2021-08-13, 15:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han prickar inte in sina lögner utan ändrar dom efter behag o vad han läser..

T.ex sa han till ena vakten på mordnatten att han hade blivit hörd av polis..

Sen ändrat sig..

Bara ett exempel...

Du citerar Anna-Lisa Gahns uppgifter och vad hon minns att SE sagt...
Vad SE verkligen sa, vet vi inte.
Det finns således fler förklaringar än att detta är en direkt lögn. Givet tidigare diskussion så har han åtminstone pratat med en polis.

Men fortsätt du och hävda att han ljuger.... det måste han ju. Han är ju mördaren, eller hur.
Citera
2021-08-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag tycker också det är märkligt att polisen inte vill ha SE's uppgifter. <punkt>

MEN det du inte skriver om i ditt inlägg är de övriga vittnena som inte heller lämnade sina namn på brottsplatsen. Vi har uppgifter om 3-4 till beroende på hur man räknar.
Är det inte märkligt att även dessa inte begärdes på namn?

Men ni vill inte gärna hålla dessa vittnen utanför och ordagrant tolka SE's ord om hur han blev nekad att lämna sitt namn och inte alls tro att polisen skulle varit så ointresserad. Vet vi exakt vad polisen sa?

Nåja,
Tvivel för mig och din/er sannolikhetsbedömning ger jag inget för i detta fall.

Jag blir inte riktigt klok på hur du räknar som sannolikt eller osannolikt...!?

Om jag går in o ska lägga ett "bet" på t.ex en fotbollsmatch så får jag ett odds på hur sannolikt det är att mitt bet går in eller inte..

Säg att jag lägger ett bet på att Degerfors slår Djurgården med 4-0 o får ett odds på 55 gånger pengarna ...Nu får jag 55 gånger pengarna för det är osannolikt inte för att andra matcher inte slutat 4-0 minst 100gånger...

Nu påstår inte jag att denna situation ska jämföras med sannolikheten att Degerfors vinner..

Men även om man räknar in att andra inte heller fick lämna vittnesmål så är det väl ff märkligt att när SE står i kö för att lämna vittnesmål blir bemött så av en polis...

Sen att SE skulle ge upp men vara så driven dagen efter är ologiskt..

Även att inte finna den mannen som stod före SE ...

Plus att poliser har nekat att dom svarat så till ett vittne..

Men hela denna situation tycker du alltså är mer sannolikt än osannolikt?
Citera
2021-08-13, 15:54
Medlem
Jag tycker att det finns anledning att diskutera huruvida Anna Hage är den felande länken när det gäller att förstå vad som hände direkt efter mordet.
Jag tänker mig att hon kom upp till 30 sekunder efter SG och hans kompisar, och att vändningen på rygg och den därpå följande livräddningsinsatsen påbörjades över en minut efter mordet.
Det kan t.o.m. vara så att SE kom till platsen före henne och att hon missat att de lagt Palme i framstupa sidoläge.
Den flicka SE såg när han kom fram kan ha varit Lena B eller Christina V.
Mycket talar också för att Anna och hennes sällskap inte stod stilla vid trafikljusen då mordet inträffade, utan att de kom rullande mot platsen.
Med detta vill jag säga att det inte finns någon version som går att fastslå som absolut sanning.
Det finns omständigheter som talar för och emot det mesta.
Citera
2021-08-13, 15:56
Medlem
Citat:
Du citerar Anna-Lisa Gahns uppgifter och vad hon minns att SE sagt...
Vad SE verkligen sa, vet vi inte.
Det finns således fler förklaringar än att detta är en direkt lögn. Givet tidigare diskussion så har han åtminstone pratat med en polis.

Men fortsätt du och hävda att han ljuger.... det måste han ju. Han är ju mördaren, eller hur.

Men du fortsätter ju att hävda att allt är osannolikt o att alla hittar på för att sätta dit SE ..

Menar du att Anna-Lisa vill sätta dit SE..?

Du försvara ju varje konstighet med SE som logisk ...
Citera
2021-08-13, 16:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tycker att det finns anledning att diskutera huruvida Anna Hage är den felande länken när det gäller att förstå vad som hände direkt efter mordet.
Jag tänker mig att hon kom upp till 30 sekunder efter SG och hans kompisar, och att vändningen på rygg och den därpå följande livräddningsinsatsen påbörjades över en minut efter mordet.
Det kan t.o.m. vara så att SE kom till platsen före henne och att hon missat att de lagt Palme i framstupa sidoläge.
Den flicka SE såg när han kom fram kan ha varit Lena B eller Christina V.
Mycket talar också för att Anna och hennes sällskap inte stod stilla vid trafikljusen då mordet inträffade, utan att de kom rullande mot platsen.
Med detta vill jag säga att det inte finns någon version som går att fastslå som absolut sanning.
Det finns omständigheter som talar för och emot det mesta.

