2021-08-13, 08:34
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
För det första är det inte säkert att grandmannen och GM är samma person. För det andra så ska den fantombilden vara framtagen i något slags dataprogram där det bara fanns ett visst antal ögon att väljs på o.s.v. MP ska t.ex. inte ha kunnat lägga in glasögon i bilden. Syftet med den bilden ska ha varit att ta fram de stora dragen inte att få en så lik bild som möjligt. För det tredje så stämmer ev. Keps, hudfärg ansiktsbehåring.

Med det sagt så tycker jag att granfmannen pekar bort från SE som GM. Tycker att CA är mer intressant utifrån vad som beskrivs vid grand.

Nej det är inte säkert att grandmannen och GM är samma person även om jag tror det. Sen sa MP att mannen eventuellt hade glasögon , han sa inte att mannen säkert hade glasögon. Därför vet jag heller inte om MP uttryckte något önskemål om att mannen på fantombilden skulle ha glasögon då det var en osäker uppgift och att "top-notch" fantombildsapparaten från Västtyskland inte skulle klarat av och lägga in några glasögon i bilden.

Ansiktsform och ansiktsdrag tror jag däremot stämmer med MP:s minnesbild.
Citera
2021-08-13, 08:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
I tidigare inlägg har du delgivit mig information om hur du ser på NF och vilken väg GM skulle tagit, signalement mm. Jag kom inte riktigt ihåg exakt vad du skrev, men om inte SE är GM så ställer jag nog upp i stort på 100% av vad du skrev, jag hade iallafall ingen invändning vad jag kan komma ihåg. Vi tänker rätt lika på många saker.

Om de poliser som förhördes om dom nekat någon att lämna uppgifter förnekar att så är fallet, betyder det rent logiskt att endera dom eller SE har fel. Om man väljer att lita på poliserna så är det rätt sannolikt att SE ljuger. Håller du med om det?

Ja och i stort är jag övertygad om att vi ser lika på mycket. Även med flera andra här. (Förutom dom som svävar ut konspirationer. En växande skara)
Det visste jag ju innan jag började skriva här också.
Men det är fram till mordplatsen.

Jag har läst Filter/TP med kritiska ögon (som alla andra utpekanden också. Annat exempel: (FB) Göran Stigson = GM) och kontrollerat "allt" jag kunnat och fortsatt detta efter nedläggningen. Förhör, tidningar, TV.
Jag ser inte bara "små" möjligheter att det kan ha gått till på annat sätt utan det är ett stora tvivel.

Väl medveten om att folk här inne fastnat, låst sig och kommer sannolikt inte ändra åsikt. I.a.f. inte erkänna det här. Prestigen är för stor. Möjligen att nytillkomna och de som ännu inte låst sig kan se de tvivel som jag beskriver och källorna jag hänvisar till.
Kunskapsnivån generellt är otroligt låg här inne och jag upplever inte att intresset finns att söka riktiga svar på alla frågetecken.

Till din fråga så är svaret nej.

Vi vet inte om hur det exakt gick till för det andra vittnena som inte heller fick lämna sina namn, men faktum är ju att polisen inte var intresserad av dessa heller.

Sedan "Väljer att lita på polisen". Om vi istället säger att polisen verkligen har rätt. De har inte nekat någon. Så är just frågan vad som hände med alla andra vittnen. Var det så att dessa inte själva specifikt frågade om att få lämna namn, precis SE påstår sig ha gjort?

Det vet vi inte, men för min del är det uppenbart att polisen skulle antecknat fler namn på vittnen och inte endast det fåtal som Windén slutligen fick ihop i sin anmälan!

Mot bakgrund av det och utifrån de olika vittnenas redogörelse om polisens ointresse kring att ta namn så ligger det klart närmre till hands att de poliser som nu frågats om detta:
Antingen inte minns(kaotisk situation), eller inte vill erkänna misstaget.

