2021-08-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Igen, det är samma fenomen som jag har beskrivit flera gånger. Man ser stjärnan från en lägre vinkel ju längre ifrån stjärnan man kommer. Det är precis samma på en platt jord som på ett klot.

Fast vinkeln är inte förenlig med en platt jord.

Citat:
..
Det är precis samma på en platt jord som på ett klot.

Nej självklart är det inte samma geometri på en sfär som en plan yta. Är du helt förvirrad?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-14 kl. 22:17.
Citera
2021-08-14, 22:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om satelliter hade existerat, varför kan man endast få satelittinternet och satellittelefon vid vissa ställen på jorden? Och varför stämmer täckningskartan för satellitnätverket mer eller mindre över precis med täckningskartan för radiomaster?

Exempelvis, Kazakstan är ett land med få radiomaster. Det är även ett land där det inte finns någon satellittäckning. Hur förklarar du det?
Har du fakta på att Kazakstan saknar satellittäckning? Är det så, så beror det nog på att ingen ansett det ekónomiskt lönsamt att placera en satellit som täcker in Kazakstan då det antaglig finns för få kunder som efterfrågar satellitkommunikation.
Citat:
Ursprungligen postat av Caduceus
Om jorden är platt vet jag inte, man kan inte ha en gasboll mitt i ett vakuum. Tyngdkraften inte stark nog.
Det där har diskuterats typ en miljon gånger i tråden och jo tyngdkraften är fullt tillräcklig då luft dras mot marken precis som allt annat. Det är därför som det blir tunnare luft om du går upp på ett berg så det behövs inga firmament för att hålla kvar luften.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-08-14 kl. 22:15.
Citera
2021-08-14, 22:12
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leRoiSoleil
Du förstår inte skillnaden mellan värme och temperatur. Återkom när du studerat detta (det ingår i grundskolefysik). Och naturligtvis vet vi en hel del om atmosfärens sammansättning, men det är inte mitt jobb att utbilda dig.

Låter likadant varje gång man frågar något. "Vi vet", "Vetenskapsmännen vet" o.s.v. Men aldrig några bevis.

Globpropagandan är den största hjärntvätten i människans moderna historia. Inga bevis överhuvudtaget, och extremt många motsägelser. Och trots det så tror folk inte på sina egna ögon och sinnen. Man lurar i folk att man snurrar på en glob miljontals kilometer i timmen, tusentals gånger snabbare än en pistolkula. Och ändå känner ingen ingenting av detta. Skrattretande när man faktiskt tänker efter.
Citera
2021-08-14, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caduceus
Om jorden är platt vet jag inte, man kan inte ha en gasboll mitt i ett vakuum. Tyngdkraften inte stark nog.

Så vakuum är starkare än tyngdkraft? Har du någon formel på hur man räknar på denna kraft?
Citera
2021-08-14, 22:16
Medlem
Citat:
Globpropagandan är den största hjärntvätten i människans moderna historia. Inga bevis överhuvudtaget, och extremt många motsägelser. Och trots det så tror folk inte på sina egna ögon och sinnen. Man lurar i folk att man snurrar på en glob miljontals kilometer i timmen, tusentals gånger snabbare än en pistolkula. Och ändå känner ingen ingenting av detta. Skrattretande när man faktiskt tänker efter.

Ja det kan jag förstå, att det känns skrattretande för dig, eftersom du inte förstår någonting om krafter, hastigheter och acceleration. Det blir så när man lider av Dunning-Kruger, och är helt obildbar. Men för andra som är intresserade så har detta redan ältats många gånger om tidigare i tråden.
Citera
2021-08-14, 22:17
Medlem
Citat:
Det finns väldigt många bevis på att jorden är platt. .

Nopp. Om du hade bevis för det skulle vi inte tro att jorden är en sfär.

Citat:
Det enklaste och mest självklara är ju att man ser att den är platt.

Det är inget som helst bevis eftersom det även förklaras av en stor sfär med omkretsen 40000 km.

Citat:
... Frågan man istället bör fråga sig är, vad finns det för bevis för att jorden är en glob? Inga teoretiska formlar osv, utan riktiga bevis som man kan bekräfta med vetenskapliga tester?
Ge mig några.

Du har fått massor, ska vi verkligen behöva upprepa dem?

Citat:
...
Ge mig några.