Ja, instämmer.
Har tittat lite på mordplatskronologin och det är ju som sagt svårt att helt avgöra ordningen på alla. (Återkommer)

Bäsen bör vara en av de första med tanke på HJ's U-sväng efter att, om det är hon, som ropat och trott att det var kompisen "Mats" som låg där.
Christina Vallin är svårare att placera då vi inte har något "stöd" för henne annat än brorsan och de båda upplevde sig vara bland de första.
Om SE såg någon av dessa låter jag vara osagt, men jag ser inte honom som så tidigt på mordplatsen. Dock är hans uppgift att det var personer på plats när han kom fram.

Angående Anna H, så har jag både HJ's och LL's U-svängar innan hon och Karin kliver ur bilen.
Det kanske är som du skriver också, att bilen var i rörelse mot rödljusen också.

Jag har ju i vilket fall min uppfattning i denna fråga och det är ju att TP har fått det galet med att Anna H skulle vara först och det istället är Glantz sällskap.

Var kanske även Vallin framme innan Anna H?
Vem är det som Bengt Palm senare ser springa över vägen?
Citera
2021-08-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ja, instämmer.
Har tittat lite på mordplatskronologin och det är ju som sagt svårt att helt avgöra ordningen på alla. (Återkommer)

Bäsen bör vara en av de första med tanke på HJ's U-sväng efter att, om det är hon, som ropat och trott att det var kompisen "Mats" som låg där.
Christina Vallin är svårare att placera då vi inte har något "stöd" för henne annat än brorsan och de båda upplevde sig vara bland de första.
Om SE såg någon av dessa låter jag vara osagt, men jag ser inte honom som så tidigt på mordplatsen. Dock är hans uppgift att det var personer på plats när han kom fram.

Angående Anna H, så har jag både HJ's och LL's U-svängar innan hon och Karin kliver ur bilen.
Det kanske är som du skriver också, att bilen var i rörelse mot rödljusen också.

Jag har ju i vilket fall min uppfattning i denna fråga och det är ju att TP har fått det galet med att Anna H skulle vara först och det istället är Glantz sällskap.

Är det TP som fått detta galet om att Anna Hage varit först på plats ?

Är det inte Anna Hage själv som påstått detta ?

Så nu är det TP som fått detta galet pga att han använder ett vittnesmål är det inte som det ska vara enligt dig ?

Hur i helsike ska man ha någon teori överhuvudtaget om man ska ifrågasätta ett vittne som Anna Hage...

Ja ja...
Citera
2021-08-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Är det TP som fått detta galet om att Anna Hage varit först på plats ?

Är det inte Anna Hage själv som påstått detta ?

Så nu är det TP som fått detta galet pga att han använder ett vittnesmål är det inte som det ska vara enligt dig ?

Hur i helsike ska man ha någon teori överhuvudtaget om man ska ifrågasätta ett vittne som Anna Hage...

Ja ja...

Här finns inga ”heliga kor”, utan det enda vi har att gå på är det vi faktiskt kan läsa oss till. Stereotypa föreställningar är en dödssynd. Anna blir inte sämre för det.

Några utvalda meningar ur Annas förhör:

” strax efter att de passerat Kungsgatan iakttog hon en man liggande på Sveavägens högra (östra) gångbana”

”När hon kom fram till mannen såg hon att han blödde ur munnen och näsan. En kvinna stod bredvid och en man Y stod nedhukad vid den skadades huvud”

”I samband med att Anna steg ur bilen såg hon en kvinna som stod intill den liggande mannen. Vidare fanns där en yngling som uppehöll sig vid mannens huvud”

Tidningsintervju strax efter mordet:

”Vi var på väg till Centralen där min bror skulle hämta mig när jag såg en man på gatan. En kvinna och en ung man hukade sig ner över honom”

Åke L:
”när det inträffar så kommer vi rullande va, så jag tittar hela tiden åt höger och ner mot platsen där mordet sker alltså, så jag tittar nere, men jag var tvungen och titta på vägen
också för att kolla...”

Karin J:

”Under färden mot centralen när de åker Sveavägen oah har passerat Kungsgatan för·att åka fram till Tunnel*
gatan och denne mot centralen ser de en folksamling på Sveavägen, nästan i hörnet med Brunnsgatan., dessa människor är på väg fram mot en man som ligger på gångbanan och över honom står det en kvinna som verkade mycket uppriven”.

Elisabeth J:

F: Ni stod mitt i vägen. Och det gjorde ni också, Åke körde iväg därifrån?
J: Ja när det blev grönt då men jag såg när Anna och Carin kommit fram dit, att hon stod och pratade men hon gjorde ingenting då, hon stod lite böjd där och pratade med dom där, då var han framme som gjorde konstgjord andning, det kanske var han som sprang fram men jag vet inte om han redan var där....”

Christina V.
”Och sen under tiden då, där kom några stycken till under tiden och det var bland annat den här tjejen, som gjorde ja, hjärtmassage och så en kille, som gjorde konstgjord andning”.

Bengt P:

”När Palm kom fram så hade Palme legat i framstupa sidoläge. Han vändes senare på rygg då återupplivningsförsöken sattes in”.