Varför frågade man inte Hellman(eller var det Bäcklund?) kring det faktum att Glantz namn inte antecknades?
Istället ställde man bara en SE-fråga i ett kort förhör 2 veckor innan presskonferensen.
Det är sjukt dåligt.

Så utifrån de uppgifter jag har så ser jag inte alls någon sannolik lögn.
Tänker man sig inte en återkommande GM så måste ju SE ha ljugit om detta.
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-08-13 kl. 08:56.
Citera
2021-08-13, 08:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det sannolikt påhittade vittnet finns inte i materialet. Både YN och LJ har föreslagits, men det skaver lite då dessa inte ska ha förhörts i åsynen av andra vittnen. Det skaver också då det signalement som SE påstår sig höra inte heller finns med. Sen är det inte helt konsekvent om vittnet är en man eller kvinna.

För mig skriker historien om vittnet rent påhitt. Men för att få anse det som sannolikt måste det ju kunna bevisas enligt förnekarnas gängse lagar.

Både YN och LJ lämnar uppgifter till polis från 1230. (Se Windéns anmälan)
Medan YN lämnar uppgifter kutar sällskapet AZ runt och får då reda på att det är statsministern som är skjuten.
Att påstå att ingen kan ha hört detta, skulle jag kalla lögn om jag vore lika slapp kring det begreppet som andra här inne.

Men visa gärna vilka uppgifter som stöder ditt påstående där.

I övrigt så kan jag instämma i att uppgifterna haltar. Svårt att få könsbestämning på denna person samt att SE vid olika tillfällen redogör olika signalement han ska ha hört av denna person.
Citera
2021-08-13, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Både YN och LJ lämnar uppgifter till polis från 1230. (Se Windéns anmälan)
Medan YN lämnar uppgifter kutar sällskapet AZ runt och får då reda på att det är statsministern som är skjuten.
Att påstå att ingen kan ha hört detta, skulle jag kalla lögn om jag vore lika slapp kring det begreppet som andra här inne.

Men visa gärna vilka uppgifter som stöder ditt påstående där.

I övrigt så kan jag instämma i att uppgifterna haltar. Svårt att få könsbestämning på denna person samt att SE vid olika tillfällen redogör olika signalement han ska ha hört av denna person.
Ja.
LJ blev ju ledsagad av en polis från södermalmspiketen ner till brottsplatsen, och fick strax ta plats i piketen där han förhördes. Enligt honom själv i det nyaste förhöret.
Det låter inte som om det var honom SE hörde. Han var inte heller på platsen då SE - enligt vad han själv säger - kom tillbaka från sin språngmarsch.
YN däremot. Hon bör ha berättat om sina iakttagelser så att alla kunde höra. Hon bör också ha varit på platsen:

”Där var flera poliser och en ambulans, Nieminen sammankopplade då mötet med mannen på David Bagares Gata och den skadade mannen på gatan, Nieminen gick direkt fram till en polis och lämnade sin berättelse och adress”
Citera
2021-08-13, 11:51
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ja och i stort är jag övertygad om att vi ser lika på mycket. Även med flera andra här. (Förutom dom som svävar ut konspirationer. En växande skara)

Jag har läst Filter/TP med kritiska ögon (som alla andra utpekanden också. Annat exempel: (FB) Göran Stigson = GM) och kontrollerat "allt" jag kunnat och fortsatt detta efter nedläggningen. Förhör, tidningar, TV.
Jag ser inte bara "små" möjligheter att det kan ha gått till på annat sätt utan det är ett stora tvivel.

Väl medveten om att folk här inne fastnat, låst sig och kommer sannolikt inte ändra åsikt. I.a.f. inte erkänna det här. Prestigen är för stor. Möjligen att nytillkomna och de som ännu inte låst sig kan se de tvivel som jag beskriver och källorna jag hänvisar till.
Kunskapsnivån generellt är otroligt låg här inne och jag upplever inte att intresset finns att söka riktiga svar på alla frågetecken.

