2021-08-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tartar
varför skicka upp en dyr och komplicerad satellit när man kan ha en ballong och kamera?

Visa mig en ballong som är billigare och som kan stanna uppe i rymden i 10 år.
Citera
2021-08-14, 21:12
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du begynner dessverre å ligne på alle de flatjordinger jeg har diskutert med før. Finn en detalj å henge deg opp i og glem de store tingene(bevisene). I ditt tilfelle er detaljen Sigma Octantis siden den er nesten umulig å se. Ingen har noen gang navigert etter den stjerna, men derimot etter Sydkorset som er synlig rett i sør på hele den sydlige halvkule. Tenk selv, og du vil skjønne at det umulig kan stemme med ei flat jord.

Så åt vilket vädersträck visar Sydkorset? Är det söder, väster, öster eller norr?

Det finns väldigt många bevis på att jorden är platt. Det enklaste och mest självklara är ju att man ser att den är platt. Frågan man istället bör fråga sig är, vad finns det för bevis för att jorden är en glob? Inga teoretiska formlar osv, utan riktiga bevis som man kan bekräfta med vetenskapliga tester?

Ge mig några.
Citera
2021-08-14, 21:15
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Finns massor med bilder. Här hittar du bilder från en japansk vädersatellit som tar två bilder i timmen.
https://www.jma.go.jp/bosai/map.html#4/0.029/128.76/&elem=ir&contents=himawari&lang=en

Vädersatelliter är ju lite spännande, de inte bara tar bilder på jorden utan de falsifierar även tramset med en "dome" och att rymden inte existerar.

Hur förhåller du dig till vädersatelliter och alla meteorologer som tolkar bilder från dem? Är alla meteorologer en del av den stora konspirationen? Är en hobbymeteorolog som säger sig bekräfta korrelationen mellan satellitbilder och väder en del av komplotten?

Du tror väl inte det där är en bild? Det där är en samling av bilder som klipps samman via kodning. "Satelliten" är inte så pass högt upp att den kan ta en sådan omfattande bild. Gör lite research.

Hur som helst, även om det skulle vara en riktig bild så bevisar den ju inte att jorden är ett klot? Jorden ser ju helt platt ut på bilden. Jag ser ingen kurva eller klot på bilden.
Citera
2021-08-14, 21:19
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Visa mig en ballong som är billigare och som kan stanna uppe i rymden i 10 år.

Berätta för mig hur en satellit, som ligger i "termosfären" där lufttemperaturen kan bli över 2000 grader Celsius, inte smälter?

Satelliter är tydligen gjorda av aluminium (smältpunkt: 660 grader), guld (smältpunkt: 1064 grader) och nickel (smältpunkt: 1455 grader).

Förstår du inte vilken bluff detta är?
Senast redigerad av Franke88 2021-08-14 kl. 21:21.
Citera
2021-08-14, 21:25
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det er vanskelig å få helt nøyaktige avstander, men ca 25000 km fra Johannesburg til Perth er neppe veldig feil hvis flatjordkartet er riktig. Når man vet at flyet bruker 9 timer på turen, er det lett å regne ut at det må fly med ca 2800 km/t for å rekke fram. Når man i tillegg vet at normal fart på et passasjerfly er ca 800/t er det bare å tenke selv.

Du kan tilpasse kartet så mye du vil, men du får samme problem med alle avstander mellom kontinentene, og det går direktefly over alt. Flytter du ett kontinent blir problemet desto større et annet sted.

Jeg forholder meg bare til den infoen flatjordingene selv (inkl. Eric Dubay) legger ut om solens gang. Sør for ekvator, i følge dine guruer, følger solen den sørlige vendesirkel (vet ikke hva den heter på svensk) når det er vinter her nord, og da vil jeg gjerne vite hvordan sola kan skinne nesten døgnet rundt på den tida når du kommer lenger sør.

Merkelig at du ikke skjønner dette.