Bengt P kom fram tidigast 45 sekunder efter mordet. Kommentarer?

Ingenting är så enkelt som det först kan verka. Det finns en hel del som tyder på att Anna varken sett någon falla, kommit först, omedelbart vänt Palme på rygg. Förändrar i så fall inte det hela bilden av den första minuten?
Citera
2021-08-13, 17:37
Medlem
Citat:
Ja, instämmer.

Jag håller med. SE var nog inte så tidig, men det kan ha tagit 20 sekunder eller mer innan Lena och killarna var på plats.
I Stefans förhör står det att:

”De hoppade ur allesammans och Israelsson rusade fram till den på rygg liggande mannen”

Israelsson skulle därmed kunna vara mannen Y, och inte Stefan.
Citera
2021-08-13, 17:47
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag gillar egentligen inte ordet lögn när det kan röra sig om omedvetna felaktigheter. När det gäller SE har han i olika sammanhang uttalat sådant som jag tvivlar på stämmer. Sen om det är lögner eller missuppfattningar är en annan fråga.

Vad tror du/ni om sanningshalten i följande:
-Befinner sig 20 m från platsen när skotten går av.
-Är nere vid kroppen med en ung tjej på ena sidan och en ung man på andra. Hjälper till med första hjälpen / framstupa sidoläge.
-Samtalar med LP om mördarens signalement.
-Springer till Kungsgatan för att hämta hjälp.
-Springer in i gränden för att meddela signalement till polisen.
-Hör ett vittne som kommer sent till platsen förhöras på platsen.
-Hör detta vittne beskriva signalementet med rock glasögon etc.
-Försöker själv bli hörd av polis på platsen, men nekas.
-En skäggig berusad man går runt på platsen och säger "äre Palme" upprepade gånger.
-Får av en man höra att det är OP som är skjuten.
-Får av en flicka höra att det är OP som är skjuten.

Jag tycker att alla saker på listan utom de två sista känns högst tvivelaktiga även om inget kan fastslås som osant.

Om han är oskyldig TROR jag följande:

-Befinner sig inomhus när skotten går, annars borde hans berättelse se annorlunda ut. Han borde sett att något hände omedelbart, sett AB hoppa in etc.

-Nej, han hjälper inte till med livräddning.

-Nej, han samtalar inte med LP, möjligen kan han ha hört henne säga nåt.

- Inte omöjligt att han varit iväg en sväng mot Kungsgatan. Ju mindre han är på MP ju troligare att han inte blivit uppmärksammad.

-Nej, han springer inte in i gränden

-Möjligt att han kan ha hört nåt vittne berätta

-Nej, inget enskilt vittne beskriver ett signalement som stämmer in på honom, möjligen att han hör andra prata och mergar ihop och så vill han göra en ”kul” grej av att han ska stämma in på signalement.

-Nej, han nekas inte. Möjligt kan vara att han är på väg att ta kontakt och att den polisen vänder sig om gör nåt annat och SE förstorar upp.

-Nån skägg-gubbe som är berusad och går på, omöjligt är det väl inte

-När det kommer fram att det är OP som är skjuten, lär nog både män och kvinnor yppat det.
Citera
2021-08-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Om han är oskyldig TROR jag följande:

-Befinner sig inomhus när skotten går, annars borde hans berättelse se annorlunda ut. Han borde sett att något hände omedelbart, sett AB hoppa in etc.

-Nej, han hjälper inte till med livräddning.

-Nej, han samtalar inte med LP, möjligen kan han ha hört henne säga nåt.

- Inte omöjligt att han varit iväg en sväng mot Kungsgatan. Ju mindre han är på MP ju troligare att han inte blivit uppmärksammad.

-Nej, han springer inte in i gränden

-Möjligt att han kan ha hört nåt vittne berätta

-Nej, inget enskilt vittne beskriver ett signalement som stämmer in på honom, möjligen att han hör andra prata och mergar ihop och så vill han göra en ”kul” grej av att han ska stämma in på signalement.

-Nej, han nekas inte. Möjligt kan vara att han är på väg att ta kontakt och att den polisen vänder sig om gör nåt annat och SE förstorar upp.

-Nån skägg-gubbe som är berusad och går på, omöjligt är det väl inte

-När det kommer fram att det är OP som är skjuten, lär nog både män och kvinnor yppat det.
När sa SE att han hjälpte till med livräddningen?
Citera
2021-08-13, 17:57
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
När sa SE att han hjälpte till med livräddningen?

Jag svarade bara på några frågor som någon ville ha åsikter om i ett oskyldighetsperspektiv.
Citera
2021-08-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jag svarade bara på några frågor som någon ville ha åsikter om i ett oskyldighetsperspektiv.
Och jag frågade när SE sa att han hjälpte till med livräddningen.

Om han sagt detta finns ju anledning att ha en åsikt om saken (i ett oskyldighetsperspektiv)
I annat fall är ju frågan irrelevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in