Vi vet inte om hur det exakt gick till för det andra vittnena som inte heller fick lämna sina namn, men faktum är ju att polisen inte var intresserad av dessa heller.

Sedan "Väljer att lita på polisen". Om vi istället säger att polisen verkligen har rätt. De har inte nekat någon. Så är just frågan vad som hände med alla andra vittnen. Var det så att dessa inte själva specifikt frågade om att få lämna namn, precis SE påstår sig ha gjort?

Det vet vi inte, men för min del är det uppenbart att polisen skulle antecknat fler namn på vittnen och inte endast det fåtal som Windén slutligen fick ihop i sin anmälan!

Mot bakgrund av det och utifrån de olika vittnenas redogörelse om polisens ointresse kring att ta namn så ligger det klart närmre till hands att de poliser som nu frågats om detta:

Varför frågade man inte Hellman(eller var det Bäcklund?) kring det faktum att Glantz namn inte antecknades?
Istället ställde man bara en SE-fråga i ett kort förhör 2 veckor innan presskonferensen.
Det är sjukt dåligt.

Återigen.

Det finns inget som helst stöd för att SG sagt att han blivit nekad.

Vi vet inte vem som lämnat förhöret som SE överhör eftersom det saknas helt stöd för att det ens ägt rum.

Poliserna säger att dom inte nekat någon att lämna uppgifter.

Enligt SE tar ju en polis emot uppgifter från okänd person X och naturligtvis måste polisen just då vara intresserad av ta in uppgifter, men när SE ska säga sitt så möts han av orden: ”Jag har redan fått ett vittnesmål och det behövs inte mera”. Helt plötsligt dör intresset?

Dina åsikter att andra råkat ut för ointresserade poliser och det inte kan uteslutas att även dom kan ha ställt frågan om att få lämna namn men blivit nekade tycker jag inte håller alls. Jag finner ingen logik i det du skriver skulle vara starkare än det jag anför.

Du har i tidigare inlägg sagt att håller med om att SE ljuger, (FB) Skandiamannen, där du säger att du delar nog det mesta av synpunkterna kring det jag tror är lögner. Om du tycker denna fråga inte kan betraktas som lögn, är de övriga förmodade lögner då tycker du, eller vad menar du?

”Jag har redan fått ett vittnesmål och det behövs inte mera”. Helt plötsligt dör intresset av att inhämta information? Nej, det är med största sannolikhet inte sant.
Citera
2021-08-13, 13:19
Medlem
Citat:
Jag gillar egentligen inte ordet lögn när det kan röra sig om omedvetna felaktigheter. När det gäller SE har han i olika sammanhang uttalat sådant som jag tvivlar på stämmer. Sen om det är lögner eller missuppfattningar är en annan fråga.

Vad tror du/ni om sanningshalten i följande:
-Befinner sig 20 m från platsen när skotten går av.
-Är nere vid kroppen med en ung tjej på ena sidan och en ung man på andra. Hjälper till med första hjälpen / framstupa sidoläge.
-Samtalar med LP om mördarens signalement.
-Springer till Kungsgatan för att hämta hjälp.
-Springer in i gränden för att meddela signalement till polisen.
-Hör ett vittne som kommer sent till platsen förhöras på platsen.
-Hör detta vittne beskriva signalementet med rock glasögon etc.
-Försöker själv bli hörd av polis på platsen, men nekas.
-En skäggig berusad man går runt på platsen och säger "äre Palme" upprepade gånger.
-Får av en man höra att det är OP som är skjuten.
-Får av en flicka höra att det är OP som är skjuten.

Jag tycker att alla saker på listan utom de två sista känns högst tvivelaktiga även om inget kan fastslås som osant.

Några snabba killgissningar:

Knappast.

