst aning så kan jag hjälpa dig. Centrifugalkraften är en tusendel av den nedåtriktade kraften. Det innebär att du ska känna av skillnaden på om du väger 99,9 eller 100 kg.

Eftersom vi flyger genom universum i en miljard kilometer i timmen, så borde det alltså kännas som en miljon km/h om vi följer din formel. Känner du att vi åker en miljon km/h?
Citera
2021-08-14, 23:00
Medlem
Citat:
Gravitation finns ej. Har aldrig bevisats. Archimedes hade rätt när han sa att allt det handlar om är densitet.

Jodå, gravitation är bevisad miljontals gånger.

Och nej, det var inte det Archimedes sa.
Tvärtom, han sa att gravitationen är skälet till att vattnet trängs undan.
Citera
2021-08-14, 23:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Eftersom vi flyger genom universum i en miljard kilometer i timmen, så borde det alltså kännas som en miljon km/h om vi följer din formel. Känner du att vi åker en miljon km/h?
En miljard kilometer i timmen i förhållande till vadå? Sedan är det acceleration vi kan känna. Hastighet i sig kan vi inte känna oavsett om den är 1 km/h eller 1 miljard kilometer i timman.
Citera
2021-08-14, 23:02
Medlem
Citat:

Nej. Hastighet är inte samma sak som kraft. En konstant hastighet ger inye upphov till några krafter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in