Polstjärnan, fungerande kartor, Södra korset, stjärnhimlens rotation, månens lutning . ..
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-08-14 kl. 22:23.
Citera
2021-08-14, 22:17
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fast vinkeln är inte förenlig med en platt jord.

Det gör den ju. Polstjärnan ligger på samma ställe (och då vinkel) vare sig man säger att jordan är platt eller rund. Eller menar du att bara för att vi säger att jorden är platt, så kommer Polstjärnan flytta på sig?

Om Polstjärnan vid 45 grader nordlig latitud är 45 grader i himmelen, så är den fortfarande det vare sig vi säger jorden är platt eller rund.

Citat:
Nej självklat är det inte samma geometri på en sfär som en plan yta. Är du helt förvirrad?

Sluta spela dum nu. Jag pratar om att fenomenet att saker i skyarna kommer längre och längre "ner" fungerar likadant på både ett klot och en platt jord. Du hänger upp dig på detta men jag har förklarat det så många gånger nu.
Citera
2021-08-14, 22:22
Medlem
Citat:
Låter likadant varje gång man frågar något. "Vi vet", "Vetenskapsmännen vet" o.s.v. Men aldrig några bevis.

Att du inte förstår bevisen betyder inteaty det saknas bevis, det betyder bara att du är korkad.

Det faktum att vi hittar påjorden är ett bevis.
Polstjärnan är ett annat.
Solens avstånd och position är ett tredje.
Mätningar av kurvaturen är ett fjärde.
Listan kan göras hur lång som helst.
Citera
2021-08-14, 22:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Så åt vilket vädersträck visar Sydkorset? Är det söder, väster, öster eller norr?

Det finns väldigt många bevis på att jorden är platt. Det enklaste och mest självklara är ju att man ser att den är platt. Frågan man istället bör fråga sig är, vad finns det för bevis för att jorden är en glob? Inga teoretiska formlar osv, utan riktiga bevis som man kan bekräfta med vetenskapliga tester?

Ge mig några.

Jag citerar ett gammalt inlägg i tråden:

”Hur förklarar ni flat earthers att solen kommer upp ifrån marken vid soluppgång? Och går ner i marken vid solnedgång? Om de går upp/ned utanför jorden, borde man inte kunna se hela jorden hela vägen till solen i sådana fall? Om ögat endast kan se till horizonten, så borde man inte kunna se solen heller då den är utanför horizontens gräns.”
Citera
2021-08-14, 22:23
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leRoiSoleil
Ja det kan jag förstå, att det känns skrattretande för dig, eftersom du inte förstår någonting om krafter, hastigheter och acceleration. Det blir så när man lider av Dunning-Kruger, och är helt obildbar. Men för andra som är intresserade så har detta redan ältats många gånger om tidigare i tråden.

Ok, du som är så kunnig och utbildad. Hur kommer det sig att vi inte känner av jordens acceleration och spinn? Vi snurrar nästan 2000 kilometer i timmen runt solen, hur kommer det sig att vi inte känner av detta? Men om man snurrar i 30 km/h på en karusell så kan man bli illamående och spy.

Du kommer säkert att säga att detta är för att vi åker i en konstant hastighet runt solen och känner endast inbromsningar eller acceleration. Ok, vi säger det. Men eftersom jorden snurrar, så kan det aldrig upplevas som en konstant hastighet, eftersom för att hålla en specifik hastighet i en cirkel så krävs det att man konstant accelererar.

Se här:
https://www.bitchute.com/video/OVIGfF3RtEjh/
Citera
2021-08-14, 22:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Sluta spela dum nu. Jag pratar om att fenomenet att saker i skyarna kommer längre och längre "ner" fungerar likadant på både ett klot och en platt jord. Du hänger upp dig på detta men jag har förklarat det så många gånger nu.

Mät graderna då på det fasta objektet sett från en platt jord, kontra en sfärisk.
Citera
2021-08-14, 22:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är du som spelar dum. Visst kommer en stjärna i skyn längre och längre ner desto längre bort om den är tillräckligt nära jorden men positionen skulle inte vara proportionell mot breddgraden utan skulle förflytta sig långsammare och långsammare desto närmare marken den kom och dessutom minska i både storlek och ljusstyrka. Polstjärnans position är helt proportionell mot breddgraden och den minskar inte heller i storlek så som den skulle göra på en platt jord. Detta är bara möjligt på en rund jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in