-Är nere vid kroppen med en ung tjej på ena sidan och en ung man på andra. Hjälper till med första hjälpen / framstupa sidoläge.

Önsketänkande. Sticker åt dem nån kommentar.

Knappast något samtal i egentlig mening. Han kan ha fångat upp saker LP säger.

Kommer väl inte direkt från Engström? Har knappast hänt. Har det sagts?

Osäkert.

Inte otroligt.

Antagligen i annan tappning än den Engström anger.

Inte otänkbart men hans ansträngningar på den punkten kan diskuteras.

-En skäggig berusad man går runt på platsen och säger "äre Palme" upprepade gånger.

Varför inte?

Snacket går på platsen. Han fångar upp det från någon. Om han kan knyta det till en bestämd person mer oklart.
Citera
2021-08-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Några snabba killgissningar:

Knappast.

Önsketänkande. Sticker åt dem nån kommentar.

Knappast något samtal i egentlig mening. Han kan ha fångat upp saker LP säger.

Kommer väl inte direkt från Engström? Har knappast hänt. Har det sagts?

Osäkert.

Inte otroligt.

Antagligen i annan tappning än den Engström anger.

Inte otänkbart men hans ansträngningar på den punkten kan diskuteras.

Varför inte?

Snacket går på platsen. Han fångar upp det från någon. Om han kan knyta det till en bestämd person mer oklart.

Men frågan är hur sannolikt det faktiskt är att SE ger upp för Polisen säger "Vi har tillräckligt" är mkt märkligt enligt mig !

Det är som någon skrivit här att hans driv o engagemang höjs ju otroligt mkt när han vaknar iallafall

Även så har ju andra inne i Skandiahuset beskrivit en viktig sak på måndag, när det kommit uppgifter om en man med signalement på SE som sprungit på David Bagars gata under helgen så ändrar SE sin version om hur långt han själv sprang efter polisen...

När sen fantombilden kom ut blev han lugn o återgick till att han bara sprungit till Luntmakaregatan för fantombilden inte liknade honom...!

Tycker det är lite märkligt att några inne i Skandiahuset o hans kollegor tycker att han ändrar o lägger sig lite efter vad som står i media...!
Citera
2021-08-13, 14:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag gillar egentligen inte ordet lögn när det kan röra sig om omedvetna felaktigheter. När det gäller SE har han i olika sammanhang uttalat sådant som jag tvivlar på stämmer. Sen om det är lögner eller missuppfattningar är en annan fråga.

Vad tror du/ni om sanningshalten i följande:

Jag tycker att alla saker på listan utom de två sista känns högst tvivelaktiga även om inget kan fastslås som osant.

Rena gissningar, utifrån mina läsningar av förhören!

Mycket möjligt. Tror dock att han var något längre ifrån än så, vid utgången från Skandia ungefär.

Ja, han ser dem. Men tveksamt om han själv hjälper till.

Troligen inte, men han står tillräckligt nära för att höra saker som LP säger.

Har aldrig sett denna uppgift i materialet.

Tror inte att han springer efter dem som i sin TV-rekonstruktion, men däremot kanske han tog några steg och tittade efter poliserna, eller tänkte tanken att skynda efter dem.

Mycket möjligt. Han såg i alla fall vittnen bli förhörda.

Ytterst tveksamt. Det låter som paranoia.

Mycket möjligt att han avsåg att bli hörd men gav upp. Polisen ville väl i inledningsskedet bara höra folk som sett händelsen.

Ja, absolut. Den berusade mannen med skägg är AB. SE minns till och med nyansen på skägget. Däremot noterade han inte, när han kom fram till korsningen, att AB stod gömd i porten.

Mycket möjligt. SE verkade länge tveksam till uppgiften att offret var OP. Han verkade inte tro på det. Det kanske var först när han läste tidningen på morgonen, eller såg nyheterna, som han fattade.