Om solen nu hade skinit så mycket på Antarktis som du säger, hur kommer det sig att det inte finns något djurliv eller växtliv där? Runt nordpolen finns ju hur mycket som helst. Och varför är medeltemperaturen på södra halvklotet mycket lägre än på övre halvklotet? Det skiljer enormt mellan Antarktis och Nordpolen.
Senast redigerad av Franke88 2021-08-14 kl. 21:28.
Citera
2021-08-14, 21:28
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Och för att förtydliga det ännu mer så handlar det om vinkeln mellan Polstjärnan och horisonten. Det handlar inte om man kan se stjärnan eller inte.

Igen, det är samma fenomen som jag har beskrivit flera gånger. Man ser stjärnan från en lägre vinkel ju längre ifrån stjärnan man kommer. Det är precis samma på en platt jord som på ett klot.
Citera
2021-08-14, 21:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
varför skicka upp en dyr och komplicerad satellit när man kan ha en ballong och kamera?
Därför att du skulle behöva tiotusentals ballonger för att övervaka ett lika stort område som du kan göra med en satellit. Då blir det inte billigt längre. Sedan följer ballonger vindarna så efter ett tag så är dom inte där vädetforskarna vill att dom skall vara.
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Berätta för mig hur en satellit, som ligger i "termosfären" där lufttemperaturen kan bli över 2000 grader Celsius, inte smälter?

Satelliter är tydligen gjorda av aluminium (smältpunkt: 660 grader), guld (smältpunkt: 1064 grader) och nickel (smältpunkt: 1455 grader).

Förstår du inte vilken bluff detta är?
Tror du det finns massor med het luft i termosfären? Det handlar om biljondelar av vad som finns här vid jordytan. Alltså är det inte många molekyler som kan överföra någon värme till satelliterna.
Citera
2021-08-14, 21:50
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Därför att du skulle behöva tiotusentals ballonger för att övervaka ett lika stort område som du kan göra med en satellit. Då blir det inte billigt längre. Sedan följer ballonger vindarna så efter ett tag så är dom inte där vädetforskarna vill att dom skall vara.

Om satelliter hade existerat, varför kan man endast få satelittinternet och satellittelefon vid vissa ställen på jorden? Och varför stämmer täckningskartan för satellitnätverket mer eller mindre över precis med täckningskartan för radiomaster?

Exempelvis, Kazakstan är ett land med få radiomaster. Det är även ett land där det inte finns någon satellittäckning. Hur förklarar du det?

Citat:
Tror du det finns massor med het luft i termosfären? Det handlar om biljondelar av vad som finns här vid jordytan. Alltså är det inte många molekyler som kan överföra någon värme till satelliterna.

Struntprat. Ingen har varit i termosfären så vi har ingen aning hur många "molekyler" som finns där. Och sedan vet jag inte vad det skulle göra för skillnad. Hur kan man veta hur varmt det är i termosfären och samtidigt säga att denna värme inte påverkar något? Hur kan termometern känna av hur varmt det är där men ingen annan kan det (satelliter, människor etc)?
Citera
2021-08-14, 21:58
Medlem
Om jorden är platt vet jag inte, man kan inte ha en gasboll mitt i ett vakuum. Tyngdkraften inte stark nog.
Citera
2021-08-14, 22:05
Medlem
Citat:

Därför en ballong inte kan flyga så högt.
Citera
2021-08-14, 22:05
Medlem
Citat:
Struntprat. Ingen har varit i termosfären så vi har ingen aning hur många "molekyler" som finns där. Och sedan vet jag inte vad det skulle göra för skillnad. Hur kan man veta hur varmt det är i termosfären och samtidigt säga att denna värme inte påverkar något? Hur kan termometern känna av hur varmt det är där men ingen annan kan det (satelliter, människor etc)?

Du förstår inte skillnaden mellan värme och temperatur. Återkom när du studerat detta (det ingår i grundskolefysik). Och naturligtvis vet vi en hel del om atmosfärens sammansättning, men det är inte mitt jobb att utbilda dig.
Citera
2021-08-14, 22:07
Medlem
Citat:

Varför skulle jag det, när du ändå inte kan något, inte vet något och säger att allt är bluff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in