2021-10-03, 19:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg

Det är en effekt, utan orsak. Således inte fakta, bara spekulation.

Läser du igenom vad du skriver innan du postar? Hur kan en effekt uppstå utan orsak? Själva innebörden av ordet effekt är att det är något som uppstår pga något annat.
Citera
2021-10-03, 19:52
Medlem
Citat:
Jag drar inte slutsatsen att jorden är platt, jag vet inte vad jorden har form. Du försöker bara projicera ditt misslyckade argument på mig.

Det finns inga bevis för att jorden är sfärisk.
Varför misslyckas argumenten? För att dom ska misslyckas måste du komma med motargument, men antingen kan du inte eller så vågar du inte.
Citera
2021-10-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
För att du inte verkar mottagligt för någonting då du inte ens reagerar på hur vatten ändrar dess egenskaper pga det blir större yta.

Hägring. Varenda människas psykes påverkan på verkligheten. Jag vet inte.
Men allt som har med återkommande stjärntecken att göra tycker jag pekar på en stationär jord.
Så du har andra förklaringar, men du vill inte komma med dem för att du inte tycker att jag verkar mottaglig?
Citera
2021-10-03, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Varför misslyckas argumenten? För att dom ska misslyckas måste du komma med motargument, men antingen kan du inte eller så vågar du inte.
Nu har du övergett att argumentera för din sak och fokuserar på mig.

Du har presenterat en effekt utan orsak. Effekten var Södra Korset varvid du antog att orsaken var att jorden är sfärisk. Du har inte presenterat något som säger att jorden är sfärisk.
Citera
2021-10-03, 20:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Du har presenterat en effekt utan orsak. Effekten var Södra Korset varvid du antog att orsaken var att jorden är sfärisk. Du har inte presenterat något som säger att jorden är sfärisk.

Hallå, effekt utan orsak?
Citera
2021-10-03, 20:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Latituder är en del av ett rutsystem på en karta, de är inte fysiska objekt.
Vad har detta med detta att göra. Faktum kvarstår. Lattituderna skulle bli längre och längre desto längre från mitten du kommer på en platt yta. Detta kommer du inte ifrån genom att prata om fyrkantiga kartor.
Citat:
Jag drar inte slutsatsen att jorden är platt, jag vet inte vad jorden har form. Du försöker bara projicera ditt misslyckade argument på mig.

Det finns inga bevis för att jorden är sfärisk.
Jo det gör det faktiskt. Det som jag nämnde ovan är ett bevis. Södra korset är ett annat.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-10-03 kl. 20:15.
Citera
2021-10-03, 20:36
Medlem
Citat:

Effekten är att södra korset står direkt söderut. Orsaken är att jorden är sfärisk och därmed står södra korset rakt söder ôver sydpolen. På samma sätt som Polaris står direkt norr över nordpolen.

Samma sak med flygvägarna. Effekten är att du kan flyga från Australien till Sydamerika på 12 timmar. Orsaken är att avståndet bara är så långt att planet rekker fram på 12 timmar.

I båda fallen är alternativen att jorden är platt. Hur passar det?
Om jag inte argumenterar, vad ska jag säga om dina inlägg? Solida förklaringar till att Sydkorset står rakt i söder?
Citera
2021-10-03, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad har detta med detta att göra. Faktum kvarstår. Lattituderna skulle bli längre och längre desto längre från mitten du kommer på en platt yta. Detta kommer du inte ifrån genom att prata om fyrkantiga kartor.

Jo det gör det faktiskt. Det som jag nämnde ovan är ett bevis. Södra korset är ett annat.
Eftersom jordens form är okänd kan inte cirklar i modell bevisa fysisk belägenhet. Men jag håller med om att cirklarna blir större på södra sidan om ekvatorn i en plattjordsmodell. Dock bör det påpekas att vistelse bortom 60 grader syd kräver särskilt tillstånd, vilket inte talar till fördel globjord.
Citera
2021-10-03, 20:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Eftersom jordens form är okänd kan inte cirklar i modell bevisa fysisk belägenhet. Men jag håller med om att cirklarna blir större på södra sidan om ekvatorn i en plattjordsmodell. Dock bör det påpekas att vistelse bortom 60 grader syd kräver särskilt tillstånd, vilket inte talar till fördel globjord.

Jo tjenare. Jordens form är mycket väl känd, och det sedan mycket länge.

Krävs inget tillstånd för att resa med kryssningsfartyg söder om 60 grader.
Citera
2021-10-03, 20:52
Medlem
Citat:
Effekten är att södra korset står direkt söderut. Orsaken är att jorden är sfärisk och därmed står södra korset rakt söder ôver sydpolen. På samma sätt som Polaris står direkt norr över nordpolen.
Effekten är att Södra Korset står direkt söderut. Du antar sedan att orsaken är att jorden är sfärisk utan att presentera bevis för det. Södrar Korsets uppträdande på himlavalvet kan vara en effekt av att jorden är sfärisk men då återstår att visa upp den sfäriska jorden. Det gör inte du.

Citat:
Samma sak med flygvägarna. Effekten är att du kan flyga från Australien till Sydamerika på 12 timmar. Orsaken är att avståndet bara är så långt att planet rekker fram på 12 timmar.
Igen. En effekt av något utan en skymt av den runda jorden.

Citat:
I båda fallen är alternativen att jorden är platt. Hur passar det?
Om jag inte argumenterar, vad ska jag säga om dina inlägg? Solida förklaringar till att Sydkorset står rakt i söder?

Enligt ditt resonemang kommer förklaringen före observationen. Du har fått en förklaring och sedan fick du observationen som påstods bekräfta förklaringen. Detta kallas indoktrinering, denna programmering sitter i ditt undermedvetna vilket förklarar din känslomässiga reaktion.
Citera
2021-10-03, 21:02
Medlem
Citat:
Effekten är att Södra Korset står direkt söderut. Du antar sedan att orsaken är att jorden är sfärisk utan att presentera bevis för det. Södrar Korsets uppträdande på himlavalvet kan vara en effekt av att jorden är sfärisk men då återstår att visa upp den sfäriska jorden. Det gör inte du.

Igen. En effekt av något utan en skymt av den runda jorden.

Enligt ditt resonemang kommer förklaringen före observationen. Du har fått en förklaring och sedan fick du observationen som påstods bekräfta förklaringen. Detta kallas indoktrinering, denna programmering sitter i ditt undermedvetna vilket förklarar din känslomässiga reaktion.
Södra korset står direkt i söder. Det är ett faktum. Jag har förklarat hur det är möjligt på en sfärisk jord. Då återstår bara för dig att förklara hur det är möjligt på en platt jord. Jag väntar spänt.
Citera
2021-10-03, 21:08
Medlem
Citat:
Kryssningsfartyg med turister går så långt söderut att det är ljust dygnet runt trots att det kanske inte är midnattssol. Sedan är frågan hur solen kan röra sig över den platta jorden för att matcha den verkligheten. Jag väntar med spänning på en förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in