Mycket möjligt. Se ovan!
Senast redigerad av Dalulven 2021-08-13 kl. 14:53.
Citera
2021-08-13, 15:13
Medlem
Citat:

Det är sjukt dåligt.

Hade du bara klivit ner från din höga häst så hade du kunnat ge ett mkt bättre svar på frågan..

Hur sannolikt är det att både Polisen o SE gör två osannolika saker i denna situation ?

Polisen anser alltså att man har "tillräckligt" när SE går snällt fram o vill lämna vittnesmål när statsministern just blivit mördad.....Borde ju skrika av osannolikt (även om det finns någon till som blev illa bemött)

Att SE ger upp för att bli bemött av att en Polis bara eg säger vi har tillräckligt o sen dagen efter vilja göra allt i sin makt att få berätta......Borde också skrika av osannolikt ...

Men nu ska vi dessutom slå ihop dessa händelser i en situation ...o då kommer du ändå fram till att det är mer sannolikt att SE talar sanning trots Polisen har blivit tillfrågade om dom nekat..

Det är ju du som har prestige o inte kan erkänna att det är inte så sannolikt att SE pratar sanning !!
Citera
2021-08-13, 15:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Återigen.

Det finns inget som helst stöd för att SG sagt att han blivit nekad.

Vi vet inte vem som lämnat förhöret som SE överhör eftersom det saknas helt stöd för att det ens ägt rum.

Poliserna säger att dom inte nekat någon att lämna uppgifter.

Enligt SE tar ju en polis emot uppgifter från okänd person X och naturligtvis måste polisen just då vara intresserad av ta in uppgifter, men när SE ska säga sitt så möts han av orden: ”Jag har redan fått ett vittnesmål och det behövs inte mera”. Helt plötsligt dör intresset?

Dina åsikter att andra råkat ut för ointresserade poliser och det inte kan uteslutas att även dom kan ha ställt frågan om att få lämna namn men blivit nekade tycker jag inte håller alls. Jag finner ingen logik i det du skriver skulle vara starkare än det jag anför.

Du har i tidigare inlägg sagt att håller med om att SE ljuger, (FB) Skandiamannen, där du säger att du delar nog det mesta av synpunkterna kring det jag tror är lögner. Om du tycker denna fråga inte kan betraktas som lögn, är de övriga förmodade lögner då tycker du, eller vad menar du?

”Jag har redan fått ett vittnesmål och det behövs inte mera”. Helt plötsligt dör intresset av att inhämta information? Nej, det är med största sannolikhet inte sant.

Jag påstår heller inte att SG har blivit nekad. Det vet vi ju inget om. Däremot och återigen så tar polisen inte hans namn, likväl som att de inte tar namnen på andra vittnen.
Utifrån detta så ser jag det inte för osannolikt alls att det SE säger stämmer.
Jag tycker också att polisen borde varit intresserad, men utifrån övriga vittnesuppgifter så verkar det inte på något sätt omöjligt. Svaret som SE fick är vidare också SE's uppfattning av vad som sades, men orden kanske löd annorlunda, vad vet vi?

Att du och andra så ivrigt och slarvigt måste dra slutsatser om lögner är inget jag sysslar med.

Detta är tvivel för min del även (och framförallt) utifrån ett vidare perspektiv där det inte finns någon hejd på hur gärningsmannen SE lyckas på ett synskt sätt pricka in sina lögner.
Som denna. Hur visste han att polisen var ointresserad och inte tog emot namnen?

Hur vet SE att Lisbeth placerar en "mörkblå täckjacka" på GM?
Hur visste SE att Söderström betedde sig bryskt åt när han skulle få in Lisbeth i bilen?
etc..

Den sistnämnda viftas ju bort som att det är något som inte stämmer alls, men trots det kommer SE undan med en idiotisk lögn som inte är smart någonstans för en GM och som Lisbeth skulle ha kunnat avslöja. Så det är tur oavsett...

