Citat:
Ursprungligen postat av
Pirigin
Jag gillar egentligen inte ordet lögn när det kan röra sig om omedvetna felaktigheter. När det gäller SE har han i olika sammanhang uttalat sådant som jag tvivlar på stämmer. Sen om det är lögner eller missuppfattningar är en annan fråga.
Vad tror du/ni om sanningshalten i följande:
-Befinner sig 20 m från platsen när skotten går av.
-Är nere vid kroppen med en ung tjej på ena sidan och en ung man på andra. Hjälper till med första hjälpen / framstupa sidoläge.
-Samtalar med LP om mördarens signalement.
-Springer till Kungsgatan för att hämta hjälp.
-Springer in i gränden för att meddela signalement till polisen.
-Hör ett vittne som kommer sent till platsen förhöras på platsen.
-Hör detta vittne beskriva signalementet med rock glasögon etc.
-Försöker själv bli hörd av polis på platsen, men nekas.
-En skäggig berusad man går runt på platsen och säger "äre Palme" upprepade gånger.
-Får av en man höra att det är OP som är skjuten.
-Får av en flicka höra att det är OP som är skjuten.
Jag tycker att alla saker på listan utom de två sista känns högst tvivelaktiga även om inget kan fastslås som osant.
Rena gissningar, utifrån mina läsningar av förhören!
-Befinner sig 20 m från platsen när skotten går av.
Mycket möjligt. Tror dock att han var något längre ifrån än så, vid utgången från Skandia ungefär.
-Är nere vid kroppen med en ung tjej på ena sidan och en ung man på andra. Hjälper till med första hjälpen / framstupa sidoläge.
Ja, han ser dem. Men tveksamt om han själv hjälper till.
-Samtalar med LP om mördarens signalement.
Troligen inte, men han står tillräckligt nära för att höra saker som LP säger.
-Springer till Kungsgatan för att hämta hjälp.
Har aldrig sett denna uppgift i materialet.
-Springer in i gränden för att meddela signalement till polisen.
Tror inte att han springer efter dem som i sin TV-rekonstruktion, men däremot kanske han tog några steg och tittade efter poliserna, eller tänkte tanken att skynda efter dem.
-Hör ett vittne som kommer sent till platsen förhöras på platsen.
Mycket möjligt. Han såg i alla fall vittnen bli förhörda.
-Hör detta vittne beskriva signalementet med rock glasögon etc.
Ytterst tveksamt. Det låter som paranoia.
-Försöker själv bli hörd av polis på platsen, men nekas.
Mycket möjligt att han avsåg att bli hörd men gav upp. Polisen ville väl i inledningsskedet bara höra folk som sett händelsen.
-En skäggig berusad man går runt på platsen och säger "äre Palme" upprepade gånger.
Ja, absolut. Den berusade mannen med skägg är AB. SE minns till och med nyansen på skägget. Däremot noterade han inte, när han kom fram till korsningen, att AB stod gömd i porten.
-Får av en man höra att det är OP som är skjuten.
Mycket möjligt. SE verkade länge tveksam till uppgiften att offret var OP. Han verkade inte tro på det. Det kanske var först när han läste tidningen på morgonen, eller såg nyheterna, som han fattade.
-Får av en flicka höra att det är OP som är skjuten.
Mycket möjligt. Se ovan!