-------
Tack för länken till mitt tidigare inlägg där jag måste ha skrivit helt galet.
Jag delar inte alls din syn på lögner, vilket du kanske märkt.
Ah, syftningsfel. Jag menade att jag delar synpunkterna i det svar du fått och inte ditt inlägg.
Citera
2021-08-13, 15:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hade du bara klivit ner från din höga häst så hade du kunnat ge ett mkt bättre svar på frågan..

Hur sannolikt är det att både Polisen o SE gör två osannolika saker i denna situation ?

Polisen anser alltså att man har "tillräckligt" när SE går snällt fram o vill lämna vittnesmål när statsministern just blivit mördad.....Borde ju skrika av osannolikt (även om det finns någon till som blev illa bemött)

Att SE ger upp för att bli bemött av att en Polis bara eg säger vi har tillräckligt o sen dagen efter vilja göra allt i sin makt att få berätta......Borde också skrika av osannolikt ...

Men nu ska vi dessutom slå ihop dessa händelser i en situation ...o då kommer du ändå fram till att det är mer sannolikt att SE talar sanning trots Polisen har blivit tillfrågade om dom nekat..

Det är ju du som har prestige o inte kan erkänna att det är inte så sannolikt att SE pratar sanning !!

Jag tycker också det är märkligt att polisen inte vill ha SE's uppgifter. <punkt>

MEN det du inte skriver om i ditt inlägg är de övriga vittnena som inte heller lämnade sina namn på brottsplatsen. Vi har uppgifter om 3-4 till beroende på hur man räknar.
Är det inte märkligt att även dessa inte begärdes på namn?

Men ni vill inte gärna hålla dessa vittnen utanför och ordagrant tolka SE's ord om hur han blev nekad att lämna sitt namn och inte alls tro att polisen skulle varit så ointresserad. Vet vi exakt vad polisen sa?

Nåja,
Tvivel för mig och din/er sannolikhetsbedömning ger jag inget för i detta fall.
Citera
2021-08-13, 15:40
Medlem
Citat:
Jag påstår heller inte att SG har blivit nekad. Det vet vi ju inget om. Däremot och återigen så tar polisen inte hans namn, likväl som att de inte tar namnen på andra vittnen.
Utifrån detta så ser jag det inte för osannolikt alls att det SE säger stämmer.
Jag tycker också att polisen borde varit intresserad, men utifrån övriga vittnesuppgifter så verkar det inte på något sätt omöjligt. Svaret som SE fick är vidare också SE's uppfattning av vad som sades, men orden kanske löd annorlunda, vad vet vi?

Att du och andra så ivrigt och slarvigt måste dra slutsatser om lögner är inget jag sysslar med.

Detta är tvivel för min del även (och framförallt) utifrån ett vidare perspektiv där det inte finns någon hejd på hur gärningsmannen SE lyckas på ett synskt sätt pricka in sina lögner.
Som denna. Hur visste han att polisen var ointresserad och inte tog emot namnen?

Hur vet SE att Lisbeth placerar en "mörkblå täckjacka" på GM?
Hur visste SE att Söderström betedde sig bryskt åt när han skulle få in Lisbeth i bilen?
etc..

Den sistnämnda viftas ju bort som att det är något som inte stämmer alls, men trots det kommer SE undan med en idiotisk lögn som inte är smart någonstans för en GM och som Lisbeth skulle ha kunnat avslöja. Så det är tur oavsett...

-------
Tack för länken till mitt tidigare inlägg där jag måste ha skrivit helt galet.
Jag delar inte alls din syn på lögner, vilket du kanske märkt.
Ah, syftningsfel. Jag menade att jag delar synpunkterna i det svar du fått och inte ditt inlägg.

Han prickar inte in sina lögner utan ändrar dom efter behag o vad han läser..

T.ex sa han till ena vakten på mordnatten att han hade blivit hörd av polis..

Sen ändrat sig..

Bara ett